Kategoriat
Peliarvostelut

Svea Rike

Svea Rike on ruotsalainen peli, jonka aiheena on Ruotsin suurvalta-aika, alkaen Kustaa Vaasasta vuonna 1523 ja päätyen Kaarle XIII:een vuonna 1818. Jokainen kuningas tai kuningatar tällä välillä muodostaa yhden pelikierroksen. Pelissä on vahva historiallinen leima, mutta pelaajia ei ole sidottu historiaan — Ruotsin historia voi siis muuttua aika lailla.

Pelin idea

Svea Riken kansiKukin pelaajista edustaa yhtä ruotsalaista aatelissukua. Pelissä kerätään statuspisteitä, joita saa monin eri tavoin. Pisteet lasketaan kuitenkin vasta pelin lopussa, joten mikään ei ole varmaa ennenkuin viimeinen kierros on päättynyt.

Pelikierroksen aluksi katsotaan, minkälaiset olot kyseisen hallitsijan kaudella vallitsivat, onko sota vai rauha. Rauhakierrokset ovat tavallista peliä, sotavuosina keskitytään yksinomaan sotimiseen.

Ensimmäinen pelaaja aloittaa nostamalla tapahtumakortin. Näitä kortteja voi pelata milloin tahansa, myös toisten pelaajien vuoroilla, ja niillä on hyvin vaihtelevia vaikutuksia. Katovuodet, musta surma, murhat oopperassa, porvarien kapinointi, talonpoikaismellakat, noitavainot, monenlaiset vaivat kiusaavat ruotsalaista aatelia. Oikein ajoitettuna jotkut korteista saavat melkoista tuhoa aikaan.

Joistain korteista hyötyy rahan, korttien tai jopa statuspisteiden muodossa. Kortit tekevät pelistä pahimmillaan melko kaoottisen. Johdossa oleva pelaaja on luonnollisesti korttien iskujen tyypillisin uhri.

Elantoa repimään

Pelaajilla on kolme toimintavaihtoehtoa joka vuoro: maanviljelys, kaupankäynti ja tieteen ja kulttuurin tukeminen. Maanviljelijä saa rahaa ja mahdollisuuden ostaa uuden läänityksen. Kaupankäynnissä lähetetään uusi kauppias maailmalle ja tienataan rahaa.

Tiedettä ja kulttuuria tuettaessa voi ostaa yhden historiakortin. Linnat lisäävät maanviljelyn tuottoja, kuningattaret rahantuloa kaupankäynnistä, kulttuuri-ihmiset antavat nostaa yhden kortin, tiedemiehet antavat ostaa toisen kortin heti perään, sotaherrat ja armeijat parantavat sotajoukkoja ja resurssit tekevät kaikkea sekalaista.

Sodan tuulet

Jos ei ole rauha vaan sota, normaalia vuoroa ei pelata laisinkaan. Sen sijaan pelaajat päättävät, osallistuvatko sotaan. Pelaajat valitsevat yhden läänityksistään jonka armeijan sotaan lähettävät ja paljastavat valintansa sitten yhtä aikaa.

Pelaajat heittävät vuorotellen noppaa ja sopivalla luvulla vihollisarmeija kokee tappioita. Kun kaikki Ruotsin joukot ovat hyökänneet, tehdään sama vihollisille ja tätä jatketaan kunnes toiselta puolelta joukot loppuvat.

Jos Ruotsi voitti, saadaan vihollismaalta vallattua läänityksiä ja sotaan osallistuneet pelaajat saavat palkkion. Jos Ruotsi hävisi, sotaan osallistuneet menettävät yhden läänityksen ja ne, jotka eivät osallistuneet, saattavat menettää. Taistelujärjestelmä on nopea ja jännittävä, eikä vie liikaa aikaa.

Tällä tavoin peli etenee 16 kierrosta, jonka jälkeen lasketaan pisteet ja katsotaan kuka voitti. Katkeria menetyksiä koituu yhdelle jos toiselle pelaajalle, etenkin Suomen läänitysten kanssa saa olla tarkkana — jos Ruotsi häviää sodan Venäjää vastaan viimeisellä kolmesta ajanjaksosta, menetetään suomalaiset läänitykset pysyvästi.

Yhteenveto

Peli on helppo oppia, vaikeinta on ymmärtää mistä pisteet kertyvät. Sillä taas ei ole suurta merkitystä, sillä pisteitä ei pelin kuluessa juuri kannata laskeskella, koska tilanne tulee kuitenkin muuttumaan radikaalisti ennen pelin loppua. Vasta viimeisten neljän-viiden kierroksen kohdalla kannattaa alkaa optimoimaan tulosta.

Peli on siis huomattavan kaoottinen. Siinä on lohtunsa, sillä alkukierrosten mokat eivät juuri lopputulokseen vaikuta. Pelitilanne ehtii muuttumaan moneen kertaan 16 kierroksen aikana. Tämä on hienoinen ongelma siihen nähden, että peli kestää kahdesta kolmeen tuntiin, etenkin jos pelaajat osaavat huonosti ruotsia. Jos kaoottisuuden kestää, peli tarjoaa varsin reipashenkisen ja hauskan pelikokemuksen, varsinkin jos pelaajia on viisi.

Peliin ilmestyi vuonna 1998 lisäosa Batalj, joka muun muassa monimutkaistaa taistelujärjestelmää.

Suunnittelija: ,
Julkaisija: Caspar Games
Ilmestymisvuosi: 1997
Pelaajamäärä: 2-5
Pituus: 120-150 min

Kiinnostaako tämä peli? Katso myös nämä:

Katso lisätietoja BoardGameGeekistä

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *