Great Wall of China on Reiner Knizian kiivas muurinrakennuspeli, jossa pelaajat kamppailevat Kiinan muurin rakentajina. Lue lisää Great Wall of China -peliarvostelusta.
Sisältö
- 100 pelikorttia (5 x 20 kortin sarjaa, eri värisiä)
- 36 pistemerkkiä
Alkutoimet
Jokainen pelaaja ottaa itselleen 20 värillistä seinäkorttia. Kortit sekoitetaan kuvapuoli alaspäin olevaksi pakaksi pöydälle ja jokainen nostaa viisi korttia käteensä.
Pistemerkit sekoitetaan kuvapuoli alaspäin ja niitä käännetään pareittain kuvapuoli ylöspäin pöydän keskelle. Pelaajien kortit pelataan pistemerkkien perään, joten jätä niille tilaa pöydällä.
- 4 ja 5 pelaajalla pöytään käännetään 4 paria pistemerkkejä
- 3 pelaajalla käännetään 3 paria pistemerkkejä
- 2 pelaajalla käännetään 2 paria pistemerkkejä. Jos parit ovat identtiset, käännä uusi pistemerkkipari tilalle.
Pistemerkit kuvaavat Kiinan muurin osia, joita pelaajat rakentavat korttien avulla. Pelaajat saavat pistemerkkejä sen mukaisesti, kun ovat osallistuneet muurinosan rakentamiseen.
Pelin kulku
Vuoronsa aikana pelaajan pitää suorittaa seuraavat 3 toimintaa.
1. Tarkistaa etenemisensä jokaisella muurin osalla
Laske jokaisen muurinosan perään pelattujen korttien numeroarvot (huomioiden erikoiskortit). Jos pelaaja on edistynyt paremmin kuin muut (hänellä on korkeampi numeroarvo kuin muilla pelaajilla), hän valitsee toisen pistemerkeistä.
Jos muurissa on kaksi pistemerkkiä, hän valitsee niistä toisen ja laittaa sen jonkin muurin perään pelaamansa kortin päälle kuvapuoli ylöspäin. Pistemerkin arvo lasketaan nyt miinuspisteinä osaksi pelaajan korttien arvoa. Pelaaja pystyy saamaan muurin molemmat pistemerkit mutta toisella kierroksella se on vaikeampaa, koska aiemmin saatu pistemerkki laskee korttien summaa. Jos pelaaja on kuitenkin ainoana pelaajana pelannut korttejaan kyseiseen muurin osaan, hän saa seuraavalla kierroksella toisen pistemerkin, vaikka hänellä olisi jopa miinuspisteetkin. Tämä pätee kuitenkin vain siinä tapauksessa, että kukaan muu ei ole pelannut korttejaan riviin.
Jos muurissa on yksi pistemerkki jäljellä, pelaaja siirtää sen eteensä kuvapuoli alaspäin. Toisen pistemerkin aiemmin saanut pelaaja ottaa myös pistemerkin pois omalta kortiltaan eteensä. Tämän jälkeen pelatut muurikortit pistetään poistopakkaan ja tilalle nostetaan uudet pistemerkit ja peli jatkuu.
2. Pelaa muurikortteja tai vetää pakasta yhden kortin käteensä.
Pelaaja saa laittaa yhden kortin tai useamman, samanlaisen kortin jonkin pistemerkkiparin perään.Tämän jälkeen tai sitä ennen pelaaja voi pelata myös ratsumiehiä muurille.
Jokaisella pelaajalla on 20 muurikorttia:
- Muureja (7) — jokainen lasketaan yhdeksi pisteeksi
- Portteja (3) — jokainen lasketaan kahdeksi pisteeksi
- Torni (1) — torni on kolmen pisteen arvoinen
- Jalkaväki (5) — ensimmäinen pelattu kortti on 1 pisteen arvoinen, kaksi korttia ovat 3 pisteen arvoisia, kolme korttia 6 pisteen arvoisia jne.
- Ratsuväki (2) — lasketaan 2 pisteen arvoisena pistelaskussa. Ratsuväen laittamista ei lasketa erilliseksi toiminnaksi, joten niitä voi pelata ennen muita muurikortteja tai niiden jälkeen.
- Aatelinen (1) — lasketaan 1 pisteenä pistelaskussa. Aatelisen asettamisen jälkeen kaikki muutkin muurikortit lasketaan 1 pisteen arvoisina.
- Lohikäärme (1) — lasketaan 1 pisteen arvoisena pistelaskussa. Voidaan pelata jonkin toisen kortin päälle ellei sillä ole pistemerkkiä. Tällöin lohikäärme korvaa sen alle jäävän kortin eikä sillä ole enää pistearvoa. Lohikäärme voidaan pelata myös normaalina korttina muuriin.
3. Toista vaihe 2.
Ratsuväkeä ei saa pelata enää tämän toiminnon aikana.
Pelin loppuminen
Peli loppuu, kun
- Yksi pelaajista on nostanut kaikki kortit käteensä ja pelannut ne pöytään. Muut pelaajat pelaavat tämän jälkeen kierroksen loppuun ja tarkistavat, saavatko he pöydästä vielä itselleen pistemerkkejä.
- Kun pelaajat ovat nostaneet pöydästä kaikki pistemerkit. Tässä tapauksessa ei ole tarpeen tarkistaa enää, saisiko joku niitä lisää.
Pisteytys
Pelaajat laskevat yhteen keräämiensä pistemerkkien summan. Muurikorteille jääneitä merkkejä ei lasketa mukaan loppusummaan.