Kategoriat
Uutiset

Viikkokatsaus 10.4.2017: Gloomhavenin ja Brassin toiset tulemiset

Kymmenen vuotta sitten ilmestynyt Martin Wallacen talouspeli Brass tekee paluun kahtena uutena versiona. Huippumenestyjä Gloomhaven on Kickstarterissa uusintakierroksella.

Tämä on Lautapelioppaan viikkokatsaus, kerran viikossa ilmestyvä kurkistus lautapelien maailmaan ja Lautapelioppaan tapahtumiin. Lukemalla tämän raportin joka viikko pysyt hyvin kärryillä siitä, mitä Lautapelioppaassa tapahtuu ja saat jonkunmoisen käsityksen lautapelimaailman olennaisista tapahtumista.

Tämän viikkokatsauksen toimitti Mikko Saari.

250 000 dollarin lautapeliturnaus

Jenkeissä kaikki on suurempaa, myös lautapeliturnaukset. Unrivaled-turnaussarjassa finalisteille on luvassa 250 000 dollarin edestä käteistä ja palkintoja. Finaalit pelataan lokakuussa 2017, luonnollisesti Las Vegasissa.

Satelliittiturnaukset pelataan pelikaupoissa huhti-kesäkuussa ja aluemestaruudet heinä-syyskuussa. Pelaaminen on ilmaista, kaupat maksavat osallistumisestaan $250. Koko härdellin voittaja kuittaa 10 000 dollaria käteistä ja päälle vielä tavarapalkintoja.

Turnauspeleinä ovat Munchkin, Ascension, Epic Spell Wars of the Battle Wizards: Rumble at Castle Tentakill, Nevermore, King of Tokyo ja Villagers & Villains.

Uusi versio Brassista

Martin Wallacen Brass-talouspelistä tulee uusi laitos. Uuden version julkaisee Roxley Games, joka on samalla kehitellyt Martin Wallacen kanssa toisen pelin, joka perustuu samaan pelimekaniikkaan.

Alkuperäinen Brass julkaistaan nimellä Brass: Lancashire. Uusitun kuvituksen lisäksi peliä on hieman hienosäädetty. Virtual link -sääntöpoikkeus on poistettu, kolminpeliä on parannettu ja kaksinpeli tehty mahdolliseksi ja ykköstason puuvillatehtaita on hivenen parannettu.

Brass: Birmingham on uusi versio, joka lisää peliin muun muassa olutta ja muita uusia tuotteita.

Uudet versiot tulevat Kickstarteriin viikon päästä eli 17.4.2017 ja julkaisuajankohta osunee alkuvuoteen 2018.

Brass: Birminghamin kansi
Brass: Birminghamin kansi on poikkeuksellisen tyylikäs.

Asymmetriaa avaruudessa

Asymmetrinen luolastoseikkailu Vast: Crystal Caverns on kerännyt kiitosta. Nyt samantyyppiseltä pohjalta ponnistaa scifi-peli Deep: Enemy Frontier, joka on 4X-peli, jossa jokainen pelaaja pelaa ikäänkuin yhtä X:ää.

Imperiumi (exploit) voittaa oletuksena, jos peli kestää riittävän pitkään ja voi jouduttaa peliä rakentamalla rakennuksiaan laudalle mahdollisimman nopeasti. Vallankaappaja (expand) voittaa, jos saa kaikki kapinallisensa pelattua imperiumin rakennuksiin. Kansalainen (explore) voittaa kartoittamalla avaruutta ja suorittamalla tehtäviä. Kilpailija (exterminate) voittaa tuhoamalla imperiumin rakennuksia.

Kuulostaa aika hauskalta. Vahvasti asymmetristen pelien ystävien kannattaa ehdottomasti tutustua suunnittelija Samuel Baileyn työn alla -ketjuun BGG:ssä.

Lisää Star Trek -pelejä

WizKids on uusinut lisenssisopimuksensa CBS:n kanssa, eli Star Trek -tuotteet saavat jatkoa. Star Trek: Attack Wingiin tuleekin uusia osia: edullisia korttipaketteja ja Faction Packeja, joissa on neljä valmiiksi maalattua alusta ja niihin liittyvät kortit ja tarvikkeet. Nämä alukset ovat ennennäkemättömiä pelissä.

Star Trek: Deep Cuts Unpainted Miniatures -sarja sisältää maalaamisen ystäville maalamattomia Star Trek -aluksia. HeroClixiin tulee myös kaikenlaista Star Trek -rompetta.

Mage Knightista tehty Star Trek -versio Star Trek: Frontiers laajenee elokuussa The Return of Khan Expansion Setillä,  joka kasvattaa pelaajamäärän viiteen ja sisältää Khanin “The Pequod”-aluksen ja uuden Enterprise-mallin.

Kickstarter-pelit

Kickstarterin logoAlla esiteltävät pelit ovat rahoitusta kerääviä Kickstarter-kampanjoita. Ennen kuin annat rahojasi Kickstarter-kampanjoihin, kannattaa tehdä vähän pohjatöitä. Lautapelioppaan Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa -artikkeli on oivallinen aloituspiste.

Tähän on valikoitu mielestämme kiinnostavimpia ja parhaimpia kampanjoita, mutta mitään takeita ei näistäkään voi antaa.

Kampanjoiden yhteydessä puhutaan EU-ystävällisestä toimituksesta. Se tarkoittaa, että toimitus tulee EU:n sisäpuolelta, jolloin arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa. EU:n ulkopuolelta tuleviin lähetyksiin lisätään 24 % arvonlisävero, joka lasketaan sekä tuotteen hinnalle että postikuluille.

Gloomhavenin toinen tuleminen

Jäikö hittipeli Gloomhaven välistä pelin ensimmäisellä Kickstarter-kierroksella syyskuussa 2015? Niin jäi monelta muultakin. Peli keräsi silloin vajaat 5 000 backeria ja alle 400 000 dollaria rahaa. Ykköslaitoksen toimitus viipyi aika paljon luvatusta, mutta nyt pelit ovat pääasiassa tilaajilla ja peli löytyy BGG:n listoilta kaikkien pelien top-kympistä ja vahvateemaisten pelien listalta kakkossijalta heti Pandemic Legacyn takaa.

Nyt peli on uusintakierroksella Kickstarterissa. Kakkoslaitos on kerännyt muutamassa päivässä yli 18 000 tilaajaa ja noin 1,7 miljoonaa dollaria rahaa. Uudessa laitoksessa on päivitetty sääntö- ja skenaariokirjat.

Itse peli on luolaholvaamista, eli seikkailijakaarti remuaa luolaholveissa aarteita etsien ja hirviöitä lahdaten. Peli on yhteistyöpeli ja kampanjavetoinen, eli yksittäisistä sessioista muodostuu pidempi kampanja. Gloomhaven on legacy-peli, jossa kartta aukeaa tarroista pelien edetessä. Skenaariot ovat sen jälkeen pelattavissa moneen kertaan, eikä pelissä ole mitään Pandemic Legacyn kaltaista tuhoamiselementtiä. Skenaarioita on 95, joten ihan heti ei pelattava lopu – jos kaikki kahlaa läpi, on kyllä saanut vankasti vastinetta rahalleen.

Tomi Mononen on hehkuttanut Gloomhavenia viime aikoina kovasti, joten pyysin kommentoimaan parilla kappaleella sitä, miksi peli on hehkutuksen arvoinen. Sain tällaisen kirjoituksen, josta voitte päätellä itse jotain pelin innostavuudesta:

(Päivitys 9.12.2017: teksti on julkaistu hieman päivitettynä Gloomhaven-arvosteluna.)

Tomi: Minulle tämä oli pakko ostos jo ensimmäisestä uutisesta lähtien, sillä olen ollut suuri roolipelien fani jo lapsesta asti ja näin tässä kokonaisuuden, johon voi upottaa lähes loputtomasti peliaikaa.

Ensimmäiset kosketukset lautapelien ja roolipelien yhdistelmästä tarjosivat Talisman ja Heroquest. Myöhemmin Descent syrjäytti Heroquestin helposti ja Road to Legend -lisäosan kampanjaa tuli pelattua innolla yli 100 tuntia. Shadows of Brimstone tarjosi myös hienoja kokemuksia sekoitellen Lovecraft-mythosta ja länkkäriä, itse peli tosin venyi aina turhankin paljon ja oli todella paljon tuurista kiinni.

Gloomhaven on mielestäni tämän luolastoseikkailugenren kolmas iteraatio lisämausteilla, kuten Legacy-elementit ja jopa europelimäinen toiminnonvalinta. Kaikki tämä ilman perinteisiä noppia, jotka ovat yleensä olleet kyseisen peligenren kulmakiviä. Etuna on myös se, että peli ei tarvitse pelinjohtajaa vastustamaan muita pelaajia toisin kuin Heroquestissa ja Descentissä.

Takana on nyt lähemmäksi kaksikymmentä peliä Gloomhavenissa ja voin myöntää olevani täysin eksynyt pelimaailmaan. Pelimekaniikat, hieman normaalia synkempi teema ja valintojen harmaan eri sävyt toimivat erittäin hyvin. Pelin alussa pelaajien on valittava suosikkinsa kuudesta erilaisesta hahmosta, joista kootaan palkkasoturien ryhmä:

  • Brute on perinteinen lihamuuri joka suojaa heikompia ryhmän jäseniä
  • Spellweaver on laajasti vaikuttaviin hyökkäyksiin erikoistunut taikuri
  • Scoundrel on perinteinen lähitaisteluun erikoistunut varas
  • Tinkerer  on teknologiaa hyödyntävä parantaja
  • Crackheart  tekee pitkänmatkan aluehyökkäyksiä, jotka vahingoittavat myös muita pelaajia
  • Mindthief on lähitaisteleva lasikanuuna, joka hallitsee rottien ja heikompien vihollisten mieliä (valitsin itse tämän hahmon, enkä ole katunut valintaani)

Seikkailujen alussa tehdään kaupungissa ostokset ja lahjoitukset Sanctuary of the Great Oakille siunauksia vastaan, nostetaan kaupunkitapahtuma ja valitaan kartalta auennut scenario ja tarkistetaan onko edellytykset täytetty. Jos matka vie ulos kaupungista, nostetaan matkustustapahtuma. Sitten rakennetaan skenaarion kartta.

Jokaiselle jaetaan 2 battle goalia, joista valitaan toinen ja pidetään se salassa muilta pelaajilta. Mikäli battle goal toteutuu, kerää siitä yhden tai kaksi checkmarkkia, joilla ansaitaan ominaisuuksia (perk). Pelaajat valitsevat actionkorttinsa aktivoidusta korttipoolista. Alussa kaikilla on käytössä vain tason yksi kortit ja kolme X:llä merkittyä korttia. Näistä korteista valitaan hahmoluokan maksimin verran kortteja. Sitten vain suoritetaan tehtävä tai epäonnistutaan siinä. Kerätyt rahat ja kokemus säilyvät vaikka tehtävä epäonnistuisikin.

Jokainen pelaaja valitsee vuorollaan kaikista käytössä olevista korteistaan kaksi tai tekee lepotoiminnon. Valituista korteista valitaan kumman kortin keskellä oleva numero toimii vuoronumerona (pienin aloittaa). Kun pelaajat ovat valinneet korttinsa, paljastetaan kaikkien hirviöiden toimintokortit.

Pelaajat voivat pelata kumman tahansa kortin ensin vuoronsa aikana, mutta toisesta kortista pitää pelata yläosa ja toisesta kortista alaosa. Pelatut kortit menevät poistopakkaan, ellei kortissa ole lost-merkkiä, jolloin kortti on poissa pelistä kyseisen seikkailun ajan. Pelaaja voi vuoronsa lopussa tehdä pienen levon, jossa kaikki poistopakan kortit sekoitetaan ja yksi kortti poistetaan seikkailusta ja loput palaavat käteen (isomman lepotoiminnon etuna on, että hahmo paranee kaksi pistettä ja saa aktivoida esineitään uudestaan).

Pelin mekaniikka kiehtoo minua erityisesti. Jokainen vuoro on täynnä valintoja ja optimointia. Koska tarkka keskustelu omista korteista on kiellettyä ja kun jokainen kuitenkin loppujen lopuksi pyrkii täyttämään omia tavoitteitaan, päädytään joskus ristiriitoihin.

Kaikki viholliset toimivat tiettyjä sääntöjä noudattaen. Kultisti liikkuu ja lyö sitten -1 teholla ja mikäli kultisti kuolee vuoron aikana, se räjähtää aiheuttaen jokaiseen vieressä olevaan pelaajaan lisävahinkoa. Nämä vihollisten erikoistoiminnot ja ominaisuudet tekevät jokaisesta seikkailusta erilaisen

Hahmon kehitys pelissä on myös erittäin antoisaa ja eläkeiän lähestyminen aiheuttaa monesti ristiriitaisia tunteita, kun uuden hahmoluokan tutkimisen into ja ikävä pitkään kehittämääsi hahmoa kohtaan sekoittuvat. Hahmoja pääsee muokkaamaan ostettavilla tavaroilla, joka levelupissa saatavilla erikoiskorteilla (2 korttia, joista vain toisen saa valita korttipooliinsa) sekä perkeillä, joilla muokataan nopan korvaavaa lyöntipakkaa.

Kyseessä on yhteistyöpeli, mutta jokainen pelaa loppujen lopuksi vain omaan pussiinsa, jota kuvastaa esimerkiksi jokaiselle jaettava päämäärä/elämän tarkoitus ja se, että rahoja ei voi jakaa mitenkään, vaan sen mitä itse tienaat myös tuhlaat. Kun päämäärä on saavutettu, hahmo lähtee eläkkeelle ja palkinnoksi yleensä avautuu uusi hahmoluokka päämääräkortin mukaan.
Nämä uudet avautuvat hahmot ovat hieman aloitushahmoja tehokkaampia ja lisäksi pelaaja saa ylimääräisen ominaisuuden (perkin) jokaisesta eläköitynyttä hahmoaan kohden

Jokaisen hahmokortin takana on lyhyt kertomus hahmosta ja hieman kyseisen rodun historiasta sekä kaksi korttinumeroa, jotka kertovat mitä kortteja lisätään pelin kaupunki- ja matkustustapahtumapakkoihin, kun hahmo ensimmäisen kerran valitaan ja päästetään eläkkeelle.

Plussat:

  • Yhteistyöpeli ilman pelinjohtajaa
  • Nopat korvattu korttipakoilla, joita voi muokata
  • Legacymainen etenevä juoni ja maailma kehittyy
  • Mielenkiintoiset hahmot ja taustatarinat
  • Eventit monipuolisia eikä niihin aina ole selkeää oikeata vaihtoehtoa
  • Uusien avattavien ominaisuuksien jännitys
  • Battlegoalit muokkaavat joka kerta pelityyliä hieman erilaiseksi
  • Itse pelaaminen muistuttaa jokseenkin Mage Knightiä
  • Tuurielementtiä voi vähentää lisää käyttämällä varianttia, jossa 2x vahinko ja hutikortit korvataan +0 vahingolla
  • Kampanjan läpi pelaamiseen voit olettaa upottavasi noin 120 tuntia

Miinukset:

  • Alkuvalmistelu- ja purkuaika merkittäviä. Mielellään pelaa ainakin kaksi peliä putkeen.
  • Kampanjan läpi pelaamiseen voit olettaa upottavasi noin 120 tuntia

Peliä voin suositella erittäin lämpimästi, jos dungeon crawlit ilman suuria random elementtejä sekä toimintojen optimointi houkuttelevat.

Mikko: Peli maksaa 109 dollaria Suomeen toimitettuna. Ykköspainoksen omistajat saavat 30 dollarilla päivitetyt komponentit. Toimitusta lupaillaan elokuulle 2017, mutta edellinen laitos myöhästyi lupauksistaan aika reippaasti. Tällä kertaa toki projekti on kertaluokkaa valmiimpi, mutta kannattaa varautua viivästyksiin. Toimitus on EU-ystävällinen. Kampanja löytyy täältä.

Gloomhavenin kansi

Kovakantista kirjallisuutta

Hardback on Tim Fowersin sanapeli. Fowers tunnetaan Paperback-pelistä, joka yhdistelee sanapeliä ja pakanrakennusta. Hardback kehittelee peli-ideaa eteenpäin. Se ei ole lisäosa, vaan oma erillinen pelinsä, mutta Paperbackia pelanneet pääsevät nopeasti kyytiin.

Tarjolla on print’n’play-versio, jos haluaa kokeilla ennen ostopäätöstä. Peli on Paperbackin tapaan englanninkielinen, eikä oikein sovellu suomeksi pelaamiseen.

Peli maksaa 35 dollaria Suomeen toimitettuna. Toimitus on EU-ystävällinen ja luvattu lokakuulle 2017. Fowersin tuorein kampanja, Fugitive, toimitettiin asiallisesti, mutta muutaman kuukauden myöhässä. Kampanja löytyy täältä.

Hardback

Maksimaalinen maailmanloppu

Maximum Apocalypse on yhteistyöpeli, jossa yritetään selviytyä maailmanlopun jälkeisessä menossa. Peliä pelataan korteista kootulla sattumanvaraisesti rakentuvalla pelilaudalla, jota tutkitaan kääntämällä kortteja oikeinpäin.

Pelin tavoitteena voi olla vaikkapa löytää joku tietty paikka ja kerätä riittävästi polttoainetta. Siinä sivussa täytyy toki pysyä hengissä. Pelissä on kolme eri skenaariota: zombiet, alienit ja ydintuho, joilla on omat hirviöpakkansa.

Peli maksaa 55 dollaria Suomeen toimitettuna. Toimitus on EU-ystävällinen ja luvattu toukokuulle 2018. Kampanja löytyy täältä.

Maximal Apocalypse

Vankkurit rinkiin, minipelejä tulossa!

Circle the Wagons on kartanrakennuspeli, jossa kaksi pelaajaa kerää kortteja ja rakentaa niistä omaa lännenkaupunkiaan hieman Honshun tapaan. Parhaan kaupungin rakentanut voittaa.

Kyseessä on mikropeli, vain 18 korttia (Beth Sobelin kauniilla kuvituksella!) pienessä vinyylilompakossa. Samalla kertaa tarjolla olisi myös hevosurheilupeli Mint Julep ja avaruusooppera That Snow Moon.

Yhden pelin saa Suomeen 20 dollarilla, kolme peliä 41 dollarilla. Toimitus luvataan heinäkuulle 2017. EU-ystävällisyydestä ei ole tietoa, mutta ainakaan yksittäisen pelin kohdalla tullin rajat eivät ylity. Kampanja löytyy täältä.

Circle the Wagons

Ristiinpuhumista

CrossTalk on kuulemma seuraava Codenames. Pelaajat jaetaan kahteen joukkueeseen, joissa on yksi vihjaaja ja loput arvaajia. Vihjaajat saavat kumpikin saman sanan, josta antavat omalle joukkueelleen yhden yksityisen vihjeen.

Sen jälkeen vihjaajat antavat vuorotellen julkisia vihjeitä sanasta. Juju on siinä, että kun joukkueen A vihjaaja antaa vihjeen, joukkue B saa arvata ja päin vastoin. Joukkue, joka saa ensimmäisenä sanan arvattua, voittaa.

Peli maksaa 35 dollaria Suomeen toimitettuna. Toimitus on EU-ystävällinen ja luvattu syyskuulle 2017. Kampanja löytyy täältä.

CrossTalk

Jalkaväkisotaa

Combat Infantry on Columbia Gamesin taktinen toisen maailmansodan sotapeli, jonka erikoisuutena on yhdistää yleensä korkeamman tason sotapeleissä tavatut blokit taktisen tason taisteluihin. Blokit mahdollistavat epätietoisuuden vastapuolen joukoista. Säännöt ovat myös tuntuvasti useimpia taktisen tason pelejä kepeämmät, pituutta on vain 12 sivua, mutta syvyyttä luvataan silti riittävästi.

Pelissä tulee mukana kaksi pataljoonaa blokkeja, amerikkalaiset vastaan saksalaiset. Kummallekin puolelle on kolme kiväärikomppaniaa ja tukiaseet, yhteensä 60 blokkia. Ranskaan sijoittuvien karttojen mittakaava on sata metriä heksaa kohden. Mukana on kuusi historiallista skenaariota ja neljä geneeristä skenaariota.

Jos peli käy kaupaksi, lisäosia on luvassa, jolloin sotimaan pääsevät myös britit, neuvostoliittolaiset, italialaiset ja japanilaiset.

Peli maksaa 89 dollaria Suomeen toimitettuna. Kaksi peliä saa 75 dollarilla kappaleelta. Toimitus luvataan elokuulle 2017, mutta vaikuttaisi siltä, ettei se ole EU-ystävällinen. Kahden kappaleen paketissa yhden pelin hinta veroineen on noin 90 euroa. Kampanja löytyy täältä.

Combat Infantry

Reiner Knizian invaasio

Invasion of Garden Gnomes laajentaa Reiner Knizian pelivalikoimaa taas uudelle kustantajalle. Tällä kertaa vuorossa on Asmadi Games.

Pelaajat keräävät pelin aikana erivärisiä puutarhatonttuja joukkoihinsa. Kun peli loppuu pakan loppumiseen tai siihen, että joku saa jokaista kuutta väriä, alkaa lopullinen tonttusota, jossa joka värin heikoin osasto poistetaan pelistä. Pelin voittaa se, jolla on loppusodan jälkeen eniten tonttuja.

Yksi kappale on Suomeen toimitettuna 39 dollaria, kahden kimpassa yhden kappaleen hinnaksi tulee 31 dollaria. Kuudella kappaleella yhden pelin hinta putoaa 23 dollariin. Toimitus on luvattu lokakuulle 2017, eikä ole EU-ystävällinen. Kampanja löytyy täältä.

Invasion of Garden Gnomes

Öljyhuippu

Peak Oil pistää pelaajat suurten öljy-yhtiöiden johtoon ja ottaa suunnan kohti öljytöntä maailmaa. Pelaajien on kerättävä viimeiset öljytilkat ja siinä sivussa pitäisi kehitellä öljyä korvaavia teknologioita, hoidettava PR-kampanjoita ja manipuloitava yleistä mielipidettä.

Peli on työläistenasettelua, setinkeräämistä ja selkäänpuukotusta. Ei siis ihan kliininen perus-europeli, mutta ei myöskään mekaanisesti höttöä ameritrashia, vaan eurotrashia siitä välistä. Peli on ollut kehityksessä vuodesta 2005 ja aktiivisesti työn alla vuodesta 2015. Peli on ollut pitkään saatavilla print-n-play-muodossa, joten sitä on testattu laajasti.

Toimitettuna Suomeen peli maksaa 46 dollaria. Toimitus on EU-ystävällinen ja luvattu lokakuulle 2017. Kampanja löytyy täältä.

Peak Oil

Nousu aateliin

Rise to Nobility on makedonialaisen Final Frontier Gamesin julkaisema noppatyöläistenasettelupeli, joka sijoittuu samaan fantasiamaailmaan kuin samojen tekijöiden aikaisempi Cavern Tavern.

Kierroksen alussa pelaajat heittävät noppatyöläisensä The Voyages of Marco Polon tapaan. Kaupungin eri alueilla on omat vaatimuksensa nopille. Lisäksi pelaajilla on maine, joka vaikuttaa siihen, kuinka paljon he ylipäätään voivat noppia kaupunkiin pelata. Tehtävää on paljon, mahdollisuuksia runsaasti ja aikaa tietysti liian vähän.

Suomeen toimitettuna peli maksaa 59 dollaria, 69 dollarilla saa luksusmallin, jossa on laserkaiverretut nopat ja puukuutioiden tilalla monipuolisemman muotoiset resurssimerkit. Toimitus lupaillaan joulukuulle 2017 ja toimitus on EU-ystävällinen. Kampanja löytyy täältä.

Rise to Nobility

Mikon pelaamia

Lautapelien sijasta fokus on tällä viikolla ollut videopeleissä, itse asiassa siinä määrin että tällä viikolla tavoitteen mukainen yksi lautapeliarvostelu meinasi tyystin jäädä kirjoittamatta.

Aikaani on syönyt Factorio, aivan tavattoman kiinnostava teollisuudenrakentelupeli. Peli alkaa tyhjästä kuten Minecraft ja siitä pitäisi sitten saada teollisuutta ja tiedettä kehitettyä niin, että saa satelliitin ammuttua kiertoradalla. Ensin siis louhitaan vähän käsityönä rautaa, hiiltä ja kiveä, sitten rakennellaan niistä automaattinen kaivospora ja tehdään täysautomaattinen järjestely, joka tuottaa teräslevyjä, sitten niistä voidaan rakennella jotain muuta ja niin edelleen.

Tuotantoketjut menevät hyvin pitkiksi ja monimutkaisiksi, ja pelissä riittää paljon mikromanagerointia, kun yrität varmistaa, että oikea raaka-aine on oikeassa paikassa oikeaan aikaan riittävissä määrin. Aika lailla kaiken voi automatisoida. Omat haasteensa tuo kemianteollisuus, jonka raaka-aineet eivät kulje siististi diskreetteinä esineinä liukuhihnalla, vaan valuvat putkia pitkin.

Erittäin kiehtova peli, Factorio hivelee sisäistä insinööriäni tavalla, johon harva lautapeli pystyy. Monet suosikeistani yrittävät, kyllä tässä on laajemmalla tasolla jotain samaa kuin vaikkapa Ora et Laborassa, mutta tietokonetoteutus toki sallii sellaisen detaljin määrän, joka lautapelissä olisi täyttä hulluutta.

Factorio

Muuten pelasin yhden erän Codenames: Picturesia, joka oli toki aika lailla juurikin sitä, mitä odotinkin. Kun sanat vaihtuvat moniselitteisiin kuviin, peliin tulee uutta vipinää. Näin yhden pelin perusteella fiilis on, että vähän vaikeammalta vihjeenanto tuntui kuin sanapelissä; itse olin tosin arvailemassa. Mutta voisin tätä kyllä toistekin pelata.

Tulevia tapahtumia

14.–16.4.2017: Joensuussa pelataan, kun JokiCon järjestetään Itä-Suomen yliopiston Aurora-rakennuksessa. Ovet aukeavat perjantaina klo 12. Tapahtuma päättyy sunnuntaina klo 20. Ohjelmassa on vapaata pelaamista. Lisätietoa Lautapeliseuran foorumilta.

21.–23.4.2017: Lautapeliseuran järjestämä SMCon Turussa kokoaa pelaajat SM-joukkueturnaukseen, Qwinto-turnaukseen ja Battle Sheep -turnaukseen. Myös vapaalle pelaamiselle on tilaa. Ilmoittautuminen joukkueturnaukseen päättyy 12.4.2017. Lisätietoja Lautapeliseuran sivuilta.

19.–21.5.2017: Kuopiossa järjestetään raskaisiin ja pitkiin peleihin erikoistunut pelitapahtuma HexaCon III. Tapahtumapaikkana on Kinkkuconista tuttu Lukema. Lisätietoja Lautapeliseuran foorumilta, tapahtuman sivut Facebookissa.

28.–30.7.2017: Messukeskuksen valtaa Ropecon. Parhaillaan on käynnissä Ropeconin ohjelmahaku, eli jos olet kiinnostunut tekemään ohjelmaa Ropeconiin, nyt on oikea aika olla yhteydessä coniteaan. Ohjelmahaut päättyvät enimmäkseen 16.4., mutta osin 30.6.2017. Lisätietoja Ropeconin sivuilta.

Lautapelioppaan viikon tapahtumat

Lautapeliblogien viikon jutut

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *