Trollius’n Roll on debytointia pariltakin kantilta. Se on suunnittelijoidensa Vilma Vihervaaran (tuttu Lautapelioppaan sivuilta!) ja Juhana Keskisen esikoisjulkaisu, mutta myös julkaisija Toyrockin ensimmäinen oma lautapelijulkaisu.
Rasteja ruutuun
Pelaajien tavoite on kerätä mahdollisimman paljon voittopisteitä kasvattamalla kulleroita. Tämä toteutetaan pudottamalla erilaisia symboleja Tetris-tyyliin oman kupongin ruudukkoon. Pisteille pääsee toteuttamalla omia salaisia tavoitteita, sekä yhteisiä tavoitteita.
Jokaisella kierroksella pelaajat heittävät noppiaan, joissa on numerot 1–4. Suurin silmäluku kertoo, montako symbolinoppaa kierroksella heitetään. Aloitusvuorossa oleva pelaaja saa valita heitettävät nopat. Noppia on neljä, kaksi mustaa ja kaksi valkeaa. Aloittaja heittää valitsemansa nopat, minkä jälkeen pelaajat piirtävät oman noppansa näyttämän silmäluvun verran symboleja. Sen jälkeen noppia vaihdetaan, ja symbolinoppia heitetään uudestaan. Tätä toistetaan, kunnes jokainen pelaaja on saanut oman noppansa takaisin eteensä. Sen jälkeen aloittaja vaihtuu, ja alkaa uusi kierros.
Symbolit piirretään ruudukkoon Tetristä muistuttavalla periaatteella. Symbolit on aina ”pudotettava” ruudukkoon piirtämällä ne niin alas kuin suinkin mahdollista. Symbolit pitää myös pudottaa viereisiin sarakkeisiin. Pelaajien on pakko piirtää kaikki symbolit, joille on tilaa. Poikkeuksen aiheuttaa tilanne, jossa vierekkäisiä sarakkeita ei ole tarpeeksi (joku sarake on jo täynnä).
Symboleita on viisi erilaista: sydämet, kolmiot, neliöt, ruksit ja pallot. Peruspisteytyksissä symbolit antavat pisteitä ryppäissä lukuun ottamatta sydämiä, jotka antavat aina yhden pisteen. Lisäksi ”Trollius-suoran” muodostaminen tuottaa kolme pistettä. Kupongin helpommalla puolella suoran muodostavat pallo, ruksi ja sydän.
Pelaajille eniten päänvaivaa tuottavat tehtävät, jotka voivat olla joko henkilökohtaisia tai kaikille yhteisiä. Henkilökohtaisissa tavoitteissa pyritään muodostamaan jokin tarkkaan määritelty kuvio pelin loppuun mennessä. Yhteiset tehtävät ovat kahta eri tyyppiä. Enemmistötehtävissä palkitaan eniten tai vähiten tiettyjä symboleja keränneet pelin lopussa. Muototehtävissä pyritään muodostamaan haluttu kuvio ennen muita pelaajia, sillä nopeammin kuvion valmiiksi saavat tienaavat enemmän pisteitä.
Paljon peliä pienessä paketissa
Trollius’n Roll vaikutti ensisilmäyksellä yksinkertaiselta lastenpeliltä. Jos tavoitekortit ottaa mukaan, aivoja pitää venyttää moneen suuntaan. Omat tavoitteet, parhaimmillaan kolme yhteistä tavoitetta, peruspisteet sekä Trollius-suorat vaativat kukin osansa keskittymisestä. Toisaalta kaikkea ei tarvitse eikä voikaan aina tehdä hyvin. Joskus asioita on vaikea suunnitella eteenpäin, koska symbolinopat tarjoavat silloin tällöin ikäviä yllätyksiä. Pelissä tärkeämpää onkin reagoida siihen mitä tulee vastaan.
Peliin sisältyy siis runsaasti satunnaisuutta. Huonot nopat voivat joskus pilata suunnitelmat ilman, että asialle voi itse tehdä yhtään mitään. Nopealle perhepelille pieni satunnaisuus ei kuitenkaan ole haitaksi.
Kenelle?
Trolliuksen vahvuudeksi voidaan laskea se, että vaikeustasoa pystyy muuttamaan lisäämällä erilaisia tavoitteita mukaan. Kupongeissa on kaksi puolta, joista toinen on tarkoitettu vaikeampaa peliä haluaville. Omasta mielestäni vaikeampi ruudukko tuo mielestäni vain lisää kaaosta loppupeliin.
Kaikilla herkuilla varustettuna Trollius’n Roll tarjoaa kohtalaisen haasteen kaiken tasoisille pelaajille. Yhteiset tavoitteet ovat parhaimmillaan silloin, kun pelaajia on enemmän. Sen takia sanoisin, ettei Trollius ole parhaimmillaan kahdella pelaajalla. Isompaa pelaajamäärää voi suositella myös sen takia, ettei pelin kesto kasva juurikaan.
Peli on ulkoasultaan pirteä ja puuvärit ovat ehdoton plussa. Värittäminen on mukavan leppoisaa. Pelin teema nyt ei oikein selvene ohjekirjaan koskematta. Itselleni tulee symbolien täyttämästä ruudukosta mieleen kaupan hedelmäpeli ennemmin kuin kasvin kasvattaminen. Näin kepeän pelin kohdalla hieman pinnallisempi teema ei niinkään haittaa, ja pelin ulkoasu on hauska ja leikkisä.
Jatkoon!
Trollius’n Roll on toimiva peli. Ruutia ei ole keksitty uudelleen, mutta mekaniikat toimivat ja kokonaisuus on eheä. Kevyempien kuponkipelien sarjassa Trollius on käypä vaihtoehto, ja ehdottomasti kokeilemisen arvoinen.
Pelistä saadaan todennäköisesti nähdä vielä muutakin sisältöä Lautapelioppaan sivuilla, sillä suunnittelijoista Vilma Vihervaara kuuluu avustajatiimiimme. Onnittelut Vilmalle ja Juhanalle esikoispelin johdosta! Odotamme mielenkiinnolla, mitä tältä kaksikolta on vielä luvassa.
Faktat Trollius’n Rollista
Suunnittelijat: Juhana Keskinen, Vilma Vihervaara
Julkaisijat: Toyrock (2024)
Mutkikkuus: Vaikeustasoa pystyy säätämään monella eri tavalla tavoitekorttien ja kaksipuolisten kuponkien ansiosta.
Onnen vaikutus: Suuri. Ennalta suunnittelu on hyvin vaikeaa. Pelaajien täytyy pystyä reagoimaan siihen, mitä nopat tarjoavat. Välillä huono tuuri saattaa pilata tavoitteen toteutumisen täysin.
Vuorovaikutus: Pelaajien välillä on pientä kilpailua yhteisten tavoitteiden kautta. Myös noppien valinnalla voi vaikeuttaa muiden tavoitteita, mutta hyvin harvoin tähän sen kummemmin panostetaan.
Teema: Teema ja kuvitus ovat ihan hauskat lastenpelien standardeilla. Toisaalta itse mekaniikassa teema jää kyllä aika etäiseksi.
Uudelleenpelattavuus: Erilaisia variantteja ja tehtäväkortteja löytyy runsaasti. Uudelleenpelattavuusarvo on aika lailla sitä, mitä kevyehköltä kuponkihuvilta voi vaatia.
Saavutettavuus: Peli on saatavilla suomeksi. Pelin osissa ei ole tekstiä lukuun ottamatta tavoitekorttien latinankielisiä nimiä.
Pelaajamäärä: 2–6. Ei parhaimmillaan kahdella.
Pituus: 15–30 minuuttia.