Tension on Tacticin uusi seurapeli, jossa pitää osata nimetä erilaisia asioita. 10 erilaista laukkua, 10 tahmeaa asiaa, 10 kylpyhuoneesta löytyvää asiaa, 10 asiaa, jotka voi laittaa päähänsä… aikaa on noin minuutti, kuinka monta keksit? Homman juju on siinä, että kortissa on listattu ne kymmenen vastausta, jotka kelpaavat.
Jos Tensionin pistelaskurina toimiva pelilauta tuo mieleen 1990-luvun seurapelit, se ei ole vain sattumaa – peli on alunperin ilmestynyt englanniksi vuonna 1992.
Joukkuearvailua
Peliä pelataan kahdessa joukkueessa. Toinen joukkue huutaa vastauksia, toinen käyttää pelin pisteenlaskuvempainta. Käytössä oleva kortti sujautetaan tähän muovihärveliin, jonka jälkeen oikeat vastaukset voi naksutella laitteella sitä mukaa kun niitä huudellaan. Tämä on aika käytännöllistä.
Kerätyt pisteet merkitään astelemalla pelilaudan spiraalirataa eteenpäin. Pelilauta kertoo myös, vastataanko seuraavaksi violettiin vai oranssiin korttiin. Teoriassa oranssit ovat helpompia ja sopivat paremmin lapsille ja violetit ovat sitten vaikeampia ja aikuisille, mutta käytännössä vaikeustasot vaihtelevat paljon ja riippuvat pelaajista. Ohjekirja suosittelee lapsille oransseja, mutta vielä parempi ratkaisu on antaa lasten halutessaan valita, kumman tarjolla olevista korteista tahtovat.
Pelilaudalla on muutama poikkeusruutu. Pyörreruutuun osuessaan pääsee välittömästi tupla-askeleet eteenpäin, eli jos laskeutui ruutuun liikuttuaan vaikkapa seitsemän askelta, liikkuu saman tien seitsemän askelta eteenpäin. Säännöt jättävät epäselväksi mitä käy, jos osuu pyörreruutuun, pääsee eteenpäin ja osuu uudestaan pyörreruutuun. Nämä ruudut ovat muutenkin jo niin pöyristyttävän hyviä, että jättäisin ne oikeastaan kokonaan pois pelistä.
Loppupäästä rataa löytyy kysymysmerkkiruutuja. Niistä lähdettäessä pitää aiheen kuultuaan arvioida, kuinka monta vastausta saa oikein. Jos oikeiden vastausten määrä jää alle luvatun, joukkue joutuu siirtymään taaksepäin radalla lupauksensa verran. Jos lupaus täytetään tai ylitetään, pääsee eteenpäin lupauksen verran.
Ensimmäisenä maaliin päässyt joukkue voittaa.
Helppo seurapeli
Tension on erittäin yksinkertainen ja helppo seurapeli. Säännöistä ei ole päänvaivaa, eikä niissä ole seurapeleille tyypillistä epämääräisyyttä. Pelaaminenkin sujuu enimmäkseen mukavasti, mutta kuten ohjekirjakin mainitsee, pelin aikana tulee aika lailla varmasti tilanteita, joissa pisteenlaskija ei ole huomannut jotain oikeaa vastausta ja vastauksia lueteltaessa kuuluu ”sanoin sen”-protestointia. Säännöt suosittelevat diplomaattisuutta ja anteliaisuutta, mikä on varmasti viisasta.
Mitään erityisen uutta tai jännittävää Tension ei seurapelien maailmaan tuokaan, mutta kun ottaa huomioon, että peli on ilmestynyt alunperin noin 25 vuotta sitten, niin ei ole ihmekään, ettei peli ole aivan uusien ideoiden aallonharjalla. Kortit ovat kuitenkin ajantasaisia.
Peliharrastajat voivatkin jättää Tensionin väliin huoletta. Tension toimii paljon paremmin perhepelinä. Kysymysten vaikeustaso vaihtelee villisti, mikä on perhepelikäytössä lähinnä hauskaa, ja osa kysymyksistä on sellaisia, että lapset voivat hyvinkin tietää niitä paremmin kuin aikuiset. Useimpia tietovisailuja ei voi oikein pelata mielekkäästi lasten kanssa, mutta tämä toimii, etenkin lapsi-aikuinen-joukkueina.
Pidemmän päälle pulmaksi käy korttien rajallinen määrä. Kysymyskortteja on 200. Pelilaudassa on 64 ruutua, joten jos kortista saa keskimäärin viisi oikein, maaliin pääseminen vie 13 kierrosta, eli kortteja kuluu aika lailla. Peli on kuitenkin kohtuullisen hintainen, noin 25 euroa, joten rahoilleen saa kyllä vastinetta, vaikka jossain kymmenennen pelikerran paikkeilla alkaisikin tulla tuttuja kortteja vastaan. Ahkeralla pelaamisella kortit kuluvat kuitenkin nopeasti.
Faktat Tensionista
Julkaisija: Tactic (2016)
Mutkikkuus: Säännöt ovat yksinkertaiset ja pelaamaan pääsee nopeasti.
Onnen vaikutus: Hyvin tietävät pärjäävät, mutta korttien vaikeustaso vaihtelee villisti ja on vähän tuurista kiinni, keksiikö juuri kortissa mainittuja sanoja. Pyörreruudut tuovat peliin niin paljon tuuria, että ne jättäisin suosiolla pois.
Vuorovaikutus: Toinen joukkue keksii kiivaasti ideoita, toinen joukkue kirjaa vastauksia. Ei siis varsinaista vuorovaikutusta, eikä varsinkaan kiusantekoa.
Teema: Peli on abstrakti seurapeli, kysymysten aihepiirit vaihtelevat laajasti.
Uudelleenpelattavuus: Kortteja kuluu peliä kohden joku 15–25, eli 200 kortin valikoima on käyty läpi noin kymmenellä pelikerralla.
Kieliriippuvuus: Pelissä on paljon tekstiä, mutta kaikkien ei tarvitse osata lukea. Jokaisessa joukkueessa on kuitenkin oltava vähintään yksi sujuva lukija.
Pelaajamäärä: 2–6, tosin yläraja on käytännössä korkeammalla. Isommilla porukoilla hommaisin jostain lisänappuloita ja jakaisin porukan useampaan joukkueeseen.
Pituus: noin 30 minuuttia.
4 vastausta aiheeseen “Tension”
Esimerkkikuvassa on Suljettu saari kahdesti. Ei ole siis ihan oikoluku kunnossa pelin tekijöillä. Onko se koettu niin vaikeaksi että siitä saa tuplapisteet vai pitäisikö se kenties osata sanoa kahdesti?
Katos, en kyllä minäkään huomannut. Ehkä Leonardo Di Caprio on tehnyt vaan yhdeksän leffaa?
Onko tuossa DiCaprio -kortissa tosiaan virhe itse pelissä, vai onko ko. kuvaa muokattu markkinointia ym. varten, ja virhe tuli vahingossa mukaan?
—> eli ’Suljettu saari’ on mainittu kaksi kertaa.
Kyllä tuo on ihan suoraan pelistä valokuvattu kortti.