Hikistä kamppailua. Sitä viimeiset kolme varttia ovat Rogerille olleet. Hän osaa yleensä lukea vastustajansa peliä ja arvata tämän seuraavat siirrot, mutta nyt hiki valuu noroina ohimoilta alas, voimat hupenevat ja ajatus hämärtyy. Sen sijaan Kovic verkon toisella puolella vaikuttaa saaneen kuormakaupalla uutta tsemppiä voitettuaan edellisen rallin.
Singaporelaiselta Medieval Lords -pelistudion tenniskentille sijoittuva Sweet Spot -korttipeli pääsi testiimme Kickstarterista hankittuna print & playnä.
Sweet Spot on taktinen korttipeli, jossa kukin pelaaja omaksuu yhden tennisammattilaisen roolin. Tutun kuuloisilla Serenalla, Andrella, Rafaelilla ja kumppaneilla on kullakin omat erikoisvahvuutensa. Kentälle mennään joko kaksin- tai nelinpelin merkeissä. Virallisesti peli on 1–4 pelaajalle, eli jopa yksinpelivaihtoehto löytyy.
Pelin sydän muodostuu syöttö-, palautus- ja taktiikkakorttipakoista. Menestymisen kannalta on olennaista pelata oikea kortti oikeaan aikaan ja pitää huolta siitä, että ei väsytä itseään ennen aikojaan.
Vastustajaa juoksuttamassa
Pallon liikkeitä simuloidaan näppärällä numeroradalla, joka ottaa huomioon lyönnin voimakkuuden. Alkusyöttö määrää, mistä numerosta lähdetään liikkeelle, yleensä jostain kahdenkympin tienoilta. Palautuksilla joko vähennetään tai lisätään tätä lukua (esimerkiksi Passing Shot -5, Moon Ball +5). Sweet Spot on kohta, johon osumalla vastustaja ei voi enää tehdä palautusta, ja se sijaitsee radan kohdassa 0–3. Jos pallo päätyy välille 4–6, se osuu verkkoon. Jos palautus menee nollan ali, se tuomitaan ylipitkäksi.
Pelaajat koettavat sijoittaa pallon sellaiselle numerolle, että vastustaja ei pääse lyömään palloa sisään mutta palauttaa sen sellaiselle luvulle, josta itse pystyy iskemään Sweet Spotin. Useimmat lyönnit väsyttävät pelaajia, eli alun 10 staminapistettä hupenevat erän edetessä. Voimien tuhlailu alkupelissä kostautuu nopeasti ja on ongelma todennäköisesti kaikkien loppuerien ajan, sillä erätauolla ei palaudu kovin montaa pistettä. Kilpakumppanin hengästyttäminen onkin varsin kelvollinen taktiikka.
Esimerkki: Pete aloittaa Big Serve -syötöllä (aloitusarvo 23, -1 stamina). Andy pelaa Back Hand -palautuksen (-5, stamina -1). Pallon arvo on siis 23-5 = 18. Andy ei joudu tässä tapauksessa laskemaan staminaansa, sillä hänen erikoisominaisuutensa sallii hänen lyödä yli 18 arvoiset palautukset ilman staminan vähenemistä.
Hyvin taktikoitu on puoliksi voitettu
Taktiikkakorteilla pystyy tekemään erilaisia asioita, joilla vaa’ankielen voi kääntää omaksi edukseen. Esimerkiksi Bench-kortilla voi huilia erien välillä tehokkaammin eli palauttaa staminaa enemmän kuin säännöt muutoin sallisivat. Brutaliser on varsinainen killeri, jos kilpakumppani joutuu palauttamaan sellaisen vähäisellä staminalla. Se nimittäin pakottaa hänet vähentämään kolme lisästaminaa palautuksensa yhteydessä.
Joitakin taktiikkakortteja voi käyttää vain tietyissä numeroradan kohdissa. Jotkin taktiikkakortit pelataan väärinpäin tavallisen palautuskortin parina, jolloin vastustaja ei voi olla täysin varma, millainen kortti olisi nokkelinta pelata seuraavaksi. Piilokortti kun paljastetaan vasta vastustajan palautuksen jälkeen.
Eriä pelataan kolme tai, mikäli jompikumpi pelaajista voittaa molemmat kaksi erää, kolmatta erää ei enää tarvita. Kaikkinensa peli kestää kaksinpelinä noin 20–45 minuuttia, yksinpelissä vähemmän. Nelinpeli on toistaiseksi jäänyt vielä kokeilematta.
Sweet Spot simuloi hyvin kentän tapahtumia
Sweet Spot välittää hyvin tennisottelun tunteen, kun pallo lentää verkon yli ja tilanne kiristyy lyönti lyönniltä kohti ratkaisua. Väsymyksen lisääntyessä ja käsikorttien vähetessä alkaa epätoivoisesti miettiä, miten voisi ratkaista tilanteen edukseen. Taktikointi ja vastavedot vastustajan kortteihin tuovat mieleen tulisen Magic: The Gathering -kamppailun.
Viisautta ja malttia tarvitaan siinä, että taktiikkakorttien ja palautuskorttien lukumäärien suhde on optimaalinen. Taktiikkakorttien nosto nimittäin aina houkuttaa, koska niillä voi saada vastustajan todella tiukille. Ohraisesti kuitenkin käy, jos niitä haalii käteensä liikaa! Suuren osan taktiikkakorteista voi nimittäin pelata vain yhdessä palautuskortin kanssa, ja jos palautuskortteja ei ole tarpeeksi tai niiden välillä ei voi tehdä valintaa, oma peli ajautuu umpikujaan.
Sweet Spot on ajoittain todella jännittävä. Staminan hyytyminen nollaan ratkaisee monta palloa, mutta yhtä hyvin taidokkailla palautuksilla ja taktiikkakorttien peluulla voi voittaa. Paras tunne tulee siitä, pääsee juoksuttamaan (lue: väsyttämään) vastustajaansa hallitusti kuin marionettia.
Helposti omaksuttavaa, mutta paljon sisältöä tarjoavaa peliä voisi miltei kutsua nerokkaaksi. Teeman valinnassa on kuitenkin otettu riski, sillä tennis ei ehkä säväytä korttipelin aiheena kovin laajaa yleisöä. Suunnittelija Dominic Huang kertoi ensin harkinneensa pelin simuloivan samuraiden kaksintaistelua. Miekkataistelu olisi voinut toimia pelin teemana myös erittäin hyvin.
Hyvät urheilupelit ovat aika harvinaisia ja siinä kolossa Sweet Spotin tiukka ja taktinen kamppailu tarjoaa hyvän vaihtoehdon.
Valitettavasti Sweet Spottia on erittäin hankala löytää edes nettikaupoista. Kokeilemisesta kiinnostuneille on tarjolla ilmainen PnP-demo.
Faktat Sweet Spotista
Suunnittelijat: Dominic Michael H.
Julkaisija: Medieval Lords (2017)
Mutkikkuus: Mekaniikoiltaan peli on melko yksinkertainen ja vaatii lähinnä yhteen- ja vähennyslaskujen tekemistä syöttäjä ja palautuksia suunniteltaessa. Ei se ole kuitenkaan ihan niin kevyt, kuin BGG:n ilmoittava Complexity Rating 1.00 antaa olettaa.
Onnen vaikutus: Korttituuri vaikuttaa saatavilla oleviin vaihtoehtoihin.
Vuorovaikutus: Vastustajan pelin lukeminen on ensiarvoisen tärkeää.
Teema: Tenniksen taktinen puoli on onnistuttu vangitsemaan esimerkillisesti.
Uudelleenpelattavuus: Kortteja on rajoitetusti, joten perusasiat on nähty aika nopeasti. Tietyt kombot ja varsinkin eri pelaajien erikoiskyvyt tuovat kuitenkin vaihtelua sen verran, että peli ei ala ihan helposti kyllästyttämään.
Kieliriippuvuus: Korteissa on jonkin verran englanninkielistä tekstiä.
Pelaajamäärä: 1–4. Yksinpeli tarjoaa hyvän haasteen, nelinpeli kuulemma toimii. Parhaimmillaan peli on todennäköisesti kuitenkin tiukkana kaksinkamppailuna.
Pituus: 20–45 minuuttia