Tiny Epic Kingdoms julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 2014. Se saavuttikin nopeasti suosiota ja peli onkin edennyt jo toiseen painokseensa, jonka joukkorahoitukseen osallistuneet saivat vuonna 2015. Tiny Epic Kingdoms tuo pöydälle tiiviin, suhteellisen nopeasti pelattavan ja perusmekaniikoiltaan yksinkertaisen pelin, jossa uudelleenpeluuarvo on korkealla.
Mielenkiintoinen konsepti
Peli sinänsä ei sisällä mitään uutta ja mullistavaa, mutta viehätys piileekin ehdottomasti siinä, miten mekaniikkoja on käytetty hyväksi kekseliäästi.
Pelin alussa pelaajat saavat itselleen kotimaan ja rodun, jotka vaikuttavat siihen, kuinka peliä kannattaa pelata. Peliä pelataan kierroksissa, jokaisella kierroksella ensimmäinen pelaaja vaihtuu. Tähän on kätketty näppärä mekanismi, joka ohjaa suunnittelemaan toimintojaan etukäteen. Ensimmäinen pelaaja valitsee sillä kierroksella käytettävissä olevan toiminnon kuudesta erilaisesta.
Toiminnolla voi liikuttaa jotakin pelissä olevaa omaa nappulaa omassa kotimaassaan alueelta toiselle, toisen pelaajan kotimaahan, hankkia lisää väkeä, vaihtaa raaka-aineita, rakentaa tornia tai kehittää oman rotunsa erikoisominaisuutta paremmaksi. Ensimmäinen pelaaja voi tehdä oman tämän valitsemansa toiminnon tai passata. Muut pelaajat taas voivat kerätä resursseja hallinnoimiltaan alueilta tai tehdä ensimmäisen pelaajan valitseman toiminnon.
Alueidenvaltaamista ja resurssienhallintaa
Perinteisesti alueidenhallintapeleissä on myös tärkeänä osana valloittaminen. Valloittaminen tapahtuu siirtämällä jokin omista pelinappuloista vastustajan alueelle. Pelinappulan voi siirtää vain alueelle vain, jos siellä on aikaisemmin korkeintaan yksi nappula eikä millään alueella voi olla yhtä aikaa kahta nappulaa enempää.
Jos alueella, jolle pelaaja siirtää oman nappulansa, on jo vastustajan nappula, alkaa sota. Sota ratkaistaan resursseja käyttämällä. Kumpikin pelaaja määrittää halutun hyökkäysarvon, joka voi olla mitä tahansa nollan ja yhdentoista välillä. Pelaajan täytyy pystyä maksamaan hyökkäysarvonsa verran resursseja. Valinnat tehdään salassa ja paljastetaan yhtä aikaa. Suurempi arvo voittaa.
Sodan hävinnyt pelaaja joutuu vetäytymään pois alueelta. Tämä ei kuitenkaan ole ilmaista, vaan vetäytyvä pelaaja joutuu maksamaan ruokaa onnistuakseen tässä. Jos ruokaa ei ole tarpeeksi tai pelaaja ei voi vetäytyä alueelta pois esimerkiksi nappuloiden määrärajoitusten tai muiden esteiden vuoksi, poistetaan vetäytyvä nappula pelistä.
Yhtenä hyvänä vaihtoehtona sodan sijasta on ehdottaa rauhaa. Jos molemmat pelaajat ehdottavat rauhaa, taistelua ei käydä ja pelaajat jakavat kyseisen alueen saaden siitä resursseja.
Resursseja pelaaja saa yhden jokaista hallitsemaansa aluetta kohden, kun pelaaja päättää käyttää toimintonsa resurssien keräämiseen. Resursseja on peruspelissä kolme: magia, ruoka ja mineraalit. Ruokaa tarvitaan kasvattamaan nappuloiden määrää ja vetäytymiseen taisteluista, mineraaleja sodankäyntiin sekä tornin kasvattamiseen ja magiaa taas rodun erikoisominaisuuden kehittämiseen sekä sodankäyntiin.
Pelin viimeinen kierros käynnistyy, kun jokin pelaajista on kehittänyt kaikki viisi oman rotunsa erikoisominaisuutta, kun jokin pelaajista on rakentanut torniansa seitsemän pykälän verran tai kun jokin pelaajista on pelannut viimeisen nappulansa pelilaudalle.
Lopussa lasketaan voittopisteet ja suurimman pistemäärän saanut pelaaja voittaa pelin.
Laadukas pieni peli
Tiny Epic Kingdoms on kompakti peli, joka pitää sisällään mielenkiintoisen ja monipuolisen pelin. Pelin uudelleenpeluuarvo on kohtuullisen suuri ja yhdistettynä nopeaan peliin, päätyy peli pöydälle usein.
Vaikka pelissä onkin vahvasti teema mukana ja taktisia elementtejä on riittämiin, sopii peli sellaisenaan myös vähemmän pelanneille ja satunnaisille pelaajille. Pelin säännöt opettaa nopeasti ja ne sisäistää parin ensimmäisen pelatun kierroksen aikana.
Peli sopii mukaan vaikkapa matkalle, sillä se on kompaktissa laatikossa ja vie pelatessa vähän tilaa. Matkapeliksi Tiny Epic Kingdoms sopii myös suhteellisen lyhyen pelaamisaikansa ansiosta.
Täydellinen peli Tiny Epic Kingdoms ei missään nimessä ole, mutta tällaisenaan voin sitä lämpimästi suositella resurssi- ja aluehallinnasta pitäville. Peliin julkaistujen lisäosien ansiosta peliin saa huomattavasti lisää syvyyttä, esimerkiksi Heroes Call -lisäosa on suositeltava hankinta jossakin vaihessa.
Faktat Tiny Epic Kingdomsista
Suunnittelija: Scott Almes
Julkaisija: Gamelyn Games (2015)
Mutkikkuus: Pelin säännöt ovat yksinkertaiset ja säännöissä on vähänlaisesti poikkeuksia.
Onnen vaikutus: Tuuria on mukana jonkin verran. Pääpaino kuitenkin taktisessa toiminnassa ja omissa valinnoissa.
Vuorovaikutus: Riippuu pelaajista. Paljon tai ei juuri ollenkaan.
Teema: Alue- ja resurssihallintaa fantasiateemalla.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä.
Kieliriippuvuus: Rotukortissa on tekstiä jonkin verran, säännöt englanniksi.
Pelaajamäärä: 2–5
Pituus: 30 minuuttia