Tässäpä tietokoneella lautapelejä kehittäville uusi mielenkiintoinen työkalu. Fulvio Frapolli on kehittänyt Fribourgin yliopistossa tohtorinväitöksensä osana FlexibleRules-kehitysympäristön, jolla voi rakennella tietokonelautapelejä. FlexibleRulesissa on työkaluja pelin ulkoasun tekemiseen ja ohjelmointivälineet pelin sisäisen logiikan rakenteluun.
Mikä hienointa, FlexibleRulesin avulla tehdyn pelin sääntöjä voi halutessaan muuttaa vaikka kesken pelin — aivan kuten oikean lautapelin sääntöjä. Ohjeistusta järjestelmän käyttöön on vielä vähänlaisesti, mutta projektin nettisivuilta löytyy esimerkkipelejä. Näköjään FlexibleRulesilla on rakenneltu tietokoneversio yksinkertaisimpien esimerkkipelien lisäksi myös Himalayasta, siihen ei valitettavasti kuitenkaan pääse tutustumaan tarkemmin.
Javalla toteutetun FlexibleRules-ympäristön voi ladata projektin sivuilta. Se toimii Linuxissa ja Windowsissa, OS X:n kanssa on jotain ongelmia. Tutkimuspuolesta kiinnostuneet löytävät myös artikkeliviitteitä.