Muinaiset taistelut käytiin järjestelmällisissä muodostelmissa. Molempien puolten johtajat ohjasivat joukkojaan pitkin taistelulinjoja saavuttaakseen taktisia etuja. Murskaa vihollinen keskellä, murtaudu sivustojen läpi tai pidä asemia kunnes ratkaisun hetki koittaa. Kuinka sinä kokoat taistelulinjasi?
Reiner Knizian kaksinpeli.
Sisältö
- Säännöt
- 60 joukkokorttia, numerot 1-10 kuudessa värissä
- 10 taktiikkakorttia (valkoisia, erilainen tausta)
- 9 lippua (puunappuloita)
Alkuvalmistelut
Asettakaa liput riviin pelaajien väliin. Leikatkaa joukkopakkaa, kunnes toisella pelaajista on suurempiarvoinen kortti kuin toisella – tämä pelaaja sekoittaa pakan ja jakaa seitsemän korttia kummallekin pelaajista. Asettakaa loput joukkokortit nostopakaksi taistelulinjan toiseen päähän. Sekoittakaa taktiikkakortit ja asettakaa pakka toiseen päähän taistelulinjaa.
Tavoite
Pelaajat yrittävät muodostaa voimakkaita muodostelmia omalle puolelleen lippuriviä voittaakseen vastustajan muodostelmat. Pelin voittaa se pelaaja, joka ensin voittaa kolme vierekkäistä lippua (läpimurto) tai mitkä tahansa viisi lippua (piiritys).
Pelin kulku
Ei-jakaja pelaa ensin; peli vuorottelee sen jälkeen. Vuorollaan pelaaja valitsee kädestään joko joukko- tai taktiikkakortin ja pelaa sen kuvapuoli ylöspäin omalle puolelleen taistelulinjaa. Vuoronsa lopuksi pelaaja nostaa kortin jommastakummasta pakasta täydentääkseen kätensä seitsemän korttiin. Kun kummatkin pakat loppuvat, kortteja ei voi enää nostaa, mutta peli jatkuu.
Lippuja voitetaan niiden viereen pelatuilla joukkomuodostelmilla. Taktiikkakorteilla voi vaikuttaa tilanteeseen muutoin.
Joukkokortit
Pelaaja valitsee yhden joukkokorteistaan ja asettaa sen omalle puolelleen linjaa jonkun lipun viereen. Kunkin lipun kohdalla on kolme ”lokeroa”, joihin kortin voi pelata. Pelin kuluessa kukin pelaaja voi siten asettaa maksimissaan kolme korttia kunkin lipun kohdalle. Järjestys, jossa kortit pelataan on merkityksetön. Tilan säästämiseksi, kortit pelataan osittain toistensa päälle.
Kun pelaaja ei voi enää pelata joukkokortteja, hän voi jättää vuoron väliin tai pelata taktiikkakortin, mutta vastustaja jatkaa pelaamista, kunnes peli on ratkaistu. Tällainen tilanne voi johtua kahdesta eri syystä: pelaaja on voinut täyttää kaikki ”lokerot” omalla puolellaan, tai pelaajalla on pelkkiä taktiikkakortteja kädessään. Jos pelaaja ei pelaa korttia, ei hän myöskään saa nostaa uutta korttia.
Muodostelmat
Erilaiset muodostelmat parhaasta huonoimpaan ovat:
- Kiila: kolme samanväristä korttia, joilla on peräkkäiset numerot (värisuora)
- Phalanx: kolme samanarvoista korttia (kolme samaa)
- Pataljoona: kolme samanväristä korttia (väri)
- Kahakkarivi: kolme korttia, joilla on peräkkäiset numerot (suora)
- Joukkio: mitkä tahansa kolme korttia
Kun kahta samanarvoista muodostelmaa verrataan, voittaa se, jonka korttien numeroarvojen summa on korkeampi.
Punainen pataljoona (P 4, P 6, P 3) voittaa sinisen pataljoonan (S 7, S 1, S 3).
Jos summat ovat yhtäsuuret, ovat muodostelmat tasavertaiset (katso kohtaa Liput tasatilanteiden ratkaisemiseksi).
Joukkio (K 7, S 2, V 1) on tasoissa joukkion (K 3, S 3, V 4) kanssa.
Liput
Vuorollaan ennen kortin nostamista, pelaaja voi vaatia yhtä tai useampaa lippua itselleen. Tehdäkseen niin, pelaajalla on oltava kokonainen kolmen kortin muodostelma lipun kohdalla ja hänen on kyettävä todistamaan, että vastustajan joukkokortit eivät voi voittaa hänen muodostelmaansa.
Jos vastustajan puolella on myös kolme korttia, tilanne on selvä. Jos vastustajan puolella on vähemmän kuin kolme korttia, vaativan osapuolen on todistettava ettei vastustaja voi muodostaa parempaa muodostelmaa, riippumatta siitä mitä joukkokortteja vastustaja pelaisi. Todistuksessaan pelaaja voi käyttää pöydällä olevista korteista saatua informaatiota todistaakseen, ettei tiettyjä kortteja voi enää pelata. Omasta kädestä saatua informaatiota ei saa käyttää. Pelaamattomat taktiikkakortit eivät vaikuta tilanteeseen.
Jos muodostelmat kummallakin puolella ovat tasoissa tai voisivat päätyä vain tasapeliin, pelaaja joka pelasi (tai tulisi pelaamaan) viimeisen kortin muodostelmiin häviää lipun. Vastustaja voi vaatia sen seuraavalla vuorollaan.
- Kiila (P 4, P 5, P 3) voittaa phalanxin (K 8, P 8, V 8) ja saa lipun.
- Phalanx (K 2, P 2, V 2) voittaa (P 7, V 6) ja saa lipun, koska muodostelmasta tulee korkeintaan kahakkarivi.
- Kiila (P 4, P 5, P 3) voittaa (S 8) ja saa lipun, jos sininen 7 ja 10 on pelattu, koska tällöin muodostelmasta ei voi saada kiilaa.
Kun pelaaja onnistuneesti vaatii lipun itselleen, hän siirtää nappulan omalle puolelleen merkkinä siitä, ettei kumpikaan pelaajista voi enää pelata kortteja sen viereen, eivätkä mitkään taktiikkakortit vaikuta siihen.
Taktiikkakortit
Taktiikkakortteja, joita on kymmenen erilaista, voi pelata joukkokortin sijaan muuttaakseen muodostelmien tilannetta. Pelaajalla voi olla niin monta taktiikkakorttia kädessään kuin hän haluaa (mutta ne lasketaan pelaajan seitsemän kortin käteen mukaan), mutta niitä ei saa pelata enempää kuin yhden enemmän kuin mitä vastustaja on pelanunt. Eli, jos vastustaja ei ole pelannut yhtään, saa pelata yhden kortin. Heti kun vastustaja pelaa taktiikkakortin, saa pelata toisen ja niin edelleen.
1. Moraalitaktiikat
Nämä kortit pelataan taistelulinjaan joukkokorttien sijasta aivan kuten joukkokortit.
Komentajat (Alexander, Darius): Komentajat ovat jokerikortteja. Pelaa komentaja kuten tavallinen joukkokortti, mutta värin ja arvon voit määritellä vasta kun lippu ratkaistaan. Esimerkiksi, jos sinulla on sininen 8 rivissäsi, voit lisätä komentajan jolloin voit kolmannella kortilla tehdä joukosta joko kiilan (S 6, 7, 9 tai 10) tai phalanxin (mikä tahansa 8). Kullakin pelaajalla voi olla pelissä vain yksi komentaja. Jos nostat toisen komentajan, se pysyy kädessäsi pelin loppuun asti.
Tukiratsuväki (Companion Cavalry): Pelaa kuten mikä tahansa kahdeksan arvoinen joukkokortti, mutta päätä väri vasta kun lippua ratkaistaan.
Kilvenkantajat (Shield Bearers): Pelaa kuten mikä tahansa joukkokortti, mutta päätä sen arvo ja väri vasta kun lippua ratkaistaan. Kilvenkantajien arvo voi olla korkeintaan 3.
2. Ympäristötaktiikat
Nämä kortit pelataan kuvapuoli ylöspäin jonkun lipun lähettyville. Taktiikkakortti vaikuttaa siihen lippuun pelin loppuun asti.
Sumu (Fog): Sumu estää kaikki muodostelmat, jolloin lippu ratkaistaan pelkästään korttien summat laskemalla.
Muta (Mud): Lipun voi vaatia vasta neljällä joukkokortilla, joten muodostelmien on oltava laajemmat. Tämä vaikeuttaa erityisesti kiilojen ja phalanxien muodostamista.
3. Juonittelutaktiikat
Nämä kortit pelataan kuvapuoli ylöspäin pelaajan puolelle taktiikkapakan lähelle. Ne pysyvät pelissä pelin loppuun asti, mutta vaikutus on kertakäyttöinen.
Tiedustelija (Scout): Pelaaja nostaa yhteensä kolme korttia toisesta tai molemmista pakoista. Sen jälkeen hän valitsee mitkä tahansa kaksi korttia kädestään ja asettaa ne pakan tai pakkojen päälle.
Uudelleenjärjestely (Redeploy): Pelaaja valitsee minkä tahansa joukko- tai taktiikkakortin, joka on hänen omalla puolellaan jonkun ratkaisemattoman lipun kohdalla ja siirtää sen johonkin toiseen ”lokeroon” tai vaihtoehtoisesti poistaa sen pelistä asettamalla sen kuvapuoli ylöspäin lähelle taktiikkapakkaa.
Karkuri (Deserter): Pelaaja voi valita minkä tahansa joukko- tai taktiikkakortin vastustajan puolelta jonkun ratkaisemattoman lipun kohdalta ja poistaa sen pelistä asettamalla sen kuvapuoli ylöspäin lähelle taktiikkapakkaa.
Petturi (Traitor): Pelaaja voi valita minkä tahansa joukkokortin (mutta ei taktiikkakorttia) vastustajan puolelta jonkun ratkaisemattoman lipun viereltä ja asettaa sen johonkin ”lokeroon” omalle puolelleen.
Pelin loppu
Peli päättyy välittömästi, kun toinen pelaajista saa valloitettua kolme vierekkäistä tai viisi mitä tahansa lippua.
Jos pelataan useampia pelejä, voittaja saa viisi pistettä ja häviäjä valloittamiensa lippujen määrän. Voittaja aloittaa seuraavan pelin.
Kehittynyt sääntö
Kun olet pelannut peruspeliä muutaman kerran, kokeile tätä muutosta: pelaaja voi vaatia lippuja vain vuoronsa alussa. Tämä käytännössä viivästyttää lippujen vaatimista yhdellä vuorolla, mahdollistaen vielä tilanteen muuttamisen taktiikkakorteilla.
Schotten-Totten
Alkuperäinen Schotten-Totten eroaa Battle Linestä seuraavasti:
- kussakin värissä kortteja on vain 1–9
- taktiikkakortteja ei ole
- kädessä saa pitää kuutta korttia
- Battle Linen kehittynyt sääntö on oletuksena voimassa
6 vastausta aiheeseen “Battle Linen säännöt”
Oletteko huomanneet että näissä säännöissä merkkiyhdistelmä 8 ja ) näkyy kummallisena hymiönä. MIKKO! Voiko asialle tehdä jotain?
Hyvä huomio. Kytkin hymiöt pois päältä, nyt ei pitäisi näkyä turhia kuvatuksia.
Voisivatko peliä useimpia kertoja pelanneet kertoa kumpi Lippu-sääntöä on ”parempi”, se perus vai kehittynyt sääntö.
Tuossahan jo oli kerrottu se että lipun lunastus viivästyy ja vastustaja voi vaikuttaa siihen taktiikkakortilla… Mutta onko jotain mielipiteitä siitä kumpi ratkaisu on pelillisesti parempi. Vai onko asia vain ”maku-asia”?
Kommentteja?
Kiitos Mikko,
Ostin juuri pelin ja ajettelin printata nämä suomenkieliset ohjeet.
Paljon parempi ilman outoja hymiö-systeemejä. Thänks!
Lippusääntö on puhtaasti makuasia, minä tykkään ehkä vähän enemmän tiukemmasta säännöstä, koska silloin hävitylle lipulle ei pääse kylvämään vielä yhtä huonoa korttia.
Mikolle vielä:
En halua nus… viilata pilkkua, mutta ilmoitan vain että Alkuvalmistelut -kohdassa on kirjoitusvirhe. Viimeisen lauseen verbi Sekoittaa tulisi olla Sekoittakaa.