Reiner Knizian pelien kohdalla tyypillinen valitusvirsi on teeman ohuus. Vaikka Knizia omien sanojensa mukaan aloittaakin usein teemasta, monessa Knizian pelissä teema on kieltämättä hieman sivuosassa. Sama koskee tietysti europelejä yleensäkin.
Tower of Babelin teemakaan ei aivan täysin istu. Pelaajat rakentavat antiikin kahdeksaa ihmettä — Baabelin torni on otettu mukaan kahdeksanneksi ihmeeksi — mutta kaikkia ei edes saada valmiiksi pelin aikana. Pelin alaotsikko kuuluukin ”… eli miksi maailman kahdeksatta ihmettä ei koskaan saatu valmiiksi”. Tähän peliin sopisi joku toinenkin teema mainiosti.
Pelin idea
Maailman ihmeet koostuvat aliprojekteista, joita pelaajat valmistavat. Kullakin projektilla on suuruus, 3-6 korttia, ja väri. Vuorollaan pelaaja valitsee jonkun projektin, jota yrittää rakentaa. Muut pelaajat voivat tarjota kortteja rakentamiseen. Rakennuttaja valitsee, keneltä ottaa kortit ja käyttää halutessaan omia korttejaan.
Rakentamaan päässeet saavat rakennusmerkkejä ihmeen kohdalle; tavoitteena on kerätä enemmistöjä. Ne, joiden tarjous torjuttiin, saavat tarjouksensa korttimäärän verran voittopisteitä lohdutuksena. Kun ihmeet valmistuvat, ne pisteytetään enemmistöjen perusteella, tarjolla olevien pisteiden määrä kasvaa pelin loppua kohti.
Pelaajat yrittävät myös kerätä samanvärisiä settejä rakennusprojekteja kuvaavista kiekoista. Normaalisti kiekon saa rakennuttaja, mutta pelaajat voivat tarjota korttien mukana vaihtoa. Silloin kiekon saa kortit antanut, mutta rakennuttaja saa korvauksena rakennusmerkkejä. Tämä tekee vaihdoista vielä kutkuttavampia.
Kilparakentamista
Tower of Babel on tyylikäs peli, erityisesti pienemmillä pelaajamäärillä. Kaikki pelaajat ovat mukana jokaisella kierroksella, joko rakennuttamassa tai tarjoamassa. Pelissä on vuorovaikutusta, joka esiintyy pahimmillaan siten, että joku pelaaja voidaan järjestelmällisesti sulkea tarjouksista pois, joka pienentää voitonmahdollisuuksia huomattavasti.
Pelissä on mukana joukko bonuskortteja, joita pelaajat saavat kun ihmeet valmistuvat. Epävirallisen tiedon mukaan kortit ovat julkaisijan lisäys. Joidenkin mielestä kortit rikkovat pelin eleganssia. Jos korttien tuurielementti ärsyttää, kortit on helppo poistaa pelistä.
Myös pelin ulkoasua olisi voinut vähän piristää. Nyt kansikuva on mainio, mutta pelin sisältö muuten vaisua. Tylsä pelilauta, täysin tarpeettomia puuosia… Pienempi laatikko ja terävämpi toteutus olisi tehnyt pelille hyvää.
Suunnittelija: Reiner Knizia
Julkaisija: Hans im Glück, Rio Grande Games
Ilmestymisvuosi: 2005
Pelaajamäärä: 3-5
Pituus: 45 min
Yksi vastaus aiheeseen “Tower of Babel (Der Turmbau zu Babel)”
Bonuskortit ovat tosiaan täysin turhia ja lisäksi epäselviä symboliikaltaan. Jätimme ensimmäisen kokeilun jälkeen ne pois peleistä. Peli on perusmekaniikaltaan kuitenkin yksinkertainen, helppo opettaa ja erittäin nopea pelata. Peli on nopeilla pelaajilla ohi puolessa tunnissa, mitä pidän pelkästään plussana.
Babelin torni on yksi suosikeistani ei-pelaajien kanssa pelattavaksi, vaikka lautapeliopas sen luokitteleekin harrastajille suunnatuksi. Varmasti kokeneella pelaajalla on etu, mutta aloittelijallekin peli on miellyttävä, vaikkei kovin kummoiselta näytäkään.