Twilight Imperium on Fantasy Flightille tärkeä peli, sillä vuonna 1997 ilmestynyt pelin ensimmäinen laitos oli firman ensimmäinen julkaisu. Twilight Imperium -sarja on ollut Fantasy Flightin suosittu tukijalka vuosien varrella.
1990-luvulla tietokonepelejä pelanneet muistavat lämmöllä Master of Orionia. Civilizationia muistuttavassa pelissä pelaajat laajensivat avaruusimperiumejaan tutkimalla maailmankaikkeutta, kehittämällä tiedettä, sotimalla ja valloittamalla. Twilight Imperiumia lähemmäs Master of Orionia ei lautapeleissä taida päästä.
Pelin idea
Jokainen pelaaja komentaa omaa rotuaan, joka aloittaa laatoista koottavan pelilaudan reunalta omalta kotiplaneetaltaan. Pelaajat tavoittelevat voittopisteitä. Jokaisella on oma salainen voittotavoite ja lisäksi yleisiä voittotavoitteita, kuten laudan keskellä sijaitsevan Mecatol Rex -planeetan hallitseminen.
Peli käyttää Puerto Ricosta tuttua mekanismia, jossa jokainen pelaaja valitsee joka kierros strategiakortin. Kortin valinnut saa parhaan edun, mutta kaikki muut voivat käyttää kortin ominaisuuksia. Ominaisuuksien käyttäminen on kuitenkin rajoitetumpaa. Pelaajien pitää valita, mitä kortteja haluavat käyttää, kaikkia ei pysty käyttämään.
Strategisten toimintojen lisäksi pelaajat voivat tehdä taktisia operaatioita, kuten tuottaa erilaisia yksiköitä avaruusaluksista taisteluplaneettoihin, liikutella niitä kartalla ja käydä taisteluja planeettojen hallinnasta.
Eeppistä viihdettä
Twilight Imperium on eeppisen skaalan peli, kaikin tavoin. Näin suuresta aiheesta ei taida voida pientä peliä tehdäkään. Pelin sääntökirjalla on kokoa päälle 40 sivua eikä aivan suotta. Säännöissä riittää opettelemista ja mikäli joku pelaajista ei hallitse niitä hyvin, peliajasta suuri osa kuluu sääntökirja kädessä.
Peli kestää tuntikausia, varsinkin aloittelijoiden kesken. Jos ei ole valmis tuntikausien pelisessioihin, Twilight Imperiumin perään ei kannata haikailla. Jo pelin valtavasta laatikosta ja huikeasta komponenttipaljoudesta – varaudu siihen, että ruokapöytäsi ei riitä varsinkaan useamman pelaajan matseille – voi päätellä, että pienestä pelailusta ei ole kyse.
Arkham Horrorin tavoin Twilight Imperiumin kohdeyleisö on varsin selkeä, eikä muiden kannata vaivautua. Mikäli kaveripiiristä löytyy kuitenkin mielenkiintoa eeppisiä avaruustaistoja kohtaan ja aikaa ja pöytätilaa on käytettävissä, Twilight Imperium tarjoaa parhaat mahdolliset pelikokemukset.
Lisäosat
Pelissä on paljon säädönvaraa ja erilaisia sääntömuunnelmia käytetään paljon. Monet liittyvät Imperial-strategiakorttiin ja sen väitettyyn ylivoimaisuuteen. Kolmas laitos sisältää lähes kaiken aikaisempien laitosten lisäosissa ilmestyneen materiaalin ja peli laajenee vielä entisestään uudelle Shattered Empire -lisäosalla.
Shattered Empire lisää peliin paljon uusia kortteja, neljä uutta rotua, mahdollisuuden kahdeksan hengen peleihin ja kaikenlaista muuta. Lisäyksiä voi ottaa käyttöön vähän kerrallaan, haluamiltaan osin. Laajennosta on luonnehdittu suorastaan välttämättömäksi faneille, sillä se korjailee peruspelin puutteita hyvin – ja paisuttaa pelin vielä aikaisempaakin eeppisemmäksi ja valtavammaksi.
Faktat Twilight Imperiumista
Suunnittelija: Christian T. Petersen
Julkaisija: Fantasy Flight Games (1997, 2000, 2005, 2017)
Mutkikkuus: Kun apulapulla on mittaa pari tiivisti täytettyä aanelosta, on selvää, että mutkikkaasta pelistä on kyse. Ensimmäiset pelit aloittelijaporukalla ovat varmasti jatkuvaa sääntökirjan tankkaamista.
Onnen vaikutus: Isoin tuurielementti pelissä on nopanheitoilla ratkaistavat taistelut. Strategiat, resurssinhallinta ja politiikka jyräävät kuitenkin tuurin alleen ja lopulta ratkaisevat pelit.
Vuorovaikutus: Pelaajien välistä vuorovaikutusta on runsaasti niin sotimisen ja valloitusten kuin politiikan ja neuvotteluidenkin muodossa.
Teema: Twilight Imperium lienee aika lähellä eeppisen avaruusoopperan sanakirjamääritelmää.
Uudelleenpelattavuus: Harva pystyy järjestämään koko päivän pelisessioita niin usein, että peliin ehtisi kyllästyä…
Kieliriippuvuus: Pelin osissa on runsaasti tekstiä.
Pelaajamäärä: 3–6, enemmän on eeppisempää.
Pituus: 4–8 tuntia. Käytännössä etenkin aloittelijoiden kesken tämä on koko päivän peli.
5 vastausta aiheeseen “Twilight Imperium”
Loistava peli. Tosin pari ekaa peliä tosiaan saattavat sääntöjen yksityiskohtia tarkistellessa venähtää. Kannattaa käydä tulostamassa Fantasy Flightin sivuilta löytyvä FAQ & Errata -dokumentti.
Jep, aluks pari peliä voi mennä ilman kummempaa voitontavotteluakin kun vaan keskittyy tutkimaan pelimekanismia.
Peruspelin arvostelin neloseksi mutta nyt Shattered Empire lisärin myötä täytyy muuttaa arvosana maksimiin, uudet strategiakortit toimivat hienosti ja voittopistekortit suosivat nyt enemmän täisteluita. Kaikkea pienempääkin kivaa tuli lisärissä lisää mikä on tietysti plussaa.
Shattered Empire -lisäosa kannattaa ehdottomasti hankkia. Shards of the Throne lisäriä taas ei välttämättä.
Kannattaa myös tsekata Shattered Ascension -kotisäännöt, jotka löytyvät interverkosta. Ne tasapainottavat peliä ja tuovat siihen roimasti lisämaustetta, joten veteraaneillakin riittää tässä pelissä koluttavaa vuosiksi…
Peli on tosiaankin melkoisen hyvä. Ihan heti ei ole samanlaista tullut vastaan ja tosiaan jos edes muutaman kerran vuodessa tätä peliä on mahdollista pelata, niin se kannattaa hankkia ehdottomasti hyllyyn.