Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.
Tämän viikkokatsauksen toimittivat Mikko Saari ja Kimmo Leivo.
Kanadalainen varasuunnitelma
Mikko: Asmodee osti F2Z:n, eli Filosofiasta ja Z-Man Gamesista syntyneen pelifirman, ja teki siitä Asmodee Canadan. Nyt tästä operaatiosta on syntynyt uusi, Asmodeesta itsenäinen pelifirma, Plan B Games, jota johtaa Sophie Gravel, F2Z:n entinen toimitusjohtaja.
Mielenkiintoista on myös se, että Junk Artin ja Flick ‘Em Upin julkaisija Pretzel Games, joka oli osa F2Z:aa, on nykyään oma studionsa Plan B:n sisällä, eikä siten kuulu Asmodeen joukkoon.
Plan B:n ensimmäinen julkaisu on Emerson Matsuuchin Century: Spice Road, alle tunnin mittainen peli maustekaupasta. Centuryn piti ilmestyä Z-Manilta nimellä Caravan, erikoisesti kahdessa laatikossa kahdella eri teemalla, mutta täysin identtisellä pelimekaniikalla. Nyt peli onkin trilogia, jonka osat ovat itsenäisiä, toisiinsa liittyviä pelejä, jotka voi yhdistää yhdeksi peliksi.
Plan B:ltä on luvassa myös jotain Matt Leacockin suunnittelemaa.
Lisää marsilaisia
Kimmo: Board Games Insiderin podcastissa #48 Stronghold Gamesin Stephen Buonocore paljasti, että Terraforming Marsiin on tekeillä lisäosa. Peruspeli myyntiin Essenin aikoihin loppuun, mutta monen pitkä odotus on loppusuoralla, sillä pelin toinen painos ehtii kauppoihin helmikuussa.
Mikko: Heavy Cardboardin podcastissa #61 sanottiin, että toinen painos on suurin, jonka Stronghold Games on koskaan mistään pelistä tehnyt, joten Terraforming Marsia pitäisi nyt riittää kaikille halukkaille. Peliin on kuulemma suunnitteilla neljä lisäosaa, joista tämä Hellas & Elysium on ensimmäinen. Lisäosassa on kaksipuoleinen pelilauta, jossa on erilaisia maisemia. Elysiumin puolella pääsee rakentamaan Olympus Monsille, Hellasin puolella on valtava kraateri ja Marsin etelänapa.
Kimmo: Portal Gamesin Ignacy Trzewiczek ilmoitti, että yksi vuoden odotetuimmista peleistä First Martians: Adventures on the Red Planet on pääasiassa valmis ja pelin ennakkotilaus alkaa tällä viikolla (viikko 3) Portalin sivuilla. Peli piti julkaista jo Essenissä 2016, mutta Ignacy päätti ottaa lisäaikaa pelin hiomiseen ja siirsi julkaisun tälle vuodelle. Pelistä voi lukea lisää Portalin sivuilta. Ennakkotilaukset ovat käynnissä, jo 900 kappaletta rajoitetusta 3000 kappaleen ennakkotilauspainoksesta on jo myyty. Ennakkotilauksella pelin saa nopeammin ja siinä on hieman erilaiset komponentit tavalliseen versioon verrattuna. Varsinainen painos tulee kauppoihin kesäkuussa. Ennakkotilaus maksaa 85 euroa.
Pelissä pelaajat seikkailevat tällä kertaa Marsissa pelimekaniikkojen perustuessa palkittuun Robinson Crusoe -peliin. Robinson Crusoe -pelistä julkaistiin viime vuonna Vincent Dutraitin kuvittama uusintapainos.
Lovecraftiaanista laajentumista
Mikko: Elder Sign laajenee Tyynellemerelle. Omens of the Deep -lisäosassa etsitään syvällä Tyynenmeren pohjassa olevaa R’Lyehin kaupunkia. Ultima Thule -laiva toimii seikkailijoiden tukikohtana – palveluiltaan se ei ole aivan Arkhamin tasoa, mutta merellä ei muutakaan ole.
Laivaa uhkaavat syväläiset ovat vaarallisia vihollisia. Niiden tuhoaminen vaatii erityistoimia, muuten syväläiset vain livahtavat jonnekin muualle. Jos Ultima Thule ajaa karille, pelaajien elämä muuttuu paljon vaikeammaksi.
Mukana on tietysti uusia suuria muinaisia ja uusia seikkailijoita. FFG:n sivuilla on ennakkojuttuja pelistä.
Mansions of Madnessin toisen laitoksen ensimmäinen lisäosa on Beyond the Threshold, joka lisää peliin kaksi uutta tutkijaa, uuden hirviön, lisää kortteja ja kaksi uutta seikkailua.
Laatikko on ilmeisesti melko tyhjä hintaansa nähden, mutta skenaariosuunnittelusta ja sovelluksen kehitystyöstähän tässä myös maksetaan… Skenaarioista on previkkaa FFG:n sivuilla: Gates of Silverwood Manor ja Vengeful Impulses.
Uutta Stefan Risthausilta ja Spielworxxilta
Spielworxx julkaisee kesällä 2017 Stefan Risthausin (paljon kehuttu Arkwright) uuden sivilisaatiopelin Gentes. Pelaajien kansat rakentavat elämäänsä Välimeren ympäristössä: pystyttävät monumentteja, asuttavat ja perustavat uusia kaupunkeja.
Pelaajien on haalittava itselleen lisätoimintoja käyttäen monumentteja ja kaupunkeja. Kaupungit ovat kalliita, mutta niistä saa hyötyä joka vuoro. Tulojakin täytyy olla, jotta toimintoja ei kulu rahan keräämiseen.
Yksityiskohtaisempi selostus löytyy BGG Newsistä.
Richard Garfield puputtaa
Mestarisuunnittelija Richard Garfieldilta tulee uusi peli. Iellon julkaisema Bunny Kingdom sijoittuu pupuvaltakuntaan, jossa pelaajat rakentavat pelilaudalle kaninkoloja, keräävät resursseja, rakentavat uusia kaupunkeja, kasvattavat porkkanoita, keräävät sieniä ja niin edelleen. Pelin lopussa lasketaan pisteitä ja arvokkaimmat kaninkolot rakennellut voittaa.
Pelimekaniikan puolella pääasia on korttien draftaaminen. Pelille luvataan kestoksi 40 minuuttia.
Vuosi 1999 tekee paluun
Grail Games on julkaissut uusia laitoksia Reiner Knizian peleistä. Tänä vuonna vuoron saa Stephenson’s Rocket, hieman Acquirea muistuttava melko äkkiväärä osake- ja junapeli. Erikoinen valinta, peli ei ole missään vaiheessa ollut mitenkään ylettömän suosittu saatikka vaikeasti saatavilla, etenkin hollanninkielistä laitosta tuntuu pyörivän joka puolella.
Uuteen laitokseen tulee Ian O’Toolen kuvitus (Graililla arvostetaan hyviä kuvittajia, aikaisemmin on käytetty Vincent Dutrait’ia) ja ennen kaikkea nimestä korjataan puuttuva heittomerkki, eli englanninkielinen laitos on kieliopillisesti oikein Stephenson’s Rocket. Tämä on tulossa vasta joulukuussa, ja luultavasti Kickstarterin kautta, eli palaamme aiheeseen siinä vaiheessa.
Huch & Friends! julkaisee uuden version Kieslingin ja Kramerin Torresista. Tästäkin pelistä on nähty vuosien varrella useita erilaisia versioita, mutta eipä se huono peli ole, joten kai maailmaan vielä uusi laitos mahtuu. Tähän uuteen laitokseen on ilmeisesti lisätty jotain pieniä variantteja.
Flipperilautapeli
Pinball Showdown erottuu ainakin aiheensa puolesta edukseen: flipperipelejä ei ole liikaa, varsinkaan sellaisia, joihin ei liity minkäänlaista vimpainta.
Pinball Showdown on korttipeli, jossa pelaajat ottavat flipperipallon roolin. Kortteja pelaamalla yritetään saada pisteitä flipperin elementeistä. Pallon nopeudella on merkitystä, kontrollia pallon liikkeisiin on, mutta rajallisesti.
Suomeen toimitettuna peli maksaa 34 dollaria. Toimitus luvataan elokuulle 2017 ja tulee Yhdysvalloista, eli tulliin jäämisen vaara on olemassa. Kampanja löytyy täältä.
Go, vähän eri tavalla
GoRoGo on go-muunnelma, jota pelataan 5 × 5 -laudalla siten, että pelaajilla on omien nappuloiden lisäksi käytössään kaksivärisiä nappuloita. Nämä nappulat ovat mustan vuorolla mustia ja valkoisen vuorolla valkoisia.
Tämä avaa uudenlaisia mahdollisuuksia. Aiemmin turvalliset muodot eivät enää olekaan turvallisia ja ko-tilanteita voi avata aivan uusin tavoin.
Peli on ainakin halpa. Postikorttipelilauta ja keraamiset nappulat maksavat viisi dollaria, sisältäen postikulut. Jos haluaa vielä säästää, tilaamalla kaksi hinta putoaa neljään dollariin kappaleelta. Minikokoisen oikean pelilaudan – ilmeisesti keramiikkalaatta – saa 18 dollarilla. Isommat pelilaudat ovat sitten kalliimpia, 40–100 dollaria, riippuen siitä miten hienon haluaa. Toimitus on Japanista, eli isoihin ostoksiin tulee verot päälle. Toimitus luvataan maaliskuulle 2017. Kampanja löytyy täältä.
Kaanien kaani
Reiner Knizia tekee uuden aluevalloituksen julkaisijoista: Chaosium ei olekaan vielä julkaissut yhtään Knizian peliä. Khan of Khans sijoittuu RuneQuest-roolipelistä tuttuun Gloranthan maailmaan. Pelin kuvitus on Ian O’Toolen upeaa käsialaa.
Peli on 15–25 minuutin mittainen perhepelifilleri, jossa varastetaan toisten lehmiä. Ei mitään kovin mutkikasta. Jos kiinnostaa perehtyä tarkemmin, print-n-play-tiedostot ovat saatavilla.
Halvin malli maksaa 20 dollaria ja myöhemmin ilmoitettavat postikulut päälle (viime toukokuussa kerroimme selityksen sille, miksi Chaosium ei nyt ota mitään riskejä postituksen kanssa). Postikuluiksi arvioidaan noin 10–13 dollaria. Kalliimpiakin paketteja on saatavilla, niissä on ylimääräistä taidetta ja niin edelleen. Toimitus luvataan elokuulle 2017. Kampanja löytyy täältä.
Tao pitkä, elämä lyhyt
Tao Long: The Way of the Dragon on lyönyt Kickstarterissa läpi ihan kiitettävällä tavalla. Kymppitonnin tavoite on ylittynyt reilusti, koossa on jo yli 170 000 euroa. Ei hullumpi juttu abstraktille kaksinpelille.
Pelimekaniikka perustuu Nokian puhelinten matopeliin. Kaksi lohikäärmettä etenee laudalla ja yrittää torjua toista. Pelissä on jonkunmoinen mancala-elementti
Peli maksaa Suomeen toimitettuna hyvin kohtuulliset 25 euroa. Fiinimpi luksusmalli, jossa pahviosat on korvattu puulla, maksaa 36 euroa ja hienoin malli 108 euroa. EU-ystävällinen toimitus luvataan heinäkuulle 2017. Kampanja löytyy täältä.
Selviytymiskauhua yhdessä
Sub Terra on maanalaista selviytymiskauhua yhteistyö- tai soolopelinä. Pelaajat ovat tutkimassa maanalaista luolaa, josta pitäisi pystyä pääsemään pois ennen kuin valot sammuvat tai maanalaiset kauhut vievät mukanaan. Mieleen tulee mainio The Descent -elokuva.
Luolassa on luvassa kaasua, tulvimista, pelaajia jahtaavia hirviöitä, sortumia, ahtaita paikkoja, köysiä, paniikkia, sammuvia taskulamppuja ja sielun murskaavaa epätoivoa. Leppoisa yhteistyöpeli siis.
Peli maksaa Suomeen toimitettuna 28 puntaa, toimitusta lupaillaan marraskuulle 2017. Kalliimmissa malleissa on lisäosia, sarjakuvaa ja miniatyyrejä. Toimitus on EU-ystävällinen. Kampanja löytyy täältä.
Maagillista menoa
Mageling on saanut inspiraationsa erityisesti Ascensionin iOS-sovelluksesta. Suunnittelija Joseph Butler on halunnut tehdä sujuvasti etenevän pelikokemuksen, jossa olisi jotain samaa kuin pakanrakennuspeleissä, mutta ilman rasittavaa korttien lajittelua ja sekoittamista.
Mageling on kuin pakanrakentelua, mutta ostetut kortit tulevat suoraan pöytään. Pöydässä olevia kortteja aktivoidaan nopilla, jotka rajoittavat, mitä vuoron aikana voi tehdä.
Peli maksaa 39 dollaria Suomeen toimitettuna. Toimitus on EU-ystävällinen ja luvattu syyskuulle 2017. Kampanja löytyy täältä.
Mikon pelaamia
Sivilisaatiopelit ovat teema, joka kiinnostaa aina, mutta jossa oikeasti hyvät ja kiinnostavat pelitoteutukset ovat vähemmistössä. Omalla tavallaan Sid Meierin klassikkotietokonepelille uskollinen Through the Ages on nykyään genren standardi, vaikka karsiikin pois pelilaudan.
Tämä abstraktio tehdään monessa muussakin pelissä, oletettavasti siksi, että ukkojen liikuttelu laudalla ei ole lautapelissä riittävän käytännöllistä. Sellaisesta kiinnostuneille Sid Meier’s Civilization: The Board Game lienee sieltä vakuuttavimmasta päästä.
Itse olen kuitenkin pelannut enemmän abstrakteja tulkintoja. Viime aikoina pöydälle on päässyt parikin yrittäjää. Taiwanilaisen The Flow of Historyn sain pöydälle toistamiseen, italialaisen Historian taas ensimmäistä kertaa useammalla kuin kahdella pelaajalla. The Flow of History on vain kortteja, jotka kuvaavat sivilisaatioiden saavutuksia tieteen, teknologian ja yhteiskuntajärjestyksen saralla, Historian pelilautaa taas dominoi sotavoimaa ja tiedettä kuvaava kaavio, mutta reunassa on myös mitättömään sivuosaan alistettu maailmankartta.
Kumpikin näistä on omalla tavallaan mielenkiintoinen peli. The Flow of Historyn vastaanotto oli nuivaa, mutta näen pelissä potentiaalia, joka aukeaa kokemuksen myötä. Pelissä varataan kehityskortteja pelaamalla niille resursseja ja mikäli myöhemmällä vuorollasi resurssisi ovat yhä kortilla, voit ostaa sen. Siinä välissä voi tosin käydä niin, että joku vie kortin nenäsi edestä, mutta tällöin saat korvaukseksi resurssisi takaisin ja vähän lohdutusta päälle.
Tämä varastusmekanismi on toisaalta mielenkiintoinen ja mahdollisuuksia avaava, toisaalta turhauttava. Ainakin on syytä ymmärtää, miten merkittävässä osassa se pelissä on. Keskeinen osa The Flow of Historyä on varata kortteja, joita ei itse niin tarvitse, ihan muita kiusatakseen. Ei siis ihan kaikista myönteisin pelimekaniikka.
Sivilisaatiopelien kompastuskivi minulle on yleensä sotiminen. Vuorovaikutusta sietäisi olla, mutta jos sotiminen tuhoaa kaiken, mitä on saavuttanut, mielenkiinto peliin lopahtaa nopeasti. The Flow of Historyssä sotimista esiintyy ja pelin loppua kohden se käy tuhoisammaksi, mutta pysyy kuitenkin joissain rajoissa. Sotakortit ovat kertakäyttöisiä, eli suuret sotavoimat rakentanut pelaaja ei voi samoilla korteilla tuhota kaikkea, vaikka ikävästi voikin toisten voittopistetuotantoon iskeä.
The Flow of History ansaitsee kyllä jatkopaikan minun kirjoissani, pieni laatikko ja sen sisällä ihan elegantti peli, jossa on mielenkiintoista dynamiikkaa.
Historia oli viidellä pelaajalla melko pitkällinen operaatio, aikaa vierähti hyvinkin yli kaksi tuntia. Pelaajien kokemattomuus näkyy tässä, kyllä tämän nopeamminkin urakoisi, jos pelaajat tietäisivät paremmin, mitä tekevät. Hyviä ideoita tässäkin pelissä riittää, noin pelimekaniikan puolesta, esimerkiksi jonoihin perustuva kortinvalintamekanismi ja ihmeistä pikkuhiljaa rakentuva koneisto siihen sivuun.
Sotiminenkin on kohtuullisen aisoissa. Sotavoimilla voi ryöstellä, mikä ei itse asiassa ole muilta pelaajilta pois, ja varsinainen sotiminenkin eli kuutioiden potkiminen pois kartalta on siedettävää, sillä ilman alueitakin voi pärjätä – jää vain paitsi pisteistä, joita saa kyllä muualtakin.
Turhauttavat piirteensä kyllä tässäkin pelissä. Suurimpana näistä ehkä vuorojärjestyksen ankeus, se kun määräytyy suoraan pisteiden perusteella käänteisessä järjestyksessä. Jos alkupelissä päätyy johtoon, voi viettää ison osan pelistä viimeisellä sijalla, ja koska ihmeitä on tarjolla vähänlaisesti, voi käytännössä heittää hyvästit kaikille tavoitteille, jotka vaativat ihmeiden keräämistä, niitä kun ei sinulle riitä. Lisäksi tavoitteita eli johtajia pääsee valitsemaan viimeisenä, jolloin tarjolla on vain ne vaikeimmat.
Ei siis aivan täydellinen peli tämäkään, vaikka monta asiaa hyvin tekeekin. Annan itse Historialle puolisen vuotta armonaikaa: haluaisin vakuuttua vahvemmin, mutta jos niin ei käy, peli lienee Ropeconin ketjuvaihdossa tarjolla.
Sivilisaatiopelien ykkönen on kuitenkin selvä. Innovation on aivan lyömätön kuvaus sivilisaatioiden kehittymisestä, innovaatioiden merkityksestä ja tilapäisen teknologisen ylilyöntiaseman antamista mahdollisuuksista.
Tulevia tapahtumia
3.–5.3.2017: Turussa junapelataan kahdeksannen JunaConin merkeissä. JunaCon on lautapelitapahtuma, jossa pääpaino on rautatieteemaisissa peleissä, mutta kaikenlaisten lauta- ja korttipelien pelaajat ovat tapahtumaan tervetulleita. Tapahtuma järjestetään Electrocityn Sparkup-tilassa Turussa.
4.–5.3.2017: Tampere-talon valtaa Tracon Hitpoint eli Traconin tekijöiden pelitapahtuma, joka tarjoaa kaksi päivää lauta-, kortti-, rooli- ja figupelejä. Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös pelisuunnittelukilpailu. Kahden päivän ennakkolippu maksaa 15 € ja sen voi ostaa Traconin nettikaupasta.
14.–16.4.2017: Joensuussa pelataan, kun JokiCon järjestetään Itä-Suomen yliopiston Aurora-rakennuksessa. Ovet aukeavat perjantaina klo 12. Tapahtuma päättyy sunnuntaina klo 20. Ohjelmassa on vapaata pelaamista. Lisätietoa Lautapeliseuran foorumilta.
21.–23.4.2017: Lautapeliseuran järjestämä SMCon Turussa kokoaa pelaajat SM-joukkueturnaukseen ja lisäksi mahdollisesti yksilöturnauksiin. Myös vapaalle pelaamiselle on tilaa. Ilmoittautuminen joukkueturnaukseen päättyy 12.4.2017. Lisätietoja Lautapeliseuran sivuilta.
Lautapelioppaan viikon tapahtumat
- Keskiviikkona arvosteltiin Pandemic Iberia.
- Torstaina arvosteltiin Mechs vs Minions.
- Perjantaina arvosteltiin Empires: Age of Discovery.