Kategoriat
Uutiset

Uutiskatsaus 30.8.2021: Vuosiäänestys 2021 alkaa

Lautapelioppaan jokavuotinen vuosiäänestys käynnistyy. Vuoden peli -palkintojen finalistit on valittu, myös International Gamers Awardsin ja Zenobia-palkinnon ehdokkaat on listattu. Kotimainen iso uutuus Agemonia on tulossa Kickstarteriin.

Lautapelioppaan uutiskatsaus muuttuu

Shut Up & Sit Down lopetti viikottaiset uutiskatsauksensa vuoden 2021 alussa ja silloin nyökkäilin ymmärtäväisenä: uutiskatsaus vaatii paljon työtä ja tuottaa vastineeksi vähänlaisesti hyötyä. Päätin kui­tenkin itse jatkaa näitä uutiskatsauksia, sillä kesällä 2020 alkanut kerran kuussa -tahti on pitänyt työmäärän kohtuullisena.

Nyt uutiskatsauksiin tulee muutos. En ole lopettamassa niitä kokonaan, mutta sisältö tulee keventymään tuntuvasti. Jatkossa uutiskatsaukset tulevat keskittymään entistä tiukemmin aiheisiin, jotka kiinnostavat minua – ja esimerkiksi uusien lautapelijulkaisu­jen esitteleminen ei kuulu niihin aiheisiin. En enää yksinkertaisesti jaksa kiinnostua uutuuspeleistä, olemassaolevia hyviä pelejä on jo valmiiksi liikaa.

Uutiskatsausten pääpaino tulee jatkossa olemaan pelipalkintojen kaltaisissa aiheissa ja uutuuksien osalta keskityn jatkossa tiukem­min suomennosjulkaisujen uutisoimiseen. Se on kiinnostavaa ja hyödyllistä. Ulkomaisten uutuusjulkaisujen esitteleminen on nytkin ollut lähinnä heikkotasoista ja satunnaista BoardGameGeek Newsin referointia, joten peliuutuuksista kiinnostuneille suosittelen lämpimästi BGG Newsin seuraamista suoraan.

Kickstarter on toinen osasto, joka tulee poistumaan uutiskatsauk­sista. Enimmäkseen en enää ymmärrä, mikä useimmissa Kick­starter-kampanjoissa ketään kiinnostaa ja valtaisien muovikrääsä­kasojen laivaaminen Kiinasta ympäri maailmaa tuntuu enemmän ja enemmän moraalittomalta ja mielipuoliselta luonnonvarojen tuh­laamiselta. Uutisoin, jos vastaan tulee jotain kiinnostavaa, eli käy­tännössä esimerkiksi kotimaisia projekteja. Jos haluaa pysytellä ajan tasalla Kickstarter-kampanjoiden suhteen, suosittelen Kickstarter Boardgame Projects -listojen seuraamista BGG:ssä.

Osallistu vuosiäänestykseen

Lautapelioppaan perinteinen vuosiäänestys järjestetään tänä vuon­na jo 19. kertaa. Tänäkin vuonna äänestäjien tehtävänä on listata seitsemän parasta peliä, joita ovat kuluneen vuoden aikana pelan­neet.

Vuosiäänestyksen tulokset vaikuttavat suoraan Lautapelioppaan parhaiden lautapelien listaan.

Äänestys on alkanut ja päättyy 19.9.2021. Äänestää voit äänestyslomakkeella.

Arvostaisin myös suuresti, jos voisitte levittää sanaa äänestyksestä sosiaalisessa mediassa ja peliporukoissanne. Mitä enemmän äänestäjiä saadaan, sitä mielenkiintoisempia ja edustavampia ovat tulokset.

Osallistu vuosiäänestykseen

Vuoden peli -finalistit 2021

Vuoden peli -palkintojen finalistit vuodelle 2021 on nimetty.

Vuoden lastenpeli

Vuoden partypeli

Vuoden perhepeli

Vuoden strategiapeli

Valikoima jättää ristiriitaiset tunteet. Lastenpelipuoli on ainakin pieni pettymys. Olisin odottanut Kinderspiel des Jahres -voittaja Sukkelan siilin olevan edes finaalissa. Ilmeisesti Drone Homessa on kuitenkin peli mukana. Vampire Partyhän on sinänsä ihan kelpo peli, mutta se oli kelpo peli jo vuonna 2006 ilmestyessään Mago Maginona, eikä se ole muuksi muuttunut – joku tuoreempi peli olisi ehkä ollut paikallaan. Hoksaa tunteet! näyttäisi pintapuolisesti ihan pätevältä sekin, eli ehkä tässä nyt ensipettymys pikkuisen kuitenkin sulaa.

Partypelipuolella ohitettiin noin kaikki muut palkinnot voittanut MicroMacro – Rikospaikalla ja vaativammat pelit. How Do You Doodle? on ilmeisesti ihan peruspätevä piirtelypeli ja Pictures on Spiel des Jahres -voittajana hyväksi havaittu partypeli. Haaste Challenge on tyhmästi nimetty, mutta lienee kuitenkin ihan helppoa hauskaa. Mitään kovin merkittävää finalisteista ei puutu, MicroMacron ohittaminen vain vähän yllättää.

Perhepelipuolelta Trails of Tucana on mielestäni yksi parhaita kupongintäyttöpelejä, enkä pahastuisi, jos se voittaisi. Pakohuone­pelejäkin listalla nähdään, vaikka arvostelukriteereissä uudelleen­pelattavuutta painotetaankin (mikä ainakin osaltaan pudotti Unlockin strategiapelien finaalista). Kirjainkiistakin vaikuttaa ku­vauksen perusteella sellaiselta, jota voisin pelata, eikä pudon­neiden joukossa ole mitään, jonka ehdottomasti pitäisi olla finaalissa, joten kelpuutetaan.

Strategiapelien puolella pois karsiutuivat Unlockin lisäksi Tacticin pelikolmikko Crime Scene Brooklyn, Seas of Fortune ja Slingshot to Mars. Lautapelit.fi sai kaikki pelinsä finaaliin ja niiden seuraksi tulee kiitelty Tappajahai, joka varmasti lämmittää leffan ystäviä. En ole itse elokuvaa nähnyt, joten haindemonisointiteema on lähinnä tiukkaa miinusta, mutta peli lienee kuitenkin ihan mainio. Veikkaan edelleen voittajaksi Nova Lunaa.

Voittajat julkaistaan 28.9.2021, eli palataan asiaan lokakuun uutiskatsauksessa.

Lautapeliartistit arvioi: Teotihuacan: City of Gods

Testissä: Teotihuacan: City of Gods

Pelaajien tavoite on rakentaa Teotihuacanin pyramidia samalla palvoen jumalia, keräten resursseja ja maskeja. Pelin päätteeksi eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa. Peli kestää kolme eklipsiä tai siihen asti, kunnes pyramidi valmistuu. Nopat kuvaavat työläisiä ja työläiset kiertävät lautaa suorittaen toimintoja. Vaikka pelissä on noppia paljon, ei niitä heitetä lainkaan, vaan noppien arvot kuvaavat työläisten kokemusta. Mitä kokeneempi ja useampi työläinen on samassa paikassa, sitä tehokkaampi toiminto on. Toiminnon tekeminen myös kehittää työläistä. Kun päästään tasolle kuusi, työläinen kuolee ja tuottaa palkinnon pelaajalle, jonka jälkeen työläinen palaa tasolle yksi.

Laudalla on kahdeksan erilaista toimintoa, muun muassa temppelin rakennus ja koristelu sekä teknologioiden kehittäminen. Jos pelaajalla ei ole varaa tai halua suorittaa päätoimintoa, voi pelaaja joko kerätä kaakaota tai palvoa jumalia. Kaakaon puute on pelissä koko ajan läsnä. Kaakaonkeruu on resurssien saannin lisäksi kätevä tapa saada työläinen ilmaiseksi eteenpäin haluamalleen toiminnolle. Osa toiminnoista on suositumpia kuin toiset ja sitä kautta paljon kalliimpia.

Teotihuacan on monimutkainen ja raskas peli. Ensimmäiset kolme pelikertaa olivat lähinnä ihmettelyä. Oli vaikea ymmärtää mitä kannattaa tehdä, jos haluaa maksimoida pisteensä. Sääntökirja on hyvä ja selkeä ja se helpottaa huomattavasti. Peli ei sovi analyysihalvauksesta kärsiville pelaajille lainkaan, aiheuttaa sitä jopa pelaajissa, jotka eivät normaalisti siitä kärsi. Jos pitää paljon ajatusta ja optimointia vaativista peleistä, on Teotihuacan hyvä ja mielenkiintoinen valinta. Teotihuacan toimii hyvin kaikilla pelaajamäärillä 1–4.

Arvosanaa emme anna, koska kaikki meistä eivät päässeet peliä kokeilemaan.

Alkuperäinen arvio Instagramissa.

Teotihuacanin pelilautaa ja laattapyramidia
Noppia
Teotihuacanin pelilauta ylhäältä päin

Lautapeliartistit on turkulainen viiden hengen porukka, joka pelaa ja arvioi pelejä Instagramissa.

Yōkai ilmestyy suomeksi

Yōkain kansi

Norjalainen Outland laajentaa suomennospelien valikoimaansa. Syyskuussa ilmestyy suomenkielinen laitos Julien Griffonin suunnittelemasta ja Bankiiiz Editionsin julkaisemasta Yōkai-pelistä.

Peli on yhteistyömuistipeli, jossa pelaajien on saatava japanilaiset yōkai-henget ojennukseen. Henget ovat laattoja 4×4-ruudukossa. Tavoitteena on saada kaikki samanväriset henget yhdeksi kokonaisuudeksi siirtelemällä laattoja.

Omalla vuorolla voi kurkistaa kahta laattaa. Näkemäänsä ei tietysti saa kertoa muille pelaajille. Sen jälkeen siirretään yksi laatta johonkin toiseen paikkaan laattamuodostelmassa (joka ei siis pysy siistinä neliönä pelin edetessä). Lopuksi pitää paljastaa tai pelata aiemmin paljastettu vihjekortti. Näillä vihjeillä voi kertoa muille pelaajille, minkä värinen joku tietty laatta on – mutta vaikka jotkut laatat kertovat värin tarkkaan, toisissa annetaan kaksi tai kolme vaihtoehtoa, eli epävarmuutta jää silti.

Pelaajat voittavat jos pelin lopussa henget ovat ojennuksessa ja häviävät, jos näin ei ole (peli loppuu viimeistään siihen, kun kaikki vihjekortit on pelattu). Pelin lopussa tulee pisteitä oikein pelatuista vihjeistä ja käyttämättömistä pisteitä. Väärin pelatut vihjeet ovat miinusta. Pistemäärä kertoo, miten hyvin pelaajat ovat onnistuneet.

Yōkai löytyy Tabletopiasta ja Board Game Arenasta.

Agemonia tulee Kickstarteriin

Lautapelit.fi:n iso projekti Agemonia tulee vihdoin ja viimein Kickstarteriin. Peliä on esitelty eri yhteyksissä jo pitkään. Kyseessä on huippumenestyneen Gloomhavenin sukuinen yhteistyöpeli, jossa seikkaillaan fantasiamaailmassa perinteisten roolipelien hengessä.

Max Wikströmin suunnittelema Agemonia lupaa mielenkiintoisen maailman, paljon seikkailtavaa (yli 30 skenaarion kampanjan) ja yksinkertaisen toimivat säännöt. Kommentit BGG:ssä peliä testanneilta ovat toistaiseksi lupaavia (”Kuin Gloomhaven, mutta parempi”), joten odotettavissa on, että tästä voi tulla Lautapelit.fi:lle isokin menestys, jos kampanja menee hyvin.

Pelin kotisivuilta löytyy paljon lisätietoa. Jos peliin haluaa tutustua konkreettisemmin, ensimmäiset kolme skenaariota löytyvät Tabletopiasta ja Tabletop Simulatorista. Pelin sääntösivulta löytyy tarpeelliset linkit sääntöihin ja Gaming Rulesin sääntö- ja playthrough-videoihin näistä skenaarioista.

Kampanja löytyy täältä, alkaa 7.9.2021 ja on ilmeisesti avoinna kolme viikkoa.

Agemonian kansi

Impro-partypeli

Kotimainen Impro on uusi partypeli, jonka on kehittänyt joukko suomalaisia terapeutteja. Pelin korteista löytyy joukko tehtäviä ja haasteita, joita värittää terapeuttien musta huumori.

Säännöiltään peli on yksinkertaista laudalla nopalla etenemistä ja korttien tehtävien suorittamista. Kortteja on muutamaa eri lajia. Tunne-korteissa kerrotaan joku tunne, jota muille pelaajille on esitettävä pelkillä eleillä ja ilmeillä. Itsetuntemus-korteissa kerrotaan joku tilanne ja toimintavaihtoehtoja, ja muiden on arvattava, minkä vaihtoehdon pelaaja valitsisi. Luovuus-korteissa näytellään tai piirretään kortin aihetta. Tehtävä-korteissa kortin nostanut pelaaja arvaa, vastaavatko muut kortin kysymykseen kyllä vai ei.

Mielentila-arvio-kortit ovat pelin erikoisuus. Kortit kuvaavat jonkun hyvin omituisen tilanteen ja pelaajan tehtävänä on vakuuttaa muut pelaajat tiimalasin valuessa siitä, että asioille on aivan looginen selitys. Muiden pelaajien on joko kotiutettava pelaaja tai ohjattava tämä psykiatriseen sairaalaan, eli mahdollisesti menettämään seuraava vuoronsa.

Impro-pelin kansi ja pelilauta

Peli on toistaiseksi myynnissä Suomessa, sitä myy Tulenkantajat oy:n verkkokauppa. Peli tulee Kickstarteriin kansainväliseen jakeluun tähän tietoon vuoden 2022 puolella.

Lisätunnelmia pelistä voi katsella vaikkapa Anton VS:n videoarviosta. Jos olet kiinnostunut pelistä ja voisit nähdä kirjoittavasi siitä arvion Lautapelioppaaseen, ota yhteyttä, arvostelukappale voi hyvinkin järjestyä.

Alpujarras ja Fisheries of Gloucester

Steve Finnin peleissä nähdään taas miehen nimelle sopivasti suomalaisväriä. Finn on aikaisemminkin käyttänyt Ossi Hiekkalaa kuvittajana (viimeksi viime vuoden Nanga Parbatissa) ja nyt tänä syksynä Kickstarteriin tulevassa neljän pelin setissä on mukana kaksikin upeaa Hiekkalan kuvittamaa peliä.

Alpujarras kertoo arabien maatalousvallankumouksesta, jossa arabimaailmassa pistettiin maataloutta uusiksi 700–1200-luvuilla. Andalusian Alpujarraan sijoittuvassa pelissä rakennetaan kastelukanavia ja viljellään hedelmiä.

Fisheries of Gloucester puolestaan on kahden pelaajan kalastuskilpailu 1800-luvun Uudessa-Englannissa. Pelaajat kartoittavat reittiä pelaamalla laattoja, purjehtivat ja kalastavat. Tavoitteena on saada paljon erilaista kalaa.

Pelit löytyvät Kickstarterista, kampanja on avoinna 13.9.2021 asti.

Alpujarrasin kansi
Fisheries of Gloucesterin kansi

Zenobia-palkinnon finalistit julkistettu

Marraskuussa 2020 julkistettiin Zenobia-palkinto, jonka tavoitteena oli nostaa esiin erilaisia aliedustettuja pelisuunnittelijoita ja pelejä aliedustetuista historiallisista aiheista.

Kisaan osallistui lopulta 145 hakijaa, joista sadalta pyydettiin tarkemmat konseptit. 86 vastasi, josta joukosta valittiin 46 parasta prototyyppivaiheeseen. Lopulta saaduista 37 prototyypistä finalisteiksi nostettiin joukko mielenkiintoisia pelejä historiallisen rikkauden, sujuvan pelikokemuksen ja aiheen omaperäisyyden perusteella.

  • Sherria Ayuandini: From Darkness to Light – Pelaajat hallinnoivat koulujaan Indonesian itsenäisyystaistelun aikana ja edistävät maan itsenäistymistä ja naisten koulutusta.
  • Damon Stone: Liberation – Haiti – Pelaajat ovat orjia ja paenneita orjia, jotka taistelevat Haitilla ranskalaista siirtomaavaltaa, orjanomistajia ja ulkomaisia armeijoita vastaan.
  • Joseph Kelly: Molly House – Yhteistyöpeli queereistä, jotka toimivat salaa 1700-luvun alun Lontoossa, yrittävät luoda iloa maailmaan ja välttelevät vasikoita ja viranomaisia.
  • Marcel Köhler: Orange Shall Overcome! – Yhteistyöpeli Saksan miehittämän Alankomaiden vastarintaliikkeestä toisessa maailmansodassa.
  • Lauren Ino: The Season – Pelaajat ovat Jane Austenin ajan maa-aatelisia, jotka hallinnoivat perheen tyttärien mainetta, terveyttä, raha-asioita, avioliittoaikeita ja koulutusta.
  • Akar Bharadvaj: Tyranny of Blood – Pelaajat edustavat Intian kastijärjestelmää brittien siirtomaavallan aikana.
  • Alison Collins: Wiñay Kawsay – Machu Picchuun liittyviä myyttejä ja historiallisia näkemyksiä käsittelevä peli.
  • Will Thompson: Winter Rabbit – Cherokee-heimojen esikolumbiaanista vaihdantayhteisöä käsittelevä peli, jossa varustetaan Cherokee-kylää talven varalle.

Melkoinen kirjo aiheita! Kilpailun voittajat julkaistaan 15.10.2021. Finalistien lisäksi nimettiin kaksi kunniamainintaa. Pelaajien valinta oli Colin Limin Kelong, joka kuvaa perheyrityksiä varhaisessa kalataloudessa. Historioitsijoiden valinta oli Isaac F. Guevaran The Sotavento Campaign, joka kuvaa Ranskan interventiota Meksikon Veracruzissa 1860-luvulla.

International Gamers Awards -ehdokkaat

International Gamers Awards -logo

Vuoden 2021 International Gamers Awards -palkintojen ehdokkaat on julkistettu. International Gamers Awards on vuodesta 1999 asti jaettu palkinto, joka nostaa esille erinomaisia pelejä peliharrastajien näkökulmasta. Palkintoraatia johtaa Alan How ja mukana on joukko pitkän linjan tekijöitä pelialalta.

Vuoden 2021 ehdokkaat ovat:

Moninpelit

Kaksinpelit

Yksinpelit

Voittajat julkistetaan lokakuussa 2021.

Ravensburger hakee taas peli-ideoita

Pelijulkaisija Ravensburger järjestää 10.–11.9.2021 Ravensburger Game Inventor Days -tapahtuman, jossa jo kolmatta kertaa pääsee esittelemään peli-ideoitaan Ravensburgerille videopuhelun kautta.

Ravensburger hakee omaperäisiä, massasta erottuvia lastenpelejä, Tiptoi-kynää käyttäviä pelejä, helppoja ja fiksuja pelejä kasuaalipelaajille ja perheille, koukuttavia kortti- ja noppapelejä, erityisesti kupongintäyttöpelejä ja ThinkFunille sopivia pulmapelejä.

Pois suljetaan kaksinpelit, talouspelit, abstraktit pelit, urheilupelit, konfliktipelit ja vaikeat pelit. Tällä hetkellä ei haeta pelejä, jotka ovat kalliita valmistaa tai jotka sopisivat Alealle.

Paikkoja on 250 ja hakuaikaa on korkeintaan 5.9.2021 asti. Voit osallistua peli-ideoilla, joita on testattu vähintään viiden eri pelaajan voimin ja joihin on olemassa säännöt. Jos Ravensburger innostuu konseptistasi, pääset varaamaan ajan ja saat puoli tuntia aikaa esitellä pelisi, siis kymmenen minuuttia peliä kohden. Jos se menee hyvin, sinun pitää lähettää prototyyppi tutkittavaksi.

Lisätietoja ja rekisteröitymisen löydät Ravensburgerin sivuilta.

Ravensburger Game Inventor Daysin banneri

Lautakunta

Lautakunta palaa kesälaitumilta ja juttelee lyhyesti kesäkuulumisista ja kesäisistä peleistä (Honey Buzz, Friday ja Dune: Imperium). Tämän jälkeen pureudutaan alkukesästä aloitettuun (mutta jo pitkään suunnitteilla olleeseen) Miiran ja Annikan videoprojektiin, Miiran ja Annikan Hyvin Draftatut Kortit -videosarjaan ja sen tekemiseen.

Mukana kesästä toipumassa ja syksyyn laskeutumassa ovat Tuomo Pekkanen (Lautapelit.fi), Miira Hartemo (Noppapotti) sekä Annika Saarto (Todellisuuspako).

Lautapeliartistit arvioi: Robinson Crusoe

Robinson Crusoe on löyhästi kirjoihin perustuva skenaariopohjainen yhteistyöpeli, jossa tarkoituksena on selviytyä haaksirikosta ja suoriutua annetusta tehtävästä. Apuna pelaajat voivat käyttää koiraa sekä kirjoista tuttua Perjantaita. Mikäli pelaajat saavat tehtävän tehdyksi annetussa kierrosmäärässä, voittavat pelaajat pelin. Skenaarioiden vaikeustaso vaihtelee, joten peliä on helppo muokata itselle sopivaksi.

Pelissä jokainen pelaaja edustaa omaa hahmoa erikoiskykyineen. Kokin kyvyt liittyvät ruuanlaittoon, sotilaan puolestaan metsästykseen. Kierros alkaa tapahtumakortin nostolla, mistä seuraa yleeensä jotain negatiivista pelaajille. Tämän jälkeen etsitään ruokaa, tutkitaan saarta, metsästetään, rakennetaan majaa ja apuvälineitä. Nopanheitto määrää toimintojen onnistumisen tason. Lisäksi täytyy selviytyä saaren sääoloista, haavoista ja ryhmän moraalin vaihteluista.

Robinson Crusoe on meistä peli, jossa on paljon hyvää ja huonoa. Hyviksi puoliksi nousevat teema, kuvitus, tapahtumakortit, laudan eli saaren rakentuminen pikkuhiljaa laatoista (laudasta tulee aina erilainen), skenaariot, Perjantai ja koira -kombo sekä nopanheitto. Kyllä, tässä pelissä noppamekaniikka on meistä hauska ja toimiva! Lisäksi pidämme rakentamismekaniikasta paljon, apuvälineiden ja majan rakentaminen toimii loogisesti. Plussaa myös siitä, että Robinson Crusoe on oikeasti vaikea yhteistyöpeli, joka ei kuitenkaan kestä tuntikausia.

Entä huonot puolet? Sääntökirja on sekava ja huono. Osa skenaarioista tuntui myös hiukan väkisin väännetyiltä monine extrasääntöineen. Tuntuu myös, että suuri osa pelistä keskittyy ruuan keräämiseen. Hahmojen omat kyvyt tulevat liian harvoin käyttöön. Pelissä tuntuu myös olevan liian vähän tehtävää neljälle pelaajalle, kaksi pelaajaa voisi hyvin pelata kahta hahmoa samanaikaisesti.

Meidän arvio: 6.8 (asteikolla 4–10)

Alkuperäinen arvio Instagramissa.

Robinson Crusoen pelilauta
Robinson Crusoen hahmo
Eläinkortteja

@lautapeliartistit on turkulainen viiden hengen porukka, joka pelaa ja arvioi pelejä Instagramissa.

Pelattua

Nusfjord on kelpo peli, yksi suosikeistani Uwe Rosenbergiltä. Lisäosat Plaice Deck ja Salmon Deck ovat tuoneet peliin uusia rakennuksia, jotka ovat piristäneet peliä mukavasti. Niinpä kun Tony Boydell tarjosi BoardGameGeekissä olevassa Everyone Needs a Shed -blogissaan uutta Nusfjordin lisäosaa testattavaksi, tilaisuudeen piti tarttua, vaikka se vähän askartelua vaatikin.

Uudet rakennukset läpäisivät ainakin ensimmäisen testin kirkkaasti: ihan settiä katselemalla heräsi heti ”tätä on pakko testata”-fiilis. Boydell on kehitellyt todella kiinnostavan setin rakennuksia. Uutena pelimekaniikkana rakennukset tuovat peliin turistit.

Turisteja saa osasta rakennuksia. Niillä voi maksaa rakentamisen kustannuksia (yksi turisti on kolme kalaa, kaksi puuta tai yksi raha), ne ovat pelin lopussa puolen pisteen arvoisia ja luonnollisesti osa rakennuksista tuottaa kaikenlaista hyötyä, jos hallussa on turisteja.

Uudet rakennukset piristävät peliä, kuten aina. Nämä kyllä aivan erityisesti, mukana on sen verran omituisia rakennuksia, jotka tuovat peliin uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Osa vaikuttaa vielä hieman epätasapainoisilta, mutta toivottavasti tämä setti julkaistan jossain vaiheessa ihan virallisestikin. Ainakin Boydell on ollut Lookout Gamesin kanssa yhteyksissä tästä ja saanut palautetta sieltäkin, joten ehkäpä tämä saattaa joskus ilmestyäkin!

Tony Boydellin Nusfjord-lisäosan kortteja esillä
Turistit valtaavat Nusfjordin. Etualan Moot Hall on yksi uuden lisäosan kovimmista korteista. Kuva: Mikko Saari

Magicissä olen nyt siirtynyt täysin uuden Standard 2022 -formaatin pariin. Hyvästit Throne of Eldrainen hyvät kortit, ei jää kauhea ikävä. Olen pelaajana pääosin aika suoraviivainen, minulla on tälläkin hetkellä reippaat aggro-pakat kaikille muille väreille paitsi sinisille – sininen aggro-pakka lieneekin tällä hetkellä mahdottomuus.

Teleportation Circle -kortti Magicista

Välillä on kuitenkin hauskaa pelata jotain vähän komboavampaa ja pidempää peliä suosivaa. Tällä hetkellä suosikkini on Teleportation Circle, valkoinen enchantment, joka vuoron lopussa antaa pompauttaa jonkin creaturen tai artifactin pois pelistä ja takaisin peliin. Tämä tietysti aktivoi kaikki ”enters the battlefield”-ominaisuudet ja sitä sitten hyödynnetään maksimaalisesti.

Yksi uuden Standardin parhaista korteista on Esika’s Chariot ja sehän esimerkiksi sopii aivan mainiosti yhteen Teleportation Circlen kanssa. Pöytä täyttyy pikkuhiljaa kissoista, kun teleportti pomputtaa Esikkalan rattaita edestakaisin – ja siinä sivussa voi sitten lihottaa vaikka Ingenious Smithiä. Kaikkinensa aivan kelpo hupia, siis.

Lautapelioppaan uudet jutut edellisen katsauksen jälkeen

Haluaisitko nähdä oman nimesi tällä listalla? Julkaisen mielelläni Lautapelioppaassa kaikenlaista lautapelisisältöä: peliarvosteluja, top-listoja, pelisuunnittelujuttuja, mitä ikinä mieleen tulee. Lue lisää Lautapelioppaan avustamisesta ja uusille avustajille luvassa olevista stipendeistä. Avustajia varten on nyt oma Telegram-ryhmä, johon voi liittyä. Listalla kerrotaan muun muassa tarjolla olevista arvostelukappaleista.

Lautapeliopasta voi seurata monissa eri kanavissa. Lautapeliopas löytyy Facebookista, Twitteristä, Telegramista ja Instagramista. RSS-syötekin löytyy. Jos haluat varmasti tiedon kaikista uusista jutuista heti kun ne ilmestyvät, Telegram on varmin kanava, jossa viestit eivät huku algoritmien jalkoihin.

Voit myös tilata Lautapelioppaan uutiskirjeen. Uutiskirje toimittaa Lautapelioppaan uutiskatsaukset suoraan sähköpostiisi.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Lautapeliblogien päivitykset

Lautapeliblogeja löytyy myös Lautapeliseuran blogilistalta ja lautapelijuttusyötteestä.

Lautapeliartistit arvioi: Chronicles of Crime 1400

Chronicles of Crime 1400

Ei varmaan ole jäänyt epäselväksi, että meidän porukka tykkää ratkoa erilaisia pulmia ja mysteereitä niin kutsuttujen ”pakohuonepelien” kautta. Unlockit, Exitit ja Pendulum of the Dead on jo testattu, joten kokeiltiin nyt vähän erilaista mysteerinratkaisupeliä Chronicles of Crime -sarjan parissa.

Otettiin testiin Chronicles of Crime -sarjan uudehko tulokas eli 1400, joka ilmestyi viime vuonna. Tässä versiossa ideana on ratkoa porukalla murhamysteeri keskiajan Pariisissa. Sarjan aikaisemmat pelit ovat sijoittuneet muun muassa nykyajan Englannin Scotland Yardiin sekä 1980-luvun Yhdysvaltojen Maineen.

Koko Chronicles-sarja on vahvasti tabletti- ja puhelinvetoinen, sillä sarjan appi on ladattava, jotta peliä pääsee pelaamaan. Plussaa Chronicles of Crime saa siitä, että peliä on todella helppo alkaa pelaamaan ilman aikaisempaa kokemusta tämänkaltaisista peleistä. Kaikki pelissä perustuu nimittäin QR-koodien skannaukseen sovelluksen kautta. Mikäli haluat jututtaa mielestäsi epäilyttävää henkilöä, tutkia löytämiäsi tavaroita johtolankojen saamiseksi tai matkustaa uuteen paikkaan, niin kaikki tapahtuu skannaamalla henkilön, tavaran tai paikan QR-koodi.

Eri asia on sitten tykkääkö tällaisesta skannausmeiningistä. Meitä tämä ei ehkä oikein sytyttänyt. Mielestämme Unlockit ovat olleet parempia, vaikka tykkäämmekin eniten ratkoa murhamysteereitä (esimerkiksi Unlockin Sherlock-skenaario oli meistä hyvä). Toinen juttu mikä tässä 1400-pelissä häiritsi, oli se, että murhia ratkova päähahmo saa ”profeetallisia” ennustuksia, jotka auttavat ratkomaan mysteeriä. Nämä ennustukset tuntuivat meistä turhilta, sillä tykkäämme yrittää keksiä ratkaisun ilman suoraa apua. Tuntui myös siltä, että varsinaisten pulmien ratkaisemisen sijaan tässä riitti vain, kun kävi riittävästi eri paikoissa ja jututti riittävästi eri henkilöitä.

Alkuperäinen arvio Instagramissa.

Chronicles of Crimen tutkittavia kohteita
Chronicles of Crimen kortteja
Chronicles of Crimen tapahtumapaikkoja
Lisää Chronicles of Crimen kortteja

Lautapeliartistit on turkulainen viiden hengen porukka, joka pelaa ja arvioi pelejä Instagramissa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

2 vastausta aiheeseen “Uutiskatsaus 30.8.2021: Vuosiäänestys 2021 alkaa”

Hyvä Mikko rohkeasta ratkaisusta supistaa uutiskirjettä!

Olen aivan samaa mieltä siitä että tulevia uutuuspelejä ei tarvitse esitellä, nykyisin on niin paljon hyvää pelattavaa jo olemassa. Eikä aika riitä niihinkään.
Myös minulla on kiinnostus lopahtanut kickstarter-tuotantoon ja aivan samoista syistä. Ärsyttää jo todella paljon kun jokainen peli laivataan Kiinasta eikä keskitytä olennaiseen kuten itse peliin tai pelattavuuteen. Vain ja ainoastaan muovipysteillä on merkitystä.

Mutta järkevää olisi ehkä esitellä kotimaisia ks-projekteja (myös muut platformit) jos ja kun niitä tulee.

Saat minultakin puollon uutiskirjeen muutoksille. Olen ihmetellyt ja ihaillut, kuinka oletkaan jaksanut uusiin peleihin ja Kickstartereihin tutustua ja niitä esitellä. Suomennosjulkaisuista kertominen on erinomainen painopiste. Toivottavasti ei tarvitse tehdä julkaisijoiden työtä, mutta hyödyllistä se varmasti on, sillä yllättävän usein jokin peli ilmestyy suomeksi aivan puskista.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *