Trivitria Up on tietääkseni ensimmäinen näin suoraviivainen tietovisan ja näppäryyspelin yhdistelmä. Menestyminen edellyttää sekä hyviä tietoja että vakaata kättä. Kun peli etenee, pelilaudalle kootaan palikoista huojuvaa tornia, joka lopulta kaatuu ja lopettaa pelin.
Trivitria on myös uusi suomalainen pelifirma, jonka suunnitelmissa on tehdä enemmänkin Trivitria-pelejä.
Pelin kulku
Pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja mahtuvat varsin pienen lapun toiselle puolelle, eikä koko pinta-alaa edes käytetä hyväksi. Säännöt siis opettaa hetkessä ja pelaamaan pääsee laatikon ensimmäisestä avaamisestakin laskien minuuteissa. Se on tämänsorttiselle pelille hyvä juttu.
Idea on selkeä: vuorossa olevalta pelaajalta kysytään kysymys. Jos pelaaja vastaa oikein, hän saa laittaa palikan torniin. Jos vastaus menee väärin, vuorojärjestyksessä edellinen pelaaja antaa väärin vastanneelle palikan, joka pitää laittaa torniin.
Tavoitteena on saada mahdollisimman paljon omia palikoita torniin. Peli päättyy, kun torni kaatuu. Kaataja häviää ja se, jolla oli tornissa eniten omia palikoitaan, voittaa. Jos kaatajalla itsellään on eniten palikoita, kakkosena ollut vie voiton.
Toimii ja ei toimi
Noppa on pelin tylsimpiä ominaisuuksia. Nopanheitto määrää, mikä neljästä kategoriasta kortilta luetaan, mutta nopassa on myös vihreä ja punainen pallo. Vihreä tarkoittaa automaattista oikeaa vastausta, punainen automaattista väärää, ilman, että kysymystä edes luetaan. Tämä tuntuu jotenkin väärältä triviapelissä ja kun on nelinpelissä odottanut omaa vastausvuoroaan koko kierroksen, on tylsää menettää vuoro saman tien. Jos pelaisin Trivitriaa enemmän, korvaisin nopan nelisivuisella nopalla.
Pelin kesto sen sijaan on kohdallaan. Se riippuu pelaajien kollektiivisesta näppäryydestä, mutta laudalle koottavan tornin alusta on sen verran pieni ja palikat sen verran vinoja ja kiikkeriä, että kovin leveää ja tukevaa tornia ei saa kasattua. Torni rysähtää siis kumoon melko pian, ja arvelisin, että puolen tunnin pelikin on jo harvinainen (tai hyvin hitaasti pelattu).
Kuka pärjää
Miten pelissä sitten pärjää? Jos on hyvä tietäjä, ei tarvitse olla erityisen hyvä rakentaja, koska oikeista vastauksista saamansa palikat voi pistää seuraavan pelaajan rakennettaviksi. Tietysti jos seuraava pelaaja on vielä huonompi rakentaja, niin kehnostihan siinä käy. Huonon rakentajan on myös toivottava, että edellinen pelaaja ei tiedä, jotta sieltä ei tule palikoita pinottavaksi.
Yhdistelmä huono tietäjä ja hyvä rakentaja ei edistä omaa peliä, vaan on suuri ilo vuorojärjestyksessä edelliselle pelaajalle, joka saa antaa palikoitaan taitavan rakentajan käsiin jokaisesta väärästä vastauksesta. Tällaisen pelaajan on syytä toivoa nopasta vihreitä palloja ja toista huonoa tietäjää seuraavaksi pelaajaksi, jotta saa omia palikoitaan torniin.
Tämä pelaajien välinen vuorovaikutus on vähän omituista ja testipelissämme kävi niinkin, että yksi pelaajista ei saanut pelin aikana yhtään palikkaansa torniin, kiitos nopanheittojen, väärien vastausten ja hyvin tietävän seuraavan pelaajan. Kokemus jäi tällöin aika vaisuksi.
Kevyeen pelailuun
Trivitria Up on toisaalta ihan hauskaa vaihtelua Trivial Pursuitille ja muille perinteisille tietovisailuille, mutta jotenkin pelin komponentit tuntuvat vähän epäsuhtaisilta ja tuurielementti liian korkealta.
Jos kaipaisin nimenomaan tietovisailua, valitsisin jonkun vähän mielenkiintoisemman tietovisan – pidän enemmän sellaisesta tyylistä, jossa kaikki pelaajat vastaavat samoihin kysymyksiin, se pitää pelaajat paremmin mukana pelissä.
Toisaalta näppäryyspeliksi Trivitria on myöskin vähän vaisu. Jos haluan pinota palikoita torneiksi, Bandu on pelinä paljon mielenkiintoisempi ja monipuolisempi kuin loppujen lopuksi aika satunnainen Trivitria.
Trivitrialla on puolensa, kuten erittäin yksinkertaiset ja helposti opetettavat säännöt ja lyhyt peliaika. Testiryhmä ei kuitenkaan innostunut pelistä ja lyhyestä kestosta huolimatta toiseen kierrokseen ei ollut haluja. Kevyemmistä peleistä pitävällä porukalle peli olisi voinut upota paremmin.
Trivitria Up on kevytmielinen peli, eli pelaajienkin on syytä suhtautua sillä tavalla – tosikoille sopivat paremmin muut pelit.
Faktat Trivitriasta
Suunnittelija: Tero Holappa
Julkaisija: Trivitria (2012)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat erittäin yksinkertaiset ja pelaamaan pääsee hetkessä, vaikka kukaan ei osaisikaan sääntöjä valmiiksi.
Onnen vaikutus: Nopan automaattiset onnistumiset ja epäonnistumiset tuovat peliin mojovan annoksen tuuria, samoin kysymysten vaikeustason vaihtelu.
Vuorovaikutus: Kukin vastaa vuorollaan, eikä toisten vuoroilla ole muuta tekemistä kuin katsella.
Teema: Abstrakti, mutta ylöspäin yrittämisen tunnelma pelistä kieltämättä välittyy.
Uudelleenpelattavuus: Jos tämä nimenomainen tietovisailun ja näppäryyspelin yhdistelmä maistuu, pelattavaa riittää 1600 kysymyksen verran, eli ihan heti kysymykset eivät kesken lopu. Maistuminen on sitten toinen juttu, mutta kevyiden seurapelien ystäville voi maistuakin.
Kieliriippuvuus: Peli on suomenkielinen.
Pelaajamäärä: 2–4
Pituus: 10–30 min
3 vastausta aiheeseen “Trivitria Up”
Me kyllä pelasimme peliä useamman erän peräjälkeen ja peli on ihan mainio. Itsekin tosin kaipaisin noppaan vihreän ja punaisen sivun korvikkeeksi jotain sillä omalla vuorolla on tosiaan mukava tehdä jotain eikä vaan katsella, kun kaverit tekevät.
Plussaa pelille myös nopeasta kestosta, joka helpottaa pelin pöydälle päätymistä merkittävästi eikä kepeyskään haittaa ollenkaan.
Tulevissa toimituksissa säännöissä on mukana vinkki tietäjä-pelimoodista. Sen mukaisesti pelaajat voivat halutessaan pelata ilman onnen elementtiä, ja jokaisella vuorolla pelaajalle esitetään kysymys.
Säännöt on ladattavissa http://www.trivitria.com –sivustolla.
Jos joukossa on epätasaisia tietäjiä, istumajärjestys määrittää voittajan liian usein.