Terra Nova on hyvä esimerkki abstraktista pelistä, johon on kääritty päälle teema, joka ei aivan täysin istu. Maa-alueita rajaavat uudisasukkaat on ihan hauska idea, mutta kun yksi maa-alueiden lajeista on vesi! Tuloksena on uudisasukkaita, jotka kävelevät vetten päällä rakentamassa aitoja keskelle järveä.
Pelin idea
Pelaajat yrittävät aidata aluetta kuusikulmioista koostuvalla pelilaudalta. Vuorot rakentuvat siirroista ja rajakivien asettamisesta. Jokaisella pelaajalla on joukko uudisasukkaita, jotka kulkevat laudalla ja voivat siirtojensa päätteeksi pudottaa viereensä rajakiven.
Kun alue on rajattu siten, että sen sisällä on korkeintaan kolmea eri maastotyyppiä, se pisteytetään. Pistemäärä riippuu alueen koosta ja maastotyyppien määrästä. Mitä suurempi alue on ja mitä vähemmän erilaisia maastotyyppejä se sisältää, sitä paremmat pisteet se tuottaa. Pisteet kerää se, jolla on eniten väkeä alueella.
Kahdella pelaajalla Terra Nova on suorastaan kuivakka, kolmella pelaajalla parhaimmillaan ja neljällä aikamoista kaaosta. Mielenkiintoisinta pelissä on se, kuinka alussa siirrot ovat hapuilevia, mutta kuinka peli tiivistyy loppua kohden huomattavasti. Loppujen lopuksi Terra Nova muistuttaa luonteeltaan varsin paljon Pingwiniä.
Suunnittelija: Gaetano Evola, Rosanna Leocata
Julkaisija: Winning Moves, Marektoy
Ilmestymisvuosi: 2006
Pelaajamäärä: 2-4
Pituus: 30-45 min