Kategoriat
Peliarvostelut

Star Wars: X-Wing Miniatures Game

Lautapelimarkkinat on kyllästetty peleillä, jotka perustuvat olemassa oleviin elokuviin ja televisiosarjoihin. Star Wars on näistä tuoteperheistä suurin ja kaunein ja sitä suurelta osin saamme kiittää koko tuotekulttuurin synnystä. Valitettavan usein olemassa oleviin tuoteperheisiin lisättävät lautapelit ovat saaneet alkunsa nimenomaan tuoteajattelun tuloksena ja pelit itsessään eivät ole kaksisia, mutta joukkoon mahtuu toki piristäviä poikkeuksiakin.

Ensi silmäyksellä Star Wars: X-Wing Miniatures Game vaikuttaa lupaavalta paketilta, sillä pelin tuotantoarvot ovat kunnossa ja paketista esiin pilkistävät miniatyyrit ovat todella komeat ja mikä parasta, peli on suomenkielinen kiitos Pelikon, joka pelin on Suomessa julkaissut.

Tuomo Pekkanen on tehnyt X-Wing Miniatures Gamesta videoesittelyn.

Pelin kulku

X-Wing Miniature Gamen kansi

X-Wing Miniatures Game sisältää nimensä mukaisesti kolme miniatyyriä, jotka kaksi tai kolme pelaajaa jakaa keskenään pelin aluksi. Pelin mukana tulee yksi X-Wing ja kaksi Tie Fighter -alusta, jalustat aluksille ja alukseen liittyvät alus- ja varustekortit sekä runsaasti erilaisia merkkejä ja kortteja, joita pelissä käytetään. Peruspelissä ei onneksi ole käytössä kaikki mahdollinen tilpehööri, vaan alkuun kohtaamistaisteluita pääsee kokeilemaan vähän vähemmillä vaatimuksilla.

Kun pelaajat ovat valinneet puolensa, päästään itse pelin pariin. X-Wing-miniatyyripeliä voi pelata joko kohtaamistaisteluna, jossa tavoitteena on tuhota vastustajan kaikki alukset tai tehtäväpohjaisesti pelin mukana tulevan kolmen tehtävän päämääriä tavoitellen. Pelivuorossa pelaajat valitsevat ensin salassa vuorolla toteutettavan liikkeen alukselleen, jonka jälkeen alukset liikkuvat aluskortissa kerrottavan taitotason mukaisesti heikoin pilotti ensin. Liikkeitä varten pelin mukana tulee liikemalleja, joita käyttäen miniatyyrit siirretään uuteen asemaan ja tämän tehtyään pelaajat aktivoivat vielä yhden toiminnon. Toimintoja ovat väistö, tähtäys, pyörähdys ja kohteen lukitseminen ja näiden avulla pelaajat vaikuttavat joko liikkeeseen tai seuraavassa vaiheessa käytävään alusten väliseen taisteluun.

Taisteluvaiheessa taitavin pilotti ampuu ensimmäisenä vihollisalusta, joka on hyökkääjän aluksen kantamassa kantamamitalla mitattuna. Alukset voivat hyökätä vuorossa yhden vihollisaluksen kimppuun ja hyökkäys toteutetaan heittämällä aluskortin ja kantaman mukainen määrä taistelunoppia, joista on mahdollista saada osumia ja kriittisiä osumia. Puolustaja puolestaan heittää oman aluksensa kortin ja kantaman mukaisen määrän puolustusnoppia ja toivoo heittävänsä väistötuloksia, joilla osumat mitätöityvät. Osumat, joita puolustaja ei kykene mitätöimään aiheuttavat vaurion ja kun vaurioita kertyy aluksen runkoarvon verran, alus tuhoutuu. Jos molemmilla osapuolilla on taisteluvaiheen päättyessä tuhoutumattomia aluksia, pelaajat aloittavat uuden kierroksen ja kierroksia jatketaan kunnes jäljellä on vain yksi osapuoli tai ennakkoon määrätyt voittoehdot toteutuvat.

TIE-hävittäjä. Kuva: Guido Gloor / BGG
TIE-hävittäjä edestä. Kuva: Guido Gloor / BGG

Ihan kuin istuisi tähtihävittäjän puikoissa

TIE-hävittäjä ajaa X-Wingiä takaa. Kuva: Markus Unger / BGG
Kohta on X-Wing palasina. Kuva: Markus Unger / BGG

X-Wing Miniatures Game näyttää siltä, että siinä yhdistyvät hauska peli ja temaattinen Star Wars -kokemus, mutta kuinka hyvin tässä käytännössä onnistutaan? Sanoisin, että pelin vahvin positiivinen ominaisuus on nimenomaan sujuvan miniatyyripelin ja tunnetun tunteita nostattavan teeman yhdistäminen mielenkiintoisella tavalla.  Taistelut ovat nopeatempoisia ja säännöt suhteellisen yksinkertaiset, kun niihin pääsee sisään. Luonnollisesti iso osa pelin tunnelmasta saavutetaan alusminiatyyreillä, jotka ovat upeita ja selvästi pieteetillä luotuja.

Paketin vahvuus on myös siinä, että se tarjoaa useampia tapoja pelata peliä. Kohtaamistaistelut ovat hyvä tapa aloittaa pelaaminen ja niiden avulla peliin pääsee vaivattomasti sisään, mutta pelin kestävyyden näkökulmasta pelin mukana tulevat tehtävät ovat tärkeitä. Ne tarjoavat vaihtelua ja uusia haasteita, jotka ovat tärkeitä pidemmän aikavälin mielenkiinnon ylläpitämisessä. Lisäksi miniatyyripelin luonteeseen kuuluu, että peliä pitää laajentaa uusilla aluksilla ja näitä olemme saamassa pikapuoliin markkinoille, mikä tietenkin nostattaa veden kielelle kaikilla niillä, joita peli oikeasti kiinnostaa.

Täydellinen tämä paketti ei kuitenkaan ole, vaikka yritys onkin ollut hyvä. Miniatyyrit ovat hyvän näköisiä, mutta niiden rakenne on kovasti heppoisen oloinen. Kovin riehakasta leikkiä näillä aluksilla ei kannata aloittaa ja se tietenkin asettaa omat vaatimuksensa pelaajien iälle ja pelitavalle. Lisäksi pelin sääntökirja voisi olla selkeämmin ladottu, sillä nyt sääntöjen opettelu vaatii runsasta sivulta toiselle hyppimistä, mikä tekee sääntöjen selaamisesta tuskaista.

Kallis, mutta houkutteleva

X-Wing Miniatures Game on sisältöönsä nähden tyyriinpuoleinen, sillä miellyttävän pelikokemuksen takaaminen vaatii vähintään muutaman lisäosan hankintaa ja ehdottomasti lisää noppia. Helpoin tapa varmistaa onnistunut pelikokemus on ostaa kaksi peruspakettia, mutta tällöin hinta on jo erittäin suolainen. Kaikille tällainen pelikokoelman kartuttaminen ei varmasti sovi ja ennen isoa ostopäätöstä peliä olisi järkevä kokeilla etukäteen. Se saattaa olla käytännössä vaikeaa.

Pienine puutteineenkin X-Wing Miniatures Game on mainio paketti ja tarjoaa vauhdikkaita käänteitä erityisesti kaikille niille, jotka nauttivat pelin Star Wars -teemasta. Paketin kolme miniatyyriä eivät tarjoa mahdollisuutta eeppisiin mittoihin kasvaviin taisteluihin, mutta onneksi aluksia voi käydä hakemassa kaupasta lisää ja mikä parasta niitä saa suomenkielisinä. Tämän lähemmäs X-Wingin ohjaamoa et tule pääsemään eli kokemuksesta kannattaa ottaa kaikki ilo irti.

Katso Tuomon videot lisäaluksista.

Lue juttu lisäalusten hankkimisesta.

Lisäosien alukset tuovat peliin vaihtelua. Kuva: Fred Hartig / BGG
Lisäosien aluksilla peliin saa enemmän fiilistä. Kuva: Fred Hartig / BGG

Uusi toivo – Star Wars: X-Wing Miniatures Game 2.0

Fantasy Flight Gamesin Star Wars: X-Wing Miniatures Game ilmestyi vuonna 2012. Tähtien sodasta tuttujen hävittäjien koiratappelut pöydälle tuovan miniatyyripelin suosio ylitti FFG:n odotukset ja osoittautui nopeasti menestykseksi ja sitten yhdeksi firman myyvimmistä peleistä. Pelin laajentuessa 14 julkaisuaallolla siihen kuitenkin syntyi power creepiä, kun ensimmäisten aaltojen suunnitteluratkaisut ja rajoitteet nousivat enenevässä määrin esiin. Nyt peli on saanut toisen laitoksen, jossa ongelmakohdat on käsitelty ja jätetty samalla suunnittelutilaa myös tulevalle.

Tuttuun tapaan peruspelin paketista löytyy yksi X-siipi ja kaksi TIE-hävittäjää sekä luonnollisesti pelaamiseen tarvittavat komponentit. Toisen laitoksen myötä aluksista julkaistaan uudet versiot, joista toistaiseksi edustavin lienee itse X-Wing, jonka siivet saa nyt auki ja kiinni.

Star Wars: X-Wing Second Edition

FFG:n vastaisku (2.0:n uudistukset)

Pelin ydin on ennallaan: suunnitellaan liikkeet salassa, toteutetaan ne, minkä jälkeen tehdään hyökkäykset. X-Wing on edelleen peli, jossa pääsääntöisesti enemmän hyökkäysnoppia heittävä pelaaja voittaa. Taito tulee esiin siinä, että vastustajaa lukemalla ja oikeita valintoja tekemällä luodaan edellytykset niille hyökkäysnoppien heittämisille ja noppien modaamiselle. Toisessa laitoksessa manööverien merkitys korostuu entisestään.

Toisen laitoksen uudistuksia ovat keskikokoiset alukset, kytketyt ja punaiset toiminnot, toimintojen epäonnistuminen, Voima ja sovelluksen hyödyntäminen listojen tekemisessä. Pienempiä uudistuksia löytyy sitäkin enemmän.

Keskikokoiset alukset ovat erinomainen ja toivottu lisä peliin. Ensimmäisessä laitoksessa pienillä alustoilla oli reilusti yli pohjan ulottuvia aluksia ja toisaalta toiset päätyivät isoiksi aluksiksi paremman vaihtoehdon puuttuessa.

Toiminnoilla saa etua pelissä ja jos pystyy tekemään useamman, sitä parempi. Aiemmin nämä liittyivät päivityskortteihin, jolloin saman profiilin alukset samoilla päivityksillä saattoivat muistuttaa paljonkin toisiaan. Nyt ylimääräiset toiminnot ovat pääsääntöisesti alusten ominaisuuksia ja pilottien erikoiskykyjä. Esimerkiksi X-siipi pystyy siivet lukittuna tekemään boost-toiminnon jälkeen myös siihen linkitetyn punaisen fokus-toiminnon, mistä seuraa stressiä rajoittaen tuttuun tapaan seuraavan kierrosten liikevaihtoehtoja.

Toiminto voi epäonnistua, jos sitä ei saa toteutettua, ja tällä kertaa ei saa enää uutta yritystä. Tavallisin esimerkki lienee vastustajan alukseen (tai nyt myös esteeseen tai laitteeseen) lukittautumisen epäonnistuminen, jos etäisyyttä kohteeseen on liikaa, tai boost- tai barrel roll -toiminnon epäonnistuminen vapaan tilan puuttuessa. Tämä on erinomainen, pelien sujuvuutta edistävä muutos ja korostaa pelaajan arviointikyvyn merkitystä.

Voima on perustasolla kyky muuttaa hyökätessä tai puolustaessa silmätuloksia onnistumisiksi, mikä jo itsessään on voimakas ominaisuus. Kyvyillä ja voimapäivityksillä voimatokeneita voi käyttää myös muuhun, esimerkiksi Darth Vader voi käyttää Voimaa lisätoimintojen tekoon. Voimakapasiteetti on rajallinen  ja Voimaa palautuu yksi kierroksessa.

X-Wing-sovellus
Listojen rakentelua Squadron Builder -sovelluksella.

Päivityskorteista ei enää löydy alusten päivityssloteja tai pistehintoja, ne FFG on ulkoistanut Squadron Builder -sovellukseensa, jolla listat tehdään (toki on olemassa myös muiden tahojen listanrakennussovelluksia kuten YASB 2.0). Ratkaisu mahdollistaa epätasapainokohtien korjaamisen hintoja ja päivitysoptioita muuttamalla, ilmeisesti tarkistusta ja päivitystä tehdään vuodessa muutamaan otteeseen. Kotipilotille sillä ei liene suurta merkitystä, mutta X-Wingiin uppoutuneille päivitykset ovat oleellisia.

FFG:n pelien perinteinen Rules Reference on myöskin jätetty painamatta ja löytyy vain sähköisessä muodossa, mikä mahdollistaa sääntöjen jatkuvan päivittämisen ja tarkentamisen. Virallisessa sovelluksessa on omat puutteensa eikä se ole ylistystä kerännyt, esimerkiksi toistaiseksi sovelluksessa ei ole offline-mahdollisuutta, valmiin listan päivityskortteja ei voi nähdä, alusten liikemahdollisuuksia ei näytetä ja se on hieman hidas. Korttien esillekaivamisen unohtamista sovellus ei siis oikein tue, vaan lähinnä sillä vain rakentaa ja säilyttää listat, tosin tallennusongelmista olen myös kuullut.

Kotipilotteja varten lisäaluspakkaukset on varustettu Quick Build -korteilla, joissa on valmiita aluskokonaisuuksia luokiteltuna viisiportaisella ”uhkataso”-asteikolla. Esimerkiksi tavallinen TIE-hävittäjä on tason 1 uhka ja R2-D2:n kanssa X-siivellä lentävä Luke Skywalker on jo tason 3 uhka. Quick Build -korteissa voi olla poikkeuksia sovellusten mahdollistamiin alusbuildeihin, mikä on hyvä tiedostaa. Quick Buildien ajatus on hyvä, sillä periaatteessa sama uhkataso mahdollistaa tasaiset pelit tai eroja uhkatasossa voi käyttää tasoituksena.

Tehtävät on toistaiseksi unohdettu. Nyt pelissä on mukana eskalaatio-moodi, jolla paketin kolmesta aluksesta otetaan kaikki irti. Eskalaatiossa on tarkoitus tuhota vastustajan aluksia sovitun uhkatason verran, tässä tapauksessa neljän. Jos aluksen tuhoutuminen ei päätä peliä, niin tuhoutuneen aluksen tilalle saa seuraavalle kierrokselle yhtä uhkatasoa kovemman aluksen. Käytännössä peruspelin eskalaation voittaa tuhoamalla X-siiven kahdesti tai TIE-hävittäjän kolme kertaa.

X-Wingin paluu (2.0 pilotiksi)

Jälleen peli vaatii vähintään muutaman lisäosan puolta kohden, jotta niillä pääsee tekemään täysiä 200 pisteen listoja. Lisäalusten jälleenmyyntihinnat ovat kakkosedikan myötä kallistuneet noin kolmanneksella. Realistisesti minimi-investointi on tällöin noin satasen kapinalliselle (Core Set + X-Wing + Y-Wing). Imperiumin laivaston kerääminen on vähän kalliimpaa, sillä Imperiumi luottaa enemmän massaan. Toinen Core Set TIE/ln Fighterin ja TIE/x1 Advancedin oheen on tällöin suositeltavaa, mutta tuo hintaa toisen satasen. Tämä voi kuulostaa lautapelaajalle kalliilta (vaikka nykyisellä Kickstarter-aikakaudella ei välttämättä), mutta miniatyyripelaaja voi nähdä sen toisin.

X-Wing 1.0:n 14 julkaisuaallon TIE Reaper ja Saw’s Renegades sisältävät sekä X-Wing 1.0 että 2.0 yhteensopivan sisällön, mikä oli FFG:ltä järkevä ratkaisu. Harmittavasti pakettien 2.0 sisältö on lisätty hätäisesti ja X-Wing 2.0:n Rules Referencen Errata-osio koostuu pitkälti näiden lisäosien korteista, minkä vuoksi näiden hankkimista ei kovin suurella prioriteetillä voi suositella.

Jos aluksia sattuu löytymään entuudestaan useita (tai löytää jostakin käytetyn 1.0 kokoelman halvalla), virallisten konversiokittien avulla voi muuttaa vanhat ykkösedikan alukset 2.0:aan sopiviksi. Kasuaaleihin peleihin vanhan perussetin TIE-hävittäjät voi onnistua kierrättämään uuteen laitokseen pelkästään uudella perussetillä (kunhan pilottivalintojen ja aluspahvien kanssa on tarkkana), sillä TIE-hävittäjä on yksi harvoista aluksista, jonka liikemahdollisuuksiin ei ole koskettu eli vanha liikekiekko on edelleen käyttökelpoinen. TIE/ln Fighter -lisäaluksen avulla voi samalla tavoin konvertoida muutaman TIE-hävittäjän lisää.

Konversiokitit sisältävät vain aluspahveja, liikekiekkoja ja päivityskortteja ja ne kääntävät riittävän hyvin kattavankin 1.0-kokoelman käyttökelpoiseksi 2.0:ssa. Uuden laitoksen mukaisia pahvitokeneita tulee kuitenkin hyvinkin rajoitetusti, mikä on odottamanta, esimerkiksi suojia ei tule kiteissä yhtään. Toinen haittapuoli on, etteivät konversiokitit sisällä Quick Build -kortteja.

Konversiokittejä on alkuun kapinallisille, imperiumille sekä roistoille ja retkuille omansa. Myöhemmin kitit ilmestyvät myös uuden elokuvatrilogian vastarinnalle ja ensimmäiselle ritarikunnalle, jotka eriytyvät omiksi ryhmittymikseen. Ja ketään ei varmaankaan yllätä, että siinä ei ole vielä kaikki. Tulevaisuudessa X-Wing 2.0 laajenee myös kloonisotien aikaan, lisäten kaksi uutta ryhmittymää.

Kaikkea ei silti tarvitse hankkia. FFG on ilmoittanut uudistavansa päivityskorttien jakelumalliaan siten, että tavalliset päivityskortit tulevat saataville jokaiselle ryhmittymälle ennen pitkää julkaistavien alusten mukana. Suositeltavaa onkin keskittyä yhteen tai muutamaan ryhmittymään.

Avaruustaistelua
Avaruustaistelua. Kuva: Heikki Laakkonen

1.0 vs 2.0?

X-Wing 2.0 ei jätä elintilaa 1.0:lle. Kuitenkin jos X-Wingin pelaaminen on satunnaista ja kasuaalia ja kotoa löytyvät alukset ovat alkuperäisessä elokuvatrilogiassa esiintyviä (eli kattaen noin 1.0:n julkaisuaallot 1–3), ei 2.0 luultavasti kovin paljoa pelikokemusta muuta.

Minulle, kokeneelle X-Wing-veteraanille, kakkosedikka tuottaa iloa jo pelkästään sillä, että se palauttaa alukset samalle viivalle ja vanhat alukset pöydälle. Lentue X-Wingejä on jälleen kerran kilpailukykyinen ja hauska lista, Rogue Onen myötä esitelty U-Wing on herätetty toimivasti henkiin ja Rebels-animaatiosarjasta tuttu TIE/v1 Advanced on mainio lisä listalle.

Ei FFG kaikkea silti saanut heti oikein, esimerkiksi isojen alusten pisteet ovat yläkanttiin, mutta ne on helppo korjata. Luotan täysin siihen, että X-Wing 2.0 antaa elämyksiä ja mainioita pelihetkiä yhtä kauan kuin alkuperäinen pelikin.

Faktat X-Wing Miniatures Gamesta

Suunnittelija:

Julkaisija: Peliko (2012) / Fantasy Flight Games (2012)

Mutkikkuus: Säännöt ovat vaikeaselkoiset, mutta eivät erityisen monimutkaiset. Kun ne opettelee huolella, peliin pääsee kyllä sisälle.

Onnen vaikutus: Taitava lentäjä pääsee parhaisiin paikkoihin tulittamaan, mutta nopat (onni) määräävät lopullisen menestyksen.

Vuorovaikutus: Peli on kokolailla pelkkää vuorovaikutusta.

Teema: Voima on vahvasti läsnä pelissä.

Uudelleenpelattavuus: Kun käsillä oleva alusarsenaali tympii, voit hakea kaupasta lisää aluksia ja a vot, peli maistuukin taas oikein mainiolta.

Kieliriippuvuus: Peli on suomenkielinen.

Pelaajamäärä: 2 (tai 3).

Pituus: 30–45 minuuttia

12 vastausta aiheeseen “Star Wars: X-Wing Miniatures Game”

Jos löytyy ihmisiä jotka haluavat omasta core setistään tai lisäosistaan eroon niin olisin halukas ostamaan ^^.

Sattuuko joku tietämään, että onko tästä pelistä järjestetty turnauksia Suomessa, tai onko moisia tulossa?

Kukapa niitä olisi järjestänyt – eli jos haluat turnauksia, järjestä itse. Peliko ei varmasti järjestä. Näin se tällaisten pienten pelien kanssa menee. Esimerkiksi Ropecon tarjoaisi varmasti hyvät puitteet turnauksen järjestämiseen.

Niin… BGG:ssä kun tottuu näkemään jenkkejä ja brittejä puhumassa turnauksistaan niin sitä tulee vähän hinku itsekin moisiin osallistua. Pieni peli Suomessa, mutta valtava peli rapakon toisella puolella ^^

Kiinnostusta olisi myös X-Wing turnaukseen… tai no jos edes peliseuraa löytäisi aluksi :)

Jos turnaukset kiinnostavat X-Wingissä tai muissa pienemmissä peleissä kannattaa olla yhteydessä Poromagian turnausvastaavaan. Eritoten jos voit itse toimia esim. tuomarina olemme aina halukkaita tarjoamaan pelitilojamme käyttöön. Laajennamme turnaus- ja tapahtumatoimintaa tasaisesti, mutta jos apua löytyy niin hommat saa aina luistamaan nopeammin.

Jyväskylä jää valitettavasti väliin kun on muuta menoa tuolloin. Toivottavasti kiinnotuneita löytyy ja saatte hyvät pelit aikaan!

Olen peliarvostelun kirjoittajan kanssa täysin toista mieltä sääntöjen vaikeaselkoisuudesta. Mielestäni säännöt ovat varsin selkeät ja hyvin kirjoitetut. Homman idea tuli selväksi kertalukemisella ja sääntökirjan lopussa olevalla sääntötiivistelmällä pärjää pelatessa.

Peli-iltoja kysyneille tiedoksi, että Poromagia järjestää jatkossa Pasilan liikkeessä torstaisin x-wing peli-iltoja. Lisäksi kaavailemme myös isompia viikonlopputurnauksia X-Wingiin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *