Kategoriat
Peliarvostelut
Suosikki – yli 5 vuotta suosiossaSUOSIKKI

Terraforming Mars

Marsin maankaltaistaminen on kunnianhimoinen tavoite, jossa riittää tekemistä sukupolviksi. Terraforming Mars on vuoden 2016 Essenin messujen hittilautapeli aiheesta.

Vuoden 2017 Essenin messujen kuumimpia uutuuksia oli ehdottomasti ruotsalaisen Jacob Fryxeliuksen Terraforming Mars, vankasti sekä todelliseen tieteeseen että Kim Stanley Robinsonin romaaneihin nojaava peli Marsin maankaltaistamisesta. Peli nousi nopeasti BoardGameGeekin parhaiden pelien listan kärkisijoille.

Peli sai alkuun lisäpotkua myös heikosta saatavuudesta: yhdistelmä kuumasta pelistä ja vaikeasta saatavuudesta on aina omiaan luomaan pelille mystistä vetovoimaa. Oliko sille vetovoimalle katetta? Lyhyt vastaus on luonnollisesti sekä kyllä että ei: Terraforming Mars on kyllä hyvä peli, mutta ei kaikille. Peli voitti Deutscher Spiele Preisin vuonna 2017 ja Lautapelioppaan vuosiäänestyksen vuonna 2018.

Lautapelit.fi julkaisi pelin suomeksi vuonna 2019 ja suomennos voitti Vuoden strategiapeli -palkinnon samana vuonna.

Terraforming Marsin kansi

Kolme parametriä

Pelaajat edustavat suuryrityksiä, jotka maankaltaistavat Marsia ja keräävät siinä sivussa itselleen mainetta ja kunniaa. Maankaltaistumista mitataan kolmella asteikolla: lämpötilaa nostetaan, happipitoisuutta lisätään ja planeetan pinnalle muodostetaan meriä. Kun jokainen parametri on saavuttanut vaaditun tason, peli loppuu, ja eniten pisteitä kerännyt yritys vie voiton.

Pisteitä kertyy pääasiassa neljällä eri tavalla: jokainen maankaltaistamisen askel tuottaa yhden voittopisteen, pelin aikana pelatuissa korteissa voi olla voittopisteitä, pelin aikana ensimmäisenä tiettyjä virstanpylväitä saavuttanut saa pisteitä ja mikäli pelaajat rahoittavat palkintoja, niistä saa pisteitä pelin lopussa.

Terraforming Mars on vahvasti korttipeli. Säännöt ovat itsessään hyvin yksinkertaiset. Kierroksen eli sukupolven alussa jokainen pelaaja saa neljä korttia, joista voi ostaa käteensä haluamansa kortit ja loput heitetään pois. Sen jälkeen pelataan vuoroja, joiden aikana saa pelata yhden tai kaksi toimintoa (pelata kortteja, käyttää aikaisemmin pelattuja kortteja tai tehdä aina käytössä olevia standarditoimia). Kun passaa, on ulkona loppusukupolven. Kun kaikki ovat passanneet, pelaajat saavat tuotantoa ja on seuraavan sukupolven aika. Prosessi on helppo ja nopeasti selitetty.

Terraforming Marsin pelilauta
Terraforming Marsin pelilauta.

Yli 200 korttia

Peli on korteissa, jotka kuvaavat erilaisia tieteen ja tekniikan saavutuksia, joilla voi asioita edistää. Kortit jakautuvat kolmeen ryhmään: punaisiin kertakäyttötapahtumiin, vihreisiin pysyviin kortteihin ja sinisiin kortteihin, jotka antavat joka sukupolvi käytettäviä toimintoja ja reaktioita.

Korttien pelaaminen maksaa rahaa. Teollisuuskortteja on mahdollista rahoittaa myös teräsvarannoista ja avaruuskortteja titaanivarannoista. Korteissa voi myös olla reunaehtoja pelaamiselle: tavallisia ovat maankaltaistamisen parametreihin liittyvät rajoitukset, esimerkiksi monet kasvit ja eläimet edellyttävät tietyn lämpötilan tai tietyn happipitoisuuden, ennen kuin ne voi pelata. Osa edellyttää muiden korttien pelaamista, joku kortti voi vaatia vaikkapa kolmen energia-aiheisen kortin pelaamista ennen sitä.

Siniset kortit sisältävät joko jonkun toiminnon, jonka voi tehdä kerran sukupolvessa, tai sitten jonkun reaktion, joka reagoi tiettyihin tapahtumiin. Rautasulatto muuttaa energiaa teräkseksi ja lisää ilmakehän happipitoisuutta. Tämän toiminnon saa halutessaan tehdä kerran sukupolvessa. Tutkimuskeskuskortilla taas saa lisätä kaupungin laudalle ja sen lisäksi saa yhden rahan alennusta kaikista myöhemmin pelatuista korteista.

Vihreät kortit jäävät pöytään, mutta niiden toiminto tapahtuu heti pelattaessa. Nämä kortit vaikuttavat usein tuotantoon, esimerkiksi “Pilvien synnyttäminen” tuottaa kaksi  pykälää kasvintuotantoa, heikentää rahantuotantoa yhdellä ja poistaa keneltä tahansa yhden lämmöntuotannon. Tämän jälkeen kortilla ei ole muuta vaikutusta, mutta monissa vihreissä korteissa on myös loppupisteytyksessä laskettavia pisteitä tai ikoneita, jotka vaikuttavat muihin kortteihin.

Punaiset kortit ovat kertaluontoisia tapahtumia. Moni näistä liittyy erilaisten taivaankappaleiden tömäyttämiseen Marsin pintaan. Asteroidi esimerkiksi kasvattaa osuessaan lämpötilaa pykälällä, tuottaa pari titaania ja tuhoaa muutaman kasvin joltain pelaajalta.

Terraforming Marsin kortteja
Korttivalikoimaa. Punaiset ovat tapahtumakortteja, vihreät pysyviä mutta vaikutukseltaan kertakäyttöisiä ja siniset pidempiaikaisia etuja. Kuva: Mikko Saari

Tuuria ja kiusantekoa

Avainasemassa tässä on luonnollisesti korttien yhdisteleminen siten, että ne sopivat hyvin yhteen ja ruokkivat toinen toisiaan. Runsas määrä samoja ikoneita on usein hyvä, jos onnistuu saamaan käsiinsä kortin, joka näistä ikoneista hyötyy. Yhdistelmiä voi hakea myös oman yrityksen kanssa: pelata voi joko identtisillä perusfirmoilla tai sitten erikoistuneilla yrityksillä, joilla on kaikilla joku erikoisominaisuus hyödynnettäväksi.

On tietysti kovin paljon tuurista kiinni, osuuko haluttu kortti käteen. Pakka on iso ja todennäköisyys saada joku tietty kortti itselleen on aika pieni, etenkin kun ylimääräistä kortinnostoa ei ole kovin paljon tarjolla. Terraforming Mars ei olekaan peli, jossa voi tehdä tiukkoja etukäteissuunnitelmia. Strategia pitää olla, pelkkää taktista reagointia peli ei myöskään ole, mutta suunnitelmaa on muokattava joka kierros saatujen korttien perusteella.

Kuten yllä jo sivuttiin, pelissä on mukana myös jonkin verran kiusantekoa. Osa korteista mahdollistaa toisten resurssien tai tuotannon tuhoamisen. Yksittäisten korttien vaikutukset eivät ole kovin vakavia, mutta pahimmat kiusat harmittavat kyllä. Muuta negatiivista vuorovaikutusta pelissä ei sitten olekaan. Laudalla on toki kilpailua parhaista paikoista ja virstanpylväitä saa vain kolme ja menevät nopeimmille. Peli on monin tavoin pasianssiosastoa, joten sikäli nämä jotkut kiusantekokortit hieman pistävät silmään joukosta.

On oivallinen juttu, että pelaajat joutuvat ostamaan uudet korttinsa joka vuoro. Jokainen kortti maksaa kolme megakrediittiä, joka on sillä lailla sopiva summa, että yksittäisten korttien ostaminen ei kirpaise, mutta jos kaikki neljä haluaa, varsinkin alkupelissä hinta on aika kova – alussa tulot kun pyörivät jossain parinkympin paikkeilla. Korttien maksullisuus tarkoittaa myös sitä, että satunnainen huono tuuri kortinnostossa ei ole suuri ongelma, sillä silloin voi jättää kortit ostamatta ja hyötyä lisärahoista.

Korttien  nostamiseen liittyvää tuurielementtiä voi pehmentää käyttämällä draftia, jolloin kortit kierrätetään pelaajalta toiselle. Se poistaa ainakin sen tuurielementin, jossa joku saa käteensä neljä hyvää korttia – toki voi draftissakin nauttia hyvästä tuurista – ja antaa mahdollisuuden poistaa kierrosta kortteja, joista joku toinen pelaaja hyötyisi liikaa. Toki hintana on sitten pelin pidentyminen, joka onkin jonkunmoinen ongelma.

Valikoima yhtiökortteja lähikuvassa
Peliä voi pelata ilman erikoisominaisuuksia, jolloin saa helpomman alun, tai voi valita myös erikoistuneemman yrityksen, josta voi olla iloa pelin aikana. Kuva: Mikko Saari

Pitkä peli

Terraforming Mars on pitkä peli, siitä ei pääse mihinkään. Neljällä pelaajalla, kaikilla korteilla ja draftilla kesto on helposti kolme-neljä tuntia, hitailla pelaajilla enemmänkin. Pidän pelistä, mutta silti se on mielestäni pitkä aika pelin sisältöön suhteutettuna. Toisessa ääripäässä kaksinpelin ilman draftia ja Yhtiöiden aikakausi -lisäosaa (Corporate Era) pelannee kokemuksen myötä aika vaivatta tunnissa.

Pelin ulkoasu on siivo. Komponenteista huomio kiinnittyy rahana toimiviin kuutioihin, joiden kimaltava metallipinta on hieno efekti. Kuutioiden käsittely pelaajien omilla laudoilla onkin toinen juttu: pienikin laudan tönäisy saa kuutiot sijoiltaan ja pelaajat muistelemaan, missä kohtaa mentiin. Akryyliset kehikot, jotka pitävät kuutiot paikoillaan, ovat kallis, mutta hyödyllinen lisä peliin.

Pelilauta ja muut osat ovat kohdallaan. Kortit ovat luonnollisesti pelin pääasia ja toimivat ihan hyvin. Symbolit ovat selkeitä ja mukana on aina selventävä teksti. Ikonit näkyvät melko hyvin pöydän toisellekin puolelle. Korttien kuvitus on varsin sekalaista, vaihdellen piirroksista tietokoneella tehtyyn ja valokuviin. Johdonmukaisempi linja olisi ollut tyylikkäämpi, mutta esimerkiksi osa piirroksista menee täydestä spekulatiivisten projektien havainnekuvina.

Lähikuva pelilaudasta, jolle on pelattu jonkin verran meri-, metsä- ja muita laattoja.
Marsiin on jo saatu vähän meriä, metsiä ja kaupunkeja. Kuva: Mikko Saari

Hyvä peli, mutta ei kaikille

Aivan joka makuun sopiva huippupeli Terraforming Mars ei ole. Pohjimmiltaan peli on kolme tuntia korttien lukemista ja kuutioiden siirtelemistä tuotantoa mittaavilla radoilla. Kuulostaako jännittävältä? Ei varmasti kaikkien mielestä. Jos pelin pituus ei kuitenkaan ole ongelma ja nauttii korttikombojen rakentelusta, Terraforming Mars tarjoaa  mainion elämyksen. Pitkä kesto mahdollistaa perusteellisen tuotantokoneistojen rakentamisen, peli ei ole heti ohi kun saa vähän jotain rakennettua.

Teema on ehdottomasti pelin vahvuuksia. Kannessa on kehut Marsin valloittamista ajavan The Mars Societyn perustajalta ja johtajalta, eikä suotta: Terraforming Mars havainnollistaa hyvin, millainen prosessi Marsin maankaltaistaminen voisi olla ja millaisia teknologisia edistysaskeleita se voisi edellyttää. Pelin teema on hyvin syvällä mekaniikassa, tämän pelin teemaa ei tuosta noin vain vaihdettaisi.

Peli toimii mainiosti eri pelaajamäärillä. Mukana on yksinpeli, jota poikkeuksellisesti olen jopa testannut. Ei tehnyt tämä yksinpeli minusta yksinpelien ystävää, mutta haaste on mielenkiintoinen: maankaltaistamisen varsin tiukka 14 sukupolven aikaraja tekee onnistumisesta kaikkea muuta kuin itsestäänselvää. Viisinpeliä harkitsisin vakavasti; ainakin soisin pelaajien olevan kokeneita, muuten pelkään odottelua tulevan liikaa. Kahdesta neljään pelaajaa toimii kuitenkin ongelmitta.

Terraforming Mars on aihepiiristä ja genrestä kiinnostuneille ehdottomasti tutustumisen arvoinen ja scifiteemansa vakavuuden suhteen mukavasti omanlaisensa.

Vakioprojektit
Nämä vakioprojektit ovat aina käytettävissä, eli korteista riippumatta peliä pystyy edistämään. Sopivat kortit vain mahdollistavat nämä samat asiat halvemmalla. Kuva: Mikko Saari

Opi pelaamaan

Faktat Terraforming Marsista

Suunnittelija:

Julkaisija: FryxGames, Stronghold Games (2016), Lautapelit.fi (2019)

Mutkikkuus: Pelin peruskuvio on yksinkertainen, kunhan tajuaa sen, että sukupolven aikana saa pelata rajattomasti kierroksia (tämä säännöissä selvästi kerrottu asia on osoittautunut monille vaikeaksi hahmottaa). Kortteja saakin sitten ihmetellä ensimmäiset pelit, mutta nekään eivät ole varsinaisesti vaikeita.

Onnen vaikutus: Korttien kanssa kun pelataan, tuuria on aina mukana. Draftaamalla voi kortinnostosta vähentää tuurin osuutta, mutta pelaajilla on kyllä sen verran vaikutusvaltaa tapahtumien kulkuun, ettei korttituuri peliä ratkaise kuin harvinaisissa poikkeustapauksissa.

Vuorovaikutus: Omatoimista rakentelua, mausteena satunnaisia lyöntikortteja ja pientä tungosta pelilaudalla. Draftaamalla saa lisäannoksen vuorovaikutusta, draftissa on aivan mahdollista poistaa kierrosta muita pelaajia hyödyttäviä kortteja. Toisten pelin seuraaminen ei ole pakollista, mutta voi kannattaa.

Teema: Marsin maankaltaistaminen on mainio teema ja syvälle integroituna pelimekaniikkaan. Vahva teema toimii hienosti.

Uudelleenpelattavuus: Korttivalikoima on niin laaja, että vaihtelua riittää. Koska kortit tulevat sattumanvaraisesti, samalla kaavalla ei mennä pelistä toiseen. Myös eri yhtiöt erilaisina alkutilanteineen tuovat runsaasti vaihtelua.

Kieliriippuvuus: Useimmissa korteissa on selkeät symbolit, osa tarvitsee vähän selitystä tuekseen. Englannin osaamisen puutetta voi paikata apulapulla hankalimmista korteista.

Pelaajamäärä: 1–5. Toimii hyvin eri pelaajamäärillä, viisinpeliin tosin suhtaudun itse varauksella odotteluajan vuoksi.

Pituus: n. 60–240 minuuttia, nelinpelin kestoksi arvioisin kuitenkin vähintään kaksi tuntia. Kokemus auttaa, peli nopeutuu kun kortit tulevat tutummiksi. Ensimmäisillä pelikerroilla suosittelen jättämään pois sekä Yhtiöiden aikakauden että draftaamisen.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

22 vastausta aiheeseen “Terraforming Mars”

Nykyään peli löytyy Lautapelit.fi, fantsu, porom.

Eka pelimme vei 4h, 4 pelaajalla, joten väittäisin, että 2.5h menis 3. pelikerralla. En usko että 60min pääsee kohtuudella, joten pelin kesto on arvioitu kuten yleensä hieman alakanttiin, mutta ehkä hienoisesti tyypillistä vähemmän. En osaa sanoa lyheneekö peli paljoa pienemmällä pelaajamäärällä.

“Englannin osaamisen puutetta voi paikata apulapulla hankalimmista korteista.”

Kortteja ei ole kuitenkaan numeroitu, joten jossain määrin hankalaksi menisi. Toisaalta peliä voisi pelata myös avoimmilla korteilla, tietysti se muuttaa peliä jonkin verran.

Kun tein itse tuon apulapun, niin käännöksen tarvetta oli 34 kortille. Kaikki muut kortit (tosin en tainnut katsella CE-kortteja ollenkaan) olivat minusta ilmeisiä englantia osaamattakin, jos osaa symbolit. Kortit muuten on numeroitu, numero on vain sen verran pienellä, että otsikon perusteella nuo on aakkostetusta listasta helpompi katsoa kuin hakea numeron perusteella.

Tunnin kesto ei ole neljällä pelaajalla missään tapauksessa realistinen arvio, mutta kaksinpelissä ihan mahdollinen. Neljällä sanoisin kestoksi 120–240 minuuttia, tuo arvostelun yhteydessä oleva arvio tiivistää kaikki pelaajamäärät. Selvensin sitä nyt vähän, ettei tule sellainen käsitys, että väittäisin nelinpelin menevän tuntiin. Tuskin menee, jos nyt ei ihan salamavauhtia pelata.

Toimintovaiheen loppumisesta kaksinpelissä; kun toinen pelaajista on tehnyt haluttavansa ja sanoo passaavansa, saako toinen pelaaja sen jälkeen tehdä rajattomasti toimintoja vai ainoastaan yhden kierroksen verran , eli 1 tai 2?

Kaksinpelissä ei ole tässä kohtaa mitään eri sääntöä, vaan toimintovaihe loppuu vasta sitten kun molemmat ovat passanneet. Toinen pelaaja saa siis tehdä toimintoja niin kauan kuin haluaa.

Jos lämpötila ja happi on maksimissa, voiko niitä nostaa vielä enemmän? Lämpötila ja happihan ei nouse mutta mkl nousisi aina pykälän. Tämä jäi askarruttamaan näin ensimmäisen pelauskerran jälkeen.

Olenko ymmärtänyt oikein että pelilaudalla heksassa saatava bonus on kasvitotantoon vaikuttava eikä kasviin?Kuten teräksessä?

Kerätäänkö ne kasvikuutiot siis mille vaan pelikortlle vai pelaajan omalle laudalle kasvituotannon alle?

Ajattelin laittaa pelin kortit suojiin, mutta melkoista päänsärkyä on ollut löytää sopivat suojat. Olisiko kellään suositella jotain suojia?

Petri, korttien koko on se kaikista tavanomaisin keräilykorttipelien koko, eli mikä tahansa Magic-korteille sopiva 63×88 mm toimii – tässä koossa on kaikista eniten valikoimaa. Itse tykkään ohuemmista inner sleeveistä, hyvä perusmalli on esimerkiksi Dragon Shieldin Perfect Fit Clear.

Mikko, kiitos paljon, ne olivat tosiaan just eikä melkein sopivia. Vähän turhan monessa lähteessä mainittiin, että perfect fit:it eivät ole riittävän hyviä; toki jäin sitä miettimään, että voisiko muiden markkinoiden versioissa olla eri kokoisia kortteja verrattuna minun suomenkieliseen versiooni nähden.
Mutta joka tapauksessa, ehdottamasi suojat olivat täydellisiä, kiitos paljon!

Onko suomiversio yhteensopiva englanninkielisten lisäosien kanssa?

Itse muovitin Ultimate Guardin Matte Supremeilla. Istuu täydellisesti eikä kortit liu’u pinoissa.

Kun kehoitetaan asettamaan kapunkilaatta vähintään kahden muun kaupunkilaatan viereen, niin onko ne kaksi muuta laattaa oltava niin lähekkäin, että yhden laatan voi asettaa niiden molempien viereen. Vai voiko asettaa laatat kahden kauempana toisistaan olevan laatan viereen?

Tapani, niiden kaupunkilaattojen on oltava niin lähekkäin, että uusi kaupunki voidaan pelata siten, että se on molempien vieressä. Kaupungeilla saa siis olla vain yksi ruutu väliä.

Korttien pelaamisesta:

jos olen pelaamassa korttia, joka esim. laskee rahantuotantoani, nostaa kasvintuotantoani, vaatii asettamaan merilaatan ja nostaa happipitoisuutta kahdella askeleella (omakeksimä kortin kuvaus), voinko pelata sen, jos en voi suorittaa KAIKKIA näitä toimenpiteitä?

– esimerkiksi jos voin tehdä kaikki muut näistä, paitsi asettaa merilaatan?
– tai jos voin tehdä kaikki muut toimet, mutta voin nostaa happipitoisuutta vain yhdellä askeleella?

Jukka, kaikki muutokset tuotantoon on pakko tehdä ja jos niitä ei pysty tekemään, korttia ei saa pelata. Jos merilaattaa ei voi pelata tai happipitoisuutta ei voi nostaa, se ei kuitenkaan haittaa – niinhän käy herkästi, kun joku terraformausparametreistä on valmis. Kortin voi kuitenkin pelata, siitä ei vain hyödy yhtä paljon.

Osaako joku vastata seuraavaan:
Jos olen pelaamassa kortin, josta saan itselleni kasveja ja asettaa merilaatan ja lisäksi kortissa lukee, että aseta toiselle kortille 2 eläintä ja toiselle kortille 3 mikrobia, niin voinko pelata korttia, jos minulla tai muilla pelaajilla ei ole pelissä eläin- ja/tai mikrobikorttia? Onko tuo eläinten ja mikrobien asettaminen toiselle kortille siis pakko pystyä tekemään omalle tai jonkun toisen pelaajan kortille, jotta kortin voi pelata? Vai voiko eläimet ja/tai mikrobit vain jättää asettamatta?

Miizu, voit pelata. On se säännöissäkin sanottu jossain, että maksut ovat pakollisia, mutta tuollaiset edut eivät ole, ne saa jättää tekemättä.

Neljä pelattua peliä takana. Kaksi nelinpeliä ja kaksi kaksinpeliä. Kaksinpelit onneksi Prelude lisärillä.
Kiva peli jos on aikaa. Vesilaatat ovat ainoita, jotka on mielestäni todella huonosti suunniteltu. Useimmiten ei ole mitään järkeä ostaa kalliillla vesilaattaa vakioprojektina ja korteista tulevat vesilaatta edut ovat myös surkeita. Lähinnä lopussa tulee täytettyä vesialueet jotta peli joskus loppuisi. :D

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *