Kategoriat
Säännöt

Sticheln

Sticheln on pistävän hyvä peli. Pelaajille jaetaan tietty määrä kortteja. Jokainen pelaaja valitsee jonkun korttien edustamista väreistä omaksi kipuvärikseen. Pelin tavoitteena on kerätä mahdollisimman monta tikkiä välttäen kipuvärin korttien keräämistä. Muiden värien korteista saa pisteitä, kipuvärin korteista tulee miinusta. Pelin voittaa eniten pisteitä kerännyt.

Klaus Paleschin peli. Käännös julkaistu Amigon luvalla.

Lue Stichelnin arvostelu.

Sisältö

  • 120 korttia (0-20 sinisessä, punaisessa ja vihreässä, 0-18 keltaisessa, violetissa ja ruskeassa)
  • Sääntökirja

Alkuvalmistelut (”Klassinen” Sticheln)

Käytetyt kortit (numerot ja värit) riippuvat pelaajien määrästä ja ne näkee alla olevasta taulukosta. Kortteja, joita ei alla mainita, ei käytetä.

  • Kolme pelaajaa: 0-8 (kaikki värit paitsi violetti)
  • Neljä pelaajaa: 0-11 (kaikki värit paitsi violetti)
  • Viisi pelaajaa: 0-14 (kaikki värit paitsi violetti)
  • Kuusi pelaajaa: 0-14 (kaikki värit)
  • Seitsemän pelaajaa: 0-17 (kaikki värit)
  • Kahdeksan pelaajaa: 0-18 (kaikki värit)

Kortit sekoitetaan ja jaetaan pelaajille. Kukin pelaaja saa 15 korttia (14, jos pelaajia on kahdeksan).

Seitsemällä pelaajalla jää yli kolme korttia, kahdeksalla pelaajalla kaksi. Kaikki pelaajat saavat nähdä nämä kortit, ja sen jälkeen ne laitetaan syrjään.

Kipuvärin valinta

Kukin pelaaja valitsee kädessään olevista korteista kipuvärin itselleen tämän jaon ajaksi. Valinta tapahtuu ottamalla joku kädessä oleva kyseisen värin kortti ja asettamalla se pöydälle kuvapuoli alaspäin. Kun kaikki ovat valinneet kortin, ne paljastetaan samanaikaisesti. Kortit pidetään näkyvillä jaon loppuun asti. Kaikki siis tietävät toistensa kipuvärit. Useammilla pelaajilla voi olla sama kipuväri.

Tikeissä kerätyt kipuvärin kortit tuottavat pelaajalle miinuspisteitä kortin arvon verran. Kärsimys alkaa heti alusta pitäen, sillä kipuvärin valintaan käytettävä kortti tuo myös miinuspisteitä. Ei siis kannata valita kovin suurta korttia.

Vinkki: Kipuvärikseen ei kannata valita maata, jota kädessä on vain 1-3 korttia, tai jota kädessä on todella paljon. On myös hyvä valita maa, josta on kädessä pieniä kortteja, jolloin on helpompi välttää tikkien keräämistä. Toisaalta, turvallisuutta lisää myös tieto, missä kipuvärin isot kortit ovat…

Pelin kulku

Nuorin pelaaja aloittaa pelaamalla yhden kortin kädestään pöydän keskelle. Sen jälkeen kukin pelaaja pelaa vuorollaan yhden kortin tikkiin. Maa- tai ylilyöntipakkoa ei ole, minkä tahansa kortin saa pelata.

Pöytään pelatuista korteista muodostuu tikki. Ensimmäisen kortin väri on aloitusväri. Muut värit ovat sen tikin ajan valttia. Kaikkien muiden värien kortit ovat siis valttikortteja, paitsi nollat. Nollat eivät ole koskaan valttia.

Kuka voittaa tikin?

  • Jos vain aloitusvärin kortteja pelattiin tikkiin, tikin voittaa korkeimman kortin pelannut.
  • Jos aloitusvärin lisäksi pelattiin muita värejä, mutta vain nollia, tikin voittaa korkeimman aloitusvärin kortin pelannut. Nolla ei ole valttia.
  • Jos aloitusvärin lisäksi pelattiin ainakin yksi valttikortti, tikin voittaa korkeimman valtin pelannut.
  • Jos tulee tasapeli eli useampi pelaaja pelaa yhtä arvokkaan valtin, tikin voittaa ensimmäisenä arvokkaimman kortin pelannut.
  • Jos kaikki kortit ovat nollia, tikin voittaa ensimmäisen nollan pelannut.

Tikin voittaja kerää kortit ja laittaa ne kuvapuoli alaspäin pinoon eteensä. Voittaja aloittaa seuraavan tikin pelaamalla siihen ensimmäisen kortin. Aloitusväri määräytyy tämän kortin mukaan.

Jaon loppu ja pisteytys

Neljäntoista tikin (kolmentoista, jos pelaajia on kahdeksan) jälkeen jako loppuu. Kaikilla pelaajilla on nyt vähintään yksi kipuvärin kortti (se, jolla väri osoitettiin) ja mahdollisesti muitakin tikkeinä kerättyjä kortteja. Kipuvärin korteista saa nyt miinuspisteitä sen arvon mukaan. Muista kuin kipuvärin korteista saa yhden pisteen kustakin, arvosta riippumatta. Miinukset ja plussat lasketaan yhteen pelaajan pisteiden määrittämiseksi.

Esimerkki: Akseli käytti punaista nelosta kipuvärin osoittamiseen. Tikkien joukossa hän on kerännyt punaisen kakkosen ja punaisen vitosen ja lisäksi 14 muuta korttia. Näistä 14 kortista hän saa 14 pistettä. Punaisista korteista hänelle tulee 4 + 2 + 5 = 11 miinuspistettä. Tästä jaosta hän saa siis 14 – 11 = 3 pistettä.

Seuraava jako

Pisteidenlaskun jälkeen seuraava jako alkaa. Kortit sekoitetaan ja jaetaan uudestaan. Kipuvärit valitaan jälleen. Jakajan vasemmalla puolella istuva pelaaja aloittaa ensimmäisen tikin.

Pelin loppu

Peli päättyy viiden jaon jälkeen. Eniten pisteitä (tai vähiten miinuspisteitä) kerännyt pelaaja voittaa.

Sääntömuunnelmia

Nurinkurinen Sticheln. Kipuvärin sijasta pelaajat valitsevat onnenvärin. Onnenvärin kortit tuovat miinusten sijasta pluspisteitä. Muiden värien kortit tuovat sen sijaan miinuksia. Tikin voittaa korkeimman kortin sijasta pienin – nollat ovat silti huonoimpia eivätkä voi voittaa tikkiä.

Mieto Sticheln. Kipuvärin korteista saa aina viisi miinuspistettä numeroarvon sijasta. Tämä koskee myös nollaa.

Rankka Sticheln. Pelaajat valitsevat kaksi kipuväriä yhden sijasta.

Pimeä Sticheln. Kipuvärin valintakortteja ei paljasteta ennenkuin jaon lopuksi.

Myöhäinen Sticheln. Kipuväri valitaan vasta jaon lopuksi, jolloin pelaajien on valittava joku väri, jota esiintyy heidän voittamissaan korteissa. Jos jotain väriä ei esiinny ollenkaan, sitä ei saa valita.

Hattutemppu-Sticheln

Hattutemppu on kokonaan eri peli 4-6 pelaajalle. Siinä käytetään kortteja 1-20 sinisestä, punaisesta ja vihreästä. Kortit jaetaan tasan kaikille pelaajille. Pelaajat saavat siis 15, 12 tai 10 korttia pelaajien määrästä riippuen. Seitsemälläkin voi pelata, jolloin pakkaan lisätään nollat ja pelaajille jaetaan 9 korttia.

Pelin tavoite

Pelaajat yrittävät kerätä mahdollisimman monta yhden värin korttia ja välttää muita värejä. Yhdestä väristä saa pisteen korttia kohden, muista miinuspisteen joka kortista. Eniten pisteitä kerännyt pelaaja voittaa.

Pelin kulku

Nuorin pelaaja aloittaa pelaamalla kortin pöydälle. Seuraava pelaaja jatkaa pelaamalla joko samanvärisen kortin tai jotain toista väriä olevan kortin. Näin syntyy kaksoistikki. Tikkiin voi pelata korkeintaan kahta eri väriä.

Kunkin värin isoimman kortin pelannut pelaaja voittaa sen värisen tikin ja kerää kortit. Kortteja kertyy siis yhdelle tai kahdelle pelaajalle. Kerätyt tikit lajitellaan väreittäin kuvapuoli ylöspäin pidettäviin pinoihin. Kaikki siis näkevät kuka on kerännyt mitä ja kuinka paljon. Isommalla kortilla tikkinsä voittanut pelaaja aloittaa seuraavan tikin. Tasapelin tullen seuraavaksi isoimman kortin pelannut aloittaa. Jos edelleen on tasapeli, ratkaistaan se värin mukaan: punainen, sininen, vihreä.

Tikkien säännöt

  • Tuplatikissä saa olla korkeintaan kahta väriä.
  • 20, suurin kortti, voittaa aina.
  • Yksinäinen kortti on tikki.
  • Tikkiin ei ole pakko pelata.

Passaaminen

Jos pelaaja ei voi tai ei halua pelata jompaakumpaa kaksoistikin väreistä, voi hän passata. Pelaajan on tällöin näytettävä muille mikä tahansa kolmannen värin kortti ja laitettava se kuvapuoli alaspäin eteensä. Passata saa vain jos tikkiin on jo pelattu kahta eri väriä.

Pisteytys

Kaikki kortit — viimeistä lukuunottamatta — pelataan tikkeihin. Viimeistä korttia ei pelata, vaan se laitetaan syrjään pisteyttämättä.

Kullakin pelaajalla on nyt kolme kuvapuoli ylöspäin olevaa pinoa edessään ja mahdollisesti kuvapuoli alaspäin olevia kortteja, jos hän passasi jaon aikana. Pelaajat laskevat korttinsa. Väri, jota on eniten, tuo yhden pisteen per kortti. Jos kahta väriä on yhtä paljon, valinta on vapaa. Muista korteista saa yhden miinuspisteen. Kuvapuoli alaspäin olevista korteista saa kaksi miinuspistettä väristä riippumatta.

Esimerkki: Akselilla on yhdeksän punaista, kaksi sinistä, neljä vihreää ja yksi kuvapuoli alaspäin oleva kortti. Hän saa 9 – 2 – 4 – 2 = 1 pisteen.

Seuraava jako

Pisteidenlaskun jälkeen alkaa seuraava jako. Pakka sekoitetaan ja kortit jaetaan uudestaan. Jakajan vasemmalla puolella oleva pelaaja aloittaa.

Pelin päättyminen

Peli päättyy viiden kierroksen jälkeen. Eniten pisteitä (tai vähiten miinuspisteitä) kerännyt pelaaja voittaa.

Kirjoittanut Mikko Saari

Lautapelioppaan perustaja ja päätoimittaja Mikko fanittaa Uwe Rosenbergin isoja pelejä. Jos haluat lukea tiivistetyn katsauksen Mikon pelimausta Mikon top 20 -lista on paras lähtökohta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *