Victory & Honorin seepiansävyinen aikakauden valokuviin perustuva kuvitus vie suoraan Amerikan sisällissodan tunnelmiin. Sota on hieman harvinaisempi tikkipelin aihe, mutta teema ei ole tässäkään korttipelissä erityisen voimakas.
Monien tikkipelien tapaan Victory & Honor on paripeli.
Pelin idea
Aivan tavanomaisen tikkipeli Victory & Honor ei ole. Erikoisimpana piirteenä pelissä pelataan kolmea tikkiä yhtä aikaa. Vuorotkaan eivät kierrä pöydän ympäri, vaan hyppelehtivät miten sattuu pelaajien pelaamien korttien mukaan. Jos pelaa kortin vasemmalle rintamalle, vuoron saa vasemmalla puolella istuva pelaaja ja niin edelleen. Uusia ideoita pelissä riittää.
Pelaajien on tunnustettava maata tikeissä. Kun tikkejä on kolme ja maita on neljä, yksi maa jää yli valtiksi. Valttimaa selviää kuitenkin vasta kun kaikki kolme tikkiä on avattu. Kolmen tikin idea on fiksu ja toimii todella hyvin. Pelivuoron siirtäminen eri rintamille pelaamalla on sekin oivallinen idea, jolla pelin kulkua voi ohjailla. Usein on hyvä saada vastapuoli pelaamaan ja sitoutumaan ensin.
Peliä pelataan samoilla korteilla kolme kolmen tikin annosta. Sen jälkeen lasketaan pisteet. Kierroksia pelataan kaikkiaan neljä.
Jokaisessa maassa on kortit yhdestä seitsemään. Suurin osa on tavallisia kortteja, mutta joukossa ovat teemaa mukaan tuovat tiedustelija, ratsuväki ja tykistö. Pelaamalla tiedustelijan saa määrätä, mille rintamalle seuraava pelaaja pelaa. Ratsuväki voittaa tikin, mikäli se pelataan tikin viimeisenä korttina. Tykistö voittaa viereisen kortin vastapuolelta kun kortit on pelattu, ennen voittajan selvittämistä.
Näiden erikoiskorttien hyödyntäminen on pelin erityispiirteitä. Arvokkaiden korttien pelaaminen laidoille on vaarallista, jos on mahdollist, että kortti voitetaan tykillä. Ratsuväen sommittelu viimeiseksi kortiksi avaintilanteissa ei ole helppoa, mutta palkitsevaa.
Kenraalit ja pisteenlasku
Numerokorttien lisäksi maissa on kolme kenraalia, yhdestä kolmeen tähteä. Kenraalit ovat vahvimmat kortit. Ne ovat myös pisteenlaskun kannalta tärkeimmät kortit. Joukot ovat arvottomia ilman kenraalia, toisaalta kenraaleista saa kaiken irti vasta joukkojen kanssa.
Jokainen kenraali on tähtiensä määrän arvoinen. Joukkojen pistearvo taas riippuu kerättyjen kenraalien määrästä. Täysi setti — kolme kenraalia ja seitsemän muuta korttia — on siis 27 pisteen arvoinen. Pelaajat laskevat pisteensä erikseen, parin pistearvo on pelaajien pisteiden summa. Kortit on siis syytä kerätä tietylle pelaajalle.
Sääntöjentulkintaa
Victory & Honor ei ole erityisen vaikea peli. Säännöt lukemalla saa kuitenkin toisen kuvan. Pelin säännöt ovat yhdet huonoimmista koskaan. Yksinkertaisista asioista on saatu erittäin epäselviä. Samoista asioista puhutaan eri kohdissa hieman eri termeillä. Paremmat säännöt parantaisivat peliä huomattavasti.
Kun peliä pelaa tarpeeksi, sen sisäistää hyvin ja peli etenee hyvinkin sutjakkaasti. Victory & Honor on lopulta aika nopea peli. Se on kuitenkin sen verran monimutkainen, ettei se ehkä sovellu kovin satunnaiseen pelailuun. Säännöllisesti pelaavalle se antaa enemmän.
Tikkipelejä voi arvioida myös sen mukaan, kuinka hyvin niissä pärjää huonoilla korteilla. Tästä testistä Victory & Honor ei selviä täysin puhtain paperein. Jos kenraalit kasautuvat jollekin pelaajalle, pisteitä ropisee usein runsaasti. Ratsuväellä, valteilla ja tykistöllä voi tehdä ihmeitä, mutta niilläkin on rajansa.
Victory & Honor kärsii hieman sopivan lokeron puutteesta. Peli on turhan raskas satunnaiseen pelailuun, eikä oikein riittävän vetävä, jotta sen ottaisi esille edes silloin, kun olisi asiasta innostuneita pelaajia. Aiheesta kiinnostunut peliporukka saa Victory & Honorista kuitenkin paljon irti.
Suunnittelija: Talon Douds
Julkaisija: Jolly Roger Games
Ilmestymisvuosi: 2004
Pelaajamäärä: 4
Pituus: 30 min