Kategoriat
Säännöt

En Garde

En Garde on Reiner Knizian pieni, mutta näppärä miekkailuaiheinen korttipeli, joka matemaattisesta luonnostaan huolimatta onnistuu tavoittamaan kalpamiekkailun tuntuman erittäin hyvin. Lue En Garden arvostelu.

Käännös julkaistu Abacus Spielen luvalla.

Sisältö

  • 25 miekkailukorttia
  • 7 pelilautakorttia
  • 2 numeronoppaa
  • 2 miekkailijanoppaa
  • 1 säännöt

Helppo peli

Helppo peli on helpoin tapa pelata En Gardea. Lauta kootaan seitsemästä kortista siten, että siitä muodostuu 23 alueen pituinen miekkailuareena. Numeronopista käännetään esiin nollat. Miekkailijanopat laitetaan alueen päätyihin, kumpikin pelaaja valitsee omansa.

Pelin kulku

Peliä pelataan monta kierrosta ja se pelaaja, joka ensin voittaa viisi kierrosta, voittaa koko pelin. Jokaisen kierroksen alussa miekkailijat asetetaan alueen päätyihin. Kortit sekoitetaan huolellisesti, kummallekin pelaajalle jaetaan viisi ja loput asetetaan nostopakaksi kuvapuoli alaspäin.

Pelaajat valitsevat ensimmäisen kierroksen aloittajan sattumanvaraisesti, sen jälkeen aloitusvuoro vaihtelee. Pelaajat pelaavat vuorotellen. Vuorossa oleva pelaaja valitsee yhden korteistaan ja liikuttaa miekkailijaansa kortin osoittaman askelmäärän (kuva 1). Miekkailijat liikkuvat eteen- ja taaksepäin. Alueelta ei saa liikkua pois, eikä myöskään saa liikkua samaan ruutuun kuin vastustaja tai tämän ohi.

Vuoronsa lopuksi pelaaja ottaa uuden kortin pakasta (käden koko pysyy koko ajan viidessä), jonka jälkeen vuoro siirtyy vastustajalle. Pelatut kortit asetetaan pinoon kuvapuoli ylöspäin siten, että vain viimeksi pelattu kortti on näkyvissä. Pinon selaaminen on kiellettyä.

Hyökkäykset ja osumat

Jos pelaaja pystyy pelaamaan kortin, jolla miekkailija liikkuu siihen ruutuun, jossa vastustaja seisoo, voi tämä pelata kortin ja liikkumisen sijasta sanoa ”pisto!”. Peruspelissä jokainen pisto on osuma (Kuva 2).

Kierroksen loppuminen

Kierros loppuu, kun toinen pelaajista saa osuman. Osuman tehnyt pelaaja voittaa kierroksen. Kierros voi loppua myös jos toinen pelaajista ei voi tehdä laillista siirtoa. Tämä pelaaja häviää. Jos kumpikaan pelaajista ei voita tai häviä, kierros loppuu kun pakan viimeinen kortti nostetaan. Pakassa jäljellä olevien korttien määrän saa laskea milloin tahansa. Kun viimeinen kortti on nostettu, kumpikaan miekkailijoista ei saa enää liikkua. Viimeisen kortin nostaneen pelaajan vastustaja saa kuitenkin viimeisen mahdollisuuden hyökätä ja siten voittaa kierroksen.

Jos näin ei käy, kierroksen voittaa pelaaja, jonka miekkailija on edennyt pidemmälle miekkailuareenalla. Jos kumpikin on liikkunut omasta päästään yhtä pitkälle, tuloksena on tasapeli. Kierroksen voittaja kääntää numeronopastaan esiin seuraavan numeron. Kun numeronoppa näyttää viittä eli pelaaja on voittanut viisi kierrosta, päättyy peli kyseisen pelaajan voittoon.

Peruspeli

Helpossa pelissä jokainen pisto on osuma, peruspelissä hyökkäyksiä voi myös torjua.

Hyökkäykset ja torjunnat

Kuten helpossa pelissäkin, pelaaja hyökkää pelaamalla kortin, jolla voisi liikkua vastustajan ruutuun. Hyökkääjä voi pelata useamman samannumeroisen kortin vahvistaakseen hyökkäystään (kuva 3).

Kun hyökkääjä on pelannut haluamansa kortit, hän täydentää kädessään olevien korttien määrän viiteen. Tämän jälkeen puolustajalla on mahdollisuus torjua hyökkäys. Se tapahtuu pelaamalla yhtä monta samanarvoista korttia kuin hyökkääjä.

Jos puolustaja ei pysty torjumaan, hyökkääjän pisto osuu ja kierros päättyy.

Jos torjunta onnistui, puolustajan on pelattava seuraava vuoronsa nostamatta uusia kortteja. Puolustaja voi seuraavalla vuorollaan liikkua normaalisti tai tehdä vastahyökkäyksen (ripostin) pelaamalla lisää samannumeroisia kortteja. Vasta kun vuoronsa pelattuaan saa puolustaja nostaa uusia kortteja.

Kierroksen loppuminen

Kuten helpossa pelissä, kierros loppuu viimeistään silloin kun pelaaja nostaa pakan viimeisen kortin. Jos viimeisin pelattu kortti on ollut hyökkäys, puolustajan täytyy nyt torjua se tai hän häviää kierroksen.

Jos kaikki kortit nostetaan eikä kumpikaan pelaajista ole vielä voittanut, pelaajat näyttävät loput kädessään olevista korteista. Jos jommallakummalla tai molemmilla pelaajista on kortteja, joiden numero on täsmälleen pelaajien välinen etäisyys (eli niillä voisi hyökätä), voittaa kierroksen se, jolla niitä on enemmän. Jos kummallakaan ei ole sopivia kortteja tai niitä on kummallakin yhtä monta, ratkaisee kuljettu etäisyys.

Kehittynyt peli

Peruspelissä on kolme mahdollista toimintoa: 1) liike eteenpäin, 2) liike taaksepäin, 3) hyökkäys. Pelaajat, jotka haluavat pelistä vielä hieman kehittyneemmän, voivat lisätä vielä neljännen vaihtoehdon, joka tekee miekkailijoista tehokkaampia.

Liike ja hyökkäys

Liike ja hyökkäys on nimensä mukaisesti liike, jota seuraa välittömästi hyökkäys. Pelaaja pelaa siis ensin kortin, jolla liikkuu eteenpäin ja sen jälkeen pelaa yhden tai useamman kortin, joilla hyökkää (kuva 4).

Jos miekkailijat olisivat esimerkiksi kahdeksan askeleen päässä toisistaan, pelaaja voisi pelata kolmoskortin ja liikkua kolme askelta eteenpäin ja sen jälkeen hyökätä viitoskortilla. Puolustajalla on tällaista hyökkäystä vastaan kaksi vaihtoehtoa. Hän voi torjua normaalisti, jonka jälkeen hän voi pelata oman vuoronsa.

Vaihtoehtoisesti puolustaja voi perääntyä yksinkertaisesti liikkumalla taaksepäin. Sen jälkeen hyökkääjä jatkaa pelaamista normaalisti.

Tavallisen hyökkäyksen voi silti vain torjua, taaksepäin liikkuminen tepsii vain jos hyökkääjä liikkuu ja hyökkää.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *