Kategoriat
Peliarvostelut

WordPress: The Card Game

Pelaajien WordPress-toimistot yrittävät tienata rahaa tekemällä nettisivuja, mutta WordPress: The Card Game voitetaan edistämällä avoimen lähdekoodin hankkeita.

WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä: arvioiden mukaan noin kolmasosa kaikista nettisivuista on tehty WordPressillä. Joukkoon kuuluu myös Lautapeliopas. Ymmärrän WordPressiä työkseni, joten ei ole ihme, että kun WordPress: The Card Game ilmestyi Kickstarteriin, mielenkiintoni heräsi.

Pelin takana on ruotsalainen mediatoimisto Angry Creative, ei siis mikään varsinainen pelijulkaisija. Suunnittelijaksi on kuitenkin saatu nimekäs tekijä, muun muassa Nationsin suunnittelijana tunnettu Rustan Håkansson. Håkansson ei ole ensimmäistä kertaa asialla sisällönhallintajärjestelmiä käsittelevien pelien kanssa, vuonna 2010 ilmestyi Drupal: The Card Game.

WordPress: The Card Gamen kansi

Työprojekteja ja avointa lähdekoodia

Pelaajat pyörittävät omia WordPress-toimistojaan ja tuottavat nettisivuja eri tahoille tienaten rahaa ja osallistuvat avoimen lähdekoodin projekteihin tienaten voittopisteitä. Kymmenellä voittopisteellä voittaa pelin. Rahalla ei ole merkitystä voittamisen kannalta, mutta sitä tarvitaan pelin aikana.

Toimisto itsessään voi tehdä pelkkiä bisnestoimintoja: rekrytoida työntekijöitä, ottaa nettisivuprojekteja tehtäväksi ja tehdä sivuihin bisneselementtejä. Ne ovat kuitenkin harvinaisia, enemmän tarvitaan koodi- ja suunnitteluosaamista. Sitä saadakseen on rekrytoitava osaajia. Jokaisella työntekijällä on pari taitopalluraa ja mahdollisesti joku erikoisominaisuus.

Joka vuoro voi käyttää yhtä työntekijää. Työntekijän taidoilla voi edistää nettisivuprojekteja ja sillä hetkellä tarjolla olevaa avoimen lähdekoodin projektia. Työprojekti tuottaa valmistuessaan rahaa. Jokainen avoimen lähdekoodin projektin edistäminen tuo yhden pisteen ja se, joka tekee viimeisen vaiheen, saa jonkun pienen lisäbonuksen.

Kun työntekijä on käytetty, se käännetään 90 astetta, eikä sitä voi käyttää enää. Kun kaikki väki on käytetty, on viimeistään aika maksaa palkat. Työntekijät maksavat 1–3 rahaa avata ja kaikki on maksettava. Jos kassasta loppuu raha, loput maksetaan voittopisteinä ja jos nekään eivät riitä, pitää antaa potkut työntekijöille, joille ei voi maksaa. Täytyy siis huolehtia, että työhommat etenevät, jotta voi kerätä pisteitä edistämällä avoimen lähdekoodin projekteja.

Opensource-hankkeita
Avoimen lähdekoodin hankkeita, mukaanlukien minun sponsoroimani – ja melkein oikein kirjoitettu – Relevanssi. Kuva: Mikko Saari

Yksinkertainen peli

Kovin monimutkainen peli WordPress: The Card Game ei ole, etenkin jos sitä ei tarvitse opetella säännöistä vaan joku säännöt taitava selittää sen. Koska kohderyhmä on selvästi muuta kuin peliharrastajia, näin on syytä ollakin.

Tällaisilla peleillä on vaara pudota välivyöhykkeelle, jossa peliharrastajat eivät kiinnostu ja varsinaiset harrastajat tekevät mieluummin sitä varsinaista asiaa kuin pelaavat siitä tehtyä peliä. WordPress: The Card Game ei putoa kovin pahasti tähän rakoon, koska se ei yritäkään mallintaa varsinaista työntekoa, vaan käsittelee WordPress-toimiston pyörittämistä aika yleisellä tasolla – se on lähinnä yksinkertainen bisnespeli, jossa tärkeintä ei ole rahanteko, vaan resurssien ohjaaminen avoimen lähdekoodin projekteihin.

Pelistä näkyy hieman se, että vaikka tekijä on lautapeliosaaja, julkaisija ei ole. Kokemuksen puute näkyy heti laatikossa, jossa pelin nimi on pienellä ja kyljestä puuttuu kaikki perustiedot, kuten pelaajamäärä ja arvio pelin kestosta. Lopputulos korostaa sitä, miten olennainen pelinkehittäjän rooli lautapelien tekemisessä on: tätä peliä ei ole erityisemmin toimitettu. Noloa on esimerkiksi ottaa sponsoreita rahoittamaan peliä ja nimetä vastineeksi kortti pelistä sponsorin mukaan – ja sitten kirjoittaa nimi väärin.

WordPress: The Card Game ei ole huono peli, mutta ei erityisen hyväkään. Peliharrastajien ei kannata vaivautua metsästämään peliä käsiinsä. WordPress-skenessä olevia se voi ilahduttaa, jos pelistä saa bongattua tuttuja nimiä, mutta satunnainen WordPressin käyttäjä ei myöskään saa teemasta paljon irti. Kohderyhmä jää siis väistämättä melko pieneksi. WordPressiä käyttävässä toimistossa työskentelevä on pelille parasta kohderyhmää ja työporukan peli-illoissa pelille saa varmasti hintansa edestä hupia.

Peliä voi ostaa Etsystä.

Suomalaisväriä
Suomalaisia projekteja ja suomalaista osaamista: Sami Keijonen on tehnyt hienoa työtä Suomen WordPress-piireissä. Kuva: Mikko Saari

Faktat WordPress: The Card Gamesta

Suunnittelija:

Julkaisija: Angry Creative (2018)

Mutkikkuus: Säännöt ovat melko yksinkertaiset, sääntökirja voisi tosin olla parempikin.

Onnen vaikutus: Mukana on jonkun verran tuurielementtiä; esimerkiksi sillä, millaisia open source -hankkeita pakasta nousee ja miten ne kenenkäkin henkilöstöön istuvat, voi olla merkitystä.

Vuorovaikutus: Suoraa vuorovaikutusta pelissä ei ole, toisten toimistojen menestystä ei voi suolata muuten kuin viemällä hyviä työntekijöitä ja projekteja toisten nenän edestä.

Teema: WordPressiä työkseen sivustojen kehittämiseen käyttävä arvostanee, korteissa esiintyvien henkilöiden tunteminen edellyttää jo vähän syvempää skenetuntemusta.

Uudelleenpelattavuus: Korttipakkaa sekoitellaan, mutta aika itseään toistava peli pidemmän päälle on, suurta vaihtelua ei ole.

Kieliriippuvuus: Korteissa on vähän tekstiä, mutta mitään salaista tietoa ei ole, joten riittää, jos joku osaa sen verran englantia, että pystyy selittämään.

Pelaajamäärä: 2–4

Pituus: 20–30 min, kunhan pelaajat vain muistavat tehdä avoimen lähdekoodin hankkeita rahahommien lisäksi, loppu tulee kyllä melko ripeästi.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *