Twenty One tarjoaa kovin tuttuja aineksia: se on pieni noppapeli Nürnberger-Spielkarten-Verlagilta, tekijänä on Steffen Benndorf (ja Reinhard Staupe) ja vaikka nimessä ei q-kirjainta olekaan, on selvää, että Qwixxin ja Qwinton jalanjäljissä mennään. Boksista löytyy noppia ja lehtiö pisteenlaskulomakkeita ja kuponkejahan tässä nopanheiton tahtiin täytetään kuten aikaisemmissakin peleissä.
Haaste on tällä kertaa vähän erilainen, mutta pelaamisen peruspalikat ovat samat. Yksi heittää noppia kerrallaan, mutta kaikki käyttävät nopanheiton tulokset. Näin jokainen pelaaja pysyy koko ajan hereillä ja peli etenee rivakkaa vauhtia.
Sopivia tuloksia odotellessa
Kun noppia heitetään, heittäjällä on mahdollisuus hylätä heitto ja heittää kerran uusiksi. Jos uusii heiton, kaikki nopat on heitettävä uusiksi paitsi ykköset, jotka on pidettävä. Toinen heitto on pakko hyväksyä sellaisenaan.
Kun heitto on suoritettu, jokaisen pelaajan on pakko käyttää siitä jotain. Pistelomakkeen riveillä on kuvattuna kuusi eriväristä noppaa ja jokaisessa joku tietty silmäluku. Se kertoo maksimiarvon, jonka ruutuun voi kirjata. Nopan ja ruudun värin pitää tietysti sopia yhteen. Jos onnistuu kirjaamaan ruutuun siihen merkityn numeron, saa rastittaa vierestä pienen ruudun täysosuman merkiksi.
Kerralla saa täyttää useammankin ruudun, mutta vain yhdeltä riviltä. Pistelomakkeelta saa täyttää vain ylintä keskeneräistä riviä ja kesken kierroksen ei saa vaihtaa riviä. Joskus voi käydä niin, että nopanheitosta ei voi käyttää mitään – jos rivillä on vapaana vain punainen kolmonen ja punaisessa nopassa on nelonen, niin ei vain onnistu. Jotain on kuitenkin pakko tehdä, joten jos yhtään numeroa ei saa merkittyä, pitää ylimmältä riviltä yliviivata vasemmanpuoleisin tyhjä ruutu. Numerot ovat luonnollisesti laskevassa järjestyksessä vasemmalta oikealle.
Kun rivi on täysi, se pisteytetään. Pisteitä saa kahdesta asiasta: kirjattujen nopanheittojen summasta ja täysosumien määrästä. Summa lasketaan pisteiksi suoraan ja täysosumien määrä tuottaa päälle 0–21 pistettä bonuksia, riippuen siitä kuinka monta osumaa riville sai.
Peli päättyy, kun joku saa viidennen rivinsä täyteen.
Helppoa ja hauskaa kupongintäyttöä
Twenty One ei ole erityisen innovatiivinen peli, mutta se täyttää tarkoituksensa mainiosti. Lomakkeen täyttäminen on kelpo viihdettä, jossa tuurilla on paljon merkitystä. Twenty Onen taitoulottuvuus on lähinnä arvioiden tekemistä ja muiden pelin etenemisen seuraamista: onko vielä varaa odotella täysosumia, vai pitääkö nyt täyttää lomaketta nopeammin vähempiarvoisilla heitoilla?
Tämäkin lienee vähän niitä pelejä, joita on kyllä mahdollista pelata todella huonosti, mutta joita ei varsinaisesti voi pelata hyvin. 10–15 minuutin noppafillerille se on ihan hyväksyttävä piirre.
Vaikea sanoa, minkä näistä pienistä noppapeleistä nyt lopulta parhaaksi nostaa. Tällä hetkellä Twenty One voittaa uutuudenviehätyksen ansiosta, mutta Qwixx ja Qwinto ovat aivan oivallisia pelejä nekin. Kun pelin hinta on vähän yli 10 euroa, kaikista saa helposti riittävästi vastinetta rahalleen ja kaikki voittavat kyllä perinteisen Yatzyn jo sillä, että kaikki pelaajat ovat jokaisen pelaajan vuorolla mukana.
Toistaiseksi Twenty Onea ei Suomesta saa. Saksan- ja hollanninkieliset laitokset ovat täysin pelattavissa englanninkielisten sääntöjen avulla, jos pelin ulkomailta hankkii.
Faktat Twenty Onesta
Suunnittelijat: Reinhard Staupe, Steffen Benndorf
Julkaisijat: Nürnberger-Spielkarten-Verlag (2017)
Mutkikkuus: Säännöt ovat erittäin yksinkertaiset ja ne selittää hetkessä. Pelaamaan pääsee nopeasti, vaikka kukaan ei osaisi valmiiksi sääntöjä.
Onnen vaikutus: Peli on enimmäkseen tuurista kiinni, mutta jonkin verran on saumaa yksinkertaiselle päätöksenteollekin. Kyllä tätä huonosti voi pelata.
Vuorovaikutus: Suoraa vuorovaikusta ei ole, mutta pelissä on pieni kilpajuoksuelementti, eli yksi osa hyvin pelaamista on se, että seuraa toisten pelaajien etenemistä ja sopeuttaa omaa peliään siihen – jos jää pahasti jälkeen, häviää varmasti.
Teema: Abstraktia kupongintäyttämistä.
Uudelleenpelattavuus: Toimii kerta toisensa jälkeen, kuten hyvän fillerin kuuluukin.
Kieliriippuvuus: Ei sisällä olennaista tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–6. On parasta, jos pelaajilla on erilaiset pistelomakkeet, ja paketista löytyy kuusi erilaista. Melko pelaajamääräneutraali, mutta ehkä sittenkin parhaimmillaan pienemmillä pelaajamäärillä, vaikka lisäpelaajat eivät varsinaisesti odottelua lisääkään.
Pituus: 10–15 minuuttia.