Suosittu Ubongo-sarja on vaivannut pelaajien päitä yhdessä tasossa eri tavoin. Nyt peliin tulee uusi ulottuvuus, kun palikat nousevat kolmanteen ulottuvuuteen.
Vaikeustasoakin hulahtaa peliin aivan uusi annos, sillä kolmiulotteinen ajattelu on pykälän kaksiulotteista vaikeampaa.
Peli nousee laudalta
Idea on sama kuin aikaisemmissa Ubongo-peleissä: kello käy ja pelilautaan merkitty alue pitäisi peittää palikoilla. Nyt palikat vain pitää saada siististi kahteen kerrokseen.
Käytössä on kolme tai neljä erikoisenmuotoista vänkyrää, jotka saa helposti sopimaan melkein: jäljelle jää tavallisesti tila, johon sopisi nätisti joku sellainen pala, mitä ei missään nimessä ole tehtävässä käytössä.
Nopeimmat palkitaan. Pelissä on sama toimiva pisteenlasku kuin Ubongo Extremessä: nopein saa kolme pistettä ja satunnaiset pisteet (1–4 pistettä), kakkonen saa yhden pisteen ja satunnaispisteet ja muut ratkaisijat vain ne satunnaiset pisteet.
Ratkomalla paljon tehtäviä ja poimimalla pisteitä hyvällä tuurilla pelin voi voittaa, mutta jos joku napsii ykkössijoista valtaosan, voitto on aika varma.
Kolmas, vaikea ulottuvuus
Uudet Ubongot ovat aina olleet aikaisempia vaikeampia. Extreme oli vaikeampi kuin peruspeli, Duel vaikeampi kuin Extreme ja 3D tekee uuden ennätyksen. Palikoiden pyörittely kolmessa ulottuvuudessa on haastavaa.
Neljän palikan tehtäviin kannattaa suhtautua asianmukaisella kunnioituksella. Kokeilin joutessani yhtä: noin varttia myöhemmin piti katsoa ratkaisu ohjeista (niin, tässä Ubongossa mukana on myös tehtävien ratkaisut). Pelissä tehtävä pitäisi ratkaista kahdessa minuutissa.
Kolmen palikan tehtävien vaikeustaso tuntui sopivalta: osan ratkaisi nopeasti, valtaosan minuutin sisään ja jotkut menivät tiukille. Kahdessa kaksinpelissä vain pari tehtävää jäi kokonaan ratkaisematta. Neljällä palikalla olisimme luultavasti ratkaisseet pari tehtävää…
Ubongo 3D:ssä huonoa on vain todella iso laatikko. Jos Ubongon idea miellyttää ja lisähaaste on tarpeen, tästä sitä saa. Jos Ubongo tai pasianssinomainen tehtävänratkonta ylipäätään tökkii, jätä väliin.
Pieni vinkki: Tiimalasin kesto kannattaa mitata, se voi nimittäin heittää runsaasti. Aikaa pitäisi tiettävästi olla kaksi minuuttia, mutta tiimalasin kesto voi olla mitä tahansa 90 sekunnin ja kolmen minuutin väliltä.
Suosittelen tiimalasin tilalle esimerkiksi puhelimen ajastinta, joka piippaa, kun aika on kulunut. Se laskee varmasti oikeaa aikaa, eikä kenenkään tarvitse kytätä hiekan valumista.
Faktat Ubongo 3D:stä
Suunnittelija: Grzegorz Rejchtman
Julkaisija: Kosmos (2009), Competo (2011), Lautapelit.fi (2019)
Mutkikkuus: Säännöt ja pelin perusidea ovat yksinkertaiset, tehtävien ratkominen käytännössä vaatii joko harjaantunutta tilanhahmotuskykyä tai harjoittelua.
Onnen vaikutus: Pisteenlasku tuo peliin jonkin verran tuuria ja toisinaan tehtävä ratkeaa nopeasti tuurilla, kun kriittinen palikka osuu vahingossa oikein päin paikalleen, mutta muuten peli on vankasti taitopeli, jonka toiset osaavat ja toiset eivät koskaan opi.
Vuorovaikutus: Yksinäistä keskittynyttä puurtamista.
Teema: Abstrakti, epämääräinen Afrikka-teema jatkuu.
Uudelleenpelattavuus: Tehtäviä on sen verran runsaasti, että pelattavaa riittää pitkään.
Kieliriippuvuus: Kielivapaa.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: 20–30 minuuttia.
2 vastausta aiheeseen “Ubongo 3D”
Tämä peli tuli vuosi sitten pukin paketista. Käytännössä pelaaminen on jäänyt aika vähälle.
Pelikertojen vaikutus lopputulokseen on todella suuri. Riittävän monen matsin ottamisen jälkeen oppii aika tehokkaan taktiikan, jolloin kokenein pelaaja voittaa lähes poikkeuksetta. Yleensä ensikertalaiset pitävät peliä liian hankalana, ja turhautuvat kokeneemman ketun muutaman sekunnin ratkaisuihin.
Poikkeus vahvistaa säännön. Eräs matemaattisesti hyvin lahjakas ystäväni oppi metkut käytännössä välittömästi. Hänen kanssaan peliä tulikin pelattua suht koht tasaisesti, muille ystäville on tätä peliä turha tyrkyttää.
Ongelma ei ole yksin Ubongo 3D:n, vaan koko genre kärsii tästä — toiset vaan ovat parempia.