Star Wars: Imperial Assault sijoittuu tuttuun Tähtien sota -universumiin Kuolontähden tuhoutumisen jälkeiseen aikaan. Peli kertoo, mitä kaikkea kapinallisten ja Imperiumin välisessä sodassa tapahtui, muutakin kuin elokuvista tutut tapahtumat.
Descent-lautapeliin perustuvassa pelissä pääsee pelaamaan Darth Vaderilla, Luke Skywalkerilla ja muilla elokuvista tutuilla hahmoilla. Yksi pelaajista on Imperiumi ja muut pelaavat Kapinaliiton sankareita.
Kapinaliitto vastaan Imperiumi
Pelissä on valittavana kaksi eri puolta, kapinalliset ja Imperiumi. Kampanjan alussa valitaan puoli, jota pelataan koko kampanjan läpi. Toki puolta voi vaihtaa kesken kampanjan, mutta hahmojen ja imperiumin puolten kehittyessä kampanjan aikana ei se sovi täysin pelin ideaan.
Imperiumia pelaava pelaaja lukee pelattavan skenaarion tavoitteen, valmistelee skenaariossa pelattavan kartan ja toimii eräänlaisena pelinjohtajan. Pelattavan skenaarion tunteminen on tärkeää, sillä kaikissa skenaarioissa on pieniä yllätysmomentteja kapinallisten pään menoksi. Onneksi ohjeet ovat yleensä selkeät ja yksinkertaiset.
Peliä pelataan vuorotellen niin, että kapinalliset toimivat ensin, jonka jälkeen toimii yksi imperiumin puolen ryhmistä. Imperiumin ryhmä voi olla yksittäinen henkilö, kuten Darth Vader, tai ryhmä, kuten kolme Stormtrooperia.
Vuorollaan pelaajalla on käytettävissään kaksi toimintoa, poikkeuksellisesti ainoastaan kapinallisten sankarit voivat tehdä kaksi hyökkäystä vuorollaan. Hahmo voi liikkua, hyökätä, levätä tai vaikuttaa ympäristöön ja käyttää esineitä. Liikkuminen tapahtuu yksinkertaisesti ruutuja laskemalla, hyökkäyksiin ja erikoisvoimiin heitetään noppia. Noppia on erivärisiä, joista mustat ja valkoiset ovat puolustuksessa käytettäviä, kun taas keltaiset, punaiset, siniset ja vihreät ovat hyökkäyksissä käytettäviä noppia.
Nopat ovat Descentin tapaan erikoisnoppia joissa on symboleja ja numeroita. Numerot määräävät ampuma- ja heittoaseen kantaman. Salamat määräävät hahmon, esineen tai voiman aktivoimiseen käytettäviä erikoisominaisuuksia ja tähdet osumia. Näille löytyy kumoavat vastasymbolit mustista ja valkoisista nopista. Eri nopilla on omat luonteensa, punainen esimerkiksi tekee enemmän vahinkoa.
Peliä pelataan aktivoiden hahmoja ja ryhmiä vuorotellen kunnes skenaarion lopputavoite täyttyy. Loppuja skenaarioissa on yleensä vähintään kaksi erilaista.
Hyvin tehty
Sääntökirjat jakavat varmasti mielipiteitä. Mukana on ”Opi pelaamaan” -kirjanen, jossa perussäännöt opetetaan hyvin. Pidemmälle vietyjä sääntöjä joutuu alussa aika paljon tarkastamaan toisesta kirjasesta, johon säännöt on koottu aakkosjärjestykseen.
Pelin skenaariot on hyvin suunniteltuja ja niissä on vaihtelua, jopa silloin kun samaa skenaariota pelataan toistamiseen. Skenaarioissa pärjääminen vaikuttaa suoraan siihen, kuinka tarina kulkee eteenpäin tulevissa skenaarioissa.
Lisänä tähän peliin on tuotu Descentistä puuttuvat sivutehtävät. Sivutehtäviä on useita erilaisia ja jokaisella pelattavalla hahmolla on oma sivutehtävä, josta saa hahmolle jotakin tärkeää, kuten esimerkiksi valomiekan tai muuta vastaavaa. Sivutehtävät on lähes poikkeuksetta hyvin tehtyjä, eräässä sivutehtävässä esimerkiksi taistellaan menneisyyden haamuja vastaan ja siellä vilahtaa myös Darth Vaderin haamu. Piristävän erilainen tehtävä.
Peliä voi pelata kahdesta viiteen pelaajaa, kaksinpelissä kapinalliset ovat pienoisessa altavastaajan asemassa. Imperiumin pelaaja saa nimittäin tuoda täydennyksiä ja lisäjoukkoja peliin skenaarion edetessä. Tätä rajoittaa pääsääntöisesti skenaarion kierrosten aikana kasvava uhka. Uhan määrä nousee skenaarioiden edetessä, alussa se on kaksi pistettä vuoroa kohden. Esimerkiksi yksiköistä halvin eli Stormtrooper, maksaa kaksi uhkapistettä. Tämä tuo hieman lisää taktista ulottuvuutta peliin, tämän ominaisuuden olisi toivonut olevan mukana myös Descentissä.
Skenaarion pelaaminen vaatii aikaa noin kaksi tuntia, sillä kartan kasaaminen ja pelin purkaminen ja pakkaaminen ovat aikaa vievää puuhaa. Peli kannattaakin ottaa pöydälle, jos kerralla pelaa vähintään kaksi skenaariota. Tällöin suhteellinen peliaika on lyhyempi kuin yhdessä skenaariossa.
Peli on kokonaisuutena hyvä ja lautapeleistä pitävän Star Wars -fanin kannattaa vakavasti harkita pelin ostamista. Peli on melkoisen arvokas noin sadan euron hinnallaan, mutta sisältöä saa pelissä mukavasti. Miniatyyrit ovat hyvin tehtyjä ja mukana oleva AT-ST-kävelijä saa erikoismaininnan, sillä se on hieno. Peli on kokonaisuudessaan hyvin tehty.
Satunnaiseen pelailuun peli sopii heikommin, jos mukaan ei lasketa pelissä olevia miniatyyritaisteluita.
Lisäpeli paketin sisällä
Pelissä on säännöt myös kahden pienen joukkion väliseen miniatyyritaisteluun. Jotta tämä ei olisi pelkkää miniatyyreillä leikkimistä, tähän Skirmish-peliin tuotu yksiköiden ostamiseen säännöt ja komentokortteja. Nämä lisäävät mielenkiintoa käydä taisteluita miniatyyreillä kampanjan pelaamisen lisäksi.
Vaikka nämä säännöt ovat vain lisäpelinä, Skirmish tuo huomattavasti lisää sisältöä peliin. Taistelusäännöt mukailevat peruspelin sääntöjä pienillä muutoksilla.
Peliin on julkaistu myös hahmolisäosia. Peruspelistä löytyy pahviset merkit näille hahmoille, mutta lisäosissa ne saa muovisina miniatyyreinä ja taistelupeliin tulee mukana pientä lisää.
Tuomon videoarvostelu
Faktat Star Wars: Imperial Assaultista
Suunnittelija: Corey Konieczka, Jonathan Ying, Justin Kemppainen
Julkaisija: Fantasy Flight Games (2014)
Mutkikkuus: Peli on keskiraskas pelattava. Perussäännöt ovat suoraviivaiset ja Skirmish-peliä voi pelata aika pienellä vaivalla uusien pelaajien kanssa, jos itse hallitsee säännöt.
Onnen vaikutus: Noppien heittämisen ja korttien nostamisen muodossa tuuria on mukana. Muutoin vahvasti taktinen peli.
Vuorovaikutus: Pelaajien välinen vuorovaikutus on pelissä tärkeässä asemassa.
Teema: Star Wars -teema on Imperial Assaultissa vahva ja se toimii varauksella.
Uudelleenpelattavuus: Hyvä, skenaarioita on riittävästi.
Kieliriippuvuus: Säännöt englanniksi ja korteissa paljon englanninkielistä tekstiä.
Pelaajamäärä: 2–5
Pituus: 90 minuuttia
2 vastausta aiheeseen “Star Wars: Imperial Assault”
Onhan tämä melkoisen jykevä paketti. Pääsin tätä testaamaan yhden skirmish-skenaarion verran, ja mukavastihan se rullasi. Ei ihan minun tyyliseni peli, ja jotta tästä saa iloa irti, pitäisi varmaan olla säännöllinen peliporukka, mutta ymmärrän kyllä miksi Star Wars -fanit tästä ovat innostuneet.
Minä en muuta kuin skirmish modea ole päässytkään testaamaan vaikka omistannin pelin (Essenistä saakka) ja tämä peli on kyllä jo pelkästään sen takia pakkohankinta!
Pelasimme myös skirmishiä nelinpelinä ja sekin toimi aika kivasti (kaksi yhdellä puolella omilla deployment -korteilla mutta yhteisillä command -korteilla).