Attribute on peli mielleyhtymistä. Yksi pelaajista valitsee puheenaiheen (yksittäisen sanan, henkilön, asian jne.) ja jokainen pelaaja valitsee yhden kädessään olevista attribuuttikorteista, jotka kuvaavat puheenaiheen ominaisuutta.
Jos pelaajalla on vihreä lammaskortti, hän yrittää valita attribuutin, joka kuvaa mahdollisimman hyvin valittua aihetta. Punaisella lampaalla hän yrittää valita kortin, joka vastaa mahdollisimman huonosti aihetta. Tämän jälkeen kaikki pelaajat kääntävät samanaikaisesti attribuuttikorttinsa ja yrittävät napata pöydästä kortin, joka vastaa vihreää lammasta. Jokainen oikea arvaus on 1 pisteen arvoinen.
Sisältö
164 attribuuttikorttia, 60 lammaskorttia, säännöt
Alkutoimet
Sekoittakaa attribuutti- ja lammaskortit erillään kahdeksi kuvapuoli alaspäin olevaksi pakaksi. Jokaiselle pelaajalle jaetaan neljä attribuuttikorttia ja yksi lammaskortti. Pelin aloittaa pelaaja, joka on korkeimmalla tasolla Brettspielwelt-lautapelipalvelimella tai sitten aloittaja valitaan satunnaisesti.
Pelin kulku
Kun pelaajat ovat katsoneet korttinsa, jokainen pelaa lammaskortin eteensä kuvapuoli alaspäin. Vuorossa oleva pelaaja valitsee aiheen. Kaikki pelaavat kädestään attribuuttikortin lammaskorttinsa viereen. Pelaajat, joilla on vihreä lammas, yrittävät valita korteistaan sellaisen, joka vastaa mahdollisimman hyvin annettua aihetta. Pelaajat, joilla on punainen lammas, yrittävät valita mahdollisimman huonosti kuvaavan attribuuttikortin.
Sen jälkeen joku pelaajista laskee kolmeen. Tämän jälkeen pelaajat kääntävät yhtä aikaa attribuuttikorttinsa lammaskortin päälle kuvapuoli ylöspäin. Pelaajat yrittävät nyt napata itselleen jonkin toisen pelaajan pelaaman attribuuttikortin laittamalla käden haluamansa kortin päälle.
Tässä vaiheessa pitää toimia nopeasti, jos aikoo saada haluamansa kortin. Se, joka pistää ensimmäisenä kätensä jonkin kortin päälle, saa sen. Korttien nostaminen pöydästä on vapaaehtoista, koska saat pisteitä vain niistä korteista, joiden alla on vihreä lammas. Kun kaikki kortteja haluavat ovat valinneet itselleen omansa, kortit pisteytetään.
Nostit attribuuttikortin pöydästä | Attribuuttikorttiasi ei nostettu pöydästä |
Alla oli vihreä lammas: +1 piste Alla oli punainen lammas: -1 piste |
Sen alla oli punainen lammas: +1 piste Sen alla oli vihreä lammas: -1 piste |
Attribuuttikortteja käytetään pistelaskureina. Jos pelaaja saa pisteen, kortti käännetään ruskea puoli ylöspäin ja laitetaan pelaajan eteen pistepakaksi. Jos pelaaja menettää pisteitä, hänen pitää poistaa vastaava määrä kortteja pistepakastaan. Pelaajan pisteet eivät voi mennä alle nollan.
Käytetyt lammaskortit kerätään kuvapuoli ylöspäin olevaksi poistopakaksi. Kun lammaspakka loppuu, poistopakka sekoitetaan uudeksi lammaspakaksi. Attribuuttikortit, jotka pelattiin, mutta joita ei kerätty pelaajan pistepakkaan, laitetaan omaan poistopakkaansa.
Seuraavaksi jokainen pelaaja nostaa käteensä uuden lampaan ja yhden attribuuttikortin. Seuraava pelaaja myötäpäivään ilmoittaa uuden aiheen.
Pelin loppuminen
Peli loppuu, kun on pelattu pelaajien määrän mukainen määrä kierroksia.
Pelaajia | Kierroksia |
---|---|
3 | 6 |
4 | 4 |
5 | 3 |
6 | 3 |
7 | 2 |
8 | 2 |
Pelin lopussa eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.
Vinkkejä aloittelijoille
Attributen pelaamisessa sanoilla leikkiminen ja nokkelat jutut ovat kaikki kaikessa. Siksi on tärkeä keksiä hauskoja, kiinnostavia tai kiistanalaisia aiheita. Jos et tiedä, miten aloittaisit, käytä vaikkapa jotain pelaajaa ensimmäisenä aiheena.
Pelissä ei kannata bluffata. Et saa pisteitä, jos muut pelaajat ovat eri mieltä kanssasi valitsemiesi sanojen kuvaavuudesta tai sopimattomuudesta.