Kategoriat
Uutiset

Thousand-Year Game Design -kilpailu

Daniel Solis järjestää vuoden 2011 aikana pelisuunnittelukilpailun, jossa haetaan tuhannen vuoden pelejä – siis sellaisia, joita voitaisiin kuvitella pelattavan vielä tuhannen vuoden päästäkin. Kilpailun palkintona on tuhat dollaria.

Deadline on kesäkuun lopussa. Kilpailutyöt pitää toimittaa joko teksti ja kuva -muodossa tai videoesityksenä. Tekstin maksimipituus on tuhat sanaa, videon tuhat sekuntia. Pelit voivat olla mitä tahansa, ei pelkästään lautapelejä.

Kilpailutöille on kolme pääasiallista arvostelukriteeriä: eleganssi, saavutettavuus ja hauskuus. Pelin pitää tietysti olla hauska, jotta sitä kukaan viitsii pelata, mutta tärkeää on myös eleganssi, yksinkertaisuus. Go on elegantti esimerkki tuhannen vuoden pelistä. Saavutettavuuteen tai käytettävyyteen liittyy se, että peliä pitää pystyä pelaamaan mahdollisimman vaivattomasti missä tahansa. Pelit, jotka käyttävät vähän osia saavat lisäpisteitä.

Daniel Solis järjestää kilpailun, koska haluaa antaa kannusteita suunnitella kestäviä, pysyviä pelejä. Kirjailija Greg Stolze on sanonut, ettei kukaan julkaisisi shakkia nyt, koska sillä ei ole kaupallista potentiaalia. Tässä on kannustetta tehdä jotain sellaista.

Lue lisää kilpailusivulta.

The Thousand-Year Game Design Challenge -logo

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *