Martin Wallacen junapelisarja jatkuu. Steam on erittäin läheistä sukua Age of Steamille, sen voi nähdä suorastaan Age of Steam -muunnelmana. Muutoksia on kuitenkin tehty ja tuloksena on mielenkiintoinen, hieman erilainen pelikokemus.
Mayfair Gamesin julkaisemaa peliä mainostettiin alunperin täysin yhteensopivana Age of Steamin kanssa. Näin ei kuitenkaan ole, vaikka pelit varsin paljon toisiaan muistuttavatkin. Steamin osilla ei kuitenkaan voi pelata Age of Steamia ilman muutoksia.
Age of Steamin lisäosat ovat kuitenkin enemmän tai vähemmän yhteensopivia Steamin kanssa, kaikkia voi pelata Steamin osilla ja säännöillä ainakin teorissa.
Radanrakennusta
Steam on junapeli, jossa tarkoitus on rakentaa rataa ja kuljettaa tavaraa paikasta toiseen. Tavaran kuskaamisesta tienaa rahaa ja voittopisteitä. Menestys edellyttää tarkkaa taloudenpitoa ja hyvää reittien suunnittelua. Kuljetettavaa tavaraa on rajallisesti ja kilpailu on kovaa. Kilpailua käydään paitsi reiteistä ja tavaroista, myös joka kierros jaettavista toiminnoista, jotka antavat tavallisia siirtoja tehokkaampia mahdollisuuksia, kuten uusien kaupunkien perustamisen ja uusien tuotteiden tuomisen kartalle.
Kierrokset alkavat vuorojärjestyksen määrittelemisellä. Vuorojärjestys on tärkeä ja sen määrittely keskeinen osa peliä. Sen jälkeen rakennetaan rataa, kukin vuorollaan. Rakentaminen maksaa ja on melkoinen rahareikä. Yhteydet ovat kuitenkin tärkeitä. Sen jälkeen on tavaran siirtämisen aika, pelaajat siirtelevät kaupungeissa olevia kuutioita ratojaan pitkin kaupunkeihin, jotka niitä haluavat. Mitä pidemmän matkan kuutio kulkee pelaajan ratoja pitkin, sitä enemmän tienaa. Pelaajien junien taso kuitenkin rajoittaa matkaa, jonka kuutioita voi kuljettaa.
Pelissä on kahdet säännöt, joista toiset ovat hieman leppoisammat ja toiset vaativat tiukempaa taloudenpitoa. Molemmilla säännöillä saa aikaan jännittävän junapelin, Steam ei muutu helpommillakaan säännöillä rennoksi perhepeliksi, vaikka molemmissa muodoissaan onkin hieman legendaarisen häijyä Age of Steamia kiltimpi.
Haastavammilla säännöillä peli on varsin lähellä Age of Steamia ja vaatii samalla tavalla laskelmointia joka vuoron alussa: paljonko tarvitsen rahaa tällä kierroksella. Kaikki kierroksella tarvittavat lainat on pakko ottaa heti kierroksen alussa. Vuorojärjestys ratkaistaan samanlaisella huutokaupalla kuin Age of Steamissa. Tässäkin pelissä kakkoseksi jääminen on usein se pahin kohtalo.
Perussäännöt poistavat huutokaupan. Valittu toiminto määrää paitsi tämän kierroksen erikoiskyvyn, myös seuraavan kierroksen vuorojärjestyksen. Parhailla toiminnoilla joutuu armotta jonon hännille. Lisäksi lainaa voi ottaa tarpeen mukaan, rahantarvettaan ei tarvitse suunnitella koko vuoroksi kerralla. Nämä muutokset tekevät pelistä rennomman ja siirtävät huomiota taloudenpidosta junailuun.
Erot Age of Steamiin
Merkittävin ero pelien välillä on rahoissa. Steamissa taloudenpito on paljon löysempää. Age of Steamissa on tiukka 15 osakkeen (eli lainan) raja, enempää ei saa. Velaksi ei voi rakentaa rajattomasti. Steamissa rajaa ei ole. Pelaajat seilaavat tuloradalla välillä -10 – +10 ja astumalla radalla askeleen taaksepäin saa viitosen käteistä. Pysyvää tuloa voi muuttaa hetkelliseksi käteiseksi ja velkaa saa ottaa, kunhan pystyy maksamaan jokavuoroiset kulut.
Steamissa ei pärjää Age of Steamin tyylisellä pihistelyllä, vaan rahaa voi ja pitää käyttää reippaasti. Velkaa kannattaa ottaa, kun sitä voi maksaa takaisin. Tämä poistaa jonkin verran jännitystä pelistä, mutta lopputulos on sittenkin vähintäänkin kiinnostava.
Monia Age of Steamissa tökkinyt income reduction -sääntö on poissa. Sen sijaan voittopisteet on eriytetty tuloista. Siirtämällä tuotteita saa track pointseja – yksi track point on joko yksi tulo tai yksi voittopiste, pelaajan on valittava kumman ottaa. Yhdestä siirrosta ei saa ottaa kuin toista lajia. Käytännössä siis pelin alussa rahaa, lopussa pisteitä. Mielenkiintoinen ratkaisu.
Toinen ärsytyksen aihe, kuutioiden tuottaminen laudalle, on muuttunut täysin. Laudalle tulee tietty määrä kolmen kuution paketteja, jotka voivat tulla pelin aikana laudalle. Tuotantovaihetta ei ole, vaan kuutiot tulevat peliin kun pelaaja valitsee City Growth -toiminnon. Silloin pelaaja voi siirtää yhden paketin laudalle haluamaansa kaupunkiin. Urbanisaatiolla laudalle tuleviin uusiin kaupunkeihin tulee niin ikään yksi paketti.
Toiminto on vahva, merkittävästi Age of Steamin tuotantotoimintoa vahvempi. Pari rajoitusta sentään estää kuutioiden tehokäyttöä. Kuhunkin kaupunkiin saa lisätä kuutioita vain kerran pelin aikana, eikä pelin aikana perustettuihin kaupunkeihin voi lisätä tavaraa ollenkaan. Lisäksi kuutiot tulevat laudalle jo radanrakennusvaiheessa, joten joku voi ehtiä ryöstää ne.
Huutokauppa Steamissa on jonkin verran löysempi kuin Age of Steamissa, kiitos vahvempien toimintojen. Alkuvaiheissa tappelu on silti kovaa, koska veturinkehittämistoiminto on edelleen supertärkeä. Kakkos- ja kolmosvaihtoehtojen laatu on kuitenkin noussut.
Yksi merkittävä ero on ulkonäkö: Steam on huomattavasti visuaalisempi pelikokemus, myös uusimpaan Age of Steamiin verrattuna. Aivan Railroad Tycoonin kaltainen muovikrääsäviritys se ei ole, nappulat ovat yhä pelkistettyjä puulätkiä. Itse pidän jonkin verran enemmän Age of Steamin yksinkertaisemmasta ulkoasusta, mutta peliporukan visualisti arvosti tätä versiota enemmän.
A-luokan junailua
Steam on mainio peli, molemmissa muodoissaan. Sitä on helppo suositella junapelien ystäville.
Hardcore-junailijoille Steam on mukava lisä Age of Steamin seuraksi, mutta useimmille riittää toinen. Jos toinen pitäisi valita, ottaisin itse ehdottomasti Age of Steamin jo runsaamman lisäosatarjonnan vuoksi. Joillekin Steam on kuitenkin parempi valinta, sillä se on Martin Wallacen hyväksymä, toisin kuin Age of Steamin uusin laitos.
Jos kaipaa tiukkaa ja armotonta peliä, Age of Steam on parempi, mutta jos peliporukassa on pelaajia, joita junailu kiinnostaa, mutta kirjanpito ja laskelmointi ei, Steamin peruspeli saa varmasti paremman vastaanoton.
Faktat Steamista
Suunnittelija: Martin Wallace
Julkaisija: Mayfair Games (2009)
Mutkikkuus: Melko vaativa. Ei sovi aivan aloittelijoille, säännöissä on kaikenlaista pikkunippeliä. Vaatii huolellista sääntöjen opettelua.
Onnen vaikutus: Matala, pelissä ei ole varsinaisia sattumaelementtejä pelin aikana. Toisten pelaajien aivoitukset tuovat peliin kuitenkin paljon ennalta-arvaamattomuutta.
Vuorovaikutus: Korkea. Kuljetettavasta rahdista taistellaan ankarasti, varsinkin kun pelaajia on enemmän. Kolminpelissä vuorovaikutusta on vähemmän.
Teema: Junat ovat aiheena kestosuosikki ja Steamissa teema on vahvasti mukana. Peli on paikoin aika pelimäinen, mutta radanrakentamisessa riittää silti fiilistä.
Uudelleenpelattavuus: Korkea. Pelissä tulee mukana kaksi eri lautaa (varsinaisesti eri pelaajamääriä varten) ja lisäosiakin lienee luvassa, mutta jo tavarakuutioiden erilainen jakauma riittää tekemään peleistä erilaisa.
Kieliriippuvuus: Pelin komponentit ovat sääntöjä ja pelkästään temaattisia osia lukuunottamatta kielivapaat.
Pelaajamäärä: 3–6 (pelissä on kaksi lautaa eri pelaajamääriä varten)
Pituus: 90–150 min
2 vastausta aiheeseen “Steam”
Ensimmäinen testipeli takana ja meille jäi epäselväksi että montako kuutiota pelaaja pystyy siirtämään vuoronsa aikana? Vain yhden vai niin montako haluaa, mutta veturinkehityksen rajoissa?
tjaa, eli kahdesti… no niin