Kategoriat
Säännöt

Lost Citiesin säännöt

Maailmassa on monta kadonnutta kaupunkia seikkailunhaluisille löydettäviksi. Niiden etsiminen voi viedä sinut Himalajalle, Brasilian sademetsiin, autiomaiden dyynien keskelle, muinaisiin tulivuoriin ja Neptunuksen valtakuntaan.

Luonnollisesti resurssit ovat rajalliset: kaikkialle ei voi mennä, joten pelaajien täytyy valita, mitkä tutkimusmatkat aloittaa ja mitkä jättää muille. Itseensä luottavat sijoittavat enemmän, nostaen onnistumisen palkkiota, mutta riskeeraten enemmän jos tutkimusmatka epäonnistuu. Pelaaja, joka löytää oikean tasapainon onnistuu parhaiten. Liian monet retket rasittavat vähäisiä resursseja, liian harvat takaavat onnistumisen, mutta eivät voittoa!

Reiner Knizian peli kahdelle pelaajalle.

Lue Lost Citiesin arvostelu.

Pelin sisältö

  • 1 pelilauta
  • 60 korttia:
    • 45 tutkimusmatkakorttia (9 korttia viittä eri kohdetta)
    • 15 sijoituskorttia (kolme kutakin kohdetta varten)

Alkuvalmistelut

  • Asettakaa pelilauta pelaajien väliin pöydälle.
  • Päättäkää monta kierrosta pelaatte (kolme on hyvä määrä). Jos pelaatte useamman kuin yhden kierroksen, tarvitsette kynän ja paperia pisteiden laskemista varten.
  • Sekoittakaa kortit ja jakakaa kahdeksan korttia kuvapuoli alaspäin kummallekin pelaajalle. Asettakaa loput kortit kuvapuoli alaspäin nostopakaksi pelilaudan lähelle.
  • Pelaajat voivat nyt katsoa korttinsa, ne ovat heidän aloituskätensä.

Lyhyesti

Pelaajat aloittavat yhden tai useampia tutkimusmatkoja ja pelaa kortteja jatkaakseen matkaa mahdollisimman pitkälle. Matkan alussa pelaajat voivat lisätä sijoitusta ja riskiä. Perääntyminen ei ole sallittua, joten myöhempien korttien tulee viedä tutkimusmatkaa pidemmälle. Kortit kuvaavat matkan kulkua alusta loppuun, mutta selkeyden vuoksi ne on myös numeroitu 2-10. Kierroksen päätyttyä pelaajien tutkimusmatkat pisteytetään.

Pelin kulku

Vanhin pelaaja aloittaa, sen jälkeen pelaajat vuorottelevat. Vuorollaan pelaajan on pelattava yksi kortti kädestään ja sitten nostettava kortti sen korvaamiseksi.

Kortin pelaaminen

Pelaajalla on kaksi vaihtoehtoa kortin pelaamiseen:

  1. Lisätä kortti tutkimusmatkaan. Pelaaja voi aloittaa uuden tutkimusmatkan tai jatkaa jo aloitettua. Pelaajat voivat pelata kortteja vain omalle puolelleen lautaa. Aloittaaksen matkan, pelaaja asettaa oikeanvärisen kortin kuvapuoli ylöspäin oikean matkakohteen kohdalle omalle puolelleen lautaa. Jatkaakseen matkaa, pelaaja pelaa uuden kortin osittain edellisen päälle, siten että kaikki kortit ovat näkyvissä. Kortti tulee lisätä tutkimusmatkan loppuun ja sen tulee olla isompi kun edellisenä pelattu kortti. Numeroiden ei tarvitse olla perättäisiä, mikä tahansa edellistä isompi numero käy.

    Jokaista matkakohdetta kohti on kolme sijoituskorttia. Ne voi pelata ainoastaan tutkimusmatkan alussa ja ne edustavat lisäsijoitusta matkaan. Niitä voi pelata niin monta kuin haluaa ennen ensimmäisen numeroidun kortin pelaamista. Kun ensimmäinen numeroitu kortti on pelattu, sijoituskortteja ei saa enää pelata siihen matkakohteeseen.

  2. Poistaa kortti. Pelaamisen sijaan pelaaja voi poistaa kortin. Poistaakseen kortin, pelaaja asettaa sen oikean matkakohteen kohdalle poistopinoon. Jos muita kortteja on poistettu, uuden kortin tulee peittää ne siten, että vain viimeksi poistettu kortti on näkyvissä. Kumpikin pelaajista käyttää samoja pinoja.

Kortin nostaminen

Vuoron lopuksi pelaajan on nostettava yksi kortti. Hän voi ottaa joko pakan tai minkä tahansa poistopinon päällimmäisen kortin. Pelaaja ei kuitenkaan saa nostaa korttia, jonka itse heitti samalla vuorolla pois.

Pelin loppu ja pisteytys

  • Peli päättyy, kun pakan viimeinen kortti nostetaan. Pelaajat saavat pelin aikana laskea pakassa olevien korttien määrän suunnitellakseen peliään paremmin.
  • Sen jälkeen pelaajat laskevat pisteensä. Kukin tutkimusmatka pisteytetään erikseen. Korttien arvot lasketaan yhteen ja sen jälkeen summasta vähennetään 20. Tulos on tutkimusmatkan arvo. Poikkeus: jos tutkimusmatkaan ei ole pelattu yhtään korttia, on sen arvo nolla -20 sijaan.
  • Tutkimusmatkan arvo (negatiivinen tai positiivinen) kerrotaan sitten sijoituskorttien määrällä + 1. Kertoin on siis 2, 3 tai 4, jos kortteja on 1, 2 tai 3. Tutkimusmatka, jossa on vain sijoituskortteja on arvoltaan -40, -60 tai -80.
  • Jos jossain tutkimusmatkassa on vähintään kahdeksan korttia, lisätään sen arvoon 20 pistettä.
  • Siten tutkimusmatkan arvo on välillä -80 – 156.
  • Pisteet merkitään ylös ja lasketaan yhteen edellisen kierroksen pisteiden kanssa. Kortit sekoitetaan uutta jakoa varten. Pelaaja, jolla on enemmän pisteitä aloittaa seuraavan kierroksen.
  • Sovitun kierrosmäärän jälkeen pelaaja, jolla on enemmän pisteitä, voittaa.

Neljän pelaajan Lost Cities

Pelaamiseen tarvitaan kaksi Lost Citiesiä. Toisesta otetaan kaikki osat ja lisäksi toisen pelin kaikki kortit arvoltaan kahdesta neljään. Pakan koko on siis 75 korttia.

Vastakkain istuvat pelaajat muodostavat parit, jotka pelaavat samalle puolelle lautaa. Peli etenee kuin tavallinen, seuraavin muutoksin:

Kun kortteja lisätään, niiden arvon on noustava. Kahta samanarvoista korttia ei saa pelata yhteen tutkimusmatkaan.

Normaalin vuoron (kortin pelaaminen ja nostaminen) sijasta pelaaja voi antaa kädestään mitkä tahansa kaksi korttia parilleen. Kuitenkaan pelaajan kädessä olevien korttien määrä ei saa laskea alle kuuden. Tämä on ainoa tapa, jolla parit saavat kommunikoida keskenään.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *