Kategoriat
Uutiset

Uutiskatsaus 21.10.2019: Pelaajien valinta -finalistit 2019

Esittelyssä vuoden 2019 Pelaajien valinta -palkinnon finalistit ja International Gamers Awards -voittajat. Lisäksi Essen-uutuuksia ja Cole Wehrlen tuleva peli Oath.

Uutiskatsauksessa esitellään Pelaajien valinta -ehdokkaat, International Gamers Awards -voittajat ja Cole Wehrlen tuleva Oath-lautapeli.

Pelaajien valinta -finalistit

Pelaajien valinta -palkinnon finalistit on nimetty. Suomalaisten lautapelibloggaajien palkinto nostaa esiin vuoden parhaat pelit peliharrastajille ja perheille. Ehdolla ovat Suomessa julkaistut pelit.

Vuoden perhepeli -finalistit ovat:

Vuoden harrastajapeli -finalistit:

Finalisteista löytyy lisätietoja palkinnon sivuilta. Voittajat julkistetaan marraskuussa.

Pelaajien valinta -finalistit

International Gamers Awards -voittajat 2019

Vuoden 2019 International Gamers Awards -palkinnot on jaettu. Kansainvälisen peliharrastajaraadin myöntämä palkinto jaetaan vuoden parhaalle moninpelille ja vuoden parhaalle kaksinpelille.

Moninpelisarjan voitti RootCole Wehrlen arvostettu asymmetrinen konfliktipeli metsäneläinten valtakamppailusta. Kaksinpelisarjan voitti LincolnMartin Wallacen peli Yhdysvaltojen sisällissodasta. Voitto oli Wallacelle neljäs, mikä nostaa Wallacen jaetulle ykkössijalle Uwe Rosenbergin kanssa IGA-palkintojen määrässä.

IGA-voittajat Root ja Lincoln

Cole Wehlren uusi peli: Oath

Oath: Chronicles of Empire and Exile on Cole Wehrlen ja Leder Gamesin uusi peli. Peliä kuvaillaan näin:

Oathissa yhdestä viiteen pelaajaa ohjaa historian kulkua muinaisessa maassa. Pelaajat voivat olla agentteja, jotka tukevat vanhaa valtaa tai juonitella kaataakseen koko kuningaskunnan. Yhden pelin tapahtumien seuraukset näkyvät seuraavissa peleissä, vaikuttaen siihen, millaisia resursseja ja toimintoja myöhempien pelien pelaajilla on käytössään ja muuttaen jopa pelin ytimessä olevia voittoehtoja.

Jos pelaaja ottaa vallan anarkian ja epäsovun keinoin, tulevien pelaajien on selviydyttävä maassa, joka on täynnä varkaita ja pieniä sotapäälliköitä. Myöhemmässä pelissä sotapäällikkö voi yrittää perustaa dynastian, luoden hallitsijoiden linjan joka voi kestää sukupolvia tai kaatua kauhistuttavan kultin nousuun.

Oath ei perustu tuotannollisiin temppuihin, sovellusten käyttämiseen tai muuhun kikkailuun. Pelin voi resetoida koska tahansa, eikä se vaadi saman peliporukan mukanaoloa kerrasta toiseen. Peliä voi pelata täysipainoisella soolomoodilla useita sukupolvia eteenpäin, jonka jälkeen samaa maailmaa voi jatkaa seuraavassa peli-illassa kaverien kanssa. Pelissä ei ole käsikirjoitettuja tarinoita tai ennalta määriteltyjä lopetuskohtia. Oathiin kehittyvästä historiasta tulee pelaajiensa tapaan ainutlaatuinen.

Kuulostaa mielenkiintoiselta! Cole Wehrle on aloittanut suunnittelupäiväkirjojen julkaisemisen ja Wehrlen tapaan ne ovat aina kiinnostavaa luettavaa. Osa 1 kertoo projektin lähtökohdista, osa 2 laajentaa siitä. Wehrlen mukaan pelin ”muisti” perustuu ainakin kolmen asian muuttamiseen: voittoehtoihin, korttipakkaan ja pelilautaan (jossa on listattu mahdolliset toiminnot).

Luvassa on joukkorahoituskampanja, todennäköisesti vuoden 2020 alkupuolella. Pelin kuvitus tulee olemaan Kyle Ferrinin käsialaa, eli sama kuvittaja kuin Rootilla.

Oath: Chronicles of Empire and Exile

Essen-uutuuksia

BoardGameGeekin Essen-ennakkolista on avattu. Tulen käymään listalta löytyviä pelejä läpi Esseniin asti, mutta kuulisin mieluusti, mitkä pelit teitä kiinnostavat – mitä kaikkea listalta kannattaisi nostaa esiin?

  • Last Bastion on Repos Productionsin julkaisu ja Antoine Bauzan peli. Pelaajien tehtävänä on yhdessä tuumin puolustaa linnoitusta vihollisen joukkoja vastaan. Peli on uusintaversio Bauzan pidetystä Ghost Stories -yhteistyöpelistä.
  • Bauzalta ja kumppaneilta tulee myös Draftosaurus, kevyt dinosauruspuistoteemainen draftauspeli, jossa draftataan dinomeeplejä ja pelataan niitä aitauksiin pisteytysten toivossa.
  • Skytopia: In the Circle of Time on venäläinen koneistonrakennuspeli, jossa rakennellaan kaupunkeja taivaalle. Aina kun rakentaa jotain uutta, saa aktivoida vanhaa. Mitä nopeammin rakentaa, sitä kalliimpaa on rakentaminen.
  • Walking in Provence on toinen osa viimevuotisen Walking in Buranon aloittamaa kävelypelien sarjaa. Honshun tapaan kortteja asetellaan lomittain ja yritetään luoda sopivia maisemia valokuvattavaksi.
  • WizKidsin Flotilla sijoittuu vaihtoehtoiseen todellisuuteen, jossa Bikini-atollin ydinkoe räjäytti maapallon halki ja nosti merenpintaa. Pelaajat tutkivat ensin vedenalaista maailmaa ja lopulta nousevat pinnalle rakentamaan uutta maailmaa. Siirtyminen pinnan alta ylöspäin on pelin keskeisiä päätöksiä. Alkupuoli on kartoitusta ja resurssien keräystä, loppupuoli verkostonrakennusta ja teknologian kehitystä.
  • Pharaon on egyptiläisteemaista työläistenasettelua pyörivillä rattailla, jotka vaikuttavat toimintoihin käsiksi pääsemiseen. Joskus pitää siis odottaa, että iso pyörä pyörähtää, jotta joku toiminto on kätevimmän hintainen.
  • Lovelace & Babbage olivat 1800-luvun tietokoneiden pioneerejä. Tässä Scott Almesin suunnittelemassa pelissä pelaajilla on käytössään 1800-luvun laskukoneet, joilla suoritetaan laskutoimituksia reaaliajassa. Tarkkuuskin auttaa, joten pelkkä nopeus ei ratkaise.
  • Lux Aeterna on Tony Boydellin yksinpeli, jossa pelaajan avaruusalus on vajoamassa mustaan aukkoon. Tavoitteena on nostaa pakan kakikki kortit ja pelata ne yksi kerrallaan. Kortit ovat joko vahinkoa aluksen järjestelmille, toimintoja joilla pysytään hengissä tai liikettä kohti mustaa aukkoa. Pieni filleri kestää 6–12 minuuttia.
  • Beasty Bar saa jatkoa. Beasty Bar 3: Born to Be Wild on itsenäinen lisäri, joka tuo peliin uusia eläimiä. Se on yhdistettävissä aikaisempiin Beasty Bar -peleihin.

Lautakunta

Lautakunta valmistautuu Saksan Essenissä järjestettäviin Spiel 2019 -pelimessuihin. Lautakuntalaiset listaavat Essenissä julkaistavia pelejä ja lisäosia sekä keskustelevat omista näkökulmistaan miten ovat valmistautuneet tämän vuoden suurimpaan lautapelitapahtumaan.

Työreissulle toisen kerran Esseniin rientää Tuomo Pekkanen (Lautapelit.fi), kotisohvalta julkaistavien pelien listaa ja tapahtumaa tiukasti seuraa Annika Saarto (Todellisuuspako) sekä yhdeksännen kerran Spieliä systemaattisen tehokkaasti kiertää Tero Hyötyläinen (Lunkisti).

Lyhyet

Kickstarter-pelit

Kickstarterin logo

Alla esiteltävät pelit ovat rahoitusta kerääviä Kickstarter-kampanjoita. Ennen kuin annat rahojasi Kickstarter-kampanjoihin, kannattaa tehdä vähän pohjatöitä. Lautapelioppaan Mitä huomioida Kickstarter-kampanjoita tukiessa -artikkeli on oivallinen aloituspiste.

Tähän on valikoitu mielestämme kiinnostavimpia ja parhaimpia kampanjoita, mutta mitään takeita ei näistäkään voi antaa.

Europa Universalis: The Price of Power on eeppinen imperiuminrakennuspeli myöhäiseltä keskiajalta varhaiseen moderniin aikaan. Peli pyrkii tiivistämään maineikkaan PC-pelin ytimen pelattavan kokoiseen lautapeliin – pelihän oli alunperin Philippe Thibautin vuonna 1993 ilmestynyt lautapeli, mutta siinä missä alkuperäisen lautapelin kestoksi arvioidaan BGG:ssä 60 tuntia, tämän uuden pelin kesto on maltillisempi viisi tuntia.

Peruspeli maksaa noin 90 euroa. Deluxe-versio laajentaa karttaa Itä-Eurooppaan, nostaa pelaajamäärän neljästä kuuteen ja laajentaa peliä muutenkin varsin paljon. Tämän laitoksen hinta on noin 140 euroa. Postikuluja on odotettavissa noin parikymppiä. Veroton toimitus on luvattu syyskuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Zombicide on vuonna 2012 ilmestynyt zombiepeli, johon on vuosien varrella ilmestynyt monenlaisia jatko-osia. Alkuperäistä peliä on myyty yli kaksi miljoonaa kappaletta. Nyt alkuperäisestä pelistä ilmestyy toinen laitos. Uuteen laitokseen on uusittu kuvitus, miniatyyrit ja säännöt – kaikki on siis päivitetty uuteen uskoon.

Mukana on myös uudenlaisia elämyksiä. Washington Z.C. Expansion on tarinavetoinen kampanjapeli, jossa riehutaan menemään zombieiden täyttämässä Washingtonissa. Lisäksi tarjolla on Zombicide: Chronicles – The Roleplaying Game, eli Zombiciden maailmaan sijoittuva roolipeli.

Päivitys ykkösedikasta maksaa 40 dollaria. Kakkosedikan saa 100 dollarilla, lisärin kanssa 140 dollarilla ja roolipelin kanssa 180 dollarilla. Postikuluja arvioidaan 40–70 dollaria. Toimitus on veroton ja luvattu marraskuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Pidätkö Frescosta? Fresco MegaBox on sinua varten! Megaboksissa on Fresco Big Boxin sisältö, eli peruspeli ja kymmenen lisäosaa, ja lisäksi kaksi uutta lisäosaa, Fresco-noppapeli ja Fresco-korttipeli. Mukana on lisäksi uutta taidetta ja päivitettyjä komponentteja. Noppapeliä ja korttipeliä ei ole vielä julkaistu erikseen – ne ovat tulossa jossain vaiheessa, mutta toistaiseksi tämä Kickstarter-kampanja on ainoa keino saada ne.

Megaboksi maksaa 169 dollaria kultamallin perusversiona tai 219 dollaria timanttilaitoksena, jossa monet komponentit ovat pahvin sijasta akryyliä. Halvemmallakin pääsee, jos haluaa vain kortti- ja noppapelin tai lisäreitä. Toimitus on veroton ja luvattu syyskuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Block Happy on peli tunteista: pelaajat pyrkivät olemaan onnellisia ja riistämään muilta näiden onnen. Kaiken tunnepuheen alla peli näyttäisi olevan tavanomainen ”otapa tästä”-korttipeli, joita Kickstarter on tulvillaan, eli ei sinänsä mitään uutta ja mullistavaa, mutta tässä tapauksessa graafinen suunnittelu on kyllä sen verran onnistunutta, että peli erottuu edukseen.

Peli maksaa noin 30 euroa. Toimitus on veroton ja luvattu huhtikuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Fossilis on peli fossiilien kaivelemisesta. Toteutus on näyttävä, fossiilit sekoitetaan pelilaudan koloihin, jonka jälkeen päälle kasataan laattoja, joita pitää sitten kaivella pois tieltä jotta pääsee käsiksi fossiileihin. Kaivaukselta löytyvistä luista rakennellaan sitten dinosaurusten luurankoja.

Peli maksaa noin 54 euroa. Toimitus on veroton ja luvattu elokuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Emperor’s Choice on Hisashi Hayashin suunnittelema peli, jonka Okazu Brand julkaisi vuonna 2017. Nyt Kickstarterissa on uusi, näyttävä Tasty Minstrelin Deluxified-laitos. Peli sijoittuu Kiinan Qin-dynastian ensimmäisen keisarin Qin Shi Huangdin hoviin noin 200 vuotta ennen ajanlaskun alkua. Pelaajat yrittävät menestyä hovissa ja kerätä itselleen vaikutusvaltaa.

Peli maksaa 127 dollaria. Kovaa hintaa selittää aikaisemman version korttien korvaaminen näyttävillä mahjong-tiilillä (näyttävä ratkaisu, temaattisesti vähän siinä ja tässä, mahjong on kuitenkin hyvinkin pari tuhatta vuotta Qin-dynastian perustamista tuoreempi juttu). Toimitus on veroton ja luvattu lokakuulle 2020. Kampanja löytyy täältä.


Tiny Epic Dinosaurs on Gamelyn Gamesin tuorein Tiny Epic -peli. Jurassic Park -henkiset dinopuistopelit ovat olleet muodissa viime vuosina, joten miksipä sellaista ei sitten tehtäisi tähänkin sarjaan. Peli on dinosaurusten kasvattamista työläistenasettelun keinoin.

Peli maksaa 32 dollaria, luksusmallina 37 dollaria. Toimitus on luvattu heinäkuulle 2020 ja se on veroton. Kampanja löytyy täältä.


Stellar Horizons on avaruusohjelmankehityspeli, jonka kestoksi on luvattu reippaasti 1–20 tuntia. Suunnittelija on Andrew Rader, SpaceX:llä töissä oleva avaruusinsinööri, jonka tohtorinväitös käsitteli pitkiä avaruusmatkoja. Peli pyrkii olemaan uskottava malli avaruuden valloituksen ensiaskelista. Liikkuminen perustuu todelliseen fysiikkaan ja teknologia mallintaa uskottavia kehityskulkuja tästä päivästä 150 vuotta eteenpäin. Ilmeisesti peli on kuitenkin jonkin verran kevyempi kuin High Frontierin tuorein laitos.

Peli maksaa 154 dollaria. Toimitus on luvattu huhtikuulle 2020 ja se on veroton. Kampanja löytyy täältä.

Mikon pelaamia

Syyslomalla saatiin hyllystä pelattua jonkun tovin vuoroaan odottanut Exit: The Game – The House of Riddles. Tämä peli osoittautui Exit-sarjan helpoimmaksi. Vaikeusasteeksi laatikon kylkeen oli merkitty 2/5, mutta peli oli selvästi muita 2/5-tasoisia helpompi, joten 1/5 olisi ollut osuvampi luokitus.

Muiden helppojen Exitien tapaan tässäkin käydään vihkoa läpi aukeama kerrallaan, eli kerralla on käsillä yksi ainoa puzzle. Näin tehtävien suoritusjärjestyksessä ei ole mitään miettimistä, eikä tarvitse lainkaan pohtia, mikä vihje liittyy minnekin – tehtäviä ratkotaan kuin liukuhihnalta. Vaikeustaso ei muutenkaan päätä huimannut. Osin varmasti vaikuttaa tähän mennessä kertynyt kokemus Exiteistä, mutta oli tämä silti todella helppo: koko peli saatiin ratkaistua alle puolessa tunnissa ilman yhtään vihjettä.

Olemme pelanneet Exitit kopiokoneen avustuksella, jotta ne pysyvät jälleenmyyntikuntoisina, mutta tässä ei tarvittu edes kopiokonetta. Yksi piirtelytehtävä saatiin ratkaistua erillisellä paperilla ongelmitta ja loput leikkaamista ja piirtelyä vaativat pulmat ratkottiin ihan ajatustyönä, sen verran suoraviivaisia ne olivat. Vähän siis oli pettymys tämä The House of Riddles, mutta jos kaipaat helppoa pakohuonetta, tämä on tosiaan sarjansa helpoin.

Pelihaaste

Pelihaasteeseen kirjataan suorituksia vuoden aikana. Aiemmin suoritetut kohdat: 4, 8, 16, 26, 29, 34, 47, 48; 30; 24, 35; 1, 19; 31, 39, 46; 21, 37, 38; 7, 40, 42; 13.; 11, 49; 10, 33; 2, 15; 12; 18, 36, 41, 44; 6; 28; 22; 3; 5, 14, 20, 50.

Ei suorituksia tällä kertaa.

Tulevat lautapelitapahtumat

Lautapelioppaan uudet jutut edellisen katsauksen jälkeen

Lautapeliopasta voi seurata monissa eri kanavissa. Lautapeliopas löytyy Facebookista ja Twitteristä. RSS-syötekin löytyy.

Telegram

Lautapeliopas löytyy myös Telegramista. Seuraamalla Lautapelioppaan Telegram-kanavaa, saat tiedon uusista julkaisuista välittömästi julkaisun jälkeen. Telegramissa päivitykset eivät huku algoritmien jalkoihin.

Lautapeliblogien päivitykset

Lautapeliblogeja löytyy myös Lautapeliseuran blogilistalta ja lautapelijuttusyötteestä.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *