The Phantom League muistuttaa teemaltaan klassista tietokonepeliä Eliteä: lentelyä ja kaupankäyntiä avaruudessa. Siinä ne yhteydet sitten suurimmaksi osaksi ovatkin. The Phantom Leaguessa vaivalla varustettu alus ei esimerkiksi murskaannu avaruusaseman kylkeen, koska pilotti ei ole vielä saanut kerättyä riittävästi rahaa automaattiohjauksen hankintaan. Ah, niitä kaikkia hilpeitä Elite-muistoja!
Pelin idea: mainetta ja kunniaa
Heksoista koostuva pelilauta kootaan satunnaisesti ennen peliä, joten se on joka kerralla erilainen. Kuhunkin aurinkokuntaan sijoitetaan kaksi kohdetta, ensisijainen ja toissijainen. Näiden kohteiden välillä voi liikkua vapaasti, mutta eri aurinkokuntien välillä siirtyminen kuluttaa hyperajomoottorin polttoainetta.
Pelin aluksi vain galaksin ydin on tunnettua aluetta ja galaksin reuna-alueet pitää erikseen tutkia. Kukin pelaaja saa pelattavakseen pilotin, jolle pitää myös hankkia alus ja siihen mahdollisesti jokin parannus. Pelin voittaa pilotti, joka saa ensimmäiseksi koottua kahdeksan pistettä mainetta.
Mainetta voi hankkia muun muassa tutkimalla ennen tuntemattomia aurinkokuntia, tuhoamalla avaruusrosvojen aluksia tai suorittamalla tehtäviä, joita kullakin pilotilla on aluksi kolme erilaista. Kunkin pilotin pitää kolme pistettä kerättyään päättää, haluaako hän ryhtyä hyvikseksi vai pahikseksi. Valinnalla on vaikutusta esimerkiksi avaruusasemille telakoitumiseen tai planeetoille laskeutumiseen. Tietyt planeetat ovat esimerkiksi hyvin lainkuuliaisia, ja niille pahisten on vaikeampi päästä laskeutumaan kuin hyvisten.
Onnistunut laskeutuminen planeetoille on pelin elinehto. Planeetoilla kun voi muun muassa ostaa ja myydä hyödykkeitä sekä parantaa mainettaa rahalla. Avaruusasemilla voi puolestaan esimerkiksi korjata vahingoittunutta alustaan tai hankkia siihen erilaisia parannuksia, kuten parempia aseita tai laajemman lastiruuman. Rahaa voi hankkia rahtaamalla joltakin planeetalta halvalla hankkimansa hyödykkeet jollekin toiselle planeetalle, joka maksaa niistä enemmän kuin hankintahinnan. Hyödykkeitä, tässä tapauksessa malmia, voi hankkia myös louhimalla sitä asteroideista.
Taistelut eli eih, alukseni sai naarmun!
The Phantom Leagueta on arvosteltu siitä, että taistelut ovat melko riskittömiä, eikä arvostelu ole ihan perätöntä. Useimmat taistelut päättyvät sikäli epätyydyttävästi, että kaikki osapuolet saavat tyypillisesti vain lieviä vaurioita. Alusten tuhoutuminen taistelussa on hyvin harvinaista. Näin on useiden pelaamieni pelien aikana käynyt vain kerran, poliisialuksen hyökätessä pelaajan pahviseinäisen rimpulan kimppuun.
BoardGameGeekistä löytyvien uusimpien sääntöjen mukaan pelattaessa taistelut ovat kuitenkin huomattavasti vaarallisempia. Niissäkään alukset harvoin tuhoutuvat kokonaan, mutta voivat saada huomattavia (ja kalliisti korjattavissa olevia!) vaurioita.
Kokemuksia
Entisenä Eliten pelaajana The Phantom League toi välittömästi mieleen hyviä muistoja. Pelin tematiikka vahvistaa Elite-mielleyhtymiä entisestään, ja toimii pelissä hyvin. Ainoana mahdollisena negatiivisena puolena on mainittava taistelujen lievä vaarattomuus, mutta minua se ei suuremmin haitannut, sillä pidän muutenkin enemmän rauhallisesta nysväämisestä kuin jatkuvasta räiskeestä. Peliaika on peleissämme ollut kahdella pelaajalla tavallisesti noin 60–90 minuuttia.
Peliin on tulossa loppusyksystä 2011 laajennusosa Mostly Harmless, joka tuo peliin lisää sälää, korjaa korteissa olevat painovirheet, joita on valitettavasti lukuisia, sekä korvaa aiemmat säännöt jo mainituilla uudemmilla säännöillä.
Faktat The Phantom Leaguesta
Suunnittelija: Timo Multamäki
Julkaisija: Tuonela Productions (2010)
Mutkikkuus: Mutkikkuus on keskitasoa, mutta sääntöihin ja kortteihin tulleet lukuisat muutokset lisäävät mutkikkuutta.
Onnen vaikutus: Onnella on pelissä pieni vaikutus, erityisesti taisteluissa.
Vuorovaikutus: Pelaajien välinen on pientä, ja rajoittuu lähinnä taisteluihin.
Teema: Teema tukee peliä hyvin. Aurinkokunnista löytyvät asteroidimerkinnät ja muut tosin kannattaa käydä läpi heksalaatoista ennen ensimmäistä peliä, sillä niitä ei ole kattavasti selitetty säännöissä.
Uudelleenpelattavuus: Uudelleenpelattavuus on suuri, sillä pelilauta muodostuu erilaiseksi joka pelissä. Lisäksi pilotit ja halutessa myös alukset voidaan jakaa pelaajille satunnaisesti.
Kieliriippuvuus: Pelikomponenttien tekstit ovat englanniksi, säännöt myös saksaksi.
Pelaajamäärä: 2–6.
Pituus: 90–150 minuuttia.