Kategoriat
Peliarvostelut

Viticulture World

Tutustu maailman viineihin yhdessä muiden pelaajien kanssa. Viticulture World on yhteistyössä pelattava lisäosakampanja Viticultureen.

”Tein sulle kotiviinin…” Eipäs vaan, Viticulture World -laajennukses­sa ei olekaan kyse kotiviineistä vaan päinvastoin, maailmanlaajuises­ti kaikkien maanosien viineistä ja viinikulttuureista.

Viticulture on peli jota voi jo hyvällä omallatunnolla kutsua klassi­koksi. Pelihyllyn vanha tuttu, joka on kuin menneiden vuosien suo­sikkiviini. Jäänyt, ehkä aikoinaan liikaa nautittunakin, hyllynkul­maan pölyttymään.

Viticulture World tuulettaa raikkaalla puhalluksella pölyt pois ja he­rättää uudella tulokulmallaan Viticulturen uudenlaiseen vireeseen.

Viticulture Worldin kansi

Yksin ja yhdessä

Viticulture World on yhteistyö- ja soololaajennus. Nyt ei enää kilpail­la viinimarkkinan herruudesta, vaan yhteisvoimin pyritään maail­manmaineeseen. Aikaa on kuusi vuotta, ja siinä jokaisen viinitilan tulee nousta kukoistukseen.

Viticulture muuntuu yhteistyöpeliksi näppärin ja yksinkertaisin sääntömuutoksin. Jos on aikoinaan sisäistänyt Viticulturen, ei tässä ole kummoista opeteltavaa. Jotkut toiminnoista ovat hiukkasen muuttuneet, mutta perusteet ovat vanhat tutut. Työläisten asette­lua, resurrsin hallintaa. Istutusta, rypäleitä, viinikellareita ja tilauk­sia. Eli hyvin prosessimaista viinintuotantoa.

Viticulture World kierrättää taloudellisesti emopelin elementtejä. Laajennuksen tuoma lisäsälä on minimaalinen. Suurimpana lisuk­keena on uusi pelilauta, hauskimpana läjä hattuja työläisille.

Hattupäisiä työläisiä
Työläisten hatut ovat hauska lisä! Kuva: Tiina ja Esa

Maailman viinit

Laajennuksen ytimessä on kuusi erilaista korttipakkaa, jokaiselle mantereelle omansa. Pakat on vankasti teemoitettu kuvaamaan maanosien viinikulttuuria ja -historiaa. Jokainen pakka on hyvin erilainen, ja parhaimmillaan muuttavat peliä paljonkin. Vastaan tulee yllätyksiä, lisäsääntöjä, lisätoimintoja tai tapahtumia. Pakko­jen vaikeusasteet ovat erilaisia ja pakan valinnalla pelin haastetta on helppo säätää.

Toinen isompi muutos peruspeliin on innovaatiot. Näiden avulla toimintoja päivitetään tehokkaimmaksi, tai halvemmiksi. Ne ovat­kin avainasemassa pelin ratkaisemiseen. Niitä kannattaa ostaa heti ja niin usein kuin vain kyetään.

Näkyvimpänä muutoksena on nuo mainitut hatut. Nyt työläiset jaetaan kesä- ja talvityöntekijöihin. Hatut ovat kumia ja istuvat meeplejen päähän napakasti. Nyt kausityöläisiä voi vain käyttää oman vuodenaikansa tehtäviin. Kouluttamalla työntekijän rajoit­teesta pääsee eroon. Työläisten määrä pysyy vakiona läpi pelin: neljä tavallista ja Grande. Tämä on yllättävän näppärä muutos, joka tuo uutta kierrettä työväen nakittamiseen.

Voittoehtoon on tuotu lisäksi erikseen mitattava maine. Peli voite­taan vain jos kaikki pelaajat saavuttavat pisterajan ja lisäksi maine saadaan yhteisvoimin hilattua tappiin. Tämä ei ole helppo tavoite.

Peli on tuttua Stonemaier -tuotantotasoa. Komponentit on laaduk­kaita ja nättejä. Pelilauta tuntuu hiukan sekavalta ja täyteen ahde­tulta. Toisaalta, nyt pelilauta mahtuu pienemmällekin pöydälle, mikä on plussaa. Innovaatiolaatat lisäävät ahtauden tuntua ja tun­tuvat hiukan valjuilta.

Innovaatiolaattoja pelilaudalla
Innovaatiolaattoja. Kuva: Tiina ja Esa

Yhdessä tai yksin

Pelikokemus osoittautui yllättävänkin hauskaksi. Yhteistyömoodi pistää ajattelemaan koko peliä aivan eri kantilta, eikä vanhat tak­tiikat oikein toimi. Ensipelit osoittivat että alkuun helpoksi kuvi­teltu voittoehto on tiukasti skaalattu ja sen tavoittamisessa riittää haastetta. Ensimmäisellä pelikerralla jopa tutorial-pakka vaati ylimääräisen apuvuoden pelaamisen.

Menestys vaatii hyvää yhteissilmää ja suunnitelmallisuutta ja teh­tävien järkevää jakoa. Jos kaikki pelaajat yrittävät rakentaa täydel­lisen viinitilan, tavoite jää helposti vajaaksi. Toisten pelaajien avus­taminen on tärkeää ja ylimääräisiä resursseja on hyvä jakaa muille aktiivisesti. Sen tueksi onkin muutama lisäsääntö.

Yhteistyössä myös vieraskorttien rooli muuttuu myös. Aiemmin kilpailijaa avittaneet hankalat vieraat ovatkin nyt mitä tervetulleim­pia tuodessaan mukavaa lisävääntöä yhteisen tavoitteen saavuttami­seen. Järkevästi tiluksille kutsutut vieraat saattavatkin olla pelin ratkaisija. Tämä tuo tietty myös tuuria mukaan peliin. Peli on myös siinä määrin tiukka, että esimerkiksi huono tuuri tilausten suhteen saattaa aiheuttaa suuria ongelmia.

Mukana tulee myös soolopeliä varten fiksattu Automa. Oma soo­loilukokemus ei riitä sen arvioimiseen, mutta sitä on kyllä arvostel­tu hyvin toimivaksi.

Maanosapakkojen uudelleenpelattavuutta emme vielä ehtineet tes­taamaan. Tietysti niiden yllättävyys laimenee pelikertojen myö­tä, mutta onneksi pakoissa riittää vaihtelua. Kukin maanosapakka myös muuttaa peliä varsin erilaiseksi, että uskoisimme ne kiinnos­tavat useammankin pelikerran.

Etelä-Amerikan maanosapakan kortteja
Etelä-Amerikan maanosapakka kuvaa paikallisen viinintuotannon historiaa ja erityispiirteitä. Kuva: Tiina ja Esa

Yhteensopivuus

Viticulture Tuscanystä vain rakennukset-moduli on yhteensopiva Worldin kanssa. Moor Visitors ja Visit from the Rhine Valley -vieraspa­kat sujahtavat saumattomasti yhteistyömoodiin. Muut laajennukset eivät Worldin kanssa toimi. Tämä tietysti karsii turhia rönsyjä pelis­tä pois, mutta ainakin spesialistityöntekijöitä jää hiukan kaipaa­maan.

Worldin osat on huomaavaisesti rakennettu myös yhteensopiviksi peruspelin kanssa. Peruspelin yhteensopimattomat kortit korva­taan selkeästi erottuvilla, joten niitä ei tarvitse yhteistyöpeliä varten erotella pois pakasta. Laajennuksen uudet omistajakortit voi huo­letta miksata vanhojen sekaan ja ne laittavat modernisti omistaja­pariskunnat uusiksi. Myös esimerkiksi kausityöntekijäsäännön voi halutessaan ottaa myös käyttöön peruspelissä.

Viticulture World on oikein onnistunut. Se on huolella kypsytetty ja onnistuu tuomaan hyvin esille niitä piirteitä, jotka alunperin viehät­tivät Viticulturessa. Yhteistyömoodi toimii, mutta ei muunna pelin perustunnelmaa juurikaan. Se on helppo makusteltava, ja maistu­nee myös niille jotka muutoin kaihtavat yhteistyöpelejä.

Viticulture World on mukavan pienimuotoinen laajennus, jossa ei ole pyritty tuomaan mitään ylimääräistä kommervenkkiä. Jos Viti­culture on alunperin sopinut omaan pelimakuun, on World siihen oivallinen lisämauste.

Lähikuva pelilaudasta
Pelilaudan toimintoruutuja voi päivittää paremmiksi innovaatiolaattoja käyttäen. Kuva: Tiina ja Esa

Faktat Viticulture Worldista

Suunnittelijat: ,

Julkaisija: Stonemaier Games (2022)

Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset, etenkin jos Viticulture on ennestään tuttu.

Onnen vaikutus: Pakoista nousevat kortit ohjaavat peliä. Huo­nosti nousevat kortit voivat vaikeuttaa peliä. Korttituurin vaikutuk­sia voi kuitenkin jonkin verran minimoida ja myös muut pelaajat ovat apuna.

Vuorovaikutus: Yhteistyöpeli, menestys edellyttää yhdessä toi­mimista.

Teema: Viininviljelyteema on helposti lähestyttävä ja istuu pelin komponentteihin hyvin. Teema tukee hyvin pelimekaniikkaa ja tekee siitä helpon oppia ja opettaa.

Uudelleenpelattavuus: Paksujen korttipakkojen ansiosta peli­kerrat ovat vaihtelevia. Maanosapakkojen uudelleenpelattavuus jää nähtäväksi.

Kieliriippuvuus: Korteissa ja pelilaudassa on englanninkielistä tekstiä.

Pelaajamäärä: 1–6.

Pelin kesto: 75–95 minuuttia.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *