Lautapelit.fi-uutuuksia
Lautapelit.fi:n mielenkiintoisten suomennosjulkaisujen virta vain jatkuu. Tarjolla on sukellusveneseikkailuja kahdessakin muodossa, kun suomeksi on saatavilla nyt sekä Captain Sonar että Sonar Family.
Captain Sonar on alunperin vuonna 2016 ilmestynyt sukellusvenejahti, joka on parhaimmillaan kahdeksalla pelaajalla eli kahdella neljän hengen miehistöllä (tällaisen pelin julkaiseminen korona-aikaan on vähän hankala homma, mutta minkäs teet). Kummassakin sukellusveneessä on kapteeni, perämies, radio-operaattori ja konepäällikkö. Jokaisella on oma tehtävänsä, kun tavoitteena on upottaa vastapuolen sukellusvene.
Peliä voi pelata vuoroissa tai reaaliaikaisena. Reaaliaikainen peli on se mielenkiintoisin muoto: siinä kumpikin sukellusvenetiimi toimii omaan tahtiinsa. Kapteeni antaa komentonsa ääneen ja vastapuolen radistin on seurattava korva tarkkana, mitä vastapuolen kapteeni komentaa.
Peliä on mahdollista pelata myös pienemmillä tiimeillä, mutta alle kuuden hengen tiimeille sitä ei varsinaisesti suositella.
Vaan ei hätää, sitä varten on Sonar Family, alunperin vuonna 2018 ilmestynyt 2–4 pelaajan perhemalli. Tässä versiossa kummassakin sukellusveneessä on vain kapteeni ja radisti. Kapteeni komentaa sukellusvenettä ja radisti väijyy vastapuolen sukellusvenettä. Tämä on varmasti helpompi saada pöydälle kuin täysikokoinen Captain Sonar. Peliä voi pelata sekä vuoropohjaisena että reaaliaikaisena.
Celtic on kelttien maailmaan sijoittuva peli, joka ilmestyi alun perin vuonna 2020. Kelttiteema on tuore muutos, alunperin tämä peli ilmestyi vuonna 2013 nimellä Wunderland, jolloin aiheena oli Hampurissa sijaitseva Miniatur Wunderland -miniatyyrimaailma.
Pelaajat kilvoittelevat kelttipäällikön asemasta matkustelemalla ympäri valtakuntaa keräilemässä tavaroita. Pelin jippona on se, että joka vuoro on tehtävä aina yksi siirto ja muut pelaajat, jotka ovat samassa paikassa, voivat tehdä saman siirron mukana. Taitava pelaaja loisii siis muiden kyydissä ja matkustaa pitkiä matkoja ilmaiseksi.
Celtic on yksinkertainen, helposti lähestyttävä perhepeli, eli peliharrastajanäkökulmasta siltä ei kannata odottaa liikoja. Helppona lapsillekin sopivana nouda-ja-toimita-pelinä se sen sijaan palvellee. Peli löytyy testattavaksi Tabletopiasta.
Suburbiasta uusi painos
Vuonna 2019 ilmestynyt Suburbia: Collector’s Edition ravisteli lähes kymmenen vuoden takaisen kestosuosikin uuteen kuosiin. Sen myötä alkuperäinen vuoden 2012 Suburbia alkoi kenties vaikuttaa hieman nuhjuiselta, joten nyt Bezier Games julkaisee pelistä uuden laitoksen.
Suburbia 2nd Edition ilmestyy maaliskuun lopussa. Uudessa versiossa on päivitetty kuvitus, GameTrayzin lokerikot ja uusi kaksipuolinen pistelauta. Muutoksia itse pelissä ei ole.
Lisäksi ilmestyy Suburbia: Expansions, joka sisältää aikaisemmat Suburbia Inc. ja Suburbia 5-Star -lisäosat ja Essen– ja Con Tiles -minilisärit, ja myös Collector’s Editionin yhteydessä esitellyn Nightlife-lisärin.
Lautapeliartistit arvioi: Catan ja lisäosat
Catan on resurssienhallintapeli, joka sijoittuu kuvitteelliselle Catanin saarelle. Pelaajat yrittävät uudisasukkaina valloittaa Catania rakentamalla pieniä asutuskeskittymiä, teitä sekä isompia kaupunkeja. Näiden rakentaminen vaatii erilaisia resursseja, joita saa kun noppien tulos on sama kuin omien rakennusten viereisissä laatoissa. Peli päättyy heti kun joku pelaajista saavuttaa voittoon vaadittavan pistemäärän.
Catanissa pisteitä saa asutusten ja kaupunkien ohella esimerkiksi pisimmän tien rakentamalla tai suurimman armeijan kokoamalla. Voittopisteitä on jaossa kehityskorttipakassa. Kehityskortit tuovat peliin siten yllätyksellisyyttä, koska ne pidetään muilta piilossa ja siten vastustajien pisteitä ei aivan tarkkaan voi tietää. Pelaajat voivat myös vaihtaa keskenään resursseja kunhan vaihdon osapuolet ovat molemmat tyytyväisiä vaihtokauppaan.
Catan on peli, josta lautapeli-innostuksemme lähti liikkeelle. Peli onkin erittäin loistava juuri lautapelialoittelijoille sekä lapsiperheille, sillä Catanin säännöt ovat yksinkertaiset. Pelin hauskinta puolta edustaa ehdottomasti suuri vuorovaikutuksen määrä, sillä resurssien vaihto puolin ja toisin mahdollistaa enemmän toimintoja. Uudelleenpelattavuuskin on suurta, sillä laudasta saa joka kerta rakennettua erilaisen.
Nykyään Catan pääsee meillä harvemmin pöydälle, sillä tuurin vaikutus on pelissä iso. Huonolla noppatuurilla saatat nimittäin olla kahdeksan vuoroa putkeen saamatta yhtään resursseja. Mikäli pisteissä jää alussa paljon jälkeen noppatuurin takia, on voittoon kiriminen hyvin vaikeaa.
Merenkävijät: Merenkävijät-lisäosa laajentaa perus-Catanin merelle ja saarille. Catanin perusmekaniikka pysyy hyvin samanlaisena, ainoana uutena mekaniikkana tulee teiden rakentamisen ohelle laivojen rakentaminen. Tarpeeksi pitkiä laivareittejä rakentamalla pelaajat pääsevät asuttamaan pienempiä saaria, joille voi tuttuun tapaan rakentaa kyliä ja kaupunkeja.
Merenkävijät on lisäosista mielestämme paras ja sen kuuluisi sisältyä peruspeliin. Merenkävijät tuo peruspeliin huimasti uudelleenpelattavuutta muokattavan pelilaudan ansiosta.
Kaupungit ja ritarit: Catania vaanivat merirosvolaivojen barbaarit, joita vastaan pelaajien on puolustauduttava rakentamalla ritareita. Lisäksi omia kaupunkejaan on mahdollista rakentaa entistä isommiksi suurkaupungeiksi ja kaupankäyntiin liittyy perusraaka-ainekorttien lisäksi erilaiset kauppatavarat. Kaupungit ja ritarit -lisäosa muuttaakin Catanin perusmekaniikkaa melko paljon, mutta on mielestämme suhteellisen onnistunut lisäosa. Yhdisteltävissä Merenkävijät-lisäosan kanssa, mikä tosin pitkittää peliä.
Kauppiaat ja Barbaarit: Kauppiaat ja Barbaarit -lisäosa sisältää yhden ison mekaniikan sijaan monia pieniä mekaniikoita ja skenaarioita, joita voi halutessaan käyttää. Esimerkiksi Cataniin voi rakentaa jokia tai kaloja sisältävän järven. Tästä lisäosasta testasimme kaikkia mahdollisia skenaarioita useamman kerran, mutta edellisten onnistuneiden lisäosien jälkeen emme kokeneet tätä lisäosaa hyväksi tai tarpeelliseksi. Tämä on lisäosista ainoa, jonka olemme myyneet pois.
Meidän arvio Catanista kahden ensimmäisen lisäosan kanssa ⬇️⠀
Aloittelijoille: noin 9.2 (asteikolla 1-10)⠀
Paljon pelanneille: noin 6.8⠀
Alkuperäinen arvio Instagramissa (lisäosat täällä).
@lautapeliartistit on turkulainen viiden hengen porukka, joka pelaa ja arvioi pelejä Instagramissa.
BGG Storesta euroversio
BoardGameGeekin BGG Store on toiminut Dallasista käsin, eli kaikki ostokset ovat olleet verollisia. Se ei ole sinänsä haitannut, koska valtaosa mielekkäästä tilattavasta on ollut viiden dollarin promoja, mutta jatkossa tämä helpottaa, koska BGG perustaa oman kaupan Eurooppaan. Uusi kauppa on täysin erillinen jenkkikaupasta.
BGG:n EU-kauppa avaa ovensa kokeiluluontoisesti maaliskuussa.
Ravensburgerilta Alienia
Ravensburger on viime aikoina urakoinut erilaisten lisenssipelien parissa. Tuorein tulokas on elokuulle 2021 julkaistu Alien: Fate of the Nostromo. Pelin on suunnitellut muun muassa Ludology-podcastin Biography of a Board Game -jaksoista tuttu Scott Rogers.
Peli on 1–5 pelaajan yhteistyöpeli, jossa pelaajat yrittävät selviytyä Nostromon matkassa alienin riehuessa. Kuolema ei varsinaisesti uhkaa, vaan isoin ongelma on moraali: jos se laskee nollaan, pelaajat häviävät pelin.
Pelaajilla on tavoitteita suoritettavana: on kerättävä romua, tehtävä siitä hyödyllisiä esineitä ja käytettävä näitä esineitä sitten tehtävien suorittamiseen. Jos tehtävät saa suoritettua, vastassa on vielä yksi viidestä lopputehtävästä ja tästä pelaajien on suoriuduttava yhdessä.
Great Western Trailin uudet polut
Vuonna 2016 ilmestynyt Great Western Trail saa tänä vuonna uuden toisen laitoksen. Uudessa laitoksessa pelin kuvitus on uusittu täysin, uudesta kuvituksesta on vastuussa Chris Quilliams.
Uusi laitos ilmestyy loppukesästä 2021 ja saa seurakseen yhteensopivan uuden version Rails to the North -lisäosasta. Suuria muutoksia peliin ei kai ole luvassa, joskin Solitaire Timesin mukaan on mahdollista, että Steve Schlepphorstin fanipohjalta luoma yksinpelivastus Garth tulisi mukaan uuteen laitokseen.
Great Western Trailin laajentuminen ei jää kuitenkaan tähän, vaan vuonna 2022 ilmestyy Great Western Trail: Argentina ja vuonna 2023 tulee Great Western Trail: New Zealand.
Uudet pelit perustuvat alkuperäisen Great Western Trailin perusideoihin – pakanrakennukseen ja pelilaudan kiertämiseen (vaikka sitä sanotaan rondeliksi, se ei ole rondeli) – mutta uusin tavoin. Sopiva vertaus voisi olla Ticket to Ride -pelit: samat mekaniikat, mutta uusia twistejä.
Lautakunta
Lautakunta ottaa tutkailun alle vihreätukkaisen pelisuunnittelija Friedeman Friesen ja hänen pelinsä. Mitkä ovatkaan lautakuntalaisten mielestä parhaat Friesen tuotokset ja onko hän enää 2021 “oleellinen” pelisuunnittelija?
Keskustelemassa ovat Tuomo Pekkanen (Lautapelit.fi), Tero Hyötyläinen (Lunkisti) sekä Kai Saarto (Todellisuuspako).
Lautakuntalaisten Top-3 Friesen pelit:
Tuomo: 3) Power Grid 2) Felicity: Cat in the Sack 1) Stich-Meister
Tero: 3) Black Friday 2) Power Grid 1) Fresh Fish
Kaitsu: 3) Fearsome Floors 2) Friday 1) Power Grid
Jakso on nauhoitettu 11.1.2021.
Jakso löytyy Youtubesta täältä.
Lautapeliartistit arvioi: Star Wars: Rebellion
Star Wars: Rebellionissa pääset joko koko Galaktisen Imperiumin hallitsijaksi tai ohjaat Kapinallisten liiton huomattavasti vähäisempiä joukkoja. Imperiumin ja kapinallisten roolit ovat erilaiset.
Imperiumi saa heti alussa massiiviset sotajoukot, joita sen pitää käyttää löytääkseen kapinallisten tukikohdan. Imperiumi voi tehtäviä tekemällä ja lojaaliutta levittämällä selvittää tukikohdan olinpaikkaa, tai liikkumalla planeetalta toiselle alistaa planeetat hallintaansa. Imperiumin mahti kasvaa myös rakentamalla valtavia sota-aluksia, kuten Death Stareja. Jos kapinallisten tukikohta löytyy, se täytyy tuhota taistelemalla tai räjäyttää koko planeetta atomeiksi Death Starilla.
Kapinalliset ovat piiloutuneena tukikohtaansa, jonka sijainnin vain he tietävät. Tärkein tehtävä kapinallisilla on pitää tukikohtansa piilossa. Jos selviät tarpeeksi pitkään ja saat tehtäviä suoritettua, selviät lopulta voittajaksi. Tehtäviä on erilaisia, mukaan lukien lojaaliuden levittäminen tarpeeksi moneen planeettaan tai joukkojen vieminen tietyille Imperiumin hallintoalueille.
Rebellion on peleistämme kaikkein temaattisin. Jos pidät (raskaista) lautapeleistä ja Star Warsista, pidät myös Rebellionista. Mutta peli on tosiaan raskas. Jokainen pelikerta kestää vähintään 2h ja on täynnä valintoja, joka toki myös tekee pelistä erittäin mielenkiintoisen. Peli on kuitenkin ehkä jopa liian raskas 1 vs 1 -peliksi, ainakin usein pelattuna.
Olemme myös pelanneet peliä vain lisärin kanssa, joka tuo erilaisia joukkoja ja muuttaa taistelua. Vaikka taistelua on muutettu, se on pelin heikoin osa. Joskus taistelut ovat jännittäviä, kun taas toisinaan ne ovat vain noppien viskelyä. Lisärissä tulevat uudet taktiikkakortit tuovat taisteluun hyvän taktisen puolen. Pelin parhaita puolia temaattisuuden lisäksi ovat piilossa olevan tukikohdan mahdollistavat mind gamesit ja osapuolien erilaisuus.
Meidän arvio: 8.3 (asteikolla 1-10)
Alkuperäinen arvio Instagramissa.
@lautapeliartistit on turkulainen viiden hengen porukka, joka pelaa ja arvioi pelejä Instagramissa.
Kickstarter-pelit
Alla esiteltävät pelit ovat rahoitusta kerääviä Kickstarter-kampanjoita. Ennen kuin annat rahojasi Kickstarter-kampanjoihin, kannattaa tehdä vähän pohjatöitä. Lautapelioppaan Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa -artikkeli on oivallinen aloituspiste.
Tähän on valikoitu mielestämme kiinnostavimpia ja parhaimpia kampanjoita, mutta mitään takeita ei näistäkään voi antaa.
Stedingin stroganoffia
Stroganov on Andreas Stedingin (Hansa Teutonica) tuore peli, joka sijoittuu 1500-luvun Venäjälle, jossa alkoi laajeneminen itään kohti Siperiaa. Suomeksi kun aihetta googlailee, löytää vain ruokaa käsitteleviä juttuja, mutta Stroganovin suku oli aikoinaan Venäjän rikkain kauppiassuku Iivana Julman aikoihin 1500-luvulla ja rahoitti ilmeisesti jokseenkin koko Siperian valloitushankkeen. Siksi nimi tällekin pelille istuu.
Pelissä käydään läpi neljä vuotta, jokaisessa neljä vuodenaikaa. Pelaajat ratsastavat kasakallaan kohti Siperiaa. Miten pitkälle menee, vaikuttaa siihen, mitä toimintoja saa tehdä: toimintoja voi tehdä alueelta, jossa oma kasakka on, tai jonne on aiemmin rakentanut tukikohdan.
Talvella pelaajia palkitaan siitä, miten pitkälle Siperiassa on matkustanut, kun tsaari saa kuulla maineteoista. Lopuksi kasakat palaavat takaisin länteen lähteäkseen kevään tullen taas uudelle matkalle Siperiaan.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 12.3.2021 asti.
Helpotettua shōgia
Shōgi on japanilainen muunnelma šakista, länsimaista šakkia hidastempoisempi, mutta monimutkaisempi peli, jossa syömänsä nappulat saa palautettua peliin omalle puolelle.
Perinteisissä shōgi-nappuloissa lukee nappulan nimi kanjeilla, mikä nostaa pelin aloituskynnystä aika lailla. Niinpä helppotajuisemmasta shōgista onkin nähty paljon erilaisia versioita. Tässä Kickstarter-kampanjassa on tarjolla taas yksi.
Nappuloita voi kokeilla Lishogi-nettisivuilla.
Melko hintavahan tämä on, keraamiset nappulat ja keraaminen lauta eivät ole halpoja tehdä, mutta toisaalta 20 000 jenin eli noin 156 euron hinta sisältää postikulut. Päälle tulee sitten arvonlisävero. Pelkät nappulat saa puolet halvemmalla.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 9.3.2021 asti.
Paladiineille kruunu
Paladins of the West Kingdom saa lisäosan City of Crowns. Lisäosa laajentaa pelin päälautaa ja pelaajien omia pelilautoja, tuoden uudet Muster- ja Negotiate-toiminnot. Pelaajien on kehitettävä diplomatiaa ja peli on saanut muutenkin uutta sisältöä. Lisäosan säännöt ovat luettavissa.
Tarjolla on myös Collector’s Box, isompi laatikko pelille, joka sisältää pienen Vassals-minilisärin. Minilisäriä voi ostaa myöhemmin Garphillin promokaupasta. Lisäostoina on tarjolla sarjan aikaisempia pelejä ja metallikolikoita.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 5.3.2021 asti.
Race for the Mars
Terraforming Mars: Ares Expedition on Terraforming Marsin sisarpeli, itsenäinen korttipeli, jossa mennään samalla Marsin maankaltaistamisen teemalla, mutta nyt peli on pienempi korttipeli.
Perusrunko on lainattu Race for the Galaxysta: pelaajat valitsevat yhtä aikaa, minkä vaiheen pelistä haluavat tällä kierroksella toteuttaa. Kaikki valitut vaiheet, eikä muita, pelataan, ja aina kyseisen vaiheen valinneet saavat jonkun bonusedun tässä vaiheessa.
Development-vaiheessa pelataan vihreitä tuotantokortteja. Construction-vaiheessa pelataan sinisiä toimintokortteja ja punaisia kertakäyttökortteja. Action-vaiheessa voi aktivoida sinisiä korttejaan. Production-vaiheessa kerätään korteille kertyneitä resursseja ja Research-vaiheessa nostetaan kortteja.
Peli nojaa niin vahvasti Race for the Galaxyyn, että olen hieman ihmeissäni, ettei sääntökirjassa ole mitään kiitosta Tom Lehmannille. Pelimekaniikkaahan saa lainata vapaasti, mutta Ares Expedition lainaa Race for the Galaxysta todella paljon. Toki se, mitä näissä vaiheissa sitten tehdään, nojaa enemmän Terraforming Marsin suuntaan.
Oli miten oli, peli on postikuluineen melkein 50 euroa, ja olen jokseenkin varma, että sen saa myöhemmin suomalaisista kaupoista halvemmalla. Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 5.3.2021 asti.
Spielworxxin uutuus
Tharos on steampunk-maailmaan sijoittuva noppapussinrakennuspeli Spielworxxilta ja Bernd Scholzilta. Scholz on pitkän linjan peliharrastaja, jonka harrastus alkoi jo nelisenkymmentä vuotta sitten, mutta Tharos on hänen ensimmäinen julkaistu pelinsä. Spielworxx puolestaan tunnetaan pienistä painoksistaan ja peliharrastajille suunnatuista peleistä, joita on hankala saada jälkikäteen, jos niistä ei tule uusia painoksia.
Pelaajat edustavat kiltoja, jotka kilvoittelevat Tharos-planeetan uuden alueen resursseista – tavanomaista ympäristön eksploitaatiota siis. Hallitus palkitsee pelaajia palveluksistaan ja siitä taas saa vaikutusvaltaa. Pelimekaniikka perustuu noppiin, joita nostetaan pussista, heitetään ja sitten käytetään eri toimintojen aktivoimiseen.
Peliä voi kokeilla Tabletop Simulatorilla, Tabletopiassa ja jopa Vassalilla. Sääntökirja on luettavissa.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 8.3.2021 asti.
Zombihippaa villissä lännessä
Zombicide: Undead or Alive on useita miljoonapotteja Kickstarterissa keränneen Zombicide-sarjan tuorein peli. Vuoden 2022 puolella julkaistava peli on villiin länteen sijoittuva zombiemättö, joka perustuu parin vuoden takaiseen Zombiciden kakkospainokseen.
Totuttuun tapaan odotettavissa on hirveä läjä miniatyyrejä ja taisteula zombieita vastaan. On erilaisia hahmoluokkia erikoiskykyineen, parvekkeita joilta ammuskella zombeja, juna jolla voi ajaa zombeja lättänäksi, dynamiittia ja kaikenlaista, mitä villistä lännestä odottaisi. Gears & Guns -lisärissä otetaan vielä askel steampunkin puolelle.
Kuten ajan henkeen sopii, alkuperäisasukkaille on annettu genren perinteitä aktiivisempi rooli. Alkuperäisasukkaita löytyy selviytyjistä taistelemasta zombeja vastaan, eikä heitä esitetä zombieina. Teeman kehittelyssä on kuultu kulttuuria tuntevia konsultteja.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 11.3.2021 asti.
Puzzleilua kolmi- ja kaksiulotteisesti
Block and Key on puzzlepeli, jossa pelaajat asettelevat korotetun pelilaudan päälle kolmiulotteisia polyominopalikoita. Palikoiden asettelua rajoittavat yksinkertaiset säännöt: viereen saa pelata vain, jos uusi palikka on aikaisempaa korkeampi. Vinottain saa koskettaa vapaasti.
Tavoitteena on saada suoritettua korttien tehtäviä. Tehtävien suorittamista tarkastellaan kaksiulotteisesti laudan omalta sivulta: muodostuuko palikoista korttia vastaava profiili. Koska jokainen tarkastelee omaa sivuaan, omia tavoitteitaan suorittaessaan saattaa hyvinkin edistää myös toisen pelaajan tavoitteita.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 11.3.2021 asti.
Rottia, mäyriä ja muita pieneläimiä
Root laajenee The Marauder Expansionilla. Lisäri tuo kaksi uutta osapuolta taistelukentälle ja uusia mahdollisuuksia.
Lord of the Hundreds on häikäilemätön tyranni, joka komentaa soihtuja kantavia väkijoukkoja, jotka polttavat metsää tieltään. The Keepers in Iron on kiertävien sotureiden joukkio, joka etsii metsästä muinaisia reliikkejä.
Palkolliset ovat pieniä osapuolia, joita voi palkata puolelleen. Näillä saa peliin lisäpöhinää pienemmillä pelaajamäärillä, mutta ne sopivat mysö isompiin peleihin. Maamerkit ovat keskeisiä paikkoja, joiden hallinnasta pääsee taistelemaan.
Tarjolla on myös Clockwork Expansion 2, jossa on automaatit Riverfolkin ja Underworldin kansoille.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 16.3.2021 asti.
Graveholdin perintö
Aeon’s End: Legacy of Gravehold on toinen legacy-peli Aeon’s Endin maailmassa. Tässä on vielä edellistä peliä syvempi ja immersiivisempi tarina kerrottavanaan. Tarnina on jatkoa edelliselle osalle, mutta ei suoraan vaadi aikaisemman osan tuntemista. Sisältö on yhdistettävissä muiden sarjan pelien kanssa.
Pelimekaniikka on aikaisempien Aeon’s End -pelien tapaan pakanrakennusta yhteistyössä. Peliä voi pelata 1–4 pelaajalla ja yksi erä kestää noin tunnin verran.
Sääntökirja on luettavissa täällä.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 12.3.2021 asti.
Juudean vasara
Judean Hammer on nopeatempoinen kaksinpeli, jossa toinen pelaajista ohjaa kapinallisia juutalaisia makkabealaisia hallitsevaa Seleukidien Kreikkaa vastaan Juudeassa noin 160 vuotta eaa. Juutalaiset viettävät yhä hanukkaa juhlistaakseen Jerusalemin temppelin uudelleenpyhittämistä makkabealaisten voiton jälkeen.
Pelimekaniikaltaan Judean Hammer on pakanpolttamista. Kortteja voi käyttää taistelemiseen ja erikoistapahtumaksi. Erikoistapahtumana käytetty kortti poistetaan pelistä, joten pelaajien on puntaroitava, käyttävätkö korttejaan johdon saavuttamiseksi, vai säästääkö niitä myöhemmäksi.
Sääntökirja on luettavissa ja peliä voi testata Tabletopiassa.
Kampanja löytyy täältä ja se on avoinna 12.3.2021 asti.
Rallia radio-ohjattavilla autoilla
Tiny Turbo Cars on hullua kaahailua pienillä radio-ohjattavilla autoilla. Autoja ohjataan ohjelmoimalla liikkeet etukäteen ja ohjelmointimenetelmä on tuttu liukupuzzleista, joissa ruudukossa liu’utetaan laattoja yhden tyhjän ruudun avulla.
4×4-ruudukossa on erilaisia komentoja, mutta vain kaksi keskimmäistä riviä suoritetaan. Ensimmäisenä ohjelmansa laatinut ajaa ensimmäisenä, joten kannattaa olla nopea, silloin oma ohjelma onnistuu parhaiten. Kolareita on kuitenkin takuuvarmasti luvassa.
Pelistä on tarjolla perusmalli 25 eurolla ja Collector’ Edition 75 eurolla. Keräilyversiossa on kaksi lisäriä, 5–6 pelaajan lisäri ja ylimääräisiä lautoja. Aika hurja kolminkertainen hinta kuitenkin. 25 eurolla peli kuulostaa jo paremmalta diililtä, etenkin kun Suomi on kerrankin halvemman postituksen maiden joukossa.
Sääntökirja on luettavissa. Peliä voi kokeilla Tabletopiassa.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 17.3.2021 asti.
Pimeän ritarin paluu
Petri Hänninen: Frank Millerin Batman: Yön Ritarin paluu -sarjakuvasta on tehty lautapeli. Cryptozoicin julkaisema Batman: The Dark Knight Returns – The Game on yksinpeli. Aivan kuten sarjakuvakin, myös peli koostuu neljästä kirjasta, eli skenaariosta. Pelaajan tehtävänä on kerätä vihjeitä ja jäljittää kyseisen kirjan päävihollinen ennen kuin Tuomiopäivän kello lyö kaksitoista.
Pelin jokainen kierros on jaettu kahteen osioon. Ensin pelaaja valitsee sopivimmat Fight ja Detective -kortit, joilla hän valmistautuu tuleviin koitoksiin. Kierroksen toisessa osiossa Batman ja hänen liittolaisensa lähtevät Gotham Cityn kaduille. Reitti piirretään tussilla suoraan pelilautaan. Batmanin täytyy päihittää Kaksikasvo, Mutanttijengin johtaja, Jokeri, ja lopulta Teräsmies. Skenaariot voi pelata erillisinä tehtävinä tai yhtenä eeppisenä kampanjana.
Peruspeliin kuuluvat pelkät pahvistandit, mutta Deluxe Editioniin on luvassa miniatyyrihahmot. Perushahmojen lisäksi mukana ovat muun muassa Vihreä nuoli sekä Jokerin apulainen Abner, ja hänen rakentamansa lapsenmuotoiset pommit Mary ja Bobbie. Kampanjan edetessä Stretch Goaleista aukeaa monenlaista Kickstarter Exclusive -kivaa, mitä pelin kauppaversiossa ei ole.
Pelin ovat suunnitelleet Morgan Dontanville ja Daryl Andrews, joista jälkimmäinen tunnetaan muun muassa Sagradan suunnittelijana.
Kampanja löytyy täältä ja se on avoinna 19.3.2021 asti.
Ragnarokkia
Ragnarocks on uusi teemoitettu kevyt abstrakti peli Santorinin suunnittelijalta Gordon Hamiltonilta. Julkaisija ei ole tällä kertaa Roxley vaan Grey Fox Games, mutta graafinen ilme on tuttu ja tässäkin on satsattu komponentteihin. Kickstarter-versiossa on vielä yksinoikeusherkkuja.
Pelissä siirrellään viikinkejä laudalla, pudotellaan laudalle riimukiviä ja yritetään rajata viikingeille omaa aluetta. Eniten aluetta itselleen rajannut viikinki voittaa. Mukana on tietysti myös Santorinin tapaisia erikoisvoimakortteja, joilla peliä voi muuttaa.
Peliä voi testata Tabletop Simulatorissa.
Kampanja löytyy täältä ja on avoinna 18.3.2021 asti.
Lautapeliartistit arvioi: Root
Root-lautapeliä ei kuvien perusteella arvaisi yhdeksi viime vuosien suosituimmaksi sotateemaiseksi peliksi. Söpöydestäään huolimatta Rootissa käydään kuitenkin ankaraa sotaa ja sissitaistoa metsän eläinten välillä.
Uusi tulokas, Markiisitar Kissa, on valloittanut metsän tehokkaasti, mitä vanha eliitti, Kotkanpesän dynastia, ei voimiensa hiipumisesta huolimatta voi hyväksyä. Pakkaa sekoittavat vielä pienjyrsijöiden muodostama, sorrettuja edustava Metsämaan liitto sekä yksinäinen Pesukarhu, joka käyskentelee metsässä omia tehtäviään suorittaen.
Haastetta Rootiin tuo suuri asymmetrian määrä, sillä jokainen eläimistä pelaa täysin erilaisilla toiminnoilla. Voittoa mielivän pelaajan on paitsi osattava omat toimintonsa, myös muiden pelaajien toiminnot. Pelin onnistuminen on siitä kiinni, kuinka hyvin pelaajat osaavat asymmetriaa tasoittaa.
Rootissa on hieno idea ja kuvitus. Uudelleenpelattavuutta tuo asymmetria, jonka johdosta eläimet ovat niin erilaisia, että kaikkia pitää päästä testaamaan. Lauta on myös kaksipuolinen, mistä annamme plussaa. Pesukarhu on myös mielestämme erityisen hauska, sillä Pesukarhu voi ainoana eläimenä voittaa myös jonkun toisen pelaajan siivellä.
Root ei hyvistä puolistaan ja meidän yrityksistä huolimatta ole peliporukallemme sopiva peli. Miksi näin? Emme pidä peleistä, joissa muiden pelaajien on systeemaattisesti liittouduttava ja tuhottava johdossa olevaa pelaajaa. Rootissa tämä on välttämätöntä. Asymmetrian takia peliä on myös todella vaikea opettaa uusille pelaajille, eikä peli toimi niin, että yksi pelaajista on uusi ja muut ovat kokeneita. Root on myös ensisijaisesti sotapeli, mutta mielestämme varsinainen sotamekaniikka pelissä olisi kaivannut jotain lisää ollakseen onnistunut. Kahden nopan heitto kun oli vähän tylsähköä.
Meidän arvio: noin 6.0 (asteikolla 1-10).
Alkuperäinen arvio Instagramissa.
@lautapeliartistit on turkulainen viiden hengen porukka, joka pelaa ja arvioi pelejä Instagramissa.
Mikon pelaamia
Helmikuun loppupuoliskon ykköspeli on edelleen ollut Hallertau, mutta muutakin on sentään pelattu. Ensimmäistäkään uutta peliä ei vuoteen ole edelleenkään mahtunut, mutta kun tämä uutiskatsaus on julkaistu, vuoden ensimmäinen pelihankinta tulee tapahtumaan arvostelukappaleen muodossa. Siitä enemmän maaliskuun aikana, mutta sanotaan sen verran, että kyse on eräästä palkintovoittajasta.
En siis ole hylännyt uusia pelejä aivan täysin, vaikka yhä useammin pohdiskelu siitä, onko jonkun uuden pelin valitseminen, ostaminen ja opetteleminen vaivan arvoista päätyy vastaukseen ”ei ole”. En enää yksinkertaisesti jaksa käyttää aikaani kaikenmaailman keskinkertaisten pelien kokeilemiseen, kun saman ajan voisi käyttää hyvienkin pelien parissa – kuten vaikkapa sen Hallertaun, jota olemmekin pelanneet jo parikymmentä kertaa.
Virkistävä juttu on ollut helmikuun alussa julkaistu uusi Magic: The Gathering -setti Kaldheim, jonka viikinkiteema on tuonut peliin kaikenlaista hauskaa ja kiinnostavaa. Omalta osaltani paras uusi kortti on ollut Fynn, the Fangbearer, joka tuo peliin takaisin poison-avainsanan. Kun Fynn on pöydässä, jokainen deathtouch-hirviö eli kertaiskusta tappava otus antaa pelaajalle vahinkoa tehdessään kaksi poison counteria, ja kymmenen myrkkyä kerännyt pelaaja häviää heti.
Tämä on hauska mekanismi, jota olen ennenkin käyttänyt suurella ilolla. Nyt se on hyvin pienesti mukana, tämä yksi kortti on ainoa, joka poisonia Kaldheimissa käyttää, mutta erilaisia deathtouch-hirviöitä on toki runsaasti sekä mustassa että vihreässä, jotka ovatkin kaksi lempiväriäni Magicissa.
Testasimme aivan helmikuun päätteeksi Twin It!:n paripelimuodon ja se osoittautui aivan mainioksi. Twin It! on hahmontunnistuspeli, jossa pitää tunnistaa pöydältä parillisia kortteja ja tökätä parin molempia kortteja sormella. Paripelimuodossa kummankin parin osapuolista on tökättävä yhtä korttia, jotta parin saa kerättyä. Tämä toimii erittäin hyvin ja on yllättävänkin hauskaa. Twin It! on genressään esimerkillisen oiva peli.
Myös nyt uusintajulkaisu-uutisia saanut Great Western Trail on pyörähtänyt pöydällä pari kertaa helmikuussa. Hieno peli, mutta jostain syystä nämä pelit ovat olleet lähinnä harjoituksia siitä, miten pienellä pistemäärällä peli on ylipäänsä mahdollista voittaa. Tämän hetken ennätys taitaa olla 51. Osaamattomuus ei onneksi haittaa, kun pöydän äärellä on pelkkiä tunareita.
Muiden pelaamia
Veeti Kainulainen
Tässä kuussa on pelattu melko vähän, mutta Azul ja Sagrada ovat molemmat päässeet pöydälle. Alkuperäinen Azul pitää kyllä puolensa, mutta kallistun ehkä itse enemmän Sagradan puoleen. Värilliset nopat ovat omaan silmään hieman nätimpiä kuin Azulin neliölaatat, vaikka ei niissäkään ole valittamista.
Sagrada tuntuu muutenkin mieluisammalta: 10 kierroksen määrämitta tarkoittaa sitä, että jokainen noppa on oikeasti arvokas, ja vaillinainen ruudukko on pääosin omaa syytä. Myös kaveria on helpompaa pitää silmällä, eikä kellumaan jää tyhjiä laattoja Azulin isojen rivien tapaan.
Pidän myös Sagradan työkaluista ja siitä, että oman kuvion vaikeusasteen voi itse valita. Azulissa valmis kuvio antaa selkeät rajat, mutta tyhjä kanvas tuntuu jotenkin ikävältä. Sagradan ikävin puoli on siinä, että lievästi punaviherhäiriöisenä sinisiä ja violetteja noppia saa tiirailla välillä melko tosissaan, että ne erottaa toisistaan. Kuuleman mukaan Azulin Kesäpaviljonki on sarjan paras peli, ja odotankin mielenkiinnolla, olisiko siitä Sagradan päihittäjäksi.
Muutoin pöydällä on pyörinyt muutama Exit, joista kirjoittelen oppaan sivuille sekä Pandemicin Hot Zone -miniversio. Kuuma vyöhyke on erittäin onnistunut versio, jossa on kiire koko ajan, vaikka tilanne pysyykin perustasolla yleensä hallinnassa. Pikapelin rajoitteet toimivat hyvin, eikä voitetun pelin jälkeen olisikaan ollut montaa vuoroa pelaajapakan loppumiseen, mikä tarkoittaa suoraa häviötä.
Miira Hartemo
Helmikuu on ollut meillä hiljainen varsinaisella pelipöydällä, mutta internetin ihmeellinen maailma onneksi auttaa pahimpaan pelinälkää. Board Game Arena on ollut minulla taas pienen tauon jälkeen käytössä, ja melko ahkerastikin. Niin ahkerasti, että monen vuoden harkinnan jälkeen päädyin ostamaan Premium-jäsenyyden.
Suosikkejani on aina ollut Seasons, jota nyttenkin on tullut pelattua kymmenisen kertaa parin viikon sisään. Ilokseni myös huomasin Dungeon Petzin tulleen valikoimaan, ja sitähän on pitänyt myös pelata useampi ottelu. Sitä olen aiemmin pelannut Boiteajeux.netissä, mutta siellä peli on hieman kömpelö, ja se tarvitsisi ehkä hieman freesimpää koodausta. BGA:ssa peli toimii oikein hyvin, joten pelaan sitä jatkossakin mieluummin siellä. Luolalemmikkipeli löytyy toki oikeastikin pelihyllystäni, mutta menee varmasti hetki ennen kuin pääsen taas fyysisesti sen pariin.
Uutuutena Board Game Arenaan oli tullut myös Bruno Cathalan Abyss, jota on nyt tullut pelattua melkein joka ilta. Kaksinpeli menee siellä vajaaseen pariinkymmeneen minuuttiin, ja olen ollut erittäin tyytyväinen siihen, miten peli toimii myös netin välityksellä. Vielä kun saataisiin pelin kaksi lisäosaa mukaan, olisi kokemus vielä parempi. Mutta näinkin on ihan hyvä.
Lautapelioppaan uudet jutut edellisen katsauksen jälkeen
- Heikki arvosteli formulapeli Downforcen.
- Sampsa arvioi lastenpeliklassikko Kanin loikan.
- Ville arvioi Karibian tunnelmiin vievän Maracaibon.
- Tapani kehui koko perheen legacya My Cityä.
Haluaisitko nähdä oman nimesi tällä listalla? Julkaisen mielelläni Lautapelioppaassa kaikenlaista lautapelisisältöä: peliarvosteluja, top-listoja, pelisuunnittelujuttuja, mitä ikinä mieleen tulee. Lue lisää Lautapelioppaan avustamisesta ja uusille avustajille luvassa olevista stipendeistä. Avustajia varten on nyt oma Telegram-ryhmä, johon voi liittyä. Listalla kerrotaan muun muassa tarjolla olevista arvostelukappaleista.
Lautapeliopasta voi seurata monissa eri kanavissa. Lautapeliopas löytyy Facebookista, Twitteristä, Telegramista ja Instagramista. RSS-syötekin löytyy. Jos haluat varmasti tiedon kaikista uusista jutuista heti kun ne ilmestyvät, Telegram on varmin kanava, jossa viestit eivät huku algoritmien jalkoihin.
Voit myös tilata Lautapelioppaan uutiskirjeen. Uutiskirje toimittaa Lautapelioppaan uutiskatsaukset suoraan sähköpostiisi.
Lautapeliblogien päivitykset
- Pelaajani perkaa Gloomhaven: Jaws of the Lionin perinpohjaisesti.
- Todellisuuspako-podcastissa ensifiilistellään pelien parissa.
- Puutyöläinen julisti My Cityn moraaliseksi Spiel des Jahresiksi.
- Huoltoreitti-blogi juhli kaksivuotissynttäreitä.
- Mitä pelataan? -podcastissa Joensuun pelaajat muistelivat vuotta 2020.
- Lunkisti.fi arvioi Automobilen ja Kraftwagenin.
- Puutyöläinen esitteli hiihtoloman kuumat korttipelit.
- Huoltoreitissä esiteltiin tarvikkeita noppien heittelyyn.
- Lautakunnassa pohdittiin tehdäänkö pelejä komponentit edellä.
- Tapani esitteli pelaamiaan pelejä.
- Nopparallissa arvioitiin Rising Sun ja lisäosat.
- Anton esitteli vuoden 2021 kiinnostavia uutuuksia.
- Huoltoreitti jatkoi Suomen sotia käsittelevien pelien esittelyä.
Lautapeliblogeja löytyy myös Lautapeliseuran blogilistalta ja lautapelijuttusyötteestä.
Lautapeliartistit arvioi: Azul
Azul on viime vuosien eräs suosituimmista perhepeleistä eikä ihme, sillä pelin idea on toimiva ja yksinkertainen: jokainen yrittää rakentaa tarjolla olevista laatoista mahdollisimman arvokkaan ruudukon laudalleen. Peli päättyy heti, kun joku pelaajista saa vähintäön yhden ruudukon vaakariveistä täyteen laattoja. Käytännössä tämä vaatii 5×5-ruudukon tapauksessa vähintään viisi kierrosta, eli ihan yllätyksenä pelin loppu ei tule.
Tarjolla olevat laatat arvotaan pelaajien määrästä riippuen ympyröihin niin, että yhteen ympyrään tulee kerrallaan neljä laattaa. Pelaaja voi vuorollaan valita yhdestä ympyrästä kaikki samanlaiset laatat, loput menevät ympyröiden keskelle. Se kuka valitsee keskeltä ensimmäisen kerran samanvärisiä laattoja, saa miinuspisteen kyseiselle kierrokselle, mutta toisaalta saa aloittaa seuraavan kierroksen. Uusi kierros ei ala ennen kuin kaikki käynnissä olevan kierroksen laatat on poimittu sekä ympyröistä että keskeltä.
Pelin voittaa se, joka ehtii kierroksilla keräämään eniten pisteitä. Joka kierroksen jälkeen toteutetaan pisteiden lasku ja lopussa jaetaan vielä extrapisteitä mm. täysistä vaaka- ja pystyriveistä.
Azul on loistava valinta perhepeliksi, sillä säännöt ovat yksinkertaiset oppia eikä yksittäisen pelin kesto ole kovin pitkä. Azul sopii myös kaveriporukoiden illanviettoihin tai mökkireissuille napattavaksi mukaan. Peli on myös nopea opettaa uusille pelaajille (lähes)vauvasta vaariin. Oikeastaan pelin ainut ”miinus” on se, että paljon pelanneet eivät ehkä nosta tämänkaltaista peliä usein pöydälle, vaan valitsevat jonkun taktisemman, pidemmän tai haastavamman pelin Azulin sijaan. Esimerkiksi meistä kaikista Azul oli hauska ja kevyt välipeli, mutta jää muiden pelien jalkoihin tällä peliporukalla pelatessa.
Meidän arvio: noin 6.1 (asteikolla 1-10).
Alkuperäinen arvio Instagramissa.
@lautapeliartistit on turkulainen viiden hengen porukka, joka pelaa ja arvioi pelejä Instagramissa.