”Tein sulle kotiviinin…” Eipäs vaan, Viticulture World -laajennuksessa ei olekaan kyse kotiviineistä vaan päinvastoin, maailmanlaajuisesti kaikkien maanosien viineistä ja viinikulttuureista.
Viticulture on peli jota voi jo hyvällä omallatunnolla kutsua klassikoksi. Pelihyllyn vanha tuttu, joka on kuin menneiden vuosien suosikkiviini. Jäänyt, ehkä aikoinaan liikaa nautittunakin, hyllynkulmaan pölyttymään.
Viticulture World tuulettaa raikkaalla puhalluksella pölyt pois ja herättää uudella tulokulmallaan Viticulturen uudenlaiseen vireeseen.
Yksin ja yhdessä
Viticulture World on yhteistyö- ja soololaajennus. Nyt ei enää kilpailla viinimarkkinan herruudesta, vaan yhteisvoimin pyritään maailmanmaineeseen. Aikaa on kuusi vuotta, ja siinä jokaisen viinitilan tulee nousta kukoistukseen.
Viticulture muuntuu yhteistyöpeliksi näppärin ja yksinkertaisin sääntömuutoksin. Jos on aikoinaan sisäistänyt Viticulturen, ei tässä ole kummoista opeteltavaa. Jotkut toiminnoista ovat hiukkasen muuttuneet, mutta perusteet ovat vanhat tutut. Työläisten asettelua, resurrsin hallintaa. Istutusta, rypäleitä, viinikellareita ja tilauksia. Eli hyvin prosessimaista viinintuotantoa.
Viticulture World kierrättää taloudellisesti emopelin elementtejä. Laajennuksen tuoma lisäsälä on minimaalinen. Suurimpana lisukkeena on uusi pelilauta, hauskimpana läjä hattuja työläisille.
Maailman viinit
Laajennuksen ytimessä on kuusi erilaista korttipakkaa, jokaiselle mantereelle omansa. Pakat on vankasti teemoitettu kuvaamaan maanosien viinikulttuuria ja -historiaa. Jokainen pakka on hyvin erilainen, ja parhaimmillaan muuttavat peliä paljonkin. Vastaan tulee yllätyksiä, lisäsääntöjä, lisätoimintoja tai tapahtumia. Pakkojen vaikeusasteet ovat erilaisia ja pakan valinnalla pelin haastetta on helppo säätää.
Toinen isompi muutos peruspeliin on innovaatiot. Näiden avulla toimintoja päivitetään tehokkaimmaksi, tai halvemmiksi. Ne ovatkin avainasemassa pelin ratkaisemiseen. Niitä kannattaa ostaa heti ja niin usein kuin vain kyetään.
Näkyvimpänä muutoksena on nuo mainitut hatut. Nyt työläiset jaetaan kesä- ja talvityöntekijöihin. Hatut ovat kumia ja istuvat meeplejen päähän napakasti. Nyt kausityöläisiä voi vain käyttää oman vuodenaikansa tehtäviin. Kouluttamalla työntekijän rajoitteesta pääsee eroon. Työläisten määrä pysyy vakiona läpi pelin: neljä tavallista ja Grande. Tämä on yllättävän näppärä muutos, joka tuo uutta kierrettä työväen nakittamiseen.
Voittoehtoon on tuotu lisäksi erikseen mitattava maine. Peli voitetaan vain jos kaikki pelaajat saavuttavat pisterajan ja lisäksi maine saadaan yhteisvoimin hilattua tappiin. Tämä ei ole helppo tavoite.
Peli on tuttua Stonemaier -tuotantotasoa. Komponentit on laadukkaita ja nättejä. Pelilauta tuntuu hiukan sekavalta ja täyteen ahdetulta. Toisaalta, nyt pelilauta mahtuu pienemmällekin pöydälle, mikä on plussaa. Innovaatiolaatat lisäävät ahtauden tuntua ja tuntuvat hiukan valjuilta.
Yhdessä tai yksin
Pelikokemus osoittautui yllättävänkin hauskaksi. Yhteistyömoodi pistää ajattelemaan koko peliä aivan eri kantilta, eikä vanhat taktiikat oikein toimi. Ensipelit osoittivat että alkuun helpoksi kuviteltu voittoehto on tiukasti skaalattu ja sen tavoittamisessa riittää haastetta. Ensimmäisellä pelikerralla jopa tutorial-pakka vaati ylimääräisen apuvuoden pelaamisen.
Menestys vaatii hyvää yhteissilmää ja suunnitelmallisuutta ja tehtävien järkevää jakoa. Jos kaikki pelaajat yrittävät rakentaa täydellisen viinitilan, tavoite jää helposti vajaaksi. Toisten pelaajien avustaminen on tärkeää ja ylimääräisiä resursseja on hyvä jakaa muille aktiivisesti. Sen tueksi onkin muutama lisäsääntö.
Yhteistyössä myös vieraskorttien rooli muuttuu myös. Aiemmin kilpailijaa avittaneet hankalat vieraat ovatkin nyt mitä tervetulleimpia tuodessaan mukavaa lisävääntöä yhteisen tavoitteen saavuttamiseen. Järkevästi tiluksille kutsutut vieraat saattavatkin olla pelin ratkaisija. Tämä tuo tietty myös tuuria mukaan peliin. Peli on myös siinä määrin tiukka, että esimerkiksi huono tuuri tilausten suhteen saattaa aiheuttaa suuria ongelmia.
Mukana tulee myös soolopeliä varten fiksattu Automa. Oma sooloilukokemus ei riitä sen arvioimiseen, mutta sitä on kyllä arvosteltu hyvin toimivaksi.
Maanosapakkojen uudelleenpelattavuutta emme vielä ehtineet testaamaan. Tietysti niiden yllättävyys laimenee pelikertojen myötä, mutta onneksi pakoissa riittää vaihtelua. Kukin maanosapakka myös muuttaa peliä varsin erilaiseksi, että uskoisimme ne kiinnostavat useammankin pelikerran.
Yhteensopivuus
Viticulture Tuscanystä vain rakennukset-moduli on yhteensopiva Worldin kanssa. Moor Visitors ja Visit from the Rhine Valley -vieraspakat sujahtavat saumattomasti yhteistyömoodiin. Muut laajennukset eivät Worldin kanssa toimi. Tämä tietysti karsii turhia rönsyjä pelistä pois, mutta ainakin spesialistityöntekijöitä jää hiukan kaipaamaan.
Worldin osat on huomaavaisesti rakennettu myös yhteensopiviksi peruspelin kanssa. Peruspelin yhteensopimattomat kortit korvataan selkeästi erottuvilla, joten niitä ei tarvitse yhteistyöpeliä varten erotella pois pakasta. Laajennuksen uudet omistajakortit voi huoletta miksata vanhojen sekaan ja ne laittavat modernisti omistajapariskunnat uusiksi. Myös esimerkiksi kausityöntekijäsäännön voi halutessaan ottaa myös käyttöön peruspelissä.
Viticulture World on oikein onnistunut. Se on huolella kypsytetty ja onnistuu tuomaan hyvin esille niitä piirteitä, jotka alunperin viehättivät Viticulturessa. Yhteistyömoodi toimii, mutta ei muunna pelin perustunnelmaa juurikaan. Se on helppo makusteltava, ja maistunee myös niille jotka muutoin kaihtavat yhteistyöpelejä.
Viticulture World on mukavan pienimuotoinen laajennus, jossa ei ole pyritty tuomaan mitään ylimääräistä kommervenkkiä. Jos Viticulture on alunperin sopinut omaan pelimakuun, on World siihen oivallinen lisämauste.
Faktat Viticulture Worldista
Suunnittelijat: Francesco Testini, Mihir Shah
Julkaisija: Stonemaier Games (2022)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset, etenkin jos Viticulture on ennestään tuttu.
Onnen vaikutus: Pakoista nousevat kortit ohjaavat peliä. Huonosti nousevat kortit voivat vaikeuttaa peliä. Korttituurin vaikutuksia voi kuitenkin jonkin verran minimoida ja myös muut pelaajat ovat apuna.
Vuorovaikutus: Yhteistyöpeli, menestys edellyttää yhdessä toimimista.
Teema: Viininviljelyteema on helposti lähestyttävä ja istuu pelin komponentteihin hyvin. Teema tukee hyvin pelimekaniikkaa ja tekee siitä helpon oppia ja opettaa.
Uudelleenpelattavuus: Paksujen korttipakkojen ansiosta pelikerrat ovat vaihtelevia. Maanosapakkojen uudelleenpelattavuus jää nähtäväksi.
Kieliriippuvuus: Korteissa ja pelilaudassa on englanninkielistä tekstiä.
Pelaajamäärä: 1–6.
Pelin kesto: 75–95 minuuttia.