Kapinalliset ja imperiumi ottavat jälleen yhteen! Nopeimmin toisen tukikohdat tuhoava voittaa kamppailun. Kapinalliset haluavat riveihinsä parhaat sotilaat ja nopeimmat kiitäjät, imperiumi taas mahtavimmat sotajohtajat ja suurimmat alukset. Parhaiten joukkonsa rakentavalla on parhaat saumat voittoon. Siispä ota X-Wing tai Tie Fighter hallintaasi ja lähde tulittamaan tukikohtia!
Tuttua pakanrakennusta
Jos pakanrakennuspelit ovat yhtään tuttuja, niin iso osa tästäkin pelistä tuntuu aikaisemmin koetulta. Perusmekanismit ovat samat kuin monessa perinteisessä pakanrakennuspelissä kuten Dominionissa. Tämä peli on kuitenkin ennemmin Star Realmsin sukua.
Kumpikin pelaajista aloittaa kymmenen kortin peruspakalla, jota sitten lähdetään rakentamaan haluttuun suuntaan. Molemmilla pelaajilla on myös omat kymmenen tukikohtaa eri planeetoilla, joista valitaan neljä ennen pelin alkua. Eri tukikohdilla on erilaisia kykyjä ja eri määrä hitpointteja. Tukikohtien ennakkovalinta ja pelin aikana seuraavan tukikohdan valitseminen, kun edeltävä tuhotaan, tuo peliin mukavasti vaihtelua ja taktikointia.
Pelissä on kolmea perusvaluuttaa: hyökkäysvoima, resurssit ja voima. Resursseja käytetään uusien korttien hankkimiseen, hyökkäysvoimaa vastustajan tukikohtien, suuralusten tai joukkojen tuhoamiseen ja voimaa Voiman siirtämiseen omalle puolelle.
Vuorollaan pelaaja saa pelata viiden kortin kädestään haluamansa määrän kortteja. Korteissa voi olla perusvaluuttoja ja sen lisäksi erikoiskykyjä. Pelissä on kahdenlaisia kortteja, joukkoja ja suuraluksia. Joukot käytetään vuoron aikana ja sen jälkeen laitetaan poistopinoon, kun taas suuralukset jäävät pöydälle tukikohtien suojaksi ja tuottamaan lisäresursseja. Ei siis mitään uutta ja mullistavaa tähän asti.
Joukkojen hankintaa ja avaruusräiskintää
Uusien korttien ostaminen toimii tässä pelissä kuten missä tahansa muussakin pakanrakennuspelissä, jossa kortit ostetaan yhdestä myyntirivistä. Korttien tuottamilla resurssella ostetaan uusia kortteja, jotka laitetaan poistopinoon ja sitä kautta peliin.
Yleensä pakanrakennuspeleissä kaikki kortit ovat kaikkien saatavilla, mutta tässä pelissä on olemassa kummankin ostettavissa olevia neutraaleja kortteja ja loput korteista ovat vain kapinallisille tai vain imperiumille. Imperiumi ei siis voi ostaa itselleen Lukea tai kapinalliset Darth Vaderia.
Sen lisäksi, että tämä on teeman puolesta järkevää, tulee tästä toinenkin etu. Hyökkäysvoimaa voi käyttää nyt myös korttien tuhoamiseen myynnistä! Jos siis imperiumin vuorolla pöytään tulee Luke, kortin voi tuhota ennen kuin kapinalliset saavat edes mahdollisuuden hommata Luken joukkoihinsa. Sen lisäksi, että vastustajan hyvät kortit on mahdollista tuhota pöydästä, niin tuhoamalla saa myös aina pieniä hyötyjä, esimerkiksi resursseja tai Voimaa. Kapinallisten osalta tätä kutsutaan sabotaasiksi ja imperiumilla palkkionmetsästykseksi.
Voiman pimeälle vai valoisalle puolelle?
Star Warsin henkeen sopien kapinalliset ja imperiumi kamppailevat Voiman pitämisestä puolellaan. Jos vuoron alussa Voima on omalla puolella, saa lisäresurssin ja lisäksi monissa korteissa on teksti: ”if the Force is with you”. Voima on ihan kiva lisä, muttei mitenkään kovin ihmeellinen. Pelin voi hyvin voittaa, vaikka ei kiinnittäisi lainkaan huomiota Voiman keräämiseen koko pelin aikana. Voima kuitenkin lisää pelin uskollisuutta Star Warsille, eikä siitä mitään haittaa missään nimessä ole. Myös pelin parhaat kortit kuten Luke ja Darth Vader saavat isoja etuja Voiman hallitsemisesta.
Molemmilla ryhmillä on kivaa ja erilaista pelata. Kymmenen aloituskorttia ovat molemmille osapuolille kuvitusta lukuun ottamatta samat, kun taas ostettavissa korteissa on paljonkin eroja. En ole huomannut merkittävää etua kummankaan osapuolen hyväksi: joukot tuntuvat melko lailla yhtä hyviltä. Eri osapuolilla pelaaminen vaatii kuitenkin omanlaistaan strategiaa. Itse pidin kapinallisilla pelaamisesta enemmän.
Star Wars: The Deckbuilding Game maksaa vain noin 35-40 €, eli on nykymaailmassa järkevän hintainen peli. Tällä rahalla saat melko omaperäisen ja modernin pakanrakennuspelin, jossa on vetoava teema, järkevä peliaika, riittävästi syvyyttä ja toimiva pelattavuus. Minulla tämä jää hyllyyn hyväksi vaihtoehdoksi, kun kaipaan lyhyehköä kaksinpeliä!
Faktat Star Wars: The Deckbuilding Gamesta
Suunnittelija: Caleb Grace
Julkaisija: Fantasy Flight Games (2023)
Mutkikkuus: Jos on koskaan pelannut pakanrakennuspelejä, ei tässä tule mitään uutta ihmeellistä tai kummallista. Yksinkertaisimpiin pakanrakennuspeleihin verrattuna tässä on muutama lisämutka, mutta ei Star Wars: The Deckbuilding Game silti vaikea peli ole.
Onnen vaikutus: Kortit tulevat myyntiin ja käteen satunnaisesti, joten aina on mahdollisuus huonolle tuurille. Lähtökohtaisesti kuitenkin tuuri ei ole ratkaisevassa roolissa vaan taito ratkaista milloin hyökätä tukikohtaan ja milloin tuhota joukkoja myynnistä. Myös oikeiden korttien ostaminen on tärkeää.
Vuorovaikutus: Kaksinpelit ovat usein vahvoja vuorovaikutukseltaan, eikä tämäkään ole poikkeus. Pelissä tuhotaan vastustajan nenän alta kortteja ja yritetään pysyä edellä tukikohtien tuhoamisessa.
Teema: Star Wars -teema on varma valinta. Tutut hahmot löytyvät pakasta. Ei tässä kuitenkaan pääse esimerkiksi valomiekkataisteluun Luken ja Darth Vaderin välillä; jos sellaista kaipaa, sitä pitää etsiä muualta.
Uudelleenpelattavuus: Kortteja on melko paljon, tukikohtia kymmenen molemmilla ja peli sisältää joitain sääntömuunnelmia. En silti näe, että tässä loputtomuuksiin asti on pelattavaa. Useita pelejä tästä varmasti kyllä saa, ja Fantasy Flight Gamesin tietäen lisäosia lienee luvassa jossain vaiheessa.
Kieliriippuvuus: Korteissa on jonkin verran englantia, joten kielitaitoa vaaditaan. Omalla vuorolla korttejaan ei tarvitse pitää salassa, joten apua voi aina kysyä. Vähän hitaaksi pelaaminen kuitenkin menee, jos aina tarvitsee kysyä suomennoksia.
Pelaajamäärä: 2.
Pituus: Noin 30 minuuttia.