Kategoriat
Peliarvostelut

Time Control

Time Controlissa pelaajat komentavat agentteja, jotka matkustavat ajassa. Aikamatkustus, kuten jokainen asiaankuuluvia elokuvia katsellut tietää, on varsin ongelmallista. Aikavääristymät voivat muuttaa tulevaisuutta yllättävinkin tavoin. Pelissä tätä ilmiötä kuvaavat aika-aallot, joita pelaajat luovat menneisyydessä. Aika-aallot etenevät kohti nykypäivää, kasvaen koko ajan — ongelmat luovat uusia ongelmia.

Kun aika-aallot saavuttavat nykyajan, ne muuttuvat ongelmiksi. Ongelmat kuvaavat yhteiskunnan, tieteen tai teknologian muutoksia, jotka aiheuttavat pelaajille erilaisia rajoituksia. Tietyn määrän ongelmia kerättyään pelaaja joutuu pelistä ulos.

Pelin idea

Time Controlin kansiPelin päähoukutin on sen reaaliaikaisuus. Sunda to Sahul on erinomainen esimerkki hyvästä reaaliaikaisesta pelistä. Valitettavasti Time Controlin tapauksessa reaaliaikaisuus tarkoittaa lähinnä sekavuutta.

Pelaajien agentit voivat tehdä vapaasti erilaisia toimintoja: liikkua ajassa taaksepäin, siirtyä toisten pelaajien pelilaudoille, palata omalle laudalle, luoda ja tuhota aika-aaltoja ja tapella toisten agenttien kanssa.

Osa toiminnoista estää agentteja tekemästä muuta sillä vuorolla. Pelaajat saavat tehdä näitä toimintoja niin kauan kuin toimintakykyisiä agentteja riittää. Jokaisella pelaajalla on 12 agenttia, joten ensimmäisellä kierroksella aikaa kuluu.

Pelaajat ilmoittavat mitä tekevät, ja jos kukaan ei keskeytä, tekevät sen. Jos joku keskeyttää, voi keskeytyksen keskeyttää samalla toiminnolla. Eli siis näin: ”Aion aiheuttaa aika-aallon laudallasi.” ”Sitä ennen hyökkään agenttisi kimppuun.” ”Sitä ennen aiheutan aika-aallon laudallasi.” ”Sitä ennen hyökkään agenttisi kimppuun.”

Riitatilanteissa kamppaillaan ajan hallinnasta. Pelaajilla on numerolaatat 1-21, joista kumpikin pelaa yhden ja isomman numeron pelannut saa tehdä mitä haluaa. Kumpikin pelaaja voi kuitenkin vaatia taistelun uusintaa, jolloin taistelua käydään kolme kierrosta. Se on tylsää — eikö yksi kerta riittäisi?

Agenttien taistelut käydään samalla metodilla. Niitä vain mutkistaa vielä muiden pelaajien mahdollisuus sotkeutua taisteluun. Taistelun tulos selviää kohtalokortista. Häviäjä joutuu yleensä toimintakyvyttömäksi tai vajoaa ajassa taaksepäin (mahdollisesti pois laudalta).

Aika kulkee

Kun pelaajat ovat tehneet mitä tahtovat, aika-aallot etenevät ajassa. Nykypäivään asti pääsevät aallot tuovat pelaajille ongelmia, eli pelaajat nostavat ongelmakortteja. Sen jälkeen alkaa seuraava kierros.

Meidän pelimme vain loppui tähän vaiheeseen. Kukaan pelaajista ei halunnut pelata toista kierrosta. BoardGameGeekissä pelin pituudeksi mainitaan 45 minuuttia. Ensimmäiseen kierrokseen meni noin puoli tuntia ja odotettavissa oli vielä monta kierrosta, sillä ongelmia ei ollut kertynyt vielä juuri ollenkaan. Myöhemmät kierrokset olisivat olleet tosin nopeampia, sillä ensimmäinen kierros kulutti pelaajien resursseja pahasti.

Ulkoiset seikat

Päällisin puolin peli näyttää ihan hyvältä. Pelin on julkaissut Thompson Industries, käytännössä peli on omakustanne. Pelilaudat ja -merkit ovat melko hyvän näköisiä, mutta heikkolaatuisia.

Pelin ohjekirja on täysin käyttökelvoton. Julkaisija on tämän myöntänyt ja firman nettisivuilta löytyykin päivitetty ohjekirja, joka on huomattavasti parempi. Sittenkin peli on sekava ja monimutkainen.

Pahimmat ongelmat

Pelin pahin ongelma on ehkä kuitenkin se, että paras taktiikka on odottaa, että muut pelaajat tappelevat keskenään ja toimia sitten rauhassa. Jos kaikki pelaavat tällä taktiikalla, mitään ei tapahdu. Aloittaja on aina alakynnessä.

Käytännössä Time Control on täysin pelikelvoton. Pelissä on ratkaisevia puutteita, jotka vaatisivat täyttä remonttia. On ikävää tuomita peli näin tylysti, mutta minkäs teet. Time Control on täysin keskeneräinen tekele, eikä sitä tällaisenaan voi suositella kenellekään.

Suunnittelija:
Julkaisija: Thompson Industries
Ilmestymisvuosi: 2003
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 45 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *