Through the Ages on klassinen sivilisaatiopeli, jossa pelaajat aloittavat antiikista ja luotsaavat kansansa kukoistukseen ja nykyaikaan. Matkan varrella kehitys kehittyy, suuret johtajat johtavat kansaa, sotia käydään ja maailman suuria ihmeitä rakennellaan. Sid Meierin Civilization-tietokonepeli on ollut varsin selvä esikuva tälle pelille.
Pelin idea
Perinteisesti sivilisaatiopeleissä olennainen osa on pelilauta, jossa kansat vaeltavat ja ennen kaikkea sotivat, mutta Through the Agesista se on abstrahoitu pois. Peli on oikeastaan korttipeli. Erilaiset kortit kuvaavat sivilisaatioiden kehittämiä taitoja ja instituutioita. Esimerkiksi teatterikortti kertoo sivilisaation kehittäneen teatterilaitoksen. Kortilla oleva keltainen nappi kertoo yhden yksikön kansaa työskentelevän teattereissa.
Väestö on yksi resurssi, toinen on yleisraaka-aine, joka voi kuvata ruokaa tai tuotantoresursseja. Siirtelemällä nappeja kortilta toiselle tavara muuttaa muotoaan. Mekanismi on varsin nokkela, varsinkin kun siihen yhdistyy rajallinen pankki kumpaakin lajia.
Mitä enemmän väestöä on pelissä, sitä enemmän tarvitaan ruokaa kansan ruokkimiseen ja huvituksia pitämään väen tyytyväisenä. Jos taas resurssinapit kertyvät pankista korteille, korruptio syö resurssit. Käytännössä peli on jatkuvaa ongelmien paikkailua, kun oma järjestelmä vuotaa vähän joka nurkasta ja yhden asian korjaaminen tuo uusia vaikeuksia.
Samalla pitää tietysti kehittää tiedettä, valita tilanteeseen sopiva hallitusmuoto, laittaa kansaa johtamaan sopiva suurmies tai -nainen ja tutkia uutta maailmaa hyvien siirtokuntien toivossa.
Peli on mekaanisesti suorastaan nerokas, jos totta puhutaan. Toisin kuin monissa lumipallopeleissä, pelkkä resurssituotannon kehitys ei ole tärkeintä. Resurssit tuottavat vain perusresursseja, mutta voittoon tarvitaan kulttuuripisteitä.
Perusresurssit auttavat kyllä kulttuurin kehittämistä, mutta mitenkään yksiselitteinen suhde näillä ei ole. Tehokkuudesta palkitaan ja pisteitä voi kerätä pikkuhiljaa alusta pitäen tai vaihtoehtoisesti kehittää tuotantoaan ja yrittää kerätä lopussa jättipisteet.
Kolme eri vaikeustasoa
Paketista löytyy kolme peliä. Yksinkertaisin on aika turha pätkäpeli, joka sopii tasan alkeiden opetteluun, mutta Advanced-muotoa voi jo pelata. Sekin tyssää silti pahasti kesken ja tekee tietyistö strategioista vähän turhan tehokkaita. Antiikista nykyaikaan venyvä Full-muoto on pelin suola ja ylivoimaisesti paras pelimuoto. Pitkä se kuitenkin on, tunti pelaajaa kohden taitaa olla aika osuva arvio. Advancedin pelaa selvästi joutuisammin.
Sotimistakin on mukana, joten peli ei ole aivan pelkkää pasianssimaista kilparakentamista ole. Sodankäynnin merkitys on suuri. Kilpavarustelu ja uskottavan puolustuksen ylläpitäminen on tärkeintä. Sotimalla pystyy antamaan päihin asevarustelun unohtaneille kulttuurinhaalijoille, vahvan armeijan suorittama sota kulttuurista siirtää kerralla kymmeniä kulttuuripisteitä sivilisaatiolta toiselle.
Täytenä pelinä Through the Ages on todella hieno peli ja sivilisaatiopelien huippua. Pidän erityisesti pelin tyylikkäästä abstraktiotasosta ja siitä, miten tuotantokoneiston kehittäminen on erotettu voittopisteiden tuotannosta.
Toteutusongelmia
Through the Ages on kärsinyt jonkin verran toteutusongelmista. Alkuperäinen CzechBoardGamesin laitos oli pieni ja myytiin nopeasti loppuun. FRED Distribution nappasi oikeudet toiseen laitokseen ja se saatiin vuonna 2007. Siinä oli kuitenkin yhtä jos toista pientä ongelmaa, painovirhettä pelilaudassa ja korteissa ja niin edelleen.
Ongelmista huolimatta FREDin laitos on täysin pelikelpoinen ja FRED paikkasi pahimmat ongelmat pienellä korjaussarjalla.
Jatko-osia ja uusia versioita
Vuonna 2009 ilmestyi Roll Through the Ages, joka on ulkoasultaan stailattu yhteensopivaksi tämän pelin kanssa. Muuta tekemistä niillä ei sitten toistensa kanssa olekaan. Roll Through the Ages on noppapeli, jossa sivilisaatioita kehitellään hieman eri tavalla.
Vuonna 2015 ilmestyi Through the Ages: A New Story of Civilization, joka pistää vanhaa versiota uusiksi monessa kohtaa. Sääntöjä on suoraviivaistettu, korttien tasapainoa on hiottu, sodankäynti on remontoitu kunnolla ja pelin ulkoasua on päivitetty.
Vahva konsensus on, että uusi versio on selvästi parempi kuin alkuperäinen. Jos siis olet Through the Agesia hankkimassa, kannattaa ehdottomasti napata matkaan uusi versio.
Faktat Through the Agesista
Suunnittelija: Vlaada Chvátil
Julkaisija: CzechBoardGames / FRED Distribution (2007, 2015)
Mutkikkuus: Pelissä on paljon liikkuvia osia, eikä sääntöjen järjestely eri tasoisiin peleihin helpota ongelmien setvimistä. Pelin opettelemiseen kannattaa nähdä vaivaa – peli on sen arvoinen.
Onnen vaikutus: Pelissä on jonkin verran sattumaa korttivalikoiman kautta, mutta pääpaino on taidossa.
Vuorovaikutus: Peliä voi pelata rauhanomaisena moninpelipasianssina tai vahvasti vuorovaikutteisena sotapelinä.
Teema: Sivilisaatioteema on perinteikäs ja peli tuntuu tutulta kaikista Sid Meierin tietokone-Civilizationia pelanneista. Teema toimii hyvin.
Uudelleenpelattavuus: Erilaisia strategioita ja toimintatapoja on paljon, joten pelissä riittää paljon pelattavaa.
Kieliriippuvuus: Korteissa on paljon englanninkielistä tekstiä, joten kielitaitoa vaaditaan.
Pelaajamäärä: 2–4, useammalla pelaajalla peli venyy.
Pituus: 2–4 tuntia
20 vastausta aiheeseen “Through the Ages: A Story of Civilization”
Ihanan laaja ja mielenkiintoinen peli!NAM!
Ehdottomasti yksi parhaimpia lautapelejä. parhaimmillaan kolmella nopealla pelaajalla tai kohtuullisen nopean kaverin kanssa. Neljällä tämä kestää jo niin kauan ettei vaan enään kannata.
Mikäs painos on parhaillaan myynnissä ja minkätasoisia bugeja painoksessa on. Entä onko uutta painosta tulossa lähiaikoina? Lopuksi onkos tämä ”se” sivilisaatiopeli, joka kannattaa hankkia, jos muita ei omista.
Ei tuossa nykyisessä suurempia bugeja ole, mitään pientä esteettistä vikaa pahempaa. Se on oikein käyttökelpoinen. Tuskin on radikaalisti korjattua painosta tulossa, en ainakaan ole kuullut mitään (ei sillä että seuraisin).
Through the Ages on hieno peli eikä suotta Lautapelioppaan ranking-listan ykkönen. Peli jättää kylmäksi jos kaipaat karttaa, jolla liikuttaa joukkoja, muuten se on loistava.
Kiitos Mikko. Löysin aika kattavan infopaketin BGG:stä: http://www.boardgamegeek.com/thread/386394. Siinä on listattu myös eri painosten väliset erot.
Tämä on nyt sitten hankintalistalla.
lähinnä selasin tuon infopaketin läpi, mut en ainakaan huomannut mainintaa tänävuonna ilmestyneestä 3rd printingistä johon on korjattu kakkosta vaivanneet virheet.
Infopaketissa puhutaan 3rd editionista(!) = 2nd edition 2nd print. Ostin pelin Lautapelit.fi:stä ja laatikossa lukee selkeästi 3rd printing ja vuosilukukin on päivittynyt. Kertoivat, että lautapelit.fi:n myymät versiot ovat kaikki tämän vuoden puolella saapuneita… Tarkastin myös em. infopaketissa mainitut virheet ja ne oli korjattu. Laudassa ja komponenteissa käytetty materiaali vaikutti myös infopakettin sisältämiä kuvia laadukkaammalle.
Täytyy sanoa, että onpa mainiosti toteutettu peli. Ei siinä juurikaan karttaa jää kaipaamaan, kun siniset ja keltaset nappulat juoksevat kortilta toiselle. Through the Ages oli peli, jota halusin pitkään kokeilla ja josta tiesin varmasti pitäväni. Kun viimein pääsin sen pariin, on jokainen pelikerta ollut erittäin antoisa. Loistava peli!
Pelistä on varsin käypäinen nettiversio Boardgaming Online -saitilla. Peli on postipeliä, eli kaikkien ei tarvitse olla paikalla yhtä aikaa. Käyttöliittymä on hivenen karu, mutta toimii ja pelaaminen sujuu sutjakkaasti, kunhan kaikki osaavat pelin, tajuavat systeemin ja ovat jokseenkin samoihin aikoihin linjoilla, ettei vuoron keskeyttäviä valintoja (esim. politiikkakorttien efektit) tarvitse odotella liian kauan.
Haasteita otetaan vastaan.
Pitkään ostolistalla ollut TTA, päätyi vihdoin pukinkontin kautta pelihyllyyn. Kolmen pelin jälkeen voin sanoa että ainoa asia mitä kadun on se etten ostanut peliä jo aikaisemmin. :) Erinomainen peli, jonka pelaaminen toki vaatii hieman ennakkosuunnittelua. Meidän täysipitkät (full) kolmen pelaajan pelit ovat kukin kestäneet vähintään 4tuntia.
Yksi miinus kuitenkin: Pelilaatikosta puuttui runsaasti pelimerkkejä (käytännössä mukana oli pelimerkit vain kolmelle pelaajalle).
Nyt kun tätä on tullut useampi peli pelattua Boardgaming Onlinen kautta, mielipiteeni on pudonnut. Sotiminen on turhan tärkeää ja sodat ovat hyvin turhauttava elementti. Jos kaikki pelaavat rauhallisesti, pelissä on hyvää rakentamisen meininkiä, mutta jos joku ryhtyy sotimaan, peli menee käytännössä täysin siihen, kuka voittaa sodat. Tylsää.
Lisäksi se nappuloiden ja korttien plärääminen on kyllä nuivaa, kun on pelaillut netissä. Pudotin oman arvosteluni viidestä tähdestä neljään ja täytynee jossain vaiheessa harkita, josko pelin myisi pois, koska tuskinpa tätä tulee lopulta hirveästi pelattua muuten kuin nettipelinä. Näinkin pitkille peleille on kuitenkin vähemmän aikaa ja silloin käytännössä pelaa kyllä mieluummin vaikkapa jotain 18xx:ää.
Sodan mahdollisuus tekee sen, että kulttuuria generoivat taktiikat eivät ole pelissä ylivoimaisia, vaan infrastruktuuriin, tieteeseen ja sotavoimiin panostamalla voi vielä lopussa nousta voittoon. Se on totta, että 3-4 pelaajan pelissä on lähes pakko rakentaa jonkin verran sotavoimia, jos muutkin pelaajat rakentavat, koska muutoin vastustajat tulevat lähes varmasti kyläilemään joka vuoro. Silti pelissä ehtii lähes aina sotajoukkojen ohella kehittämään muutenkin valtakuntaansa, mutta sotaisan pelin voittopisteet ovat usein 100:n pisteen tuntumassa, kun rauhallisessa pelissä pystyy helposti keräämään yli 300 pistettä.
Itse pidän pelistä juuri sen takia, että pelissä on mekanismi, jonka ansiosta voitto ei useimmiten ratkea ennen viimeisiä kierroksia. Pelin voi voittaa ihan puhtaalla nomad-taktiikalla (puretaan koko valtakunta sopivassa välissä sotajoukoiksi ja ryöstetään vastustajien pisteet parilla sodalla pelin lopussa), mutta myös kulttuuripainotteisilla taktiikoilla, joissa vastustajien sotatoimia vaikeutetaan tai tehdään ne mahdottomiksi: Esim. military actionit ovat monesti sotimista rajoittava tekijä ja varastamalla sotaisan naapurin nenän edestä military-actioneja antavat kortit, sotiminen hankaloituu.
Oma mielipiteeni on, että sodat tuovat mukavaa jännityselementtiä peliin ja peli olisi nimenomaan tylsempää, jos se rajoittuisi puhtaasti oman valtakuntaan rauhalliseen rakenteluun ilman että muiden tekemisillä olisi omaan peliin juurikaan vaikutusta.
Joo, kyllä se varmaan noin pelin tasapainon kannalta tarpeellinen ja toimiva juttu on.
Huoh… Pelin saatavuus näyttäisi taas tökkivän. BGG marketplacesta löytyisi, mutta enpä viitsisi sieltä ruveta tilailemaan.
Mikset? Ihan näppärästi marketplacelta tilaaminen tähän asti on sujunut, olen napannut monta hyvää löytöä parempaan talteen, viimeksi kaikkialta muualta loppuneen englanninkielisen Brassin.
On kyllä harmillista että tämän pelin käsiin saaminen tuntuu olevan mahdotonta. Ne kappaleet, joita on myynnissä, ovat hinnaltaan melkoisen korkeita. Jos joku haluaa omastaan luopua, niin ei muuta kuin viestiä tänne.
Tero: ainakin Poromagiassa näkyisi löytyvän vielä ihan käypään hintaan jopa.
Näyttäisi olevan neljäs painos myynnissä rapakon takana. Toivottavasti pian saataisiin tännekin… nimim. Myöhäisherännyt
Nyt näyttäisi olevan uusi edikka tulossa, mutta peli muuttuu varsin paljon, eli kannattanee säilyttää molemmat versiot…
Through the Ages: A New Story of Civilization
Ainakin sotimisen painoarvo muuttuu. Katso oheinen haastattelu.
https://www.youtube.com/watch?v=cb82FloXkmg