Kuten pelin saksankielinen nimi Kardinal & König kertoo, pelissä ovat vastakkain maalliset ja hengelliset intressit. Pelaajat levittävät valtansa verkostoa ympäri Eurooppaa, rakentaen luostareita ja sijoittaen neuvonantajiaan hoveihin. Kuten tavallista, teema ulottuu vain pelin ulkoiseen olemukseen.
Goldsieberillä on taipumus tehdä ihan hyvän näköisiä pelejä, eikä Web of Power ole poikkeus linjasta. Franz Vohwinkelin kuvitus toimii erittäin hyvin. Laatikko, pelilauta, kortit, kaikki pelin osat miellyttävät silmää suuresti.
Luostareita ja neuvonantajia
Pelilauta kuvaa läntistä Eurooppaa. Pelin kuluessa se täyttyy pikkuhiljaa luostareista ja neuvonantajista. Luostareille on tietyt paikkansa kartalla, niitä mahtuu eri maihin rajoitettu määrä. Neuvonantajien määrä eri maissa taas riippuu luostareista.
Pelaajat käyttävät eri maita kuvaavia kortteja pelatakseen nappuloita laudalle. Määrä on rajoitettu siten, että yhden vuoron aikana voi pelata korkeintaan kaksi nappulaa yhteen maahan. Kaksi samanlaista korttia toimii jokerina, mikä vähentää tuurin osuutta.
Luostareiden määrä eri maissa on rajoitettu siten, että kartalla on tietyt paikat luostareille. Kun ne on täytetty, lisää ei mahdu. Neuvonantajien rajoitus on mutkikkaampi. Kuhunkin maahan mahtuu niin monta neuvonantajaa kuin siellä on luostareita – mutta vain niitä luostareita, joita siellä on eniten.
Esimerkki selvittänee asiaa: jos Ranskassa on kolme punaista ja kaksi sinistä luostaria, voi sinne pelata yhteensä kolme neuvonantajaa, olivat ne mitä väriä tahansa. Niinpä neuvonantajien pelaaminen muuttuu äkkiä tiukaksi kamppailuksi.
Kuka voittaa?
Kun pakallinen kortteja on pelattu läpi, tulee ensimmäinen pisteytyskierros. Silloin pisteytetään luostarit. Kussakin maassa eniten luostareita omistava pelaaja saa niin monta pistettä kuin maassa on luostareita yhteensä. Toiseksi eniten luostareita pelannut pelaaja saa sen verran pisteitä kuin eniten luostareita omistavalla on luostareita. Hyvä veto on siis pelata yksi luostari silloin, kun toisella on vaikkapa kolme.
Pakan loputtua toistamiseen, on loppupisteytyksen aika. Luostarit pisteytetään kuten aiemminkin. Myös luostariketjuista, vähintään neljän luostarin mittaisista laudalle painettuja teitä noudattavista jonoista saa pisteitä. Neuvonantajat taas antavat pisteitä sen mukaan, kuinka paljon niitä on vierekkäisissä maissa, jos samalla pelaajalla on enemmistö kummassakin maassa. Neuvonantajien tehokas pelaaminen vaatii jonkin verran harjoittelua ja totuttelua, mutta muutaman pelin jälkeen mekanismin hahmottaa.
Nopeasti ohi
Web of Powerin huomattavin ominaisuus on sen nopeus. Peli on ohi noin puolessa tunnissa, kokeneet pelaajat pelaavat pelin helposti pariinkymmeneen minuuttiin, eli kyseessä on hyvin tiivis ja tehokas paketti tiukkaa kamppailua. Kovin suuria virheitä peli ei salli, mutta ainahan voi pelata uudestaan.
Peliä on jonkin verran moitittu onnipainotteisuudestaan. Tietyn tuurielementin kortit tietysti tuovat. Koska täydennettäessä kättä takaisin kolmeen korttiin vuoron lopussa korttinsa voi nostaa pakan lisäksi kahdesta avoimesta kortista, huonoa nosto-onnea pystyy kuitenkin usein välttämään. Useimmiten oikealla nostotekniikalla pystyy välttämään tilanteet, joissa kädessä on kolme erilaista korttia.
Web of Power on todella onnistunut peli. Siinä on sopiva annos valintojen vaikeutta ja rajallisia resursseja pakattu tiiviiksi peliksi, jonka pelaa miellyttävän äkkiä. Peli vaatii taitoa, aloittelijan ei kannata odottaa voittavansa ensimmäisiä pelejä. Pian neuvonantajien tehokkaan käytön oppii, jolloin pisteetkin parantuvat huomattavasti.
Loppuunmyyty
Web of Power on vuosia sitten loppuunmyyty, eikä uusintapainoksia ole syystä tai toisesta näkynyt. Pelistä edelleen kehitetty versio, Abacuksen vuonna 2005 julkaisema China muuttaa sääntöjä jonkin verran, poistaen esimerkiksi luostarien välipisteytyksen. China on helpompi löytää ja sopii oivallisesti Web of Powerin korvikkeeksi. Chinasta on myös ilmestynyt uusi versio Han vuonna 2014.
Tuorein versio pelistä on vuonna 2020 ThunderGryphin julkaisemana ilmestynyt Iwari.
Lue Web of Powerin suomenkieliset säännöt.
Faktat Web of Powerista
Suunnittelijat: Michael Schacht
Julkaisija: Goldsieber (2000), Rio Grande Games (2000)
Mutkikkuus: Kun muistaa 3–2–1-säännön, pääsee jo pitkälle (pelaa korkeintaan kolmella kortilla korkeintaan kaksi nappulaa korkeintaan yhdelle alueelle). Pelin hahmottaminen vaatii sen, että näkee kerran, miten neuvonantajilla tienataan läjäpäin pisteitä. Toisesta pelikerrasta alkaen pystyy jo pärjäämään.
Onnen vaikutus: Korttien pelaamisessa on oma tuuriannoksensa, mutta kyllä tässä taitava pelaaja voittaa.
Vuorovaikutus: Aluevalloituspeli on tiukkaa ja toisten pelaajien peliä voi ja kannattaa torjua.
Teema: Kuten useista uudelleenteemoituksista näkee, teema on kovin kepoisa. Toisaalta siinä on aivan riittävästi järkeä tällaiselle kepeällä, abstrahtihkolle pelille.
Uudelleenpelattavuus: Perusmekaniikka kestää helposti kymmeniä, jos ei satoja pelikertoja, sen verran toimiva se on.
Kieliriippuvuus: Pelin osissa ei ole tekstiä.
Pelaajamäärä: 3–5, parhaimmillaan kolminpelinä.
Pituus: 20–30 minuuttia.