Työläistenasettelu (worker placement) on yksi uusien lautapelien suosikkipelimekaniikoista. Sitä voisi nimittää myös toiminnonvalinnaksi, koska siitä on kyse: pelaajat valitsevat toimintoja kaikille pelaajille avoimesta valikoimasta. Tavallisesti toimintoja valitaan yksi kerrallaan vuorojärjestyksessä.
Toimintoja on yleensä saatavilla rajoitetusti: joko toiminnon voi tehdä vain kerran kierroksessa, jolloin vain ensimmäisenä ehtinyt saa tehdä toiminnon, tai vaihtoehtoisesti myöhemmin tuleville pelaajille on tarjolla joko kalliimpi hinta tai heikompi toiminto. Jotkut pitävät toimintojen rajallista saatavuutta yhtenä työläistenasettelun kriteerinä.
Nimi työläistenasettelu tulee siitä, että toimintoja valitaan usein pelinappuloilla, jotka edustavat jonkinlaisia työläisiä. Esimerkiksi Agricolassa työläiset ovat perheenjäseniä, jotka laitetaan hommiin toimintoja tekemään. Usein työläistenasettelupeleissä työläisiä on mahdollista hankkia pelin aikana lisää, jolloin kierroksen aikana voi tehdä useamman toiminnon. Myös saatavilla olevien toimintojen määrä voi vaihdella kierroksesta toiseen esimerkiksi siten, että pelin aikana avautuu uusia toimintoja.
Historiaa ja uusia kehityssuuntia
Vuonna 1998 ilmestynyttä Keydomia (Richard Breese, R&D Games; ilmestyi laajemmin saataville vuonna 2000 nimellä Morgenland) pidetään yleisesti ensimmäisenä työläistenasettelupelinä. Varsinaisesti pelimekaniikka nousi laajaan tietoisuuteen vuonna 2005 ilmestyneen Cayluksen myötä ja viimeistään vuonna 2007 ilmestynyt Agricola teki työläistenasettelusta arkipäivää.
Noppien luovan käytön suosio on näkynyt myös työläistenasettelupeleissä. Jo Stone Age käytti noppia näppärällä tavalla kuvaamaan eri toimintojen vaikeutta. Uudemmissa peleissä noppia on käytetty myös työläisinä: The Voyages of Marco Polossa työläisnopat heitetään kierroksen alussa ja tietyt toiminnot edellyttävät tiettyjä silmälukuja ja toisten pelaamiin ruutuihin on mahdollista tungeksia, mutta silloin on maksettava korvausta toisen pelaajan nopan silmäluvun mukaan.
Richard Breese on jatkanut nokkelien työläistenasettelupelien kehittelyä. Keyflower tuo genreen uusia ideoita, kun työläiset ovat samalla huutokauppavaluuttaa. Joka kierros huutokaupataan uusia toimintolaattoja ja työläisiä voi pelata paitsi sekä omiin että toisten pelaajien omistamiin toimintolaattoihin, myös niihin, jotka ovat parhaillaan huutokaupattavina.