Tietokonepelien pohjalta suunnitellut lautapelit eivät yleensä ole kovin hyviä, mutta onneksi The Witcher Adventure Game on poikkeus. Fantasy Flight Games julkaisi jouluksi 2014 hienon näköisen ja toimivan lautapelin, joka mukailee The Witcher -kirjoja ja tietokonepeliä hyvin.
Hirviöiden jahtaamista ja maailman tutkimista
Pelissä on tarkoituksena kerätä mahdollisimman paljon voittopisteitä kohtaamalla erilaisia hirviöitä, tutkimalla maailmassa tapahtuvia asioita ja suorittamalla tehtäviä. Kun jokin pelaajista suorittaa kolme päätehtävää, peli päättyy ja korkeimman määrän pisteitä saanut voittaa pelin.
Pelin alussa jokainen pelaaja valitsee yhden neljästä sankarista pelattavakseen. Sankarit eroavat toisistaan peliteknisesti ja pelityylillisesti, esimerkiksi Rivian Geralt on suoraviivaisin ja helpoin pelattava. Hyvin taisteleva Geralt pärjää alussa ilman kehityskortteja muita sankareita paremmin. Kun sankarit on valittu, jokainen pelaaja valmistelee itselleen hahmokohtaisen kehityspakan ja ottaa tarvittavat pelimerkit ja nopat.
Varsinainen pelaaminen on suoraviivaista. Jokaisella vuorolla pelaajalla on käytettävissään kaksi toimintoa.Toiminnot ovat yhtä hahmokohtaista erikoistoimintoa lukuunottamatta samat: voit liikkua, kehittyä, levätä tai tutkia. Hahmokohtainen erikoistoiminto antaa mahdollisuuden esimerkiksi valmistaa taikajuomia tai valmistella loitsuja käytettäväksi kohtaamisissa.
Vahinko käsitellään kekseliäällä tavalla. Kun pelaaja saa vahinkoa, johonkin hahmon toimintopaikkaan laitetaan vahinkoa kuvaava pelimerkki, joka estää toiminnon käyttämisen, kunnes hahmo on parantunut. Hahmo, jolla on neljä vahinkoa, ei voi tehdä muuta kuin levätä kyseisellä vuorolla.
Toimintopaikkoihin voi myös tulla huonon onnen symboleja, jotka aktivoituvat kun kyseistä toimintoa käyttää. Testipelissämme Geraltilla oli neljä huonon onnen symbolia ja kaksi vahinkoa yhtä aikaa. Pelaaja ei voinut kehittyä tai valmistella taikajuomia ja liikkuminenkin laukaisi huonon onnen tapahtuman. Vaikeita valintoja edessä siis. Jos jossakin vaiheessa peliä vahinkoa tai huonon onnen symboleita ei voi asettaa, vähennetään hahmolta voittopisteitä.
Johtolankojen keräämistä
Hahmojen pääasiallinen tehtävä on kerätä johtolankoja kierrellessään eri paikoissa. Johtolankoja voi muuttaa todisteiksi, joita tarvitaan tehtävien suorittamisessa. Geralt on hyvä taistelutehtävien suorittamisessa, joten hän voi vaihtaa kolme johtolankaa yhdeksi todisteeksi, mutta magiatehtävissä Geralt joutuu keräämään seitsemän johtolankaa saadakseen yhden todisteen. Hahmot eroavat siis näiltäkin osin toisistaan.
Tehtävien suorittamisesta saa pisteitä, samoin sivutehtävistä. Lisäksi jokainen tehtäväkortti antaa toisten pelaajien suorittaa tukitehtävän, josta molemmat saavat pisteitä. Tehtävät eroavat toisistaan hieman, mutta yleensä tehtävissä kerätään tietynlaisia johtolankoja ja tapetaan hirviö.
Tärkeitä pelissä ovat tutkimiskortit, joista hahmo voi saada hyötyä tai haittaa. Hahmo voi tutkiessaan törmätä korruptoituneisiin sotilaisiin, jotka vaativat rahaa, tai kohdata rosvoja, jotka yrittävät ryöstää hahmon. Tällöin pelaaja voi valita, taisteleeko vai antaako vain rahat. Hyödyllinen kortti saattaa antaa johtolankoja tai vaikkapa liittolaisia. Tutkimiskortit ovat hyvin erilaisia ja tärkeitä pelin voittamisen kannalta, sillä niistä voi saada arvokkaita johtolankamerkkejä tai liittolaisia.
Hahmon matkaa sotkevat vielä huonon onnen kortit, jotka saattavat odottaa epäonnista sankaria jollakin alueella. Jokaisella vuorollaan hahmo kohtaa lopussa joko hirviön tai huonon onnen kohtaamisen. Kohtaamisesta selviytyminen antaa voittopisteitä, rahaa tai jotakin muuta.
Peli loppuu siinä vaiheessa kun joku hahmoista suorittaa kolmannen päätehtävän.
Vaatii useamman pelaajan ja tarinankerronnallista otetta
Peli on suunniteltu kahdesta neljään pelaajalle. Se ei kuitenkaan toimi odotetusti kahdella pelaajalla ja on ehdottomasti parempi useammalla pelaajalla. Alussa peli on tylsähkö pelattava ja muutama ensimmäinen kierros menee nopeasti. Kun peli etenee, alkavat huonon onnen kortit, hirviöiden kohtaamiset ja tutkimukset tehdä pelistä mielenkiintoisemman.
Hahmojen kehittymiskortit antavat mahdollisuuden pärjätä legendaarisille hirviöille. Rivian Geralt on erikoistunut taikajuomiin ja ne antavat Geraltille mahdollisuuden muuttaa noppien tuloksia, heittää noppia uudelleen tai lisätä joitakin tuloksia taisteluun noppien lisäksi. Nämä ovat erittäin tärkeitä, kun peli etenee pidemmälle.
Peli on suoraan sanottuna huomattavasti tylsempi, jos korteissa olevia tekstejä ei lueta. Pelkästään numeroarvoja tuijottavat ja noppia viskovat pelaajat huomaavat kyllästyvänsä peliin nopeasti, tähän peliin kuuluu tietynlainen tarinankerronta. Testin aikana peliä pelattiin jonkin aikaa ilman korttien tekstien lukemista ääneen, jolloin peli menetti syvyytensä nopeasti.
Peli on yleisesti ottaen kelvollista työtä ja sitä pelaa mielellään. Se ei ole myöskään liian pitkä. The Witcher Adventure Game toimii hieman paremmin useammalla pelaajalla, koska kaksinpelissä molemmat suorittavat omia juttujaan ja kilpailua ei välttämättä synny. Pelissä on jonkin verran poikkeussääntöjä, mutta onneksi niiden määrä on suhteellinen vähäinen.
Taide on hienoa ja sopii Witcherin maailmaan todella hyvin, synkkää ja moraalitonta toimintaa on siellä, mihin katseensa jättää. Komponentit ovat taattua Fantasy Flight Gamesin laatua.
Teaser-video
Faktat The Witcher Adventure Gamesta
Suunnittelija: Ignacy Trzewiczek
Julkaisija: Fantasy Flight Games (2014)
Mutkikkuus: Peli on suoraviivainen ja keskiraskas pelattava.
Onnen vaikutus: Tuurin vaikutus pelissä on vahva, mutta ihan pelkkää nopparallia pelaaminen ei kuitenkaan ole.
Vuorovaikutus: Pelissä on vähänlaisesti pelaajien välistä vuorovaikutusta.
Teema: Seikkailua synkässä fantasiamaailmassa, Noituri-faneille peli toimii hyvin.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä.
Kieliriippuvuus: Korteissa on jonkin verran tekstiä, joka on olennaista tunnelman kannalta.
Pelaajamäärä: 2–4 (suositeltava määrä 3–4)
Pituus: 120 minuuttia
Yksi vastaus aiheeseen “The Witcher Adventure Game”
Pelaajien välistä interaktiota ei juuri ole. Voit vaihtaa resursseja ja tehdä toisen pelaajan side questin, josta saat 6 pistettä,omistaja saa 3. Muuta pelaajien välistä interaktiota ei oikeastaan ole, joten suoraa kampitusta voitolla olevalle ei ole, epäsuorakin on hyvin rajoittunutta.
Lähinnä pelissä vain kävellään edestakaisin keräämässä resursseja ja tapellaan random-encounttereita ja nostetaan ill fate-kortteja.
Edestakaisin käveleminen on tarpeellista, koska resursin saa kaupungista vain tulemalla sinne. Kun resurssit on koottu ne viedään paikaan, jonka tehtävä määrää. Kun eka saa kolme tehtävää kasaan peli loppuu ja se jolla eniten voittopisteitä voittaa.
Hirviöiden tappaminen tuotta minimaalisesti voittopisteitä, eikä kehitä hahmoa.
Hahmoa kehitetään suoraa develop-taskilla, joten se maksaa vain aikaa.
Komponentit ovat laadukkaita ja kauniita.
Pelissä ei oikein mitään kiinostavaa.