Thunder Alley on autoilupeli Nascar-hengessä, mutta muistuttaa hieman Wolfgang Kramerin Top Racea. Pelissä on 12–21 autoa, joista kullakin pelaajalla on 3–6. Tärkeintä ei ole niinkään yksittäisen auton kuin oman tiimin voitto.
Autot radalla
Jokaiselle pelikierrokselle pelaajalla on käsikortteja yksi enemmän kuin tallissa autoja. Pelimekaniikka perustuu autojen aktivoimiseen vuorotellen liikekortteja pelaamalla. Kunkin auton voi aktivoida vain kerran pelikierroksessa, mutta monesti autot liikkuvat myös oman vuoron ulkopuolella. Jokaisen pelatun kortin voi mieltää vastaavan ajettua kierrosta.
Jokainen kortti kertoo, mitä liiketyyppiä se on ja minkä verran liikepisteitä se antaa. Lisäksi kerrotaan auton mahdollisesti saama vahinko aktivoinnin jälkeen. Kortissa voi olla myös jokin ominaisuus tai efekti, kuten auton siirtäminen liikkeen jälkeen kohti radan ulkoreunaa mikäli mahdollista.
Liiketyyppejä on neljä erilaista. Soololiike on pääsääntöisesti tarkoitettu yhden auton liikuttamiseen. Jonoa voi työntää, mutta se syö nopeasti liikepisteet. Johtoajossa kaikki aktivoitavan auton takana jonossa olevat autot seuraavat liikettä, joka on muuten kuin soololiike. Takaa-ajossa aktivoitava auto työntää jonoa eteenpäin. Jonoajossa aktivoitava auto liikuttaa samalla sekä edessä että takana olevia autoja.
Jokainen liike käsitellään soololiikkeenä, jos auto on yksin, mutta takaa- ja jonoajossa liike muuttuu kortin mukaiseksi kun auto kohtaa toisen auton. Jonon synnyttyä kaistanvaihdot eivät ole enää sallittuja. Mutkiin liittyvistä kaistanvalinnoista päättää aina aktiivinen pelaaja.
Auto saa liikepisteitä neljästä kahdeksaan. Tyhjään ruutuun siirtyminen maksaa niin eteen kuin sivulle yhden liikepisteen. Jos sivuruutu on varattu, ruutuun voi mennä työntämällä toinen auto sieltä pois, mutta se maksaa kaksi liikepistettä. Soololiikkeessä auto(jono)n työntäminen eteenpäin maksaa kolme liikepistettä, takaa- ja jonoajossa jono siirtyy eteenpäin yhdellä liikepisteellä.
Vahingot alkavat vaikuttaa autojen kulkuun kolmannesta alkaen; autoa aktivoitaessa 3–5 vahinkoa vähentää vastaavan määrän liikepisteistä ja kuudennella auto vetäytyy suoraan kisasta, mikä tarkoittaa myös pienimmän vapaan sijoituksen ja pistelätkän saamista. Myös kierroksella ohitetut autot tipahtavat kisasta aktivointien jälkeen. Radalta puuttuvat autot mahdollistavat passaamisen auton aktivoinnin sijaan, ja auton voi myös halutessaan poistaa kisasta aktivoinnin asemasta.
Ratatapahtumat
Aktivointien jälkeen huomioidaan johtoautot ja nostetaan tapahtuma, joka voi olla esimerkiksi sadetta, kolari tai lisääntyvä tai pahentuva vahinko. Yleensä joku kärsii, esimerkiksi eniten rengasvahinkoa saanut auto, joko yksiselitteisesti tai sattumanvaraisesti. Tapahtumaan liittyy olennaisesti myös siitä kertovien lippujen väri. Vihreällä kisa jatkuu ilman muutoksia, keltaisella muodostetaan jono johtoauton taakse, mikä myös pelastaa kierroksella ohitetut autot. Tapahtuman jälkeen päätetään varikolla käynnit ensimmäisestä pelaajasta lähtien.
Varikolla autosta korjataan ja poistetaan kaikki väliaikainen vahinko. Vihreillä lipuilla varikkokäynti tarkoittaa auton siirtämistä sivuun ja peruuttamista viisi ruutua. Seuraavalla kierroksella autoa aktivoitaessa se ajetaan hitaasti takaisin radalle. Keltaisilla lipuilla autot pääsevät suoraan takaisin radalle, mutta jonon hännille.
Varikkokäyntien jälkeen johtotilanne tarkistetaan muutosten varalta ja valmistaudutaan seuraavaan kierrokseen, mikäli maaliviivaa ei ole ylitetty.
Kisasuoritus
Thunder Alley on raskaista sotapeleistään tunnetun GMT:n peli, mutta raskas lähinnä fyysisesti. Pelissä ja säännöissä on jonkin verran virheitä, mutta ei mitään peliä rikkovaa. Korjaukset löytyvät verkosta. Isompi puute on ratavalikoima. Pelissä on vain neljä rataa, jotka kyllä eroavat luonteeltaan toisistaan. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että formuloihin ja ralliin tottuneena pelin kahdesta ovaalista radasta puuttuu tunnelmaa.
Pelissä tarvitaan taitoa ajolinjojen haussa ja jonojen rikkomisessa, mistä seuraa mahdollisuus analyysiparalyysiin. Onnella on kuitenkin jonkin verran vaikutusta peliin. Jos ensimmäisellä kierroksella nostaa enimmäkseen pysyvää vahinkoa aiheuttavia kortteja, joutuu myöhemmin hankalampaan asemaan, mikäli varikkokäyntejä vaaditaan. Yksipuolinen käsi tekee pelikierroksesta vaikean.
Tapahtumat tekevät pelistä elävämmän ja kisoista muistettavia. Auto saattaa joutua yhdestä tapahtumasta aiheutuneeseen vahinkokierteeseen, mikä ei silti kaada peliä. Toisaalta tiimin varma voitto saattaa haihtua ilmaan, jos keltaiset liput muodostavat jonon viimeiselle suoralle jolloin taktiikkaan kuulunut varikkokäynnin väliin jättäminen kostautuu.
Thunder Alley toimii mukavasti 3–5 pelaajalla, neljän ollessa optimi. Kaksinpeliä en ole kokeillut enkä myöskään 6–7-hengen pelejä, joissa downtimea lienee liikaa ja kaoottisuus lisääntyy.
Thunder Alley on erinomainen edustaja kilpa-ajopelien joukossa, ja omalla radallani Thunder Alley kaasuttaa muun joukon ohi kohti ruutulippua.
Fatkat Thunder Alleystä
Suunnittelijat: Carla Horger, Jeff Horger
Julkaisija: GMT Games (2014)
Mutkikkuus: Peli on korttikäden hallintaa ja korteissa on vain neljää eri liiketyyppiä, mutkikkuus on autojen ajattamisessa, ei mekaniikoissa.
Onnen vaikutus: Onni on mukana nostettavissa korteissa ja tapahtumissa, mutta taitavampi pelaaja käyttää korttinsa paremmin hyväkseen.
Vuorovaikutus: Pelaaminen on parhaiden ajolinjojen hakemista toisten autojen kustannuksella ja muiden pelaajien vetoavun hyödyntämistä.
Teema: Nascar-teema istuu erinomaisesti peliin ja autojen aktivoimiseen ja liikkumiseen eri tavoin.
Uudelleenpelattavuus: Ratoja on vähän, mutta tapahtumat tekevät jokaisesta pelistä erilaisen.
Kieliriippuvuus: Korteissa on jonkin verran tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–7. Parhaimmillaan neljällä pelaajalla.
Pituus: 90–120 minuuttia.