Tapestry: Arts & Architecture on vuonna 2022 ilmestyvä lisäosa Stonemaier Gamesin Tapestry-peliin. Tapestry itsessään ilmestyi vuonna 2019. Peruspelistä olemme Mikon arvion kanssa pitkälti samaa mieltä, mutta tässä esittelyssä keskitymme nyt pelkästään uuteen Arts & Architecture –lisäosaan.
Arts & Architecture –lisäosa tuo peliin kokonaan uuden kehitysradan sekä lukuisia uusia maamerkkejä, Tapestry-kortteja, teknologioita ja sivilisaatioita. Vanhoihin sivilisaatioihin on myös tehty monia tasapainoehdotuksia.
Tärkein ensin – uusi kehitysrata
Puhutaan ihan ensimmäiseksi uudesta eli viidennestä kehitysradasta, joka kulkee pelissä nimellä ”taiteet ja arkkitehtuuri”. Tieto, että lisäosa sisältää viidennen kehitysradan, herätti välittömästi meidän mielenkiinnon. Pelaamme nimittäin melkein aina viidellä hengellä, mikä ennen tätä lisäosaa johti siihen, että pelikerrasta riippumatta ainakin kaksi pelaajaa kilpaili samoista maamerkkirakennuksista.
Periaatteessa tällä ei ole merkitystä, mutta lähtökohtaisesti on vähän hankalaa, että kolmella pelaajalla on peruspelissä tarjolla usein ”ilmaiset” maamerkit, kun taas kaksi pelaajaa joutuu niistä kisaamaan. Uusi kehitysrata kuitenkin korjaa tämän haasteen, kun periaatteessa kaikille viidelle pelaajalle on tarjolla ”oma” rata.
Taiteet ja arkkitehtuuri -kehitysradalla on tarkoituksena hankkia itselleen taideteoksia, jotka tuottavat vaihtelevasti erilaisia hyötyjä. Kaikista teoksista saa hankkiessa hyötyä ja osaa teoksista saa hyödyntää jatkossa uudelleen. Taideteosten hyödyt ovat vähän kuin peruspelin teknologioilla, tosin usein hyödyt jäävät hiukan heikommiksi.
Toisaalta, kun etenee tarpeeksi pitkälle uutta kehitysrataa, saa vaihtaa omalle tuotantolaudalleen paremmin pisteitä tuottavat tuotantolaatat. Tämä tekee uudesta kehitysradasta pisteiden näkökulmasta kannattavamman, muttei lisää varsinaisesti mielenkiintoa tai taktikointia itse peliin.
On harmillista, että uusi kehitysrata tulee mukaan peruspeliin erillisenä pahvisena lautana. Peruspelin vanha lauta on sellaisenaan kätevä, koska se on neliön mallinen. Täten jokaiselle sivulle menee sopivasti yksi alkuperäisestä neljästä kehitysradasta ja keskelle jää mukavasti tilaa kartalle. Lisäosan myötä täytyy kuitenkin löytää jokin paikka uudelle kehitysradalle varsinaisen laudan ulkopuolelta. Meille uuden, loogisen paikan etsiminen tuotti hieman hankaluuksia, varsinkin kun Tapestry itsessään vie pöydältä reippaasti tilaa.
Toki ymmärrämme, että kokonaan uuden pelilaudan tekeminen lisäosaan olisi tehnyt lisäosasta huomattavasti kalliimman, eikä siinäkään olisi ollut järkeä. Jos isoihin peleihin tekee lisäosia, joiden myötä tilpehöörin ja komponenttien määrä pelipöydällä kasvaa, niin tällöin lisäosien olisi mielestämme syytä parantaa merkittävästi pelikokemusta.
Draftausta ja uusia tavoitteita
Arts & Architecture –lisäosa tuo peliin uuden kehitysradan lisäksi myös muutaman kokonaan uuden mekaniikan liittyen pelissä kerättäviin maamerkkeihin. Ennen varsinaisen pelin alkua pelaajat draftaavat itselleen uudenlaisen maamerkkikortin. Näissä korteissa on jokin tavoite, esimerkiksi päästä tietyllä kehitysradalla sellaiselle maamerkille, jonka joku on jo vienyt itselleen. Kun tämän tavoitteen saa täytettyä, pelaaja saa maamerkkikorttinsa määräämän maamerkin itselleen ja asettaa sen sitten pääkaupungilleen.
Tämä on ihan hauska ja kiva mekaniikkalisäys, varsinkin sellaisille pelaajille jotka eivät jaksa optimoida joka ikistä toimintoaan loppuun asti. Lisämaamerkit nimittäin helpottavat pistetuotantoa ja niiden avulla saa mukavasti ylimääräisiä resurssejakin. Toisaalta olisimme kaivanneet hieman vaikeampia tavoitteita maamerkkikortteihin, sillä nyt tuntui, että tavoitteet tuli saavutettua liiankin helposti eikä pääkaupungin täyttämisestä tarvinnut juurikaan murehtia.
Tasapainotukset – hyvä idea, mutta toteutus jää puutteelliseksi
Uuden lisäosan myötä Tapestryyn tulee myös uusia sivilisaatioita, minkä lisäksi vanhoja sivilisaatioita on puolestaan tasapainotettu. Näitä tasapainotuksia voi halutessaan käyttää, mutta ne voi myös jättää käyttämättä.
Vanhojen sivilisaatioiden tasapainottaminen on hyvä idea, joka on kuitenkin huonosti toteutettu. Päivityksen myötä vanhoista huonoista sivilisaatioista tuli liiankin hyviä. Eräskin sivilisaatio saa pelin alussa kaksi valinnaista resurssia lisää, kun normaalisti aloitetaan neljällä resurssilla. Täten kaksi valinnaista lisäresurssia pelin alussa on melko paljon ja mahdollistaa tämän sivilisaation pelaajalle ensimmäiseen tuotantovaiheeseen kaksi kierrosta enemmän toimintoja kuin muilla pelaajilla. Vaikutus vielä kertautuu seuraavilla kierroksilla, koska ensimmäisellä kierroksella tuotanto paranee sen verran merkittävästi.
Tasapainotukset vanhoille sivilisaatioille olisi pitänyt toteuttaa muokkaamalla heikkojen sivilisaatioiden kykyjä jotenkin merkittävästi, eikä antamalla niille alkuun lisää resursseja tai pisteitä. Eräs toinen sivilisaatio aloittaa nimittäin viiden hengen pelissä 60 pisteestä, missä ei ole kyllä mitään järkeä.
Kertonee jotain pelin alkuperäisestä tasapainosta, että lähes jokaista peruspelin 16 sivilisaatiota on lisäosassa tasapainotettu. Toki Tapestry ei ole hyvä peli sen takia, että peli olisi täydellisesti tasapainotettu huippuluokan koneisto. Vaan ehdottomasti sen takia, että peliä on hauska pelata sivilisaatiosta ja saaduista pisteistä riippumatta. Sitä suuremmalla syyllä merkittävä pistetasapainotus on turhaa.
Lisäosan mukana tulee viisi uutta sivilisaatiota. Niissä on suunnittelu osunut nappiin ja ne ovat mainio lisä peruspeliin. Toisaalta uusienkaan sivilisaatioiden tasapainotus ei ole kaikkein onnistunein, mutta ainakin uudet sivilisaatiot ovat erilaisia vanhoihin nähden ja tuovat lisää vaihtelua peliin. Esimerkiksi yksi uusista sivilisaatioista saa kyvyn vaihtaa jonkin kehitysradan toiminnon omaan spesiaalitoimintoon, jolloin saa vaihdettua satunnaisia huonoja toimintoja kehitysradoilta itselleen paremmin sopiviin.
Lisäosan mukana tulevat uudet pääkaupunkialustat ovat nekin mielenkiintoisia ja erilaisia vanhoihin verrattuna. Esimerkiksi yksi pääkaupungeista tuottaa pisteitä pysty -ja vaakarivien sijaan pelkistä vaakariveistä, mutta toisaalta pisteitä tulee tuplamäärä jokaisesta täytetystä vaakarivistä.
Uudet sivilisaatiot ja pääkaupunkialustat ovat kokonaisuudessaan hyvä lisä peruspeliin.
Onko lisäosa kannattava ostos?
Tärkein kysymys lisäosaan liittyen on: onko tämä kannattava ostos vai ei? Mielestämme vastaus riippuu siitä, kuinka isolla peliporukalla Tapestrya pelaa ja kuinka paljon peruspelistä pitää.
Viiden hengen peliporukoille, jotka tykkäävät peruspelistä, uutta lisäosaa voi pitää ok-tasoisena hankintana. Viides kehitysrata, uudet sivilisaatiot, pääkaupunkialustat, teknologiat ja Tapestry-kortit tuovat peliin kuitenkin melko paljon lisää pelattavuutta.
Toisaalta, koska viides kehitysrata ei lopulta ole kovin kummoinen ja lisäosan hinta on melko korkeahko (noin 40 euroa), niin emme välttämättä suosittelisi tätä peliporukoille, jotka pelaavat Tapestrya aina 2–4 hengellä.
Faktat Tapestry: Arts & Architecturesta
Suunnittelijat: Jamey Stegmaier, Mike Young
Julkaisija: Stonemaier Games (2022)
Mutkikkuus: Ei mutkista peliä suuremmin. Uudet kortit solahtavat osaksi peliä, eivätkä muut uudistukset tuota kokeneille pelaajille suurta päänvaivaa.
Onnen vaikutus: Samaa tasoa kuin peruspelissä.
Vuorovaikutus: Uusi teknologiarata antaa pelaajille hieman lisää tilaa.
Teema: Toimii edelleen, jos pelin näkemyksen sivilisaatiopelistä hyväksyy.
Uudelleenpelattavuus: Uudet ominaisuudet puhaltavat uutta eloa Tapestryyn. Tasapainotukset ovat vähintäänkin mielenkiintoisia, jos toimivuudesta voidaankin olla monta mieltä.
Kieliriippuvuus: Kuten peruspelikin.
Pelaajamäärä: 1–5, parantaa erityisesti viisinpeliä.
Pituus: 90–120 minuuttia, ei pidennä peruspeliä.