Kategoriat
Säännöt

Circus Flohcati

Kirppusirkus on vauhdissa. Pelaajat yrittävät kerätä itselleen mahdollisimman hienot kirppuesitykset. Reiner Knizian peli. Käännös julkaistu Amigon luvalla.

Sisältö

  • 80 sirkuskorttia, arvot 0-7, 10 eri väriä
  • 9 toimintokorttia
  • Säännöt

Alkutoimet

Sirkuskorteissa on kuvattu kymmenen erilaista kirppusirkuksen esitystä ja ne on merkitty eri värein. Lisäksi pakassa on kolmenlaisia toimintokortteja. Sirkus- ja toimintokortit sekoitetaan ja asetetaan kuvapuoli alaspäin pöydällä olevaksi pakaksi. Pelaajat valitsevat aloittajan ja vuorot etenevät myötäpäivään.

Korttien nostaminen käteen

Vuorollaan pelaaja voi (ei siis ole pakko) nostaa pakasta kortteja ja laittaa niitä pöydällä olevaan nostoriviin. Pelaaja voi nostaa kortteja niin paljon kuin haluaa, yksi kortti kerrallaan. Pelaaja voi valita missä vaiheessa tahansa yhden pöydässä olevista korteista ja nostaa sen käteensä. Tämän jälkeen on seuraavan pelaajan vuoro.

Jos pelaaja kääntää esiin sellaisen esityksen, joka on jo pöydässä (samanvärinen kortti numeroarvosta välittämättä), pöytään viimeisenä käännetty kortti pistetään kuvapuoli ylöspäin poistopakkaan ja pelaajan vuoro päättyy välittömästi. Pelaaja ei saa siis nostaa pöydästä kortteja, muodostaa sarjoja tai lopettaa kymmenen värin kädellä.

Sarjojen pelaaminen pöytään

Vuoronsa aikana pelaaja voi pelata yhden tai useampia kolmen kortin sarjoja pöytään. Sarjat muodostuvat kolmesta kortista, joissa on sama numero. Pelaaja pelaa sarjat pöydälle eteensä kuvapuoli ylöspäin. Pelin lopussa jokainen pöytään pelattu sarja on kymmenen pisteen arvoinen. Pöytään pelattuja kortteja ei saa ottaa takaisin käteen.

Toimintakortit

Jos pelaaja kääntää pakasta toimintakortin, hänen täytyy noudattaa sen ohjeita. Tämän jälkeen toimintakortti laitetaan poistopakkaan kuvapuoli ylöspäin. Kun kortin osoittama toiminta on pelattu, pelaajan vuoro päättyy, ellei hän pelaa pöytään sarjoja.

Uusien esityksien kääntäminen pöytään: Pelaaja voi nostaa kortteja pakasta, kunnes hän vetää sellaisen esityksen, joka on jo pöydässä. Tämän jälkeen pelaaja voi nostaa jonkun pöydässä olevan kortin käteensä. Jos pelaajaa ei ota viimeiseksi käännettyä korttia käteensä, se laitetaan poistopakkaan. Jos pelaaja vetää pakasta toimintakortin, se laitetaan poistopakkaan tekemättä sen toimintaa.

Vedä esitys toiselta pelaajalta: pelaaja vetää satunnaisen kortin valitsemansa pelaajan kädestä omaan käteensä.

Pyydä esitys toiselta pelaajalta: pelaaja valitsee haluamansa esityksen (korttivärin) ja suunnan, josta sitä etsitään (myötä- tai vastapäivään). Tämän jälkeen edetään ilmoitettuun suuntaan ja jos vastapelaajilta löytyy halutun värinen kortti, se on annettava sitä pyytäneelle. Kun joku pelaajista antaa toimintokortin pelanneelle halutun värisen kortin, kierros päättyy, eikä muiden tarvitse antaa lisää samanvärisiä kortteja. Jos kellään pelaajista ei ole haluttua väriä, vuoro päättyy tähän eikä korttia pyytänyt saa mitään.

Pelin loppuminen

Peli voi loppua kahdella tavalla:

  • Peli loppuu siinä vaiheessa, kun joku pelaajista vetää viimeisen kortin pakasta ja hän pelaa vuoronsa loppuun.
  • Jos pelaajalla on kädessään vähintä yksi kortti jokaista esitystä (kymmentä eri väriä), hän voi järjestää vuoronsa lopussa loppuesityksen (hän näyttää muille pelaajille, että tarvittavat kortit löytyvät kädestä) ja peli loppuu tähän. Jos tarvittavia värejä ei löydy, peli jatkuu.

Pistelasku

Pelin lopussa pelaajat laskevat kädessään olevista korteista numeroarvot yhteen. Jos pelaajalla on samaa näytöstä eli samaa väriä useampia kappaleita, vain suurin kortti väristä lasketaan loppusummaan. Tämän lisäksi pelaaja saa 10 lisäpistettä jokaisesta pöytään pelatusta sarjasta. Korkeimman pistemäärän saanut pelaaja voittaa. Tasapelin sattuessa pelaajat iloitsevat yhdessä jaetusta voitosta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *