Kategoriat
Peliarvostelut

Ultimate Warriorz

Vähän King of Tokyon sukuinen Ultimate Warriorz on taistelupeli 2–8 pelaajalle. Kuka selviää hirviöiden areenataisteluista voittajana?

Ultimate Warriorzissa pelaajat ovatt myyttisiä hirviösankareita areenataistossa, ”Heimorähinässä”, joka pidetään aina auringonpimennyksen aikaan Maailmanlopun saarella. Taustatarinalle ei hirveästi tarvitse painoarvoa antaa, mutta voittaja on se, joka on viimeisenä pystyssä, tai joka seitsemän kierroksen jälkeen on kerännyt eniten mainepisteitä.

Ultimate Warriorz muistuttaa hieman Iellon King of Tokyota keskittyen kuitenkin puhtaasti otusten väliseen mättöön.

Ultimate Warriorzin kansi

Valmistelut

Tappeluareena on ympyränmuotoinen, jonka keskusaluetta reunustaa kuusi reuna-aluetta. Hauskasti peli käyttää laatikkoa hyödykseen areenan muodostamisessa.

Pelaajat valitsevat hahmonsa ja ottavat niihin liittyvät komponentit. Komponentit ovat värikkäitä ja hyvän kokoisia pahvitokeneita ja -hahmoja, kortit ovat vastaavasti 7 Wondersin kokoluokassa. Nopat ovat tavallisia kuusisivuisia, mutta pienempiä kuin muiden komponenttien perusteella saattaisi odottaa. Omaan makuun ne ovat kuitenkin mukavampia heittää kuin esimerkiksi juuri King of Tokyon yli-isot nopat.

Hahmot eroavat toisistaan mukavasti, ja oleellisesti ne ovat eri kokoisia, mikä samalla kertoo hahmon keston. Hahmokortti myös määrittää alustavan puolustusarvon.

Pienimmästä hahmosta alkaen pelaajat valitsevat aloituspaikakseen yhden areenan reuna-alueista, jossa ei ole toista hahmoa. Jos pelaajia on enemmän kuin kuusi, isoimmat hahmot menevät keskusalueelle.

Ultimate Warriorzin hahmoja
Hahmot areenalla. Kuva: Heikki Laakkonen

Taistelu

Kunkin pelikierroksen aluksi pelaajat valitsevat yhden kahdeksasta kortistaan, joissa on myös aloitteet yhdestä kahdeksaan. Tämän jälkeen aletaan käymään aloitteita Citadels-tyyliin läpi suurimmasta alkaen. Kun omaa valittua korttia vastaava aloite huudetaan, kortti käännetään ja toimitaan sen mukaan. Jos useammalla pelaajalla on sama aloite, pienempi otus on vikkelämpi ja toimii ensin.

Korteissa on liike-, kauko- ja lähihyökkäys että erikoisvoimia. Lisäksi kortissa on puolustusarvo, joka on voimassa pelaajan seuraavan kortin suorittamiseen asti. Kortin toiminnot on pakko tehdä, mutta ne saa käydä läpi haluamassaan järjestyksessä.

Liikkuminen on hyvin yksinkertaista alueelta toiselle siirtymistä, mutta samalla alueelle ei voi liikkua takaisin. Lähihyökkäykset tehdään jotakin samassa ruudussa olevaa vastustajaa vastaan. Hyökkäysarvo kertoo heitettävien noppien määrän, vastustajan puolustusarvo ilmoittaa osumiseen tarvittavan vähimmäissilmäluvun. Kaukohyökkäys toimii samalla tavoin, mutta toisiin alueisiin. Jos etäisyyttä on kahden alueen verran, hyökkäysnoppien silmäluvuista vähennetään yksi. Kullakin hirviöllä on puolustukseen kertakäyttöinen onnenamuletti, jolla voi pakottaa hyökkääjän heittämään uudestaan enintään kolme noppaa tai kääntämään yhden nopan vastakkaiselle taholle.

Taistelua jatketaan kunnes vain yksi taistelija on pystyssä tai seitsemäs kierros on ohi. Jos useampi taistelija on pystyssä, voittaa se, jolla on eniten mainepisteitä eli karkeasti eniten vahinkoa tehnyt. Tasatilanteessa eniten muita taistelijoita viimeistellyt tappelija voittaa. Tilanteen ollessa edelleen tasan pienin hahmo voittaa.

Hahmot

Ultimate Warriorz muodostaa hahmoissaan hymyilyttävät sekoitukset. Vai miltä kuulostaa kokkikäsimusketööri Agaric, samuraikääpiö Bonzaï tai barbaarinen miespuu Baobab?

Kaikkiaan hahmoja on kahdeksan ja kullakin on korteissaan kaksi erikoiskykyä. Esimerkiksi gladiaattoriörkki voi yrittää verkottaa vastustajansa, mikä onnistuessaan alentaa kohteen puolustusarvoa. Toki erikoiskykyjen ohella hahmojen profiilitkin eroavat toisistaan jonkun suosiessa kaukohyökkäyksiä ja toisen panostaessa liikkumiseen.

Hahmovalikoima
Eri hahmojen kortit. Kuva: Heikki Laakkonen

Ultimaattinen arvio

Ultimate Warriorz on yksinkertaista ja ei liian vakavasti otettavaa hupia. Nopan heittelyyn kuitenkin sekoittuu toisten pelin arvioimista, millä aloitteella toinen toimii ja mitä on tekemässä. Liikkuako samaan ruutuun, jolloin on turvassa kaukohyökkäykseltä, vai yrittääkö ottaa etäisyyttä, jos toinen keskittyykin lyömiseen?

Pelaamiseen muodostuu usein rytmi: nopealla aloitteella jokin korkea puolustus pöytään, jolloin muut ovat mahdollisesti suhteellisesti helpompia kohteita, ja seuraavalla kierroksella pieni aloite, jotta korkeasta puolustuksesta saa kaiken irti.

Peli kannustaa lyömään muita tasaisesti, ainakin alkuun. Ensivahingon tekeminen on kolmen mainepisteen arvoista ja toisaalta, jos teilaa vastustajan liian aikaisin, menettää kestoa yleisön kivisateesta. (Yleisöhän ei halua viihteen loppuvan liian aikaisin.)

Kaikki kaikkia vastaan pelimuodon lisäksi peliä voi pelata tiimeinä. Omia variantteja, esimerkiksi mätkintävideopeleistä tuttua hahmoa vaihtavaa tag-pelimuotoa, voi helposti yrittää soveltaa ja kokeilla.

Syvällisiä pelielämyksiä Ultimate Warriorz ei ehkä tarjoa, mutta kyllä sitä mieluusti pelaa erän pari silloin tällöin eikä vain auringonpimennysten aikana.

Taistelukenttä
Hahmoja taistelukentällä. Kuva: Heikki Laakkonen

Faktat Ultimate Warriorzista

Suunnittelija:

Julkaisija: Matagot (2011)

Mutkikkuus: Pelin idea yksinkertainen eikä sääntöjä tarvitse kovin montaa minuuttia selittää.

Onnen vaikutus: Suuri. Huonolla tuurilla pieni hahmo saattaa kuolla muutamaan hyökkäykseen.

Vuorovaikutus: Peli on tappelua muita vastaan.

Teema: Toimii. Teema on sopivan hupaisa, antaa muodollisen selityksen tappelulle ja mahdollistaa mielikuvituksekkaat hahmot.

Uudelleenpelattavuus: Kohtalainen. Peli tai pari silloin tällöin toimii mainiosti.

Kieliriippuvuus: Komponenteissa ei ole tekstiä.

Pelaajamäärä: 2–8. Hauskimmillaan 4–6 pelaajalla, jolloin kaoottisuuden määrä on parhaimmillaan.

Pituus: 30 minuuttia tai alle.

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *