Kategoriat
Säännöt

Alhambran säännöt

Euroopan ja Arabian parhaat rakentajamestarit kilpailevat osoittaakseen taitonsa rakennustöissä. Yksi asia työläisiä yhdistää – olivat he sitten kivenleikkaajia pohjoisesta tai puutarhureita etelästä, he haluavat maksun omassa rahassaan. Tehtävänä on siis palkata parhaat työntekijät ja huolehtia siitä, että oikeaa rahaa riittää aina.

Lue Alhambran arvostelu.

Sisältö

  • 6 aloituslaattaa
  • 54 rakennuslaattaa – kuutta eri lajia, vaihteleva määrä (0-3) muurinpaloja
  • rakennuslauta – neljä lokeroa neljää eri valuuttaa varten, jokaiseen lokeroon tulee yksi rakennus laatta
  • pistelauta – osoittaa pelaajien pisteet
  • 12 pistemerkkiä – yksi pistelaudalle, toinen pelaajan aloituslaatan merkiksi
  • 108 rahakorttia neljässä eri valuutassa
  • 2 “Wertung”- eli pisteytyskorttia
  • 6 reservilautaa
  • kangaspussi
  • sääntökirja

Pelin tavoite

Kun pisteytyskortti nousee pakasta, saavat eniten rakennuksia rakentaneet pelaajat pisteitä. Jokainen pelaaja saa myös pisteitä pisimmästä muuristaan. Jokaisessa kolmessa pisteytyksessä saa enemmän pisteitä kuin edellisessä. Eniten pisteitä pelin aikana kerännyt pelaaja voittaa.

Alkuvalmistelut

  • Jokainen pelaaja saa yhden aloituslaatan, jonka asettaa eteensä. Pelaajat saavat myös kaksi samanväristä pistemerkkiä. Toinen laitetaan pistelaudan vasempaan alanurkkaan, toinen taas aloituslaatalle.
  • Rakennuslaatat laitetaan pussiin ja pussi jonnekin lähettyville.
  • Rakennuslauta asetetaan keskellä ja pistelauta jonnekin sivummalle.
  • Neljä rakennuslaattaa nostetaan pussista sattumanvaraisesti ja asetetaan rakennuslaudalle.
  • Jokainen pelaajista saa reservilaudan, jonka asettaa eteensä. Laudasta näkyy eri rakennuslaattojen pistearvot ja jakaumat.
  • Wertung-kortit otetaan rahakorttien joukosta pois ja rahakortit sekoitetaan.
  • Pelaajat saavat alkurahansa. Kukin ottaa vuorollaan kortteja kuvapuoli ylöspäin pakasta, kunnes hänen korttiensa summa on 20 tai enemmän (eri valuutoilla ei ole merkitystä). Kun kaikki pelaajat ovat ottaneet rahat, kukin ottaa korttinsa käteensä ja pitää ne vastedes salassa muilta.
  • Vähiten kortteja saanut pelaaja aloittaa. Jos useammalla pelaajalla on yhtä monta korttia, pienimmän summan saanut aloittaa. Jos sekin menee tasan, nuorempi aloittaa.
  • Neljä rahakorttia laitetaan kuvapuoli ylöspäin rakennuslaudan viereen.
  • Loput rahakortit jaetaan viiteen suunnilleen yhtä suureen pinoon. “1. Wertung”-kortti sekoitetaan toiseen pinoon ja “2. Wertung”-kortti neljänteen pinoon.
  • Pinot kasataan yhteen siten, että viides pino on pohjalla, neljäs sen päällä, kolmas sen päällä, toinen sen päällä ja ensimmäinen päällimmäisenä.

Pelin kulku

Vuorot kulkevat myötäpäivään. Jokainen pelaaja tekee vuorollaan jonkun seuraavista vaihtoehdoista: ottaa rahaa, ostaa ja rakentaa tai muuttaa Alhambraansa.

1. Rahan ottaminen

Pelaaja saa ottaa yhden esillä olevan rahakortin. Pelaaja voi ottaa myös useampia kortteja, kunhan niiden summa on viisi tai vähemmän (valuutoilla ei ole merkitystä).

2. Rakennuslaattojen ostaminen ja rakentaminen

Ostaminen: Pelaaja voi ottaa rakennuslaattoja rakennuslaudalta. Pelaajan pitää maksaa laatoista vähintään laattaan merkitty hinta siinä valuutassa, millä kohtaa laatta rakennuslaudalla on. Vaihtorahaa ei saa! Maksetuista rahoista muodostuu poistopino rakennuslaudan viereen.

Jos pelaaja maksaa tasarahan, saa hän toisen vuoron (vapaa valinta kolmesta eri toiminnosta). Rakennuslaattoja ei tosin täytetä uudestaan ennen pelaajan koko vuoron loppua.

Rakentaminen: Ostetut laatat sijoitetaan paikalleen vuoron lopussa. Alhambraansa voi kehittää, tai sijoittaa laatat reservilaudalle. Sillä saa olla niin monta laattaa tallassa kuin haluaa.

Alhambran rakentamisen säännöt:

  • Kaikkien laattojen on oltava samoin päin kuin aloituslaatta (kaikkien kattojen on oltava ylöspäin!).
  • Vierekkäisten laattojen reunojen on vastattava toisiaan (muuri vasten muuria, muuriton reuna vasten muuritonta reunaa).
  • Jokaiselle uudelle laatalle on päästävä “jalan” aloituslaatalta, ylittämättä muureja tai poistumatta laatoilta.
  • Uuden laatan on oltava vähintään yhden laatan vieressä (ei kulmittaista asettelua).
  • Alhambraan ei saa muodostua reikiä.

3. Alhambran muuttaminen

Alhambraansa voi muuttaa kolmella eri tavalla:

  • Siirtämällä laatan reservistä Alhambraan.
  • Siirtämällä laatan Alhambrasta reserviin.
  • Vaihtamalla laatan Alhambrassa reservissä olevaan laattaan. Uuden laatan on korvattava poistettu.

Normaaleja rakentamissääntöjä on noudatettava. Aloituslaattaa ei voi poistaa tai vaihtaa.

Vuoron loppu

Ostetut rakennuslaatat laitetaan vuoron lopuksi vapaavalintaisessa järjestyksessä joko Alhambraan tai reserviin. Vuoron päätteeksi rahakortit ja rakennuslaatat täydennetään alkuperäiseen tilaansa, jonka jälkeen vuoro siirtyy seuraavalle pelaajalle. Jos rahapino loppuu, uusi pino tehdään sekoittamalla poistopino.

Pisteytys

Pelin aikana on kolme pisteytysvaihetta. Ensimmäiset kaksi vaihetta tulevat, kun pakasta nousee “Wertung”-kortti. Kolmas ja viimeinen pisteytysvaihe tulee, kun peli päättyy.

Kun pistekortti nousee pakasta, se laitetaan syrjään ja uusi rahakortti nostetaan tilalle. Pisteytys tapahtuu välittömästi. Kussakin pisteytyksessä pelaajat saavat pisteitä sekä rakennusenemmistöistä että ja Alhambransa ulkomuureista.

Rakennusenemmistöt

Jokaisesta rakennustyypistä saa pisteitä, riippuen sen harvinaisuudesta. Ensimmäisessä pisteytyksessä vain eniten rakennuksia omistava saa pisteet. Toisessa pisteytyksessä palkitaan ensimmäinen ja toinen sija. Viimeisessä pisteytyksessä pisteitä saavat ensimmäinen, toinen ja kolmas pelaaja kussakin värissä.

Jos useammalla pelaajalla on sama määrä rakennuksia, pistemäärät lasketaan yhteen ja jaetaan pelaajien kesken (pyöristettynä alaspäin). Jos esimerkiksi kahdella pelaajalla on neljä tornia (“Türme”) toisessa pisteytyksessä, saavat he ensimmäisen ja toisen sijan pisteet: 13 + 6 = 19 pistettä. Kumpikin saa siis 19 / 2 = 9 pistettä.

Reservissä olevista laatoista ei saa pisteitä.

Ulkomuurit

Kukin pelaaja saa pisteitä pisimmästä yhtenäisestä ulkomuuristaan. Jokainen muurinpätkä on yhden pisteen arvoinen. Kaksipuoliset kaupunginmuurit ovat sisämuureja, niistä ei saa pisteitä.

Pelin loppu

Peli päättyy, kun rakennuslaudan rakennuksia ei voi enää täydentää neljään laattojen loppumisen vuoksi. Laudalla olevat rakennukset myydään pelaajille, joilla on eniten kyseistä valuuttaa (rakennuksen oikeasta hinnasta riippumatta). Jos pelaajilla on tasapeli, kukaan ei saa rakennusta. Rakennukset saa vielä lopuksi lisätä Alhambraansa.

Sen jälkeen suoritetaan viimeinen pisteytys. Eniten pisteitä kerännyt voittaa! Tasapelin sattuessa tasapeli sattuu.

Erikoissääntöjä kaksinpeliä varten

Alhambran tavalliset säännöt pätevät seuraavin muutoksin:

  • Kutakin rahakorttia on pakassa kolme kappaletta. Yksi poistetaan, niin että pakkaan jää yhteensä 72 korttia.
  • Pelissä on mielikuvituspelaaja nimeltä Dirk. Dirk ei rakenna Alhambraa, mutta kerää rakennuslaattoja. Dirk ei pelaa varsinaisia vuoroja.
  • Pelin alussa Dirk saa kuusi rakennuslaattaa, jotka laitetaan syrjään niin että molemmat pelaajat näkevät ne helposti.
  • Pisteytyksissä Dirk saa pisteitä enemmistöistä, mutta ei muureista.
  • Ensimmäisen pisteytyksen jälkeen Dirk saa kuusi satunnaisesti valittua rakennuslaattaa.
  • Toisen pisteytyksen jälkeen Dirk saa kolmanneksen pussissa jäljellä olevista laatoista (pyöristettynä alaspäin).
  • Pelaajat voivat halutessaan antaa ostamiaan rakennuslaattoja Dirkille sen sijaan, että pelaisivat niitä omaan Alhambraansa tai reserviin.

Tilaa Lautapelioppaan uutiskirje

Suoraan sähköpostiisi toimitettavassa uutiskirjeessä on Lautapelioppaan uutiskatsaus ja muuta ajankohtaista tietoa Lautapelioppaan toiminnasta.

Tilaamalla uutiskatsauksen hyväksyt, että lähetämme sinulle sähköpostia ja lisäämme sähköpostiosoitteesi osoiterekisteriimme. Lue lisää tietosuojaselosteestamme ja rekisteriselosteestamme. Voit peruuttaa tilauksesi koska tahansa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *