Kategoriat
Säännöt

Spirits of Niagara (Die Flussgeister am Niagara)

Timanttien kerääminen joella jatkuu! Salakavalat pyörteet vaanivat kanootteja ja pelaajien täytyy turvautua joen hyvien henkien, majavan ja hirven, apuun selvitäkseen. Kaksipaikkaiset kanootit antavat paremmat mahdollisuudet kerätä jalokivet turvaan.

Lisäosa on pelattavissa vain alkuperäisen Niagara-pelin kanssa.

Pelaajia: 3-6, Ikä: 8+. © Thomas Liesching / Zoch Verlag 2006.

Alkutoimet

  • Pelilauta laitetaan kuntoon kuten peruspelissäkin.
  • Ennen peliä pyörre kiinnitetään yhdelle muovikiekolle. Pyörre laitetaan violetin jalokivikätkön viereen jokeen.
  • Kolmen pelaajan pelissä jokaiseen jalokivikätköön laitetaan vain 6 jalokiveä. Kuuden hengen pelissä jokaiseen kätköön laitetaan 8 jalokiveä.
  • Majava laitetaan säätilataulukon viereen.
  • Kiireinen hirvi taitellaan kasaan ja laitetaan punaisen jalokivikätkön viereen.
  • Jokainen pelaaja ottaa yhden kaksipaikkaisen ja yhden yksipaikkaisen kanootin. Toinen yksipaikkainen kanootti poistetaan pelistä.
  • Suorakulmainen pelikenttää osoittava tarra (kuudetta pelaajaa varten) voidaan kiinnittää pelilautaan.
  • Jokainen pelaaja ottaa väriään vastaavat melalaatat (myös kolme uutta laattaa).

Pelin idea

Kuten alkuperäisessä Niagarassa: Ensimmäinen pelaaja, joka tuo rannalle 5 erilaista, 4 samanlaista tai 7 mitä tahansa jalokiveä, voittaa.

Pelin kulku

Perussäännöt kuten alkuperäisessä Niagarassa seuraavin muutoksin:

Kaksipaikkaiset kanootit liikkuvat alkuperäisen pelin sääntöjen mukaisesti, mutta niihin voi lastata kaksi jalokiveä. Jalokiviä voi alkuperäisen säännön mukaisesti lastata kanoottiin vain yhdestä löytöpaikasta kerrallaan.

Esimerkki: ruskea pelaaja pelaa kortin 7. Hän käyttää yhden pisteen liikkumiseen. Vie kahdella pisteellä violetin jalokiven rannalle ja lastaa 4 pisteellä kaksi keltaista jalokiveä kanoottiin.

Kaksipaikkaiset kanootit voivat varastaa jalokiviä toisista kanooteista Niagaran perussääntöjen mukaisesti. Tyhjät kaksipaikkaiset kanootit voivat varastaa kaksi jalokiveä ja jos vain toinen istuin on tyhjä, yhden jalokiven.

Pyörre. Kanootti ei voi koskaan jäädä vuoron lopuksi pyörteen kohdalle.

  • Jos kanootti kulkee alavirtaan, se siirtyy pyörteen kuljettaman yhden kiekon verran eteenpäin alavirtaan.
  • Jos kanootti liikkuu ylävirtaan ja pysähtyy pyörteen kohdalle, pyörre kuljettaa kanoottia yhden kiekon verran alaspäin. Jos pyörre on joen risteyskohdassa, pelaaja voi valita kumpaan virran haaraan hän siirtää kanoottinsa. Jos pelaaja ylöspäin liikkuessaan joutuu pyörteeseen ja takaisin pyörteen alapuolella olevalle kiekolle, hän ei saa sillä kiekolla varastaa jalokiviä muilta pelaajilta.
  • Jos pelaaja haluaa ohittaa pyörteen matkalla ylävirtaan, häneen pitää käyttää yksi ylimääräinen piste pyörteeen ohittamiseen.

Kun pyörre putoaa putouksesta alas, se laitetaan tämän jälkeen ensimmäisenä kiekkona takaisin peliin.

Kolme uutta melalaattaa

Laatta 7 pelataan kuten peruspelin muutkin laatat. Sen avulla voit liikkua 7 pisteen verran.

Köyden avulla voit sitoa kanoottisi rantaan, jolloin joen liikkuminen ei vaikuta siihen. Kanoottia ei saa sitoa rannalle, jossa on sinisiä tai punaisia jalokiviä. Rannalla olevista kanooteista ei voi varastaa jalokiviä eikä niitä voi purkaa tai lastata. Kun joki on liikkunut, kanootti siirretään rannalta takaisin jokeen. Jos pyörre on liikkunut joessa kanootin kohdalle, jokeen siirtyvä kanootti joutuu yhden kiekon verran alavirtaan. Jos pelaat köyden siinä vaiheessa, kun kanoottisi ovat rantautumispaikalla, niitä ei laiteta joen liikkumisen jälkeen veteen.

1/2/3-laatan avulla saa siirtää vain yhtä kanoottia. Pelaaja voi valita kumpaa kanoottiaan hän siirtää ja kuin kuinka monta pistettä (1, 2 tai 3) hän käyttää siirtymiseen. Huom! Laattoja 1/2/3, köysi ja pilvi ei huomioida joen liikkumista laskettaessa.

Kylpevä majava

Jos joku pelaajista asettaa pilven ruutuun +2, majava asetetaan veteenlaskupaikan kohdalla olevalle jokikiekolle. Jos kyseisessä paikassa on pyörre, majava laitetaan sen alapuolella olevalle kiekolle. Samalla kiekolla voi olla kanootteja. Siinä vaiheessa, kun majava putoaa alas putouksesta, säätilaksi muuttuu kohtaan 0 ja majava siirtyy odottamaan seuraavaa kylpykertaansa.

Kiireinen hirvi

Kanootti, joka on kierroksen alussa punaisten jalokivien kohdalla, voi ottaa kyytiin kiireisen hirven. Tämä tapahtuu laittamalla hirveä osoittava laatta kanootin alle ja sen jälkeen jokikiekolle. Tämän jälkeen pelaaja liikkuu joella. Niin kauan kuin hirvi on kanootin mukana pelaaja voi lisätä 2 pistettä liikkumiseensa (mukaanlukien 1/2/3-laatta). Pelaaja ei voi ottaa toiselta pelaajalta hirveä käyttöönsä. Jos pelaaja pelaa köyden tai pilven, kanootti, hirveä kyyditsevä kanootti liikkuu virran viemänä samalla tavoin kuin ilman hirveäkin oleva kanootti. Hirveä ei huomioida joen liikkumista laskettaessa, jos kyseinen pelaaja pelasi kierroksen pienimmän laatan.

Hirvi pysyy kanootin kyydissä kunnes kanootti pääsee rantautumispaikalle tai ajautuu alas putouksesta. Kun joki seuraavan kerran liikkuu, hirvi vaeltaa takaisin punaisten jalokivien löytöpaikkaan odottamaan seuraavaa pelaajaa.

Pelin loppuminen ja pelin voittaja

Perus-Niagaran sääntöjen mukaan.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *