Terra Evolution on suomalainen evoluutioaiheinen peli, joka ilmestyi alunperin omakustanteena ja tee-se-itse-muodossa nimellä Evolution Earth: Cataclysm. Alkuperäinen peli saavutti suosiota, mutta sai myös kritiikkiä. Mindwarrior Games nappasi pelin suojiinsa ja tuloksena on Terra Evolution, hiotumpi versio pelistä.
Pelin idea
Jokaisella pelaajalla on oma planeettansa, jonka eläimet on saatava kukoistamaan. Tavoitteena on saada aikaan riittävä fossiiliperintö ja asuttaa planeetta linnuilla ja nisäkkäillä. Evoluutiosta kun on kyse, pitää kuitenkin aloittaa pienestä: ensin on alkumeri, jossa asuu yksinkertaisia kaksikylkisiä. Pelaajan on lisättävä planeetalleen mantereita ja kehittyneempää eläimistöä: kaksikylkisistä kehittyy hyönteisiä ja kaloja, kaloista matelijoita, matelijoista nisäkkäitä ja lintuja.
Pelaamalla eläinkortteja planeetalleen, tienaa populaatiokortteja. Nämä ovat pelin rahaa, jolla muut kortit ostetaan. Populaatiota voi pelata vuorollaan pöytään odottamaan käyttöä. Sen jälkeen saa pelata yhden eläinkortin, yhden mantereen ja tehdä yhden ostoksen. Lopuksi vuoron aikana käytetyt ja ostetut kortit sekoitetaan ja sujautetaan pakan alle ja nostetaan pakan päältä uudet viisi korttia.
Eläinlajeja saa pelata, jos on jo pelannut planeetalleen samanlaisia eläimiä. Uusiin eläimiin pääsee käsiksi korvaamalla vanhoja: kaksikylkisen saa korvata hyönteisellä tai kalalla, kalan saa korvata matelijalla, matelijan linnuilla tai nisäkkäillä. Korvattu eläin menee fossiilipakkaan, jossa kaksikylkinen on yhden, kala kahden ja matelija kolmen pisteen arvoinen. Voittamiseen tarvitaan pelaajamäärästä riippuva määrä fossiilipisteitä ja lisäksi planeetalla on oltava lintu ja nisäkäs.
Suuria mullistuksia
Tällaisenaan peli olisi pasianssinomaista kilpajuoksua, jossa nopein voittaa. Pelissä on kuitenkin luonnonmullistuksia, joilla voi hyökätä toisen pelaajan kimppuun. Luonnonmullistus pelataan tietylle mantereelle ja se käristää ensin pöydätyn populaation ja jos voimaa riittää, myös mantereelle pelatun eläinlajin ja jopa koko mantereen.
Tuhotut populaatiokortit palaavat pöytään, josta joku voi ne napata itselleen (populaatiota on saatavilla rajallisesti), eläinkortti ja manner taas menevät hyökkääjän käteen. Luonnonmullistuskortti poistetaan pelistä, se on kertakäyttöinen.
Luonnonmullistukset ovat pelin isoin avoin kysymys. Toisaalta ne ovat pakollisia — muuten peli on yksinkertaista kilpajuoksua ja strategisia ulottuvuuksia on merkittävästi vähemmän (kokeiltu on: yksi kaksinpeli, jossa kumpikaan ei ostanut yhtään mullistusta jäi viimeiseksi lajiaan). Toisaalta ne ovat kiusallisen kalliita, varsinkin tehokkaammat, joilla voi täräyttää nisäkkäitä pois pelistä.
Varsinkin useammalla pelaajalla vaikuttaisi siltä, että johdossa olevaa pelaajaa on lyötävä voiton blokkaamiseksi, mutta mullistuksen pelaaminen on sen verran kallista, että voittajiksi jäävät ne, jotka katsovat sivusta. Halvemmat mullistukset ovat helpompia pelata, mutta niillä tuho on vaatimattomampaa. Hyvin ajoitettuna nekin kyllä toimivat, kun saa napattua vastustajalta sopivan liskon tai kalan pois, mutta hyvä ajoitus vaatii myös jonkin verran tuuria.
Parasta kaksinpelinä
Kaksinpelissä mullistusten kanssa ongelmaa ei ole ja siitäkin syystä pidän kaksinpeliä parhaana pelaajamääränä. Tilanne on selkeä: se, minkä itse saa, on toiselta pois. Moninpelin mutkikkaammat kuviot eivät tässä tapauksessa paranna peliä.
Moninpelissä etuna on toisaalta se, että populaatiopakka on suurempi, pakassa kun on 10 korttia pelaajaa kohden. Näin strategiat, jotka perustuvat populaatiokorttien haalimiseen hyönteisten avulla toimivat paremmin. Kaksinpelissä ei juuri kannata hyönteisillä päätään vaivata, yhtä enempää ei ainakaan kannata hankkia. Moninpelissä tässä kohden on ehkä enemmän säädönvaraa.
Moninpelissä on myös enemmän vaaraa siitä, että mullistuksia räiskitään sen verran paljon, että peli hidastuu ja jumiutuu siihen, että johdossa olevaa lyödään takaisin kivikaudelle. Kaksinpelissä hyvällä hyökkäyksellä saa sen verran etulyöntiasemaa, että pelin voittamisen pitäisi sujua helposti.
Toisaalta moninpelissä fossiileja tarvitsee kerätä sen verran vähän, että pelin voittaminen ei ole suurensuuri vaiva. Tämä ehkäisee osaltaan pelin juuttumista pitkälliseksi edestakaisin vääntämiseksi.
Näppärä peli
Terra Evolution on mielenkiintoinen väännös pakanrakennuspelistä. Mistään Dominion-kopiosta ei missään nimessä ole kyse, vaan Terra Evolution on omanlainen pelinsä, jossa on oma tunnelmansa. Vaihtelua on vähemmän ja Dominionin kaltaista loputonta korttiyhdistelmien tulvaa ei ole, toisaalta peli on yksi, huomattavasti halvempi boksi ja sillä hyvä. Suoraa vuorovaikutustakin on pykälän verran enemmän, kiitos luonnonmullistusten.
Pelin evoluutioteema toimii mukavasti ja kantaa peliä hyvin. Kuvitus on tyylikästä, käytettävyyden suhteen keksisin parannuksen tai pari, mutta kaikkiaan pelin ulkoasu toimii hienosti. Peli on hauskasti kieliriippumaton: kaikkien korttien nimet on latinaksi. Korteissa ei ole mitään muuta tekstiä.
Terra Evolution saa kaksinpelinä kiitosta ja nelinpelinä kehuja varauksella: kaikkien pelaajien makuun peli ei varsinkaan useammalla pelaajalla ole, sen verran toisille pelaajille voi lyödä takapakkia. Toisten makuun tällaiset johtajanlyömisjuhlat tietysti sopivat hyvin ja sellaisesta pitäville Terra Evolutionia on helppo suositella.
Vuoden 2012 aikana peliin on tulossa lisäosa Terra Evolution: Tree of Life, joka lisää uusia eläinlajeja ja mahdollisuuden pelata viiden hengen pelejä.
Faktat Terra Evolutionista
Suunnittelija: Esa Wiik, Jaana Hintsanen, Tomi Rantala
Julkaisija: Mindwarrior Games (2011)
Mutkikkuus: Säännöt ovat melko yksinkertaiset ja mukana tulee näppärät apulaput, joilla vuoron rakenne pysyy mielessä. Sääntökirja voisi olla selkeämpi, joten pelin opiskeluun kannattaa nähdä hetki vaivaa.
Onnen vaikutus: Menestys vaatii strategiaa ja pelin piirteiden tuntemusta, hyvästä nostotuurista on apua, mutta ei se voittajaa ratkaise.
Vuorovaikutus: Toisten pelaajien lyöminen mullistuksilla on käytännössä välttämätöntä, ilman mullistuksia peli on ankeaa kilpapasianssia.
Teema: Tyylikäs yleisilme ja latinankieliset nimet tuovat evoluutioteemaa mukavasti peliin.
Uudelleenpelattavuus: Kevyttä epäilystä ilmassa kestävyyden suhteen on, pelien välistä vaihtelua kun on vähänlaisesti, aika lailla samoilla kuvioilla voi mennä pelistä toiseen. Aloituspakka on aina sama, tarjolla ovat aina samat kortit — mistä vaihtelua?
Kieliriippuvuus: Peli on täysin kielivapaa, säännöt ovat suomeksi.
Pelaajamäärä: 2–4, toimii hyvin kaksinpelinä ja nelinpelinäkin, jos pitää toisten pelaajien lyömisestä.
Pituus: 20–45 minuuttia.
2 vastausta aiheeseen “Terra Evolution”
1. Voiko Pisces kortin laittaa tyhjälle mantereelle?
2. Jos mantereella on Pisces-kortti, voiko sen päälle pelata toisen Pisces-kortin?
3. Jos mantereella on ennestään Amphibia-kortti, voiko sen poistaa fossiilipakkaan ja korvata sen Reptiliomorpha-kortilla?
On monta vuotta, kun olen viimeksi pelannut, mutta jos nyt oikein muistan niin ei, kaloja ei saa pelata tyhjälle mantereelle, vaan niiden pitää kehittyä kaksikylkisistä. Jos on jo kalaa, niin sitten saa pelata lisää kalaa.
Siinä versiossa, jota minä olen pelannut, ei ollut sammakkoeläimiä tai reptiliomorphia, joten niistä en osaa sanoa mitään.