Pitkän linjan pelisuunnittelija Günter Burkhardtin Tipperary on suloinen laattojenasettelupeli, jossa pitää kerätä mahdollisimman paljon pisteitä. Pelissä saa pisteitä monesta asiasta, lampaista, suurimmasta yhtenäisestä suorakaiteen alueesta, viskitynnyreistä, alkulaatan ympäröinnistä sekä kivikehistä. Keinoja pisteiden hankkimiseen on monia. Yhdessä palassa voi olla monta hyvää asiaa, mutta saatko sen aseteltua niin että kaikki menee täydellisesti?
Laattojenasettelu on monesta pelistä tuttu mekaniikka. Suosittuja genressä ovat muun muassa Carcassonne, Isle of the Cats, Cacao ja Castles of the Mad King Ludwig. Tipperaryn polyomino-laatat ovat keskenään todella eri kokoisia ja muotoisia. Tipperaryn ehdoton plussa on myös samaan aikaan pelattavat vuorot. Kenenkään ei tarvitse odotella omaa vuoroa kun kaikki pelaavat samaan aikaan.
Kaksi polyominoa, kumman pelaat?
Itselleni oli haaste, kun pelin säännöt olivat vain englanniksi. Ystävien avulla selvittiin kuitenkin ja päästiin pelaamaan. Tipperary vaikutti muutenkin aluksi sekavalta, mutta osoittautui nopeaksi ja mukavan kevyeksi. Pelaaminen ei myöskään edellytä muuten kielitaitoa.
Pöydällä olevan hyrrän ympärille asetellaan kaksi palaa joka lokeroon ja sitten hyrrää pyöräytetään. Hyrrä näyttää, minkä lokeron kukin pelaajista saa. Joka kerroksella saat siis valita kahdesta palasta itsellesi paremman. Toinen laatta palautetaan takaisin saataville.
Isot palat kasvattavat mukavasti kokonaisaluetta ja tuovat siten pisteitä. Usein pienissä paloissa on paremmat ominaisuudet, kuten uusi puinen lammasmeeple, jonka avulla saa yhdistettyä kaksi lammasaluetta yhdeksi suureksi. Suolaattojen avulla saadut kettulaatat olivat vallan käteviä pienten aukkojen täyttäjiä.
Hyrrä oli itselleni elementtinä vähän turha, vaikka toimikin hauskasti palojen valinnassa. 7-vuotiaan tyttäreni mielestä hyrrä oli taas todella hauska lisä. 12 kierrosta (viiden hengen pelissä vain 10) kuulostaa pitkältä, mutta peli on lyhyt, koska jokainen pelaaja pelaa laattojen valinnan ja rakentelun samanaikaisesti.
Pelin lopussa pisteitä lasketaan viidestä asiasta. Suurin nelikulmainen alue, jossa ei ole aukkoja, tuottaa pisteen ruutua kohden. Lampaista saa pisteen lammasta kohden isoimmasta laumasta ja isoimman lauman tehnyt saa viiden pisteen bonuksen. Jos onnistuu ympäröimään kotikaupunkinsa laatoilla, saa viiden pisteen bonuksen. Viskistä tulee suoraan pisteitä viskitynnyrien mukaisesti ja kivikehistä tulee pisteitä niiden pistearvon mukaan.
Leppoisa rakentelupeli
Tipperary on mukavan rauhanomainen. Et voi estää toista pelaajaa oikeastaan mitenkään. Kilpailet ainoastaan siitä, kenellä on eniten lampaita ja siitäkin pisteet lasketaan vasta lopuksi. Jos tykkäät estellä muita pelaajia, tämä ei ehkä ole sinun pelisi.
Omaan hyllyyni peli jää ehdottomasti. Uskon, että sitä tullaan pelaamaan niin aikuisten kesken kuin myös perhepelinä. Peli on sen verran kevyt, että tämän avulla voi houkutella pelaamattomia ystäviä lautapelien pariin.
Pelin ulkoasu on todella kutsuva.
Faktat Tipperarystä
Suunnittelija: Günter Burkhardt
Julkaisija: Lookout Games (2023)
Mutkikkuus: Laattoja on välillä vaikea saada osumaan niin, että hyötyisi niiden kaikista ominaisuuksista. Säännöiltään peli on perhepelitasoa: vaatii vähän paneutumista, mutta ei ole kovin vaikea.
Onnen vaikutus: Hyrrä osoittaa, mitkä palat saat. Aina voit kuitenkin valita kahdesta palasta sinulle paremmin sopivan.
Vuorovaikutus: Jokainen pelaa omaa lautaansa, eikä suoraa pelaajien välistä vuorovaikutusta ole. Suurimman lammasalueen pisteissä kilpaillaan kenellä on eniten lampaita.
Teema: Tipperaryn kreivikunnassa Irlannissa on lampaita, viskiä, soita ja kivikehiä. Kaikki sopii ihanasti yhteen ja saat mukavan pienen retken maaseudulle.
Uudelleenpelattavuus: Et tule pelaamaan kahta samanlaista peliä. Laattoja on paljon ja ne ovat keskenään todella erilaisia
Kieliriippuvuus: Säännöt englanniksi, muuten peli ei vaadi kielitaitoa.
Pelaajamäärä: 2–5, yksinpeleihinkin on olemassa muunnelmia.
Pituus: 30–45 minuuttia.