Erilaisia nopeustestipelejä on paljon. Ubongo on joukon parhaita ainakin satunnaisemman pelailijan näkökulmasta. Usein nopeuspelin voiton vie kokenein pelaaja, jonka aivot ovat parhaiten virittäytyneet pelin vaatimuksiin. Ubongossa ongelma on ratkaistu pisteytyksellä, joka palkitsee osaavaa, mutta ei liikaa.
Oivallinen peli palkittiin vuonna 2007 Vuoden perhepeli -palkinnolla ja muitakin palkintoja on kertynyt. Peli on osoittautunut kestäväksi suosikiksi: uusimman vuoden 2019 laitoksen kannessa leveillään yli viidellä miljoonalla myydyllä pelillä ja peli on laajentunut mittavaksi peliperheeksi.
Muodosta kuvioita nopeasti
Pelaajilla on samanlaiset polyomino-laatat – kuten Tetris-kuviot, mutta mukana on myös kolmen ja viiden neliön muotoja – jotka pitäisi saada soviteltua täyttämään pelilaudan tyhjät ruudut tiimalasin valumisen aikana. Tehtävään tarvitaan vaikeusasteesta riippuen kolme tai neljä tiettyä laattaa.
Pelissä oli aikaisemmin melko mutkikas pisteytys, jossa edettiin radalla poimimassa jalokiviä ja pyrittiin keräämään mahdollisimman monta samanväristä jalokiveä. Tämä toimi tarkoitukseensa, eli sumentamaan pelin lopputulosta – nopein pelaaja pääsee valikoimaan ensiksi, mutta ei välttämättä saa silti sitä mitä haluaa.
Myöhemmin pisteytystä on yksinkertaistettu tuntuvasti. Nopein ratkoja saa kolmen pisteen arvoisen jalokiven ja satunnaisen jalokiven (arvoltaan 1–4 pistettä), toiseksi nopein saa yhden pisteen jalokiven ja satunnaisen jalokiven ja kaikki muut ratkojat saavat satunnaisen jalokiven. Näin nopein ratkoja todennäköisesti voittaa, mutta ei välttämättä.
Laajan yleisön viihdettä
Ubongo sopii monenlaiseen käyttöön, lapsista aikuisiin. Pelin säännöt ovat helpot. Tehtäväkorteissa on kaksi puolta, helpommalla käytetään kolmea ja vaikeammalla neljää palikkaa kerrallaan ja käyttämällä eri pelaajilla eri puolia peliä pystyy tasoittamaan jonkin verran.
Jos haluaa kokoelmiinsa vain yhden tämäntyyppisen pelin, Ubongo on parhaita valintoja, sillä se sopii hyvin laajalle yleisölle. Ricochet Robots on toinen erinomainen vaihtoehto, mutta se on Ubongoa vaativampi eikä sovi yhtä hyvin eritasoisille pelaajille. Vakavin kilpailija Ubongolle onkin sen seuraaja, Ubongo Extreme.
Extremen lisäksi Ubongoon on olemassa helppo ja pieni Mini-lisäosa, erittäin haastava Ubongo Duel -kaksinpeliversio ja vielä vaikeampi Ubongo 3D, jossa palikat ovat kolmiulotteisia. Ubongo Junior on helpompi lastenversio.
Faktat Ubongosta
Suunnittelija: Grzegorz Rejchtman
Julkaisija: Kosmos (2003), Competo (2007), Lautapelit.fi (2018)
Mutkikkuus: Peli itse on yksinkertainen, pisteenlasku on vain hieman sekavasti toteutettu. Uudemmassa laitoksessa pisteenlasku on pistetty parempaan ojennukseen.
Onnen vaikutus: Itse peli on hyvin puhdas taitopeli, jossa osaavampi pelaaja jyrää armotta, mutta pisteenlasku tuo peliin pienen annoksen tuuria.
Vuorovaikutus: Pelaajat keskittyvät omiin tehtäviinsä, toisten peliä ei edes ehdi katsella.
Teema: Abstrakti, jonkinlaista Afrikka-teemaa kuvituksessa on, mutta se on pelkkää pintaa.
Uudelleenpelattavuus: Tehtäviä riittää paljon, eivätkä ne kulu käytössä, joten jos peli miellyttää, pelattavaa riittää.
Kieliriippuvuus: Kielivapaa.
Pelaajamäärä: 2–4.
Pituus: 30 minuuttia.
13 vastausta aiheeseen “Ubongo”
Ubongo on varsin hauska nopeus/pähkäilypeli, joka toimii hyvin myös vähemmän pelanneiden kanssa. Yksi huono puoli pelissä kuitenkin on: pelin punaiset ja ruskeat timantit on hirveän hankala erottaa toisistaan. Tämä on hankalaa jo siksi, että timantit pitäisi valita mahdollisimman nopeasti.
Ubongo on omassa kokoelmassani yksi niitä pelejä, jotka voi oppia ”liian hyvin”. Ensimmäiset 10-20 kertaa on hauskaa, mutta sen jälkeen ei paljon innosta kun vähintään yksi tai kaksi pelaajista saa joka kerta kaikki ratkaistua lähestulkoon välittömästi. Olisi kai aika siirtyä kovempiin aineisiin.
Mikä olisi paras seuraava askel? Ubongo Extreme vai 3D?
3D:tä en ole kokeillut, mutta Extreme nyt ainakin on vaikeampi ja siihen saa vielä Craxyn vaikeuttamaan entisestään. Duel on myös hyvä, mutta vain kahdelle.
3D on erittäin haastava, joten extremestä on varmasti hyvä lähteä liikkeelle.
Jep. U3D on minustakin vaikein inkarnaatio pelistä, tosin extreme craxyllä on vielä kunnolla testaamatta (siitä huolimatta, että oon tulostanu sen…)
Ubongo 3D kuulostaa jo nimensä perusteella haastavalta, etenkin kun miettii muita 3D-logiikkapelejä kuten Bedlamin kuutio..
Nimi sikäli hämää vähäsen, että mitään kovin eksoottisia kolmiulotteisia muotoja tuossa ei rakennella vaan kaikki on kuten perinteisemmissä ubongoissa, mutta tasan kaksikerroksisina. Jopa osa paloista on lättäniä kaksiulotteisia. Ite olin kuvitellut jotain monimutkaisempaa ja kuvittelin pelin noilla rajoituksilla olevan liian helppo. Kuinka väärässä sitä voikaan olla..
Yksikin lisäkerros voi nostaa vaikeustason seuraavaan potenssiin.. Kiitos tarkennuksesta, nyt peli kuulostaa jo sentään inhimilliseltä :)
Mä olen varmaan ihan tyhmä…en tajunnu sääntöjä…
Tajuun sen täyttämisjutun ja miten saa liikkua MUTTA:
– Siis mennäänkö siinä vain ja ainoastaan sitä ekana valittua ”riviä” edestakas, vai saako välillä valita uuden rivin?
– Ja ottaako se joka saa tehtävän ratkastua aina sitten liikuttamisen jälkeen kaksi seuraavaa timanttia vaiko aina rivin ekat?
En nyt muista tarkkaan eikä ole sääntöjä käsillä, mutta riviä saa ehdottomasti vaihtaa. Liikutaan riviltä toiselle ja sitten otetaan rivin ensimmäiset timantit, niin se muistaakseni meni.
Kiva että jollain on tietoa Mikko. Olenkin ihan jo pulassa kun tykkäisin pelata uutta hauskalta tuntuvaa peliäni. Mulla on kyllä säännöt, mutta niissä ei noista kahdesta asiasta puhuta ollenkaan ja ne on melko oleelliset… Jos jostain keksit vaan niin laitatko tänne. Kaikissa paikoissa vaan mainostetaan että säännöt on helpot, joten tää tuntuu ihan höpsöltä pohdinnalta.
Ahas. Ne ei liikukkaan niillä riveillää vaan niillä ”askelmilla”.
Tyhmä.
Ubongo on hyvä peli vaikka olen pelannut vain extrimiä. Jo sen perusteella haluaisin ne kaikki