Afrikan tähti
Suomalaisen on täytynyt viettää valtaosa elämästään tynnyrissä, jotta olisi välttynyt Afrikan tähdeltä. Kyseessä on kaikkien aikojen suomalainen laut...
Pelissä edetään heittämällä noppaa ja liikkumalla nopanheiton verran.
Suomalaisen on täytynyt viettää valtaosa elämästään tynnyrissä, jotta olisi välttynyt Afrikan tähdeltä. Kyseessä on kaikkien aikojen suomalainen laut...
Monopoly on varmasti yksi kaikkien aikojen suosituimpia ja tunnetuimpia lautapelejä. Lautapeliharrastajille peli on vihattu sylkykuppi ja kieltämättä...
Trivial Pursuit on todellinen triviapelien klassikko. Alunperin vuonna 1981 julkaistu peli on saanut lukuisia erilaisia laitoksia vuosien varrella ja...
Tämä klassikkopeli jakaa mielipiteitä, etenkin sen kuplan alle suljettu noppa, jonka plop-plop ääni on toisille loputon ilonaihe, toisille kauhistus. ...
Autourheiluaiheisia lautapelejä on monta, mutta Formula 1 -fanille ainoa oikea on Formula Dé. Näppärään ja helppoon nopanheittomekaniikkaan perustuva ...
StreetSoccer ei ole jalkapallosimulaatio, vaan leppoisaa katujalkapalloa. Kummallakin pelaajalla on neljä kenttäpelaajaa ja maalivahti, eikä kenttäkää...
Retkikunnat laajentaa vanhaa kunnon Afrikan tähteä uusille tasoille. Satunnaistapahtumia, erilaisia pelihahmoja, varusteita, retkikuntia... Pelissä on paljon uusia mahdollisuuksia.
Ikä: 4+. Palkittu Kummitusportaat on huippuhauska lastenpeli, jonka parissa viihtyvät myös aikuiset. Kuka säikäyttää vanhan haamun ensimmäisenä?
Ikä: 6+. Velho-oppilaat vaeltavat näkymättömässä labyrintissä, etsien tietään haluamiaan esineitä kohti. Näkymättömän labyrintin käytävien muistaminen pistää pelaajien muistin koetukselle.
Pekingin mysteerit on 1980-luvun lautapelihittejä, jonka perään moni haikailee vielä tänäkin päivänä. Stereotyyppinen kiinalainen rikospähkinä on kuitenkin niitä kultaisia muistoja tylsempi peli, suoraviivainen ja tuuripitoinen nopparalli.
Heitä ja liiku -pelimekanismi on lautapelien perusmateriaalia. Erityisesti huonoilla lautapeleillä on tapana perustua tähän yksinkertaiseen mekanismii...
Oink Gamesin pikkupelien sarjassa ilmestynyt Deep Sea Adventure on uhkarohkea filleri, jossa sukelletaan yhteisen happivarannon turvin aarteiden perään.
Ikä: 3+. Pelaajien on matkattava Richard Scarryn Touhulan läpi piknik-saarelle, ennen kuin Juupas- ja Eipäs-possu syövät kaikki eväät. Onnistuuko?
Ikä: 6+. Kuka pääsee ensimmäisenä labyrintin keskelle? Minotaurus vaanii kuitenkin samannimisessä Lego-lautapelissä, joten vaaroja on tiedossa.
Atlantin kolmiokauppa oli aikoinaan merkittävä rahanlähde monille valtioille ja kauppiaille. Siinä eurooppalaista roinaa vietiin Afrikan rannikolle, j...
Ikä: 7+. Aarteenmetsästäjän elämä ei ole helppoa. Tarkoitus on kerätä läjä timantteja, mutta kaikista maailman paikoista niiden täytyy löytyä hylätystä ja haamujen täyttämästä kartanosta. Tarvitaan siis ripaus hyvää onnea ja yhteistyötä, jotta tehtävä onnistuu.
Ikä: 5+. Reiner Knizian lastenpeli Mago Magino on noitamaisen hauska peli pienillekin lapsille, etenkin kun pelaajia on enemmän. Kuka pelastaa kristallit?
Ikä: 4+. Kissa jahtaa hiiriä, kun nämä pakenevat kohti juustoparatiisia. Viva Topo! on julmanhauska lastenpeli, joka jaksaa viihdyttää myös aikuisia.
Ikä: 4+. Ykkönen silmään, kaasu pohjaan ja nopat pöytään – siinä resepti simppelille lasten kilpa-ajolle.
Reiner Knizian perhepeli Lohikäärmeiden maa on erinomainen heitä-ja-liiku-peli, jossa kerätään lohikäärmeiden aarteita suoraan pesiä rosvoamalla. Pelillä on jo ikää, mutta jos sen löytää käytettynä, kannattaa tarttua tilaisuuteen.
Ikä: 7+. Eläinkaupungissa sattuu ja tapahtuu. Nyt tarvitaan etsiviä, jotka ratkaisevat kiperät pulmat alta aikayksikön. Oletko sinä kaupungin kaipaama etevin etsivä?
Ikä: 3+. Pikkusammakoiden on aika loikkia kotiin, mutta matkalla on lampi, joka on ylitettävä lumpeenlehtiä pitkin. Lehtien alla voi piillä yllätys!
Ikä: 6+. Villisaari on uppoamassa. Elmerin ja lohikäärmeen tulee pelastaa saari! Etsi neljä aarretta labyrintista, niin pelastat saaren ja voitat pelin!
Go! Doggy Go! -pelissä juoksukisan tähtinä ja pelin jippona toimivat pitenevät ja lyhenevät mäyräkoirat. Kenen koira ylittää takatassuillaan ensimmäisenä maaliviivan?
Yhtiökokouksia, osinkojen jakoa, rakennuskieltoja, finanssilehtiä – Vuoden 2022 perhepelifinalisti tuo tuulahduksen vuosikymmenten takaa.
Nimestään huolimatta Etanaralli on vallan vauhdikas ja loistava lastenpeli, jossa magneettietanat vipeltävät vaaka- ja pystysuoraa reittiä kohti maalia.
Kantaaottava lautapeli kertoo yhteiskunnallisen epätasa-arvon kiroista. Noppaa viskotaan vuorotellen ja ihmetellään pääoman kasautumista monilta harvoille – kunnes vallankumous iskee.
Ghost Castle on puitteiltaan mahtipontinen peli, jonka teema ja todelliset ansat houkuttelevat pikkupelaajia kuin hunaja mehiläisiä. Siitä, kuinka onnistunut peli lopulta on juonensa ja sääntöjensä puolesta voidaan varmasti olla montaa mieltä, mutta 1980-luvulta asti riittänyttä suosiota lienee turha lähteä kiistämään. Pakene siis vielä, kun voit, äläkä vaan herätä kummitusta!
Siitä pitäisikö Kiemurtelevaa kirahvia kutsua peliksi vai leluksi voidaan olla montaa mieltä, mutta se on kaikesta huolimatta tapaus, joka herätti nelihenkisessä perheraadissa sangen erilaisia tuntemuksia.
Opi maailman eri kulttuureista leikin keinoin pelaamalla opettavaista Maailman lapset -yhteistyöpeliä. Alakouluikäisille sopiva peli tekee maailmaa tutuksi lapsille.
Rouva Luumusen palkintopiirakka on kadonnut! Syyllinen on joku kuudestatoista ketusta, mutta kuka? Nyt tarvitaan kanaetsivien tarkkoja hoksottimia, jotta syyllinen jää kiinni.
Ikä: 5+. Yksinkertaiseen heitä ja liiku -mekaniikkaan mukavan muistipelielementin lisäävä Baluba on hauska lasten peli, jossa kisaillaan vesiputouksen poikki moneen kertaan.
Ikä: 5–8. Lapsille tunnetaitoja opettava Seikkailujen saari on yksinkertainen noppapeli, jossa oppii tunnistamaan ja nimeämään erilaisia tunteita.
Ikä: 6+. Reiner Knizian suunnittelema ja Mauri Kunnaksen kuvittama Hurjan hauska autokilpa on Hurjan hauskaan autokirjaan perustuva kilpa-ajopeli. Peli on perinteistä heitä-ja-liiku-noppailua, mutta pienellä kierteellä.
Ikä: 5+. Hexbug Nano -torakka palaa taas peliareenoille. La Cucaracha Loop on yksinkertainen heitä-ja-liiku-peli, jota maustaa peliä häiriköivä sähkötorakka. Pääsetkö maaliin ennen kuin torakka tuuppii sinut pois reitiltä?
Ikä: 3+. Oppi & ilo -peli Telmivät tenavat pistää lapset liikkumaan ja opettelemaan lautapelaamisen perussääntöjä.
Ikä: 6+. Veturit kisaavat ratapihalla. Kuka ehtii ensimmäisenä perille? Vauhtiveturit on jännittävä noppapeli, jossa ei saa suistua raiteilta!
Ikä: 5+. Salama McQueen, Francesco Bernoulli ja muut kilpa-autot ajavat Cars 2 World GP:ssä kilpaa Lontoossa ja Porto Corsassa. Kuka voittaa?
Milla Magia on taikonut Ankkalinnan täyteen Roope-sedän kopioita. Kuka on aito? Oikean Roope-sedän liikemiesvaistoa ei voi tietenkään kopioida, joten...
Ikä: 4+. Kuka ketuista saa kanan kiinni? Vai saako kana ketut kiinni? Kanan kotkotus on nopanheittoon perustuva kilpajuoksu, jossa pitää osata arvioida ja ennakoida.
Ikä: 4+. Ihmevekotin on yksinkertainen ja opettavainen lautapeli, jossa käydään läpi monipuolista tunneilmaisua, samalla kun etsitään ihmevekotinten osia.
Ikä: 4+. Yritä saada Loch Nessin hirviö ikuistettua valokuvaan! Kuka saa parhaat valokuvat laudalla liikkuvasta hirviöstä omalla kuvaajallaan?
Ikä: 3+. Oppi & Ilo -sarjassa julkaistu Rapuralli on oiva ensipeli, joka sopii lautapelien alkeiden opetteluun kolmivuotiaana.
Ikä: 4+. Mauri Kunnaksen kirjoihin perustuva Missä lahjat Herra Hakkarainen? on muistipeliä ja Afrikan tähteä yhdistelevä lastenpeli.
Ikä: 4+. Mauri Kunnaksen merirosvokirjaan perustuva Kapteeni ja pilssihiiri on hauska lastenpeli, joka päivittää Kimbleä nykyaikaisemmaksi.
Ikä: 5+. Vuoden lastenpeli 2010 oli Muumien purnukkajahti. Pelilauta on pienistä paloista koottava palapelirata ja pelaajat yrittävät kerätä Muumimamman hillopurkkeja juoksemalla radan läpi.
Ikä: 5+. Autot-elokuvasta tutut hahmot ajavat rallia pitkin ovaalirataa. Voittaako Martti, Salama, Salli vai Doc? Helppo noppapeli on hauskaa viihdettä.
Ikä: 4+. Muumitalossa vietetään sadepäivää ja Pikku Myy keksii muumeille tekemistä. Sadepäivä Muumitalossa on helppo lautapelikirja.
Ikä: 4+. Muumimamma haluaa keittää hilloa, mutta marjoja vielä tarvitaan. Pelaajat pääsevät keräämään marjoja Kimblen hengessä.
Ikä: 6+. Tove ja Lars Janssonin alkuperäinen Muumipeli 1950-luvulta on oivallinen, Afrikan tähteä muistuttava lasten lautapeli.
Ensimmäinen asia, johon tässä pelissä huomio kiinnittyy, on sen painava laatikko. Tämä on raskasta tavaraa. Yrittäjä Harri Muhosen parinkymmenen vuod...