Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.
Lautapeliopas on nyt myös Telegramissa. Seuraamalla Lautapelioppaan Telegram-kanavaa, saat tiedon uusista julkaisuista saman tien. Lautapelioppaan Telegram-kanava.
Uusi podcast
Lautapelioppaalla on uusi podcast. Lautapelihetki-podcast ilmestyy tiuhaan, mutta epäsäännöllisesti, ja alle kymmenen minuutin mittaiset jaksot käsittelevät samoja aiheita kuin tämä viikkokatsaus: lautapeliuutisia, Kickstarter-pelejä ja uusien kokeiltujen pelien hehkuttamista.
Podcast on kokeilu, jota tehdään toistaiseksi muutaman viikon ajan testimielessä, ja jatko siitä eteenpäin riippuu paljolti siitä, millaista palautetta ja millaisia kuuntelumääriä podcast kerää.
Lautapelihetki löytyy Anchor-podcastpalvelusta, iTunesin podcasteista, Pocket Castsista ja RSS-syötteenä. Ainakin Overcastin käyttäjien pitäisi podcast löytää ihan nimellä hakemalla. Jaksot julkaistaan myös videomuodossa Youtubessa, josta ne löytää Lautapelihetki-soittolistalta.
Lautapelit.fi-uutuuksia
Lautapelit.fi on julkaissut viime vuoden Spiel des Jahres -finalisti Magic Mazen suomeksi. Peli on yhteistyöpeli, jossa pelaajien on ohjastettava nappuloita laudalla. Homman jujuna on se, että jokainen pelaaja saa siirtää yhteisiä nappuloita vain tiettyihin suuntiin, eivätkä pelaajat saa ollenkaan puhua keskenään.
Suomeksi on myös saatu Blokuksen sukuinen Gemblo, joka ilmestyi alun perin jo vuonna 2005. Peli on varsin lähellä Blokus Trigonia, eli pelilauta on kuusikulmio, samoin nappulat, mutta muuten idea on sama kuin perus-Blokuksessa: pelaajat latovat laattojaan laudalle siten, että ne eivät kosketa toisiin saman pelaajan laattoihin, vaan ovat täsmälleen yhden ruudun päässä. Kun laudalle ei enää mahdu mitään, eniten laattoja pelannut voittaa.
Halli Galli Party on uusi versio Halli Gallista. Korteissa on hedelmiä soittamassa eri soittimia. Kun pöydässä on kaksi korttia, joissa on kaksi samaa ominaisuutta (hedelmä, väri tai soitin), kilauta kelloa ja nappaa kortit, mutta varo, ettet kilauta väärin. Halli Galli on viihdyttänyt pelaajia jo 25 vuotta, eikä tämä uusikaan sen huonommalta vaikuta.
Myös Catan laajenee. Kauppiaat ja barbaarit -lisäosaan on ilmestynyt 5–6 pelaajan pelit mahdollistava laajennus. Löytöretket ja merirosvot on puolestaan uusi iso lisäosa, jossa suoritetaan neuvoston tehtäviä löytöretkeilemällä ja kuljettamalla nappuloita laivoilla paikasta toiseen.
Lautapelit.fi:n Tampereen liikkeestä on kuulunut sen verran uutisia, että avaamisajankohdaksi on varmistunut 19.4. eli heti Ratinan kauppakeskuksen auetessa myös Lautapelit.fi avaa ovensa. Liikkeen oma Facebook-sivu on avattu. Julkista tietoa on myös se, että liikkeen myymälävastaavaksi tulee Lautapelioppaasta ja videoistaan tuttu Tuomo Pekkanen.
Golden Geek -voittajat
Golden Geek -palkintojen voittajat ovat selvillä. Vuoden 2017 vuoden peliksi valittiin Gloomhaven, joka on mielestäni erinomaisen osuva valinta: siihen tiivistyy moni vuoden 2017 trendeistä. Toiseksi tuli Azul, kolmanneksi The 7th Continent.
- Paras kaksinpeli: Codenames: Duet
- Kaunein peli: Photosynthesis
- Paras korttipeli: Century: Spice Road
- Paras yhteistyöpeli: Gloomhaven
- Paras lisäosa: Scythe: The Wind Gambit
- Paras perhepeli: Azul
- Innovatiivisin peli: Gloomhaven
- Paras seurapeli: Werewords
- Paras print’n’play: My Little Scythe
- Paras yksinpeli: Gloomhaven
- Paras strategiapeli: Gloomhaven
- Paras temaattinen peli: Gloomhaven
- Paras sotapeli: 878: Vikings: Invasions of England
- Paras podcast: Rahdo talks through
- Paras lautapeli-app: Through the Ages
Kattavampi tuloslistaus löytyy BGG:stä.
Steve Jackson Gamesin stakeholder-katsaus
Steve Jackson Games on julkaissut jokavuotisen stakeholder-katsauksensa. Siinä Phil Reed, yhtiön toimitusjohtaja, kuvaa yhtiön toimintaa kuluneena vuotena. Reed vertaa nykyistä pelimarkkinaa aikakauslehtimarkkinoihin, eli kaivataan uutuuksia ja vaihtelua, eikä yksittäisten tuotteiden kehittäminen onnistu enää yhtä hyvin. Jopa Munchkinin ja Zombie Dicen kaltaisten ikivihreiden pelien myynti on laskenut
Tämä vaikuttaa sillä tavoin, että perinteisestä ”pidetään pelit saatavilla”-ajattelusta joudutaan tinkimään. Steve Jackson Games haluaisi pitää kaikki Munchkinin lisäosat saatavilla, jotta fanit eivät joudu maksamaan peleistä ylihintaa eBayssä, mutta nyt firma joutuu päästämään joitain hitaammin kaupaksi käyviä lisäosia loppuunmyydyiksi. Parhaiten myyvät lisäosat pysyvät jatkuvasti saatavilla, mutta huonommin myyvät tulevat olemaan osan aikaa tai jopa pysyvästi loppuunmyytyjä.
Port Royalin julkaisu oli Steve Jackson Gamesille epäonnistuminen: jenkitkin ostivat eurooppalaisia Pegasuksen pelejä, joissa oli englanninkieliset säännöt, niitä kun sai halvemmalla kuin Steve Jackson Gamesin laitosta.
Lisätietoja Reykholtista
Uwe Rosenbergin tulevasta Reykholt-pelistä on tihkunut lisätietoja, kun Tony Boydell on blogissaan avannut vähän, mistä on kyse. Lyhyesti Reykholt on tiivistetty ja kehitetty versio At the Gates of Loyangin aihepiiristä.
Pelistä löytyy työläistenasettelua, toisin kuin Loyangista, mutta myös runsaasti söpöjä vihannesmeeplejä. Nusfjordin tapaan pelaajilla on vain kolme työläistä, eli peli on napakka: kestoksi arvioidaan noin tunti.
Pelin kierrokset koostuvat työläistenasetteluvaiheesta, sadonkorjuuvaiheesta ja vihannesten esittelyvaiheesta. Työläistenasettelulla kerätään kasviksia, toimintoja muuttavia kortteja, rakennetaan kasvihuoneita ja kylvetään vihanneksia peltoihin. Kortteja voi nyysiä myös muilta pelaajilta tai jakaa naapurin kanssa. Korteista löytyy herkullisen tehokkaita komboja.
Esittelyvaiheessa on Loyangin pisteytystä muistuttava systeemi, jossa pisteradalla mennään eteenpäin maksamalla tuotteita. Vaaditut tuotteet vaihtelevat ja yhden askeleen hinta nousee pelin edetessä. Esittelyvaiheessa saa kerran tehdä hypyn, jossa maksamisen sijasta saakin tuotteita varastosta. Vuorojärjestys määräytyy pisteradalla etenemisen mukaan: pisimmällä oleva on työläistenasetteluvaiheessa viimeinen, mutta seuraavassa esittelyvaiheessa ensimmäinen.
Peli kestää kahdeksan kierrosta ja pisimmälle pisteradalla edennyt voittaa. Peli on siis Loyangin tapaan kilpajuoksua enemmän kuin suoraviivaista voittopisteiden keräilyä. Nusfjordiin tykästyneenä tämä kompaktimpi, noin tunnin kesto, kuulostaa hyvin houkuttelevalta.
Terraforming Mars tulee digiversiona
Terraforming Mars tulee piakkoin saataville iOSille, Androidille ja Steamiin. Ensimmäisenä peliä pääsee pelaamaan Steamin kautta, Early Access aukeaa lähiaikoina. Julkaisuajankohdaksi on ilmoitettu Q2/2018, joten virallinen julkaisukaan ei ole kaukana.
Javasta tulee Cuzco
Super Meeple julkaisee Wolfgang Kramerin ja Michael Kieslingin Javan uutena versiona nimellä Cuzco. Muutoksessa on kieltämättä järkeä: nyt naamiotrilogian osat ovat atsteekit (Mexica), mayat (Tikal) ja inkat (Cuzco). Muutos on sitä paitsi paluuta Kramerin ja Kieslingin alkuperäiseen ideaan. Kolmannen osan teemoittaminen Jaavalle oli Ravensburgerin idea.
Uusi versio ilmestyy ranskaksi toukokuussa 2018; englanninkielisen laitoksen jakelu Euroopassa on vielä hieman mysteeri.
Lyhyesti
- Why I Think Rising Sun Really Matters on mainio artikkeli siitä, miksi Rising Sun on oikeastaan erittäin hyvin suunniteltu. Grant Rodiekin kirjoittama juttu tiivistyy muutamaan pointtiin: aluehallinta on toteutettu suoraviivaisesti, epäsymmetrisyys on tehty hyvin ja helppotajuisesti eikä pelissä ei ole mitään liian hienovaraista. Mielenkiintoisia näkemyksiä, suosittelen lämpimästi kaikille pelisuunnittelusta kiinnostuneille.
- Japanissa palkittiin mestarillisia lautapelaajia. Pääministeri Shinzo Abe myönsi People’s Honor -palkinnon Yoshiharu Habulle saavutuksista shogin maailmassa ja Yuta Iyamalle mestarillisesta go-osaamisesta. Molemmat herrat ovat tuoneet saavutuksillaan unelmia ja ihmetystä Japanin kansalle ja antaneet yhteiskunnalle kirkasta toivoa ja rohkaisua. Asiasta kerrottiin Japanin pääministerin nettisivuilla.
- Tony Boydell on julkaissut teaser-kuvia Richard Breesen uudesta Key Flow -pelistä blogissaan.
- Funagain Games lopettaa nettikaupan ja Kickstarter-pelien fulfillment-toiminnan ja keskittyy pitämään kahta kivijalkakauppaa Oregonissa. ”Kaikki muuttuu aikanaan”, kuuluu virallinen selitys.
- Carson Citystä tulee korttiversio Carson City: The Card Game. Peli yhdistää kaupunginrakentelua tikkipeliin western-puitteissa. Carson City: Big Boxista tulee uusi laitos, joka asettuu aikaisempien retail- ja Kickstarter-pakettien väliin ominaisuuksiltaan.
- Fist of Dragonstones: Tavern Edition on Stronghold Gamesin uusi versio Bruno Faiduttin ja Michael Schachtin Fist of Dragonstonesista, joka ilmestyi alunperin jo 2002.
- Virossakin tapahtui sata vuotta sitten asioita, joista tehdään nyt blokkisotapeli nimellä 1918. 1918: Death on the Railways on Aigar Alaveerin ja Martti Laurin peli Viron itsenäisyystaisteluista, jossa nokikkain ovat Viron ja Venäjän joukot. Nimen rautatiet viittaa panssarijuniin, joilla oli taisteluissa suuri merkitys (eivätkä ne merkityksettömiä Suomenlahden toisellakaan puolella olleet).
- Tony Boydellin Snowdonia julkaistaan uudestaan. Julkaisija on NSKN, joka tuo pelin Kickstarteriin myöhemmin tänä vuonna. Uuteen laitokseen tulee mukaan lisäosia ja uuttakin materiaalia.
Kickstarter-pelit
Alla esiteltävät pelit ovat rahoitusta kerääviä Kickstarter-kampanjoita. Ennen kuin annat rahojasi Kickstarter-kampanjoihin, kannattaa tehdä vähän pohjatöitä. Lautapelioppaan Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa -artikkeli on oivallinen aloituspiste.
Tähän on valikoitu mielestämme kiinnostavimpia ja parhaimpia kampanjoita, mutta mitään takeita ei näistäkään voi antaa.
Kampanjoiden yhteydessä puhutaan verottomasta toimituksesta. Se tarkoittaa, että toimitus tulee EU:n sisäpuolelta, jolloin arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa. EU:n ulkopuolelta tuleviin lähetyksiin lisätään 24 % arvonlisävero, joka lasketaan sekä tuotteen hinnalle että postikuluille.
Batman tienaa miljoonia
Batman: Gotham City Chronicles on vuoden suuria Kickstarter-tapauksia. Luvassa on useiden miljoonien kampanja. Tekijöillä on kokemusta: pelin julkaisee Monolith, joka on tehnyt aikaisemmin Conanin ja Mythic Battles: Pantheonin.
Pelillisesti Batman on merkitty BGG:hen Conanin reimplementaatioksi, eli pelimekaniikka on sieltä tuttua. Sankarit toimivat laudalla käyttäen energiakuutioita. Kuutiot ovat samalla toimintapisteitä ja elinvoimaa, eli mitä enemmän touhuaa, sitä uupuneempi sankari on. Haavoittuminen vähentää mahdollisuuksia toimia myöhemmillä vuoroilla.
Peli on saatavilla vain ja ainoastaan Kickstarterista, koska normaalin jälleenmyyntiketjun kautta hinta nousisi yksinkertaisesti liian korkeaksi. Conanin jälleenmyynti ei tuonut julkaisijalle yhtään voittoa, joten nyt päädyttiin poistamaan välikädet kokonaan.
Peruspeli eli sankariboksi ja pahisboksi maksaa 140 dollaria. All-in-paketille, jossa on mukana neljä lisäosaa, tulee hintaa 320 dollaria. Postikuluja on odotettavissa muutama kymppi. Toimitus on veroton ja luvattu huhtikuulle 2019.
Kickstarterit lyhyesti
Chronicles of Crime on yhteistyöpeli, jossa jahdataan rikollisia. Peli käyttää puhelinsovellusta ja VR-lasien avulla rikospaikkoja voi tarkastella päätä käännellen. Ilman VR-lasejakin voi pelata. Perusmalli maksaa 51 dollaria Suomeen toimitettuna, VR-lasien kanssa hinta on 61 dollaria ja vain Kickstarterista saatava luksusmalli on 101 dollaria. Toimitus on veroton ja luvattu joulukuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Dice Settlers on Dávid Turczin uudisraivaajateemainen 4x-peli, jossa on modulaarinen pelilauta ja runsaasti noppia, joista pelaajat rakentelevat omia noppapoolejaan. Halvin paketti on 50 dollaria, luksuslaitos hienommilla resurssinappuloilla 75 dollaria, molempiin tulee noin kympin verran postikuluja päälle. Toimitus on luvattu lokakuulle 2018 ja se on veroton. Kampanja löytyy täältä.
Pocket Sub on sukellusveneteemainen taskukokoinen peli, jossa pelaajat kruisailevat sukellusveneillään ympäri pelilautaa jättäen jälkeensä miinoja. Viimeisenä elossa oleva vie voiton. Perusversio maksaa 15 puntaa Suomeen toimitettuna, minilisärillä ja muilla herkuilla hinta on 20 puntaa. Veroton toimitus on luvattu lokakuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Palm Island on korttipeli yhdelle tai kahdelle pelaajalle. Peli ei vaadi pöytää, eli sitä voi pelata missä tahansa. Peliä pelataan 17 kortin pakoilla, joita voi muokata ja kehittää kääntelemällä kortteja, korteilla on neljä erilaista tilaa, riippuen siitä, miten päin se on. Pelin saa 18 dollarilla Suomeen toimitettuna, veroton toimitus maksaa 23 dollaria. Halvemmankin hinnan pitäisi kyllä olla veroton. Toimitus on luvattu kesäkuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Werewolf on Krista Gibbardin kuvittama ihmissusipakka, jossa on ihmissusia, kyläläisiä ja kahdeksan eri roolia ja Grimmin veljesten sadut mieleen tuova kuvitus. Mukana on myös peliä varten sävelletty taustamusiikki. Yksi pakka maksaa noin 18 euroa Suomeen toimitettuna. Kampanja löytyy täältä.
Into the Black: Boarding Party on puoliksi yhteistyönä pelattava avaruusmerirosvoluolaholvauspeli. Pelaajat ovat ryösteleviä avaruusmerirosvoja, joista jokaisella on lisäksi oma salainen tavoite. Varokaa siis pettureita. Peli maksaa noin 45 euroa Suomeen toimitettuna. Veroton toimitus on luvattu maaliskuulle 2019. Kampanja löytyy täältä.
Of War and Men: WWII on joukkuetason toista maailmansotaa korttivetoisesti. Suomalaisittain kiinnostavaa on ensimmäinen stretch goal, joka lisää peliin suomalaiset. Suomeen toimitettuna hinta on 63 dollaria ja verot päälle. Toimitus on luvattu marraskuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Kitty Cataclysm on Fluxxin tyylinen kaoottinen ”pelaa kortti ja tee mitä sanotaan”-korttipeli, joka on täynnä kissavitsejä. Peli maksaa 12 puntaa Suomeen toimitettuna. Veroton toimitus on luvattu elokuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Guardian’s Gambit on yksinkertainen taistelukorttipeli kahdelle pelaajalle. Tätäkin peliä voi pelata istumatta pöydän ääressä. Peli maksaa 22 dollaria Suomeen toimitettuna, ostamalla useamman hinta laskee selvästi, tosin verot mutkistavat vähän asiaa. Toimitus on luvattu kesäkuulle 2018 ja tulee ilmeisesti Yhdysvalloista. Kampanja löytyy täältä.
Cult: Choose Your God Wisely on työläistenasettelua kultistiteemalla. Rekrytoi seuraajia, suorita pimeitä rituaaleja, lahjo viranomaisia ja valloita koko maailma uskolliseksi juuri sinun jumalallesi. Peli maksaa 50 dollaria ja postikulut päälle. Toimitus on veroton ja luvattu joulukuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Listit on seurapeli, jossa annetaan aihe. Kaikki kirjoittavat aiheeseen viisi vastausta ja pisteitä tulee aina kun jollain toisella on sama vastaus. Peli maksaa noin 25 euroa Suomeen toimitettuna. Toimitus on veroton ja luvattu elokuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Werewords Deluxe Edition on uusin versio Werewordsista eli Werewolf-henkisestä sanapelistä, jossa yritetään selvittää mysteerisanaa kysymällä kyllä/ei-kysymyksiä. Deluxe-versiota on paranneltu joka suhteessa perusmalliin verrattuna. Peli maksaa 35 dollaria Suomeen toimitettuna ja verot päälle. Toimitus on luvattu elokuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Bad Medicine: Second Opinion on lisäri Bad Medicineen ja samalla peruspelin uusi painos. Gil Hovan suunnittelema partypeli on pitchauspeli, jossa pelaajat yrittävät markkinoida muille pelaajille lääkkeitä, jotka kyllä tepsivät kierroksen vaivaan, mutta joilla on melko kiperiä sivuvaikutuksia. 43 dollarilla saa Suomeen toimitettuna peruspelin ja lisärin. Veroton toimitus on luvattu lokakuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
AuZtralia on Martin Wallacen peli, jossa seikkaillaan ja löytöretkeillään vaihtoehtoisessa 1930-luvun Australiassa, jossa Suuret Muinaiset ovat heräämässä. Peli maksaa noin 40 euroa ja päälle 10–15 euroa postikuluja. Toimitus on veroton ja luvattu syyskuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.
Sorcerer City on yhdistelmä laattojenasettelua, pakanrakennusta ja leppoisaa reaaliaikaista elementtiä. Omista laatoista rakennetaan kaupunki kahdessa minuutissa, sitten ostetaan uusia laattoja ja hirviöitäkin voi tulla riehumaan kaupunkiin. Perusmalli maksaa 61 dollaria Suomeen toimitettuna, Kickstarter-deluxe 81 dollaria. Toimitus on luvattu tammikuulle 2019 ja se on veroton. Kampanja löytyy täältä.
Mikon pelaamia
Viimeisten viikkojen aikana pelaamisen määrä on ollut vähäistä, mutta laatu on kyllä paikannut, kun peli-illoissa pöytään on saatu kaksi kertaa Pax Pamir täydessä mitassaan. Cole Wehrlen suunnittelema ja Sierra Madre Gamesin julkaisema peli perustuu mekaniikaltaan Phil Eklundin Pax Porfiriana -peliin ja kuvaa Afganistanin tapahtumia 1800-luvulla, eli Iso-Britannian ja Venäjän välistä The Great Gamea.
Pelaajat ovat afgaanijohtajia, jotka tasapainottelevat kahden suurvallan ja afgaani-intressien välillä. Pelissä tapahtuu mahdollisesti neljä vallankeikausta, topplea, joiden seurauksena joku tahoista kenties nousee hetkeksi valtaan ja tällöin pelaajat saavat pisteitä lojaalisuudestaan tälle osapuolelle. Peli päättyy, kun joku suurvalta voittaa kaksi topplea peräkkäin tai neljännen topplen jälkeen.
Pax Pamir on korttipeli, jossa jokainen kortti kuvaa jotain konfliktin osapuolta. Kortit on jaettu neljään kategoriaan: hallintokortit tuovat pelaajille heimoja hallintaan, armeijakortit tuovat imperiumeille armeijoita laudalle, kaupankäyntikortit rakentavat teitä alueiden välille ja tiedustelukortit tuovat pelaajille vakoojia peliin.
Vakoojat ovat pelin suola: ne kiertävät kortilta toiselle ja tuottavat vakoillessaan lojaaliuspisteitä omistajalleen. Vakoojilla voi lahjoa toisten pelaajien kortteja itselleen tai salamurhata kortteja pois. Sotajoukkoja voi marssittaa vihollisheimojen kimppuun ja hallitsijat voivat verottaa muita pelaajia. Pelin talous on niukka, suljettu ja kiinnostava.
Pax Pamir on vahvasti temaattinen peli, eikä pelimekaanisesti tosiaankaan mikään kuivakka europeli. Se on huomattava poikkeus pelikokoelmassani, eikä muistuta juuri muita pelaamiani pelejä. Peliä ei parane ottaa liian tosissaan, sen pisteenlasku on sellainen, että toisinaan menestyminen voi huonon tuurin vuoksi olla vaikeampaa kuin muilla pelaajilla. Kokemus on joka tapauksessa ollut tähän asti aina kiinnostava.
Pamir on myös vaikea peli, sen hahmottaminen pelkän sääntöselityksen perusteella on hyvin vaikeaa. Pelin mahdollisuuksien ymmärtäminen vaatii vähintään sen pari pelikertaa. Mutta huikean hieno peli ja onneksi omasta peliporukasta löytyy fanaattisen tason faneja pelille.
Michael Keller on tehnyt Andreas Odendahlin kanssa pari mielenkiintoista peliä. La Granja ja Solarius Mission maistuvat molemmat, joten Kellerin ensimmäinen oma julkaisu Agra piti myös kokeilla. Quined Gamesin julkaisema peli on europeliksi kallis, mutta laatikko on iso ja täynnä tavaraa. Michael Menzelin kuvitus on upeaa ja pelin komponentit näyttävät: tässä on aiheeseen sopivaa intialaista värikkyyttä ja yltäkylläisyyttä.
Peli itsessään on työläistenasettelua, resurssien konvertointia ja tilausten toimittamista. Pelissä on neljä perusresurssia, joista jokaista voi kehittää eteenpäin kolmeksi muuksi resurssiksi. Perustuotantoa voi kehittää, mutta melko hidasta ja vaatimatonta se on, eli tietty niukkuus resurssipuolta luonnehtii. Työläistenasettelussa on näppärä toteutus, jossa peli ei jakaudu kierroksiin, joiden välillä työläiset palaavat kotiin, vaan joka vuoro vain pelataan uusi työläinen ja jos ruudussa oli jo työläinen, se palaa kotiin, mutta omistajaansa hyödyttäen.
Ensimmäisen kaksinpelin jälkeen fiilis on hyvä, tämä on ehdottomasti peli, jota pitää tutkia lisää. La Granjan ja Solarius Missionin piirteitä on huomattavissa, mutta on tämä muuten oma pelinsä. Kaksinpelikin toimii mainiosti, mutta tiettyä staattisuutta siinä on, vaan luinkin BGG:n foorumeilta että Keller on jo kehittämässä kaksinpelivarianttia, joka tuo peliin vähän lisää eloa. Agran painos on loppu, mutta juuri uutisoitiin, että Quined Games on tekemässä pelistä jo uutta painosta.
Exitin kakkossarjasta pääsin pelaamaan The Forgotten Islandin, jossa kevyellä merirosvoteemalla paetaan unohdetulta saarelta. Soutuvene on lukossa, aukeaako lukko? Aukesihan se, vähän yli tunnissa ja jokusen vihjeen avulla, mukaan mahtui pari vähän kiperämpää paikkaa, jossa oma ajattelu ei ihan mennyt yksiin Brandien kanssa. Mutta enimmäkseen puzzlet olivat oivaltavia ja kiinnostavia, eli hyvinkin Exitin perustasoa hyvässä ja pahassa tämä peli.
Caverna: Cave vs Cavea ei valitettavasti ehditty pelata loppuun asti, mutta kahden kolmasosan pelaamisen jälkeen tunnelma oli positiivinen ja peli pitänee omaankin hyllyyn hankkia, jotta tähän voi perehtyä paremmin.
Tulevat lautapelitapahtumat
- 16.–18.3.2018 järjestetään Joensuussa JokiCon. Tapahtuman ohjelmassa on viikonlopun verran vapaata pelaamista ja lisäksi mahdollisesti miniatyyripeli- ja Magic-turnauksia. Lisätietoja löytyy Lautapeliseuran foorumilta.
- 20.–22.4.2018 pelataan Turussa SMCon-kisaviikonloppu, jonka ohjelmassa on ainakin lauantaina 21.4. pelattava lautapelaamisen SM-joukkueturnaus. Lisätietoja tulee Lautapeliseuran foorumille.
- 25.–27.5.2018 pidetään Loviisassa Nörttileiri, viikonlopputapahtuma lauta- ja roolipelaajille. Ilmoittautumiset ja lisätiedot tapahtuman nettisivuilta.
- 27.–29.7.2018 pidetään Ropecon 2018. Ennakkolipunmyynti on alkanut.
- 14.–16.9.2018 järjestetään Lautapelaamaan-tapahtuma Helsingissä.
Lautapelioppaan viikon tapahtumat
- Tiistaina arvosteltiin Time of Crisis.
- Keskiviikkona arvosteltiin Space Freaks.
Lautapeliblogien viikon jutut
- Todellisuuspaon viiden suorassa aloittelijaystävälliset työläistenasettelupelit.
- Lautapelihelvetti esitteli uuden ilmeensä ja yhteistyömahdollisuuksia.
- Todellisuuspaossa esiteltiin Michael Kieslingin Sanssouci.
- Puutyöläinen kertoo He-Man-lautapelin kautta, mikä Clank!:ssa tökkii.
- Lunkisti-Tero esitteli top-100-listansa alkupuoliskon ja myöhemmin vielä loppupuoliskon.
- Pelikaappimuistiossa Skull ja petkutuksen ydin.
- Lautapelihelvetti käsitteli 1918-blokkisotaa.
- Puutyöläinen esitteli kevyen sotapelin eli 1775: Rebellionin.
Todellisuuspako aloitti uuden Lautapelielämää-vlogin:
3 vastausta aiheeseen “Viikkokatsaus 12.3.2018: Hetki podcastia ja Lautapelit.fi”
Hei,
pientä palautetta podcastistä. Ihan kiva kuunnella lautapeliuutiset näin podcast-muodossa, mutta vaikutti vähän siltä, että kyseessä on suppeampi muoto jo kirjoitetusta versiosta. Koska kuitenkin luen uutiset, en usko että riittää mielenkiintoa kuunnella samat asiat toistamiseen. Olisi kiva, jos podcastissä käsiteltäisiin aiheita hiukan syvällisemmin ja jaettaisiin mielipiteitä sekä ajatuksia tai sitten podcast keskittyisi muihin aiheisiin kuin uutisiin.
Henri, hyvä pointti, jota pitää selvästi pohtia – siitä, keksinkö tähän jonkun hyvän ratkaisun, riippuu varmasti aika pitkälti se, kuinka pitkään tätä podcastia jatkan. Selvästi kunnolliselle lautapelipodcastille olisi tilausta, minä vain en sattuneista syistä ole juuri nyt oikea henkilö sitä tekemään.
Olen samaa mieltä että syväluotaavammalle lautapeli castille olisi varmasti kysyntää. Jollekin mikä olisi toteutettu vaikka siten kuin jotkin videopeleihin keskittyvät podcastit (Pelaajacast tai Axe of the Blood God (Us Gamerin Kat Bayleyn podcast)).
Toki sellaisen teko vaatii aikaa ja resuja enemmän kuin tällainen 10 min uutispläjäys, joten on ymmärrettävää jos Mikolla esim. ei ole aikaa juuri nyt toteuttaa sitä. Varmasti kuitenkin kiinnostuneita tällaisen tekoon löytyy.