Kategoriat
Säännöt

Top Speed

Top Speedissä pelaajat yrittävät asettaa korttinsa kahdeksaan jonoon neljän nuolikortin viereen niin nopeasti kuin mahdollista. Jonossa ei voi olla kahta samanväristä tai samankuvioista korttia. Huom: vain pelaaja jonka kortti on jonon viimeisenä voi saada pisteitä.

Lue Top Speedin arvostelu.

Sisältö

  • 42 kuvakorttia, joista 21 valkoisella ja 21 mustalla taustalla.
  • 4 nuolikorttia
  • 1 TOP SPEED -kortti
  • Ohjeet
  • 1 esimerkkikortti

Valmistelut

  • Pelaajat istuvat vastakkain
  • Neljä nuolikorttia laitetaan kuvapuoli alaspäin pöydälle niin että ne muodostavat linjan pelaajien väliin. Nuolikorttien väliin jätetään noin yhden kortin levyinen rako.
  • Kaksi ulointa nuolikorttia käännetään siten että nuolet osoittavat pelaajia kohti. Nuolikorttien arvoilla ei ole merkitystä tässä vaiheessa.
  • TOP SPEED -kortti laitetaan nuolikorttijonon viereen.
  • Kumpikin pelaaja ottaa oman pakan, joko valko- tai mustataustaisen.
  • Pelaajat sekoittavat omat pakkansa ja pitävät niitä kädessään pakkana kuvapuoli alaspäin.

Pelin kulku

  • Kumpikin pelaaja kääntää yhden jäljellä olevista nuolikorteista. Sitten alkaa tapahtua nopeasti. Pelaajat yrittävät samanaikaisesti laittaa korttejaan nuolikorttien perään rakentaen kahdeksan jonoa.
  • Pelaajat käyttävät toista kättään pakan pitelemiseen ja toista korttien laittamiseen yksitellen.
  • Kuvan ja värin tulee jäädä aina näkyville korttia asetettaessa.
  • Kahta saman kuvioista tai väristä korttia ei saa olla samassa jonossa.
  • Pelaajat saavat katsoa ja laittaa vain päällimmäisen kortin pakastaan, ei koskaan montaa korttia kerralla.
  • Jos pelaaja ei voi tai halua pelata korttiaan sen voi laittaa pakan alimmaksi ja ottaa päällimmäisen tilalle.

Esimerkki: Jos jonossa on jo harmaa lippu ja sininen ympyrä pelaaja ei voi laittaa jonoon enää harmaata tai sinistä korttia eikä lippua tai ympyrää.

Huom

  • Jos pelaaja laittaa jonoon kortin, jossa on samaa väriä tai sama kuvio kuin jonossa jo on (esim. punainen lippu jonoon, jossa on jo punainen ympyrä) hän voi korjata virheen välittömästi ja laittaa kortin toiseen jonoon.
  • Jos virheellinen kortti on jonossa jonkin aikaa ja sen päällä on uusia kortteja virhettä ei saa enää korjata. Kortti jää jonoon ja pelaajat jatkavat pelaamista.

Pelin loppu

  • Jos pelaaja ei voi laittaa mitään jäljellä olevista korteistaan pöytään hän sanoo “top” ja ottaa TOP SPEED -kortin itselleen.
  • Sitten pelaajat tarkistavat, että mikään kortti ei käy. Jos joku korteista käy pöytään, vastapelaaja saa TOP SPEED -kortin.
  • Sitten pelaajat tarkistavat jokaisen kahdeksan jonon mahdolliset virheet.
  • Jos jonossa ei ole virheitä (eri värit ja kuviot) niin päällimmäinen kortti käännetään.
  • Jos jonossa on virheitä käännetään vain ensimmäinen virheellinen kortti ja se laitetaan poikittain.
  • Pelaajat laskevat pisteet nuolikorteista niistä jonoista, joissa viimeinen käännetty kortti on omaa väriä, ei jonoista joissa on poikittainen kortteja.
  • Pelaaja saa pisteet myös jonoista, joissa on vastustajan poikittainen kortti.
  • TOP SPEED -kortin haltija saa 3 lisäpistettä

Esimerkki: Pelin lopussa jonossa on neljä korttia; keltainen ympyrä, punainen lippu, sininen ympyrä ja keltainen kuu. Sininen ympyrä on ensimmäinen virheellinen kortti (keltaisen kuun pelannut on onnekas tällä kertaa). Sininen ympyrä käännetään ja laitetaan poikittain. Kortin taustaväristä nähdään kumpi pelaaja on tehnyt virheen ja vastustaja saa pisteet tästä jonosta.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *